Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Perfekt!
Kul val av färgerna.
När man ändå är på önskehumör:
Visst skulle en analys av OU utfall mot modellen vara intressant. MP och V är till exempel alltid konstant överskattat. SD och M oftast underskattade.
Men varför?
På tal om färgerna. Är det någon som har förslag på liknande färger men som är något mer diskreta så tar jag gärna emot tips i form av RGB/CMYK.
Skälen till över/underskattningar är intressant. Den korta versionen av det hela är väl att det finns två huvudförklaringar:
1) Systematik i bortfallet, tex att sverigedemokrater oftare avstår att delta i OU. Detta kan i viss mån tas hänsyn till (och görs) genom att ställa andra frågor än om vad man röstar på som gör att ev systematik i bortfallet synliggörs.
2) Social desirability bias. Sverigedemokrater kanske svarar M för att man inte känner sig bekväm med OU-situationen. Nån moderat kanske vill visa sig god och svarar FP, eller rent av MP om den känner sig extra god.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aja Baja
Tack. Nu börjar det se väldigt proffsigt ut, om du inte tar det som en förolämpning förstås. Det här är betydligt bättre än vad proffsen brukar redovisa. Nu har du fått med både en viktning som verkar rimlig och konfidensintervall. Snyggt jobbat.
Det jag kan önska mig ytterligare är en graf som visar alla viktade siffror för opinionsinstituten. Ungefär som den översta grafen på status.st fast med dina viktningar inlagda. Det skulle vara roligt att se en graf där Skop eller Sifo kan liga överst en månad. Jag tror att det skulle få folk att även uppskatta mätningarna från de institut som ger låga siffror för SD och göra det lite tydligare hur stora de slumpmässiga felen i mätningarna är.
Jag såg inte de 3 nya graferna i webbläsaren. Var tvungen att ladda ner pdf:en. Hoppas det går att lösa. Jag tror det är många som missar informationen annars. En annan sak som kan bli bättre är dina rubriker över de enskilda partiernas grafer. Första gången jag såg dem tog det lite tid att hitta vilket parti det gällde. Det skulle inte skada med större typsnitt på partinamnet så att det syns och kanske samma färger som i de nya graferna för att få det enhetligt.
Tar med mig mycket från det du säger, tack! En graf med "rättviktade" mätningar från OI är faktiskt ungefär vad jag använder internt för skattningen och för att utvärdera vissa egenskaper av modellen. Ska dessutom försöka göra om pdf:en med olika sidor istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
svallerbyttan
Skitsnyggt måste jag säga. Får man fråga vilket språk modellen är kodad i? Hade varit kul om man kunde få upp en online-version. En scraper som uppdaterar med data från status.st hade jag kunnat slänga ihop rätt enkelt. Har även en webbserver som det hade kunnat ligga på.
Modellen och grafiken är gjorda i Mathematica 10 (data är samlat i en enkel excelfil). Detta faktum tror jag gör det svårt att flytta den. Mathematica är nog för övrigt det perfekta verktyget för att göra ett sånt här projekt på relativt kort tid. Kolla gärna in det ni som inte känner till det men tex använt Matlab eller likande.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Om man tycker att 13-19 är ett orealistiskt spann så kan man se hur det ser ut i Storbritannien där man har 8 institut som ingår i BBC:s poll of polls.
http://www.bbc.com/news/politics/poll-tracker
Denna månad har UKIP, beroende på vem man frågar:
Survation 18% (1000 web)
TNS 15% (1200 web)
YouGov 14% (2000 web)
Populus 14% (1500 telefon)
ICM 13% (1000 telefon)
Opinium 13% (1900 web)
Ipsos 10% (1000 telefon)
ComRes 8% (1000 telefon + 2000 web)
8-18% alltså. Låter stabilt. Man kanske inte ska döma ut våra egna helt och hållet...

Intressant att få lite perspektiv på svenska OI!
Citat:
Ursprungligen postat av
PenisJuice
Båstad är ju traditionellt en blå kommun så det är inte särskilt förvånande att (S) har låga siffror.
Detta val skulle kunna vara ett intressant test på om det är S som läcker till SD, eller om S läcker till M som i sin tur läcker till SD. Om SD, relativt valet 2014, ökar mer i Båstad än vad det ökat i OU så kan det tyda på det senare.