2015-05-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
Hur definierar du riktiga svar? Svaren är olika från person till person. Det kanske var det du ville säga?

Precis. Finns inga riktiga svar, så hålla på och debattera om vem som har rätt och fel blir ju tämligen meningslöst.
Citera
2015-05-01, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Tyvärr men detta är den bleka sanningen. Vill du leva i en illusion -- var så god. För vissa kan dock denna realisation, speciellt i samband med non-dualism, vara rätt så befriande.

Och varför kan det inte finnas något bra eller dåligt?
Citera
2015-05-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazsaros
Är du säker?

Jag är tamejtusan hysat övertygad om att jag kan uppleva det så.
Citera
2015-05-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Tyvärr men detta är den bleka sanningen. Vill du leva i en illusion -- var så god. För vissa kan dock denna realisation, speciellt i samband med non-dualism, vara rätt så befriande.

Tänk om "denna realisation" är en illusion.
Citera
2015-05-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pejtrik
Tack! Bra svar! Fast sen om det är bra eller dåligt att jag äter och gillar en matträtt kan man aldrig veta. Inte heller om det är bra eller dåligt att marken är fast och hård under mig. Kanske vore bättre om jag ramlade ner i underjorden. Kan man tycka olika om och vem som tycker rätt får vi aldrig veta. En sak jag tror mig tämligen säker på är att det många gånger kan vara lättare och leva utan existensiella grubblerier.
Egentligen vet jag ju inte ens om jag står på en stabil grund, men jag kan uppleva det så.
Sanningen är inte så viktig, allt handlar om vad man känner. Gå ut och gör något kul! Köp en rolig pryl, bygg lite muskler, köp en fin tröja, krama en vacker tjej, eller plugga något konstigt språk, osv. Hela jorden är en stor lekplats så ut och lek! Lär dig att skratta åt den sinnessjuka verkligheten.
Citera
2015-05-01, 00:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag kan hålla med där. För börjar man grubbla så vet man ju ingenting. Man får gå på sina känslor och hoppas att det är bra. Svar kanske kommer i någon högre dimension någon gång.

Nja, skulle inte ha skapa för höga förhoppningar på det, det handlar nog snarare om hur kapabel man är att tolka en känsla snarare. I slutändan handlar det nog om träning faktiskt, en individ kan träna sitt tänkande till att vara mer effektivt/snabbt eller dylikt exempelvis, samtidigt kan en individ även träna sig till att vara effektiv känslomässigt genom att uttrycka sina känslor mycket.

Ett bra exempel är en vältränad kampsportare, typ martial-art, som Bruce Lee exempelvis, enligt honom och hans filosofier så agerar han när han slåss mot motståndare enbart på intuitiv känsla och inte tanke. Tanken är ofta det som vill rationalisera känsla genom att belägga rätt och fel, när detta inte görs och när känslan får uttryckas utan dömande och rationaliserande så är det känslomässiga agerandet väldigt effektivt, psykologiskt kan det förklaras som att individen agerar på ren undermedvetenhet från det undermedvetna sinnet.
Citera
2015-05-01, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Sanningen är inte så viktig, allt handlar om vad man känner. Gå ut och gör något kul! Köp en rolig pryl, bygg lite muskler, köp en fin tröja, krama en vacker tjej, eller plugga något konstigt språk, osv. Hela jorden är en stor lekplats så ut och lek! Lär dig att skratta åt den sinnessjuka verkligheten.

Låter trevligt! Inte alltid så lätt tyvärr.
Citera
2015-05-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Nja, skulle inte ha skapa för höga förhoppningar på det, det handlar nog snarare om hur kapabel man är att tolka en känsla snarare. I slutändan handlar det nog om träning faktiskt, en individ kan träna sitt tänkande till att vara mer effektivt/snabbt eller dylikt exempelvis, samtidigt kan en individ även träna sig till att vara effektiv känslomässigt genom att uttrycka sina känslor mycket.

Ett bra exempel är en vältränad kampsportare, typ martial-art, som Bruce Lee exempelvis, enligt honom och hans filosofier så agerar han när han slåss mot motståndare enbart på intuitiv känsla och inte tanke. Tanken är ofta det som vill rationalisera känsla genom att belägga rätt och fel, när detta inte görs och när känslan får uttryckas utan dömande och rationaliserande så är det känslomässiga agerandet väldigt effektivt, psykologiskt kan det förklaras som att individen agerar på ren undermedvetenhet från det undermedvetna sinnet.

Önskar jag inte försökte tänka så rationellt jämt utan gå på känslor och låta tankar bara komma fritt. Det är då man känner sig levande. Annars snurrar det ihop sig och man blir trög och mår dåligt.
Citera
2015-05-01, 00:51
Medlem
Citat:
Låter trevligt! Inte alltid så lätt tyvärr.
Nej jag vet, själv sitter jag här framför datorn och har dötråkigt som alltid. Men så ska vi inte ha det hela livet.
Citera
2015-05-01, 00:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Önskar jag inte försökte tänka så rationellt jämt utan gå på känslor och låta tankar bara komma fritt. Det är då man känner sig levande. Annars snurrar det ihop sig och man blir trög och mår dåligt.

Dessvärre kommer du inte så långt med önskningar, bara sätta igång och träna sinnet om du vill åstadkomma det.
Citera
2015-05-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunam
Nej jag vet, själv sitter jag här framför datorn och har dötråkigt som alltid. Men så ska vi inte ha det hela livet.

Nej, för tusan! Men det blir lätt att man fastnar. Man lär tvinga sig ut så kan man komma igång om man har tur. Kände sist jag var i Thailand och kände mig fri och hade det bra att..nej..inte hem..jag fastnar..vill inte hem..så lätt man isolerar sig i tråkiga vardagen och inte förmår ta sig ur och tappar energin och livslusten.
Citera
2015-05-01, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Dessvärre kommer du inte så långt med önskningar, bara sätta igång och träna sinnet om du vill åstadkomma det.

Mmm och man får försöka förtränga att man förmodligen blir ett pucko. Man kan gå med i någon supporterklubb och vara helt säker på att det viktigaste i livet är att pucken går i mål tex. Bara sluta reflektera så blir det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in