2015-04-29, 00:02
Medlem
Om man tycker att 13-19 är ett orealistiskt spann så kan man se hur det ser ut i Storbritannien där man har 8 institut som ingår i BBC:s poll of polls.

http://www.bbc.com/news/politics/poll-tracker

Denna månad har UKIP, beroende på vem man frågar:

Survation 18% (1000 web)
TNS 15% (1200 web)
YouGov 14% (2000 web)
Populus 14% (1500 telefon)
ICM 13% (1000 telefon)
Opinium 13% (1900 web)
Ipsos 10% (1000 telefon)
ComRes 8% (1000 telefon + 2000 web)

8-18% alltså. Låter stabilt. Man kanske inte ska döma ut våra egna helt och hållet...
2015-04-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Och vad kommer den att visa. Bråket med ungdomsförbundet är det reklam eller har det någon negativ effekt. Ärligt tror jag inte det vad finns det annat att säga att man röstar på om man är invandringskritisk. Så nästa mätning borde vara ytterligare uppåt. Sifos senaste mätning är märklig.

Vi får se vad SCB har när den kommer nu i maj. För ett år sedan 8,1% jo just det, inte mer. Fast efter valet kastade de på lite mer, 12,4% i november -14.

Tror knappast att frågetecknen kring familjen Kazzelschtrant! som äntligen rätats ut kommer att påverka opinionsläget i annat än positiv riktning. Däremot hade det omvända kunnat inträffa om intrigerna inom SDU hade fått fortsätta.

Uppmärksamheten kring det här har med all säkerhet varit gynnsamt på sikt, eftersom legitimiteten för SD har ökat. Partiledningen har faktiskt skött det hela på ett riktigt snyggt sätt.

Mattias Karlsson har synts i media (SVT & löpsedlar), medan Björn "du-är-inte-min-talman" Söder lyst med sin frånvaro. Det i kombination med Löfvens och Kinberg Batras dåliga prestationer (i SVT:s senaste partiledarutfrågningar) gör att ytterligare några hundratusen väljare förmodligen kommer ar "rösta" på SD i de nästkommande opinionsundersökningarna.

Finns idag inte ett enda parti i Sverige som inte ser med avund på SD:s helt fenomenala utveckling i opinionen.
Senast redigerad av Wumtata 2015-04-29 kl. 00:25.
2015-04-29, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om man tycker att 13-19 är ett orealistiskt spann så kan man se hur det ser ut i Storbritannien där man har 8 institut som ingår i BBC:s poll of polls.

Survation 18% (1000 web)
TNS 15% (1200 web)
YouGov 14% (2000 web)
ICM 13% (1000 telefon)
Opinium 13% (1900 web)
Ipsos 10% (1000 telefon)

8-18% alltså. Låter stabilt. Man kanske inte ska döma ut våra egna helt och hållet...

I och med att UK har enmansvalkretsar, där den som får flest röster blir vald inbjuder detta givetvis till taktikröstning.
Man har dessutom bara en valomgång. I vissa andra länder har man en andra valomgång mellan ettan och tvåan, om inte någon får över 50 % i första valet.

Med ett liknande system i Sverige skulle det endast finnas 3 partier i riksdagen, S, M och SD.
2015-04-29, 23:57
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Perfekt!
Kul val av färgerna.

När man ändå är på önskehumör:
Visst skulle en analys av OU utfall mot modellen vara intressant. MP och V är till exempel alltid konstant överskattat. SD och M oftast underskattade.

Men varför?

På tal om färgerna. Är det någon som har förslag på liknande färger men som är något mer diskreta så tar jag gärna emot tips i form av RGB/CMYK.

Skälen till över/underskattningar är intressant. Den korta versionen av det hela är väl att det finns två huvudförklaringar:

1) Systematik i bortfallet, tex att sverigedemokrater oftare avstår att delta i OU. Detta kan i viss mån tas hänsyn till (och görs) genom att ställa andra frågor än om vad man röstar på som gör att ev systematik i bortfallet synliggörs.

2) Social desirability bias. Sverigedemokrater kanske svarar M för att man inte känner sig bekväm med OU-situationen. Nån moderat kanske vill visa sig god och svarar FP, eller rent av MP om den känner sig extra god.

Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Tack. Nu börjar det se väldigt proffsigt ut, om du inte tar det som en förolämpning förstås. Det här är betydligt bättre än vad proffsen brukar redovisa. Nu har du fått med både en viktning som verkar rimlig och konfidensintervall. Snyggt jobbat.

Det jag kan önska mig ytterligare är en graf som visar alla viktade siffror för opinionsinstituten. Ungefär som den översta grafen på status.st fast med dina viktningar inlagda. Det skulle vara roligt att se en graf där Skop eller Sifo kan liga överst en månad. Jag tror att det skulle få folk att även uppskatta mätningarna från de institut som ger låga siffror för SD och göra det lite tydligare hur stora de slumpmässiga felen i mätningarna är.

Jag såg inte de 3 nya graferna i webbläsaren. Var tvungen att ladda ner pdf:en. Hoppas det går att lösa. Jag tror det är många som missar informationen annars. En annan sak som kan bli bättre är dina rubriker över de enskilda partiernas grafer. Första gången jag såg dem tog det lite tid att hitta vilket parti det gällde. Det skulle inte skada med större typsnitt på partinamnet så att det syns och kanske samma färger som i de nya graferna för att få det enhetligt.

Tar med mig mycket från det du säger, tack! En graf med "rättviktade" mätningar från OI är faktiskt ungefär vad jag använder internt för skattningen och för att utvärdera vissa egenskaper av modellen. Ska dessutom försöka göra om pdf:en med olika sidor istället.

Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Skitsnyggt måste jag säga. Får man fråga vilket språk modellen är kodad i? Hade varit kul om man kunde få upp en online-version. En scraper som uppdaterar med data från status.st hade jag kunnat slänga ihop rätt enkelt. Har även en webbserver som det hade kunnat ligga på.

Modellen och grafiken är gjorda i Mathematica 10 (data är samlat i en enkel excelfil). Detta faktum tror jag gör det svårt att flytta den. Mathematica är nog för övrigt det perfekta verktyget för att göra ett sånt här projekt på relativt kort tid. Kolla gärna in det ni som inte känner till det men tex använt Matlab eller likande.

Citat:

Survation 18% (1000 web)
TNS 15% (1200 web)
YouGov 14% (2000 web)
ICM 13% (1000 telefon)
Opinium 13% (1900 web)
Ipsos 10% (1000 telefon)

Intressant att få lite perspektiv på svenska OI!

Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Båstad är ju traditionellt en blå kommun så det är inte särskilt förvånande att (S) har låga siffror.

Detta val skulle kunna vara ett intressant test på om det är S som läcker till SD, eller om S läcker till M som i sin tur läcker till SD. Om SD, relativt valet 2014, ökar mer i Båstad än vad det ökat i OU så kan det tyda på det senare.
Senast redigerad av FranzLisztBlevEj75 2015-04-30 kl. 00:00.
2015-04-30, 03:47
Medlem
Mantillas avatar
Citat:

Survation 18% (1000 web)
TNS 15% (1200 web)
YouGov 14% (2000 web)
ICM 13% (1000 telefon)
Opinium 13% (1900 web)
Ipsos 10% (1000 telefon)

Är det något som bekräftar ordspråket "Som man frågar får man svar" så är det dagens väljarundersökningar! Jobbade själv exakt med detta åt Sifo för många år sedan, och då var det hembesök med låtsasröstsedlar, kuvert och total anonymitet som gällde. Då fanns det ingen anledning att svara annat än ärligt.
2015-04-30, 07:38
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Är det något som bekräftar ordspråket "Som man frågar får man svar" så är det dagens väljarundersökningar! Jobbade själv exakt med detta åt Sifo för många år sedan, och då var det hembesök med låtsasröstsedlar, kuvert och total anonymitet som gällde. Då fanns det ingen anledning att svara annat än ärligt.

Oj, finns det någon OI som gör så ibland nuförtiden? Varför/varför inte?
2015-04-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Oj, finns det någon OI som gör så ibland nuförtiden? Varför/varför inte?
SOM-institutet passar väl på att göra en opinionsmätning när de skickar ut sin brevenkät, om jag minns rätt. SVT VALU är något liknande eftersom man får gå åt sidan och fylla i ett papper som kan lämnas utan att någon tjuvtittar. Men det har inte hjälpt så mycket när det gäller att vaska fram det sanna stödet för SD, vars väljares syn på valhemligheten omfattar ett mycket större område än bara själva röstningsbåset.

Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Nu har moderaterna upptäckt att det finns en opinion bland väljarna mot tiggeriplågan. ja läs själva:
http://www.expressen.se/nyheter/moderaterna-vill-kriminalisera-tiggeri/

Men tror knappast att väljarna låter sig luras av M. För att förbjuda organiserat tiggeri är ju bara ett slag i luften. Ett slag i luften för att hejda överströmningen av väljare till SD.

För sent m och helt fel bete!
Handlar nog inte så mycket om att de hoppas locka tillbaka SD-väljare utan mer om att de vill locka S-, KD-, C- och FP-väljare som tröttnat på Sveriges förfall mot anarki. Det här förslaget är inte jobbigast för SD, det är jobbigast för S.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-04-30 kl. 08:42.
2015-04-30, 13:52
Medlem
Kommer det inget från Ipsos?? sista dagen av denna månad....
2015-04-30, 23:49
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg om omvalet i Bålstad utbrutna och infogade i tråden:
(FB) Den stora tråden om omvalet i Båstad kommun (röstning 30 april till 10 maj 2015)

// mod
2015-05-01, 00:35
Medlem
SmokeOns avatar
DN/IPSOS: SD 14,6% - Rekord!

http://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-dyster-hogtidsdag-for-s/
Senast redigerad av SmokeOn 2015-05-01 kl. 00:41.
2015-05-01, 00:37
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
DN/IPSOS: SD 14,6%

Fantastiskt resultat! Eller har de insett att de inte är trovärdiga när de ligger så långt ifrån övriga institut och viktat om?
2015-05-01, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
DN/IPSOS: SD 14,6% - Rekord!

Se på fan. Det resultatet i Ipsos trodde jag inte vi skulle få se. Trodde Ipsos skulle följa Sifo men är glad att jag hade fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in