Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Du kan väl ändå läsa vad jag skriver? Min invändning mot den osynliga handen gäller livets nödtorft. Du vet, mat och boende. Släpp det där med kommunism, bara tradigt.
Jag läser. Det jag pekar på är att erfarenheterna visar att "den osynliga handen" är bättre på att ordna fram varor och tjänster, än den kommunistiska iden med att en överhet ska göra det via stöld och omfördelning. Så länge du propagerar för kommunistiska lösningar får du höra det.
Det verkar inte handla om att jag inte läser vad du skriver, utan snarare om att du inte förstår konsekvenserna av vad du skriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Om spekulation: Jag kanske använder uttrycket fel eller lättvindigt. Men jag menar produktionen av nya BRF på en p.g.a. brist i kombination med låg ränta, prisuppblåst marknad. Eftersom jag arbetar mot byggindustrin så är jag inte okunnig om hur denna produktion ser ut. Jag menar alltså inte att Ahmed handlar med BRF:er i spekulativt syfte. Men det förekommer också. Något man ser mycket väl om man som jag varit styrelseledamot i flera år i en förening i ytterförort.
Jag tvivlar inte på att det förekommer att någon köper en extra BR på spekulation. Men jag ifrågasätter hur vanligt det är. Och om det har någon märkbar impact.
Dvs hur ofta BR/villor tomma? Jag vet att det förekommer. T ex vid arvsskiften när arvingarna är oense.
Men hur många % kvm är det som undanhålls marknaden?
Däremot behöver du förklara spekulation som förklaring på "produktionen av nya BRF på en p.g.a. brist i kombination med låg ränta, prisuppblåst marknad".
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Om ränta igen: Visst, det kanske är bra som du skriver. Min poäng är att historien visar att räntan varit betydligt högre än den är nu. Är det rimliugt att i sitt tänkande utgår från att räntan kommer att fortsätta vara mycket låg fram till den punkt skuldberget ammorterats (väsentligen) ned? Det tror inte jag.
Vi kan se hur marknaden prissätter. För en bindningstid på 10 år är det ca 3% ränta. Dvs det riktiga idag är att inte förvänta sig en större räntehöjning.
Vi gör hela tiden saker som vi kanske inte borde ha gjort om vi skulle utgå från händelser med låg sannolikhet. Vi skulle inte köpa nya bilar om vi ska räkna med att privatbilism förbjuds. Och vi skulle inte pensionsspara om vi utgår från att sossarna skall konfiskera det.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Resten orkar jag inte riktigt med...
Du skulle gärna få förklara vad som skulle hända om vi inför marknadshyra.