2015-04-30, 21:41
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Det jag eventuellt tänker mig är att om jag lyckas vänta ut till kraschen som kommer, så kan jag ju börja med mitt 25-30 åriga sparande 30-50% lägre vilket gör att vinsten naturligtvis blir mer långsiktigt. Jämfört med om jag börjar nu och sparar i 25-30 år och följer med i kraschen utan att sälja då jag vet att den bygger upp sig igen långsiktigt. Vinsten kommer ju då käka upp den vinsten som jag kan bygga upp under tiden fram till kraschen.

Det är precis detta timing handlar om. Gissa hur många som tänkte likadant 2012? De har missat en uppgång på ca 100% nu. Börsen kan lika gärna stå stilla eller stiga i flera år till medan du står utanför och bara väntar.

Börsen kommer alltid kännas dyr oavsett hur mycket det stiger eller faller.
Citera
2015-04-30, 21:48
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragsgivaren
Det är precis detta timing handlar om. Gissa hur många som tänkte likadant 2012? De har missat en uppgång på ca 100% nu. Börsen kan lika gärna stå stilla eller stiga i flera år till medan du står utanför och bara väntar.

Men så länge man inte säljer under kraschen utan bara väntar ut, så måste det väl löna sig att inte investera förrän det blir en ordentlig dipp inom 2-5 år? Eller tänker jag fel?

För jag tänker mig att även om den hinner stiga med 50-100% nu så kommer den ju åka ner minst samma % antal under kraschen.
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2015-04-30 kl. 21:58.
Citera
2015-04-30, 22:04
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Citat:
För jag tänker mig att även om den hinner stiga med 50-100% nu så kommer den ju åka ner minst samma % antal under kraschen.

Jaså kommer den göra det? :-)
Citera
2015-04-30, 22:09
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Jaså kommer den göra det? :-)

Spekulerar givetvis, men tänker mig att den sjunker under värdet som finns idag iaf inte minst med tanke på hur mycket den har ökat sedan senaste kraschen. I stort sett spikrakt upp i 7 år nu. Har förmodligen fel som alla andra som spekulerar, men svårt att se att dippen inte hamnar under nivån som den har ökat till just nu. För då känns det ju inte som man ens kan kalla det för en krasch
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2015-04-30 kl. 22:18.
Citera
2015-04-30, 22:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag befinner mig i samma sits. Jag har varit lite lat och paranoid och därför bara pytsat in mindre summor på fonder och sålt det mesta för några veckor sen då jag är övertygad om att det senaste 12 - 15 månaderna varit lite väl för bra. Sitter därmed på en ganska stor summa likvida medel och hoppas gå in igen om tillfället uppenbarar sig. Jag vågar inte satsa det jag har nu och riskerar hellre en långnäsa vid en uppgång än att gå in tungt för att se börsens röda siffror förvandla mina hårt förvärvade pengar till nollor.
Citera
2015-04-30, 22:21
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Det jag eventuellt tänker mig är att om jag lyckas vänta ut till kraschen som kommer, så kan jag ju börja med mitt 25-30 åriga sparande 30-50% lägre vilket gör att vinsten naturligtvis blir mer långsiktigt. Jämfört med om jag börjar nu och sparar i 25-30 år och följer med i kraschen utan att sälja då jag vet att den bygger upp sig igen långsiktigt. Kraschen kommer ju då käka upp den vinsten som jag kan bygga upp under tiden fram till kraschen.
Jag kan ju inte råda över dej såklart, men jag tycker du hakar upp dej på "kraschen" för mycket. Då kanske du skulle öppna ett SK med bra ränta el dyl. Sen vet jag inte varför du just väljer indexfonder? Kort kan man säga att det finns inga genvägar för att öka sitt kapital. I dubbel bemärkelse är den som läser på oftast den som ökar inflödet mest.
Citera
2015-04-30, 22:24
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:

Ok, tack då vet vi. Hähä!
Citera
2015-04-30, 22:35
Medlem
Citat:
Det jag eventuellt tänker mig är att om jag lyckas vänta ut till kraschen som kommer, så kan jag ju börja med mitt 25-30 åriga sparande 30-50% lägre vilket gör att vinsten naturligtvis blir mer långsiktigt. Jämfört med om jag börjar nu och sparar i 25-30 år och följer med i kraschen utan att sälja då jag vet att den bygger upp sig igen långsiktigt. Kraschen kommer ju då käka upp den vinsten som jag kan bygga upp under tiden fram till kraschen.

Problemet med detta resonemang är att botten på nästa krasch kanske ligger högre än vad börsen ligger på idag.

Eller kanske det aldrig mer blir en så stor krasch igen.

Eller så kraschar börsen 50 % på måndag så att du kan gå in, för att sedan rusa flera 100 %.

Gör vad du känner dig mest bekväm med. Oavsett hur du gör kommer du känna att du kunde gjort det bättre.
Citera
2015-04-30, 23:30
Medlem
Moffegrevs avatar
Kör in en lika stor summa i indexfonder varje månad. Skulle börsen tokrasa kan du ju ta ett lån eller om du har likviditet köra in en större summa. Ingen vet om börsen kommer "krascha" eller om den kommer fortsätta ånga på, eller helt enkelt pendla kring den här nivån ett par år. Kör du den här strategin är du safe, bortsett från om det skulle bli världskrig eller zombieapokalyps.

Betänk att börskraschen 87 syns knappt än annat än en minimal dipp på en uppåtgående trend om man kollar grafen.

Risken med att helt stå utanför är att du kan missa en enorm uppgång eller härliga dividends under tiden du väntar på en krasch som aldrig kommer. Samma sak som med bostadsmarknaden - kolla tråden om bubblan. Tror det startades för 4-5 år sedan.
Citera
2015-04-30, 23:45
Medlem
Saltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oHNt
Enligt Mr.Doom som förutspådde finanskrisen 2009 kommer det spricka 2016.
Nu blir jag nyfiken. Vem är mr Doom? Google hittar bara diverse hiphop-artister och superskurkar från Marvel.
Citera
2015-04-30, 23:45
Medlem
"Far more money has been lost by investors preparing for corrections or trying to anticipate corrections than has been lost in corrections themselves." - Peter Lynch

Ingen kan ge dig ett bra svar på detta eftersom ingen kan säga när kraschen kommer. Börsen kan mycket väl stiga 50% till och sen kommer korrektionen som kanske bara blir 30% denna gång, och där har du förlorat 20% avkastning eftersom du skulle vänta på kraschen.

Känner du dig osäker gå in med lite pengar varje månad så kommer du köpa både högt och lågt och få ett hyfsat snittpris.

Jag tror inte vi har någon bubbla ā IT-bubblan. Företagen visar faktiskt vinster och tillväxt. Sen kan det ju diskuteras ifall börsen är dyr, men givet rådande läge med räntor etc så tycker inte jag det är någon jättestor övervärdering.
Citera
2015-05-01, 00:09
Bannlyst
Allt som går upp, går ner och allt som går ner, går upp. Oavsett om det blir en börskrasch eller inte så måste du börja någonstans. Om det är vid börskraschen där allt är värt som skit och eventuell efter ett par år går upp som en raket (tänk 2008-idag) eller där du är i toppen och får följa med ner för att starta om från scratch. Det är upp till dig, men det finns ingen som kan förutspå en krasch - vi vet att det är en krasch när det blir en

Personligen så tror jag att OMX har varit överhettad på sistone pga den expansiva penningpolitiken som riksbanken driver och går nu tillbaka till sin jämvikt dvs ingen större krasch i Sverige utan anpassning tillbaka mot jämnvikt.
Senast redigerad av Ebel 2015-05-01 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in