2015-04-30, 05:31
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Ok har ni fått tid änni? Vet du hur lång tid det tar ingefär från det att man ringer till att man får gå på intervjun??? Så spännandevisar man bilder där eller? Vi har inte fått visa bilder ännu

Ta du med allt som visar du har seriös förhållande. Bilder som visar du har träffat din partners släkt, bilder med besök till sverige, flygbiljetter, bevis hur ni träffades, chatloggar, bank papper med mera...
De kommer inte fråga efter bilder men visa upp dem. De vill ha bevis om dina påstående. Som typ har du träffats partners föräldrar, och du säger ja. Så ska du kunna bevisa det

Har du varit i din partners hemland ? Du säger ja! Så ska du kunna visa upp ett bevis typ flygbiljett.

osv...
Citera
2015-04-30, 18:14
Medlem
Hej allihopa!

Hur ser det ut nu med väntetiden?
Vilken månad behandlas nu? Är dem fortfarande kvar på 2014 års ansökningar eller har dem börjat med 2015?

Vi skickade in vår ansökan 24/1/2015 om PERMANENT Uppehållstillstånd i med att vi bott tillsammans 3.5 år och varit gifta nästan 3 år. Vi bor utomlands. Men antar att vår ansökan hamnar i högen med alla som söker Uppehållstillstånd.

Är det någon som skickat in ansökan om PUT eller UT 2015 som hört nåt från MIG?

Jag mailade MIG:s kundtjänst idag ang den nya HANDLÄGGNINGSTIDEN. Vad den innebär? Samt flera andra frågor.
Jag kommer posta svaret så fort jag får nåt... om jag nu får nåt svar
Citera
2015-04-30, 18:24
Medlem
hagsatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Hej allihopa!

Vilken månad behandlas nu? Är dem fortfarande kvar på 2014 års ansökningar eller har dem börjat med 2015?

Vi skickade in vår ansökan 24/1/2015 om PERMANENT Uppehållstillstånd i med att vi bott tillsammans 3.5 år och varit gifta nästan 3 år. Vi bor utomlands. Men antar att vår ansökan hamnar i högen med alla som söker Uppehållstillstånd.

Jag mailade MIG:s kundtjänst idag ang den nya HANDLÄGGNINGSTIDEN. Vad den innebär? Samt flera andra frågor.

Trodde inte det gick att söka permanent tillstånd direkt? Oavsett om man är gift eller har bott tillsammans förut men så kanske det är. Eller menar du att ni redan har ett temporärt? Senaste jag såg var att folk i oktober har fått intervjumail. Vi ansökte i september och ska ha intervju nästa vecka!
Senast redigerad av hagsatra 2015-04-30 kl. 18:27.
Citera
2015-04-30, 18:35
Medlem
Update:tack vare Svensk ambassadör i Libyen och tips från en högre chef har vi nu fått tillstånd att utföra intervjun i ett land där min pojkvän ej behöver visum.

Vi var strikt hänvisade till en specifik ambassad och alla andra ambassader sade blankt nej.

Jag har pratat med oroväckande många handläggare som helt enkelt inte vet reglerna. Det kan verkligen löna sig att ta kontakt med högre instanser om ni får problem.

Så tacksam nu.
Citera
2015-04-30, 18:39
Medlem
Citat:
Hej allihopa!

Hej
Dem behandla december med intervjumail, igår dem skickade intervjumail till en persson som ansökade 08 december 14, men jag vet inte vem fick intervjumail idag.
Snart dem ska börja skicka intervjumail till 2015 ansökan önskar jag.
Citera
2015-04-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Trodde inte det gick att söka permanent tillstånd direkt? Oavsett om man är gift eller har bott tillsammans förut men så kanske det är. Eller menar du att ni redan har ett temporärt? Senaste jag såg var att folk i oktober har fått intervjumail. Vi ansökte i september och ska ha intervju nästa vecka!

Om man har bott tillsammans i minst 2år så kan man söka det. Det krävs massa bevis på det som hyreskontrakt, räkningar i bådas namn osv. Vi har inget temporärt tillstånd. Men vår ansökan bygger sig på att vi är gifta, sammanboende över två år och ej bosatta i Sverige.
Lycka till på intervjun

Jag måste rätta mig där, man ansöker om Uppehållstillstånd men min man kan bli tilldelad Permanent Uppehållstillstånd om vi kan styrka genom intyg att vi varit sammanboende i minst 2 år.
Senast redigerad av Ka-nj-a 2015-04-30 kl. 19:32.
Citera
2015-04-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherkofaiq
Hej
Dem behandla december med intervjumail, igår dem skickade intervjumail till en persson som ansökade 08 december 14, men jag vet inte vem fick intervjumail idag.
Snart dem ska börja skicka intervjumail till 2015 ansökan önskar jag.

Tack för svaret. Ja vi får hålla tummarna att dem tar sig an 2015 snart
Citera
2015-04-30, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
Update:tack vare Svensk ambassadör i Libyen och tips från en högre chef har vi nu fått tillstånd att utföra intervjun i ett land där min pojkvän ej behöver visum.

Vi var strikt hänvisade till en specifik ambassad och alla andra ambassader sade blankt nej.

Jag har pratat med oroväckande många handläggare som helt enkelt inte vet reglerna. Det kan verkligen löna sig att ta kontakt med högre instanser om ni får problem.

Så tacksam nu.

Håll oss uppdaterade hur det går med väntetider och sånt efter intervjun.
Jag önskar er lycka till
Citera
2015-05-01, 02:23
Medlem
Citat:
Om man har bott tillsammans i minst 2år så kan man söka det. Det krävs massa bevis på det som hyreskontrakt, räkningar i bådas namn osv. Vi har inget temporärt tillstånd. Men vår ansökan bygger sig på att vi är gifta, sammanboende över två år och ej bosatta i Sverige.
Lycka till på intervjun

Jag måste rätta mig där, man ansöker om Uppehållstillstånd men min man kan bli tilldelad Permanent Uppehållstillstånd om vi kan styrka genom intyg att vi varit sammanboende i minst 2 år.

(Träder i kraft 2015-04-15 00:00:00)
8 § Ett uppehållstillstånd som beviljas en utlänning enligt 3 § första stycket 1 eller 3 a § första stycket 1 ska vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället, såvida inte
1. utlänningen sammanbott utomlands med sin make eller sambo under en längre tid, eller
2. det på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat. Lag (2015:91).

Så det ser ju ännu ljusare ut nu!
Citera
2015-05-01, 06:29
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30

Så tacksam nu.
Ja! En utländsk svensk ambassad får inte säga Nej! Om de inte har några speciella orsaker till det.
DE ska hjälpa dig, det fick jag besked om.

Oftast bra gå på högre instans heheh För de andra vill inte ha mer trubbel mer än nödvändigt.
Bra det löste sig !! Good Luck
Citera
2015-05-01, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charz0
(Träder i kraft 2015-04-15 00:00:00)
8 § Ett uppehållstillstånd som beviljas en utlänning enligt 3 § första stycket 1 eller 3 a § första stycket 1 ska vara tidsbegränsat vid första beslutstillfället, såvida inte
1. utlänningen sammanbott utomlands med sin make eller sambo under en längre tid, eller
2. det på annat sätt står klart att förhållandet är väl etablerat. Lag (2015:91).

Så det ser ju ännu ljusare ut nu!

Tack
Jag hoppas att MIG nöjer sig med alla intyg vi skickat in som bevis på att vi har ett genuint äktenskap och att vi bor tillsammans så min man får PUT på en gång.
Men man vet ju aldrig...
Citera
2015-05-01, 11:46
Medlem
För några dagar sen så fick jag ett brev från migr. att vi ska komplettera med en radda frågor.
Alla frågor har dom redan svar på, och bevis på, så jag blev lite förbryllad.
Ringde till enheten igår, men dom sa att den personen som skickat brevet är bara en assistent, och jag ska prata med någon annan som bett henne skicka brevet. Så klart så var denne inte på plats, så försöker på nytt på måndag.
För vad är det för fjanterier. Dom har inte ens kollat i vår akt, för alla som har öppnat ser ju allt som vi skickat till dom.
Helsnurriga, stackars Migr. dom har nog stora problem där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in