2015-04-22, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Som pratar Ståckhåååååålmska....

Alltså på slutet störde jag mig så mycket på Evas uttal av "Josefiiiijjjjnn" att jag knappt kunde koncentrera mig på handlingen.... Visst måste hon ha nåt talfel???
Citera
2015-04-22, 16:45
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fue
Okej, tack för din feedback. Now move on.

Sista avsnittet hade 1.2 miljoner tittare säger ju en hel del.. Om 2 år kommer säsong 2 med all största sannolikhet.
Antagligen! Förstår inte riktigt hur dom ska spinna vidare på detta bara. Spänningen, och framförallt mystiken var det som fick mig att fastna för serien från första början. Sedan måste några skådespelare bort med som helt enkelt inte håller måttet, känns som det är "kompis castat" när man ser rollistan.

Vi får se helt enkelt...
Citera
2015-04-22, 16:47
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Alltså på slutet störde jag mig så mycket på Evas uttal av "Josefiiiijjjjnn" att jag knappt kunde koncentrera mig på handlingen.... Visst måste hon ha nåt talfel???
Sett partaj sketchen?
Citera
2015-04-22, 20:26
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh

Om det blir säsong två kan jag garantera dig att dom kvoterar in någon invandrare med brytning så du slipper höra rikssvenska. I sann SVT anda kommer givetvis denna invandrare vare hjälte och få ordning på illbattingarna och lära dom svenska lantisarna ett och annat.

Så tror min fruga i alla fall, hon borde veta för hon är mångkulturalist.
Citera
2015-04-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Ja just det ja, då blir det ju ännu mera obegripligt att Gerda hade den i ursprungligt skick.
Men visst var det två olika vita pickuper? En med smileys och en utan? Den utan, som Storm körde, blev röd sen. Förvirrande hursomhelst.
Citera
2015-04-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Den nya Storm i säsong 2 kommer med 100 procent sannolikhet vara invandrare som ställer allt till rätta på den svenska landsbygden och får bukt med illbattingarna.

Det trodde frugan min i alla fall, hon är mångkulturalist och brukar ha rätt om SVT.
Jag skulle bli förvånad om inte grabben som hjälpte Storm med jordskotten (minns inte vad han hette, Jörgen?) går i Storms fotspår. De blev ju som far och son, och där tror jag förklaringen till underliga Franks dito utspel finns; han var en dålig far och Storm blev ett substitut för honom.
Citera
2015-04-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Sådär ja, efter att ha skrivit en liten sågning av i början av säsongen har jag nu sett klart hela "Jordskott" och tar mig därför rätten att lämna ett ärligt omdöme om de tio timmar jag spenderat med denna TV-produktion. Min personliga bedömning är att Jordskott, som drama, thriller och fantasyberättelse, - är ren och skär smörja.

Nedan följer en lång recension som röjer delar av handlingen, därav spoiler-markeringen.

Det var mina fem cent, tack för mig.

Bra sammanfattning av några utvalda synpunkter - jag förstår att du har fler men att det begränsade utrymmet satte stopp. Du formulerade sånt som jag tror flera av oss himlat med ögonen åt. Jag skulle kunna räkna upp flera no-nos de gjort sig skyldiga till men orkar inte. Känner mig färdig med Jordskott. Att Josefin blev förvedad var en bra slutkläm på hennes öde (fast Eva verkade inte särskilt deppig över att hennes dotter försvann för andra gången, denna gång slutgiltigt...), men i övrigt tycker jag slutet kändes platt och trist.
Citera
2015-04-23, 20:59
Medlem
FetFulElaks avatar
Storm kommer tillbaka i S2 - han har så mycket jordskott i sig så han är odödlig. Blodet som kom var det sista mänskliga som bets bort... Nu har han en stubbe som fot och blir själv en övernaturlig varelse som han alltid avskytt.
Citera
2015-04-23, 22:15
Medlem
Den här serien har verkligen urartat. Bra i början men när Wass kom ut som jordskott, där nånstans sluta jag titta. Fatta inte heller vad skrikfisken hade för roll. Blev ett pekoral.
Citera
2015-04-26, 22:56
Medlem
Brukar inte kolla på svenska serier förutom Äkta Människor som jag såg första säsongen av och tyckte var helt okej. Kollade innan idag på första tre avsnitten av Jordskott och det var ett misstag för det var länge sedan jag har sett sådan dynga, fyfan vilken tråkig och intetsägande skit, aldrig mer ska jag kolla på en svensk serie, sanna mina ord
Citera
2015-04-27, 09:22
Medlem
Jahapp. Sista avsnittet kändes som ett antiklimax. Storm blev en robo-ent, Jossan blev en rot och honest-cop-Tom knäckte seriens huvudgåta genom att... well, gå ner i grottan och hämta upp barnen (ok, det fordrade en aspie-dotter och en Vulcan mind meld, men still). Jag förstår inte riktigt vad manusförfattarna menade med oväntad upplösning.

Det är värt att fundera på varför det här, i grunden ganska justa konceptet, blev rätt pajigt. Jag kan tänka mig en del saker som blandats bort:

- Skogen är inte särskilt "mystisk", den känns mer som en informationsfilm från Assi Domän. Inga dimslöjor, mysko snår, ansiktsliknande rötter... när kundvagnstanten ska ut och hämta näcken-yngel så tar hon tåget dit! Inga mödosamma vandringar här inte. Det gör att man inte får någon skogsmystik. Skogen är för en vanlig svensk bara en massa träd, och serieskaparna verkar inte ha ansträngt för att mystifiera något som för de flesta tittare känns självklart.

- Som någon har påpekat så är bilden av "landsbygden" rätt platt. Det finns inga "honest, hard working men" som brukar förekomma i liknande amerikanska serier, vilket jag tycker gör det mindre levande. Den lokala snuten Tom pratar rikssvenska och ser ut som en IT-kille från Stureplan (den andra prominenta polisen är en aggressiv blattefeminist, oaktat vilken roll hon var tänkt att ha här... och så Anne Petréns figur som rymt från en Beck-film). Läkaren har möjligen lite lokalanknytning, men han känns så ytlig att han inte blir mer än Joker.

- Konceptet med jordskotts-parasiten funkade dåligt. Det hade nog varit mer intressant om manusförfattarna lagt in lite mer gory beskrivningar av huvudpersonens omvandling (grön mens?), mtp att det som hände farsan Törnblad verkade rätt creepy. På det hela taget så kändes det mest fånigt när t.ex Wass hand växte fast i marken...

Vad finns det mer som borde gjorts bättre?
Citera
2015-04-29, 23:23
Medlem
Grymt imponerad av produktionen, specialeffekterna var väldigt smakfullt gjorda. Töntfaktorn var förvånansvärt låg för att vara svenskproducerat. Storm påminnde lite om Mike i Breaking Bad. Älskar gamla seniga gubbar som är kompetenta med våld hade velat se Muns tydligare dock men det var ju förstås högst medvetet att man fick skapa sig en egen bild...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in