2015-04-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Vad är efterhandel?? Trodde börsen stängde 17:30??

Jo jorden slutar snurra 17:30
Citera
2015-04-29, 18:59
Medlem
autobotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Jo jorden slutar snurra 17:30

Tydligen behöver man vara övertydlig. Jag trodde Stockholmsbörsen stängde 17:30. Det går i alla fall inte att handla där efter 17:30 via Avanza, så har IG ensamrätt på Stockholmsbörsen efter 17:30 elelr kan någon förklara hur det fungerar?
Citera
2015-04-29, 19:08
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
. Hur länge ser man efterhandeln?

24/5 - Mån-Fre dygnet runt, eller rättare sagt (17:30 - 09:00)

Den påverkas olika beroende på vad som händer med börserna i världen, (USA, Asien) osv..

Ang. fonder så kanske du kan testa med att vänta och se handeln imorn också innan du bestämmer dig för att börja sälja, tanken är ju att man inte ska sälja på botten och sedan köpa på toppen vilket är ett misstag många oftast gör.

Men det finns ett saying som säger "Get out while the getting is good"

Jag tycker dock att en bekräftelse på de 2 dagarnas nedgångar vi haft nu behövs innan man säkert vet vart marknaden är på väg, dvs. om vi fortfarande är i en bull market och nedgången var en korrektion eller om en större korrektion väntas och vi till och med börjar gå in i en bear market.

Citat:
Vad är efterhandel?? Trodde börsen stängde 17:30??

Efterhandeln är en så kallad OTC Handel på en Over-the-counter market som sker mellan två parter utan en börs som övervakar den handeln, därmed har företag ingen rapport skyldighet under den efterhandeln t ex.

Vissa mäklare som t ex IG Markets erbjuder sina kunder att handla OMX efter att börsen har stängt.

Priset bestäms av parterna som handlar instrumentet.

Oftast brukar den vara en indikator för hur omvärlden ser på Sverige inför nästa handelsdag, ibland kan t ex oförutsägbara saker ske över natten på marknaden och det brukar då återspeglas i efterhandeln vilket också är även orsaken till varför OMX öppnar med gap upp eller gap ned vissa dagar, men oftast beror dessa gap på rapporter som kommer på morgonen.
Senast redigerad av Key. 2015-04-29 kl. 19:49.
Citera
2015-04-29, 19:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tydligen behöver man vara övertydlig. Jag trodde Stockholmsbörsen stängde 17:30. Det går i alla fall inte att handla där efter 17:30 via Avanza, så har IG ensamrätt på Stockholmsbörsen efter 17:30 elelr kan någon förklara hur det fungerar?
Handeln är inte på Stockholmsbörsen.
Citera
2015-04-29, 19:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Fortsatt nedgång till test kring 1600 förmodligen, det kan vara början på en bear market om inga åtgärder sker, vilket är här jag tror Riksbanken kommer komma in som "the saviour" (planerat så klart) och sänka räntan, eller inte vi får se hur länge det här håller i sig först.

Men 17% upp på 4 mån är ju faktiskt ganska ohållbart, problemet är bara att man inte inser det när man väl står där på toppen förrän allting kommer rasande ner.

Dagens nedgång var inte en nedgång baserad på rädsla utan den var väldigt hårt kontrollerad vilket talar mer för att de gör detta med flit än Svensson som säljer för att de är oroliga för att priset blivit för högt.

Hur länge de tänker dra ned börsen och till vilka nivåer är fortfarande oklart men att förvänta sig det oväntade är oftast något som brukar slå in när det kommer till börsen.

Det är därför viktigt att inse vad man tänker köpa och varför innan man köper det, det handlar om att ställa sig på sidan där folk minst är på och just nu hoppas folk på en rekyl uppåt vilket betyder att det är färre på sälj sidan.

När folk har smält in vad som har hänt idag och börjar ställa sig på sälj sidan så kan det börja vända uppåt lite.
Tror nedgången blir liten och kortvarig. Svensson säljer inte, för folk köper fonder och aktier för pengar man kan avvara, det är långsiktiga investeringar. Alla vet vid det här laget att det alltid vänder uppåt igen. Andra stora investerare som t ex AP-fonderna säljer inte heller.
Några vinsthemtagningar bara. Allt är som förut, bankerna gör jättevinster, räntorna är låga, företagen går bra, folk har gott om pengar, alla förutsättningar för fortsatta uppgångar finns där.
Citera
2015-04-29, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tror nedgången blir liten och kortvarig. Svensson säljer inte, för folk köper fonder och aktier för pengar man kan avvara, det är långsiktiga investeringar. Alla vet vid det här laget att det alltid vänder uppåt igen. Andra stora investerare som t ex AP-fonderna säljer inte heller.
Några vinsthemtagningar bara. Allt är som förut, bankerna gör jättevinster, räntorna är låga, företagen går bra, folk har gott om pengar, alla förutsättningar för fortsatta uppgångar finns där.

Vi har en global kreditbubbla av ofattbara mått. 1929 är en promenad i parken jämfört med vad som väntar oss. Även om kreditbubblan inte hade funnits hade en total systemkollaps stått inför dörren ändå i lala-landet Sverige som begår självmord. Och jo, Svensson säljer - på botten som vanligt.
Senast redigerad av Kriget 2015-04-29 kl. 19:58.
Citera
2015-04-29, 20:37
Medlem
Skulle följt magkänslan och sålt OMX fonderna i förrgår...
Citera
2015-04-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Skulle följt magkänslan och sålt OMX fonderna i förrgår...

Lätt att vara efterklok Har inte varit inne i marknaden mer än 4 månader. Hur ofta ser man sådana här kraftiga nergångar. ca 5% på 2 dagar?
Citera
2015-04-29, 20:57
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Lätt att vara efterklok Har inte varit inne i marknaden mer än 4 månader. Hur ofta ser man sådana här kraftiga nergångar. ca 5% på 2 dagar?
Ett par gånger om året skulle jag säga.
Citera
2015-04-29, 21:00
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ett par gånger om året skulle jag säga.

Vad tycker du för triggers dessa nedgångar brukar ha gemensamt då?
Citera
2015-04-29, 21:05
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Vad tycker du för triggers dessa nedgångar brukar ha gemensamt då?
De har alla gemensamt att man inte kunde se dem innan de skedde, men att de är enkla att se att de har skett i efterhand.
Citera
2015-04-29, 21:08
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
De har alla gemensamt att man inte kunde se dem innan de skedde, men att de är enkla att se att de har skett i efterhand.
Mina fonder från olika delar av världen föll alla idag. Men jag har för mig det var likadant vid oktoberfallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in