2015-04-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Riksbanken påverkar väl ändå börsen rätt så lite?

Hur stor är försäljningen till Sverige bland OMX30? 5 % - 10 % tippar jag.

Årets stora uppgång (mer än ett helt genomsnittligt börsår) har väl inte haft något alls med förbättrade bolagsrapporter att göra? Räntan har däremot varit så låg att det bästa investeringsalternativet är aktier, därmed har kurserna pressats uppåt.
Citera
2015-04-29, 16:23
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Årets stora uppgång (mer än ett helt genomsnittligt börsår) har väl inte haft något alls med förbättrade bolagsrapporter att göra? Räntan har däremot varit så låg att det bästa investeringsalternativet är aktier, därmed har kurserna pressats uppåt.

Dollarn och Euron har också förstärkts rejält mot sek, så omräknat i dollar så har OMX inte gått så mycket.

Men det är möjligt att riksbankens agerande till stor del har bidragit till kronförsvagningen, så det kanske är riskbanken som påverkar trots allt.
Citera
2015-04-29, 16:28
Medlem
Så vad tror vi om morgondagen. Fortsatt ras eller komma den stabiliseras och återhämta sig lite?
-2,64 % i skrivande stund
Citera
2015-04-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3ger666
Så vad tror vi om morgondagen. Fortsatt ras eller komma den stabiliseras och återhämta sig lite?
-2,64 % i skrivande stund

Jag hoppas på fortsatt ras då jag sitter på en del likvider Någon som har mer koll på någon speciell nyhet man ska bevaka imorgon /närmsta veckan?
Citera
2015-04-29, 17:42
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
HELVETE!!!!!!!!!! Riksbanken sänkte ej räntan, lite aldrig på experterna i tidningarna!
Nu går det käpp rätt åt helvete för börsen, hoppas köpet av statsobligationer kan tolkas som stimulansåtgärder och hålla humöret uppE!
lol

Var är skumpan nu Louie?

Inget kan ju stopppa marknaden...sa ju det för 2 dar sen att en stor björn som ville sova kunde det.
Citera
2015-04-29, 17:59
Medlem
1635, viktig nivå. Vad tror ni om morgondagen??
Citera
2015-04-29, 18:06
Medlem
Tammers avatar
Kommer ingen ihåg det senaste "raset" på Börsen, i oktober 2014? En nedgång på 10%, men efter 2 veckor var det ikapp igen och sen dess bara uppåt. Gå in här och kolla på utvecklingen under 1 år i diagrammet till höger, eller 3 år. Var är "raset"?

https://www.avanza.se/start

Vi som sparat några år har gjort såna enorma vinster att en nedgång på några procent är en bagatell. Sitt still i båten...
Citera
2015-04-29, 18:07
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
1635, viktig nivå. Vad tror ni om morgondagen??

Fortsatt nedgång till test kring 1600 förmodligen, det kan vara början på en bear market om inga åtgärder sker, vilket är här jag tror Riksbanken kommer komma in som "the saviour" (planerat så klart) och sänka räntan, eller inte vi får se hur länge det här håller i sig först.

Men 17% upp på 4 mån är ju faktiskt ganska ohållbart, problemet är bara att man inte inser det när man väl står där på toppen förrän allting kommer rasande ner.

Dagens nedgång var inte en nedgång baserad på rädsla utan den var väldigt hårt kontrollerad vilket talar mer för att de gör detta med flit än Svensson som säljer för att de är oroliga för att priset blivit för högt.

Hur länge de tänker dra ned börsen och till vilka nivåer är fortfarande oklart men att förvänta sig det oväntade är oftast något som brukar slå in när det kommer till börsen.

Det är därför viktigt att inse vad man tänker köpa och varför innan man köper det, det handlar om att ställa sig på sidan där folk minst är på och just nu hoppas folk på en rekyl uppåt vilket betyder att det är färre på sälj sidan.

När folk har smält in vad som har hänt idag och börjar ställa sig på sälj sidan så kan det börja vända uppåt lite.
Senast redigerad av Key. 2015-04-29 kl. 18:09.
Citera
2015-04-29, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Fortsatt nedgång till test kring 1600 förmodligen, det kan vara början på en bear market om inga åtgärder sker, vilket är här jag tror Riksbanken kommer komma in som "the saviour" (planerat så klart) och sänka räntan, eller inte vi får se hur länge det här håller i sig först.

Men 17% upp på 4 mån är ju faktiskt ganska ohållbart, problemet är bara att man inte inser det när man väl står där på toppen förrän allting kommer rasande ner.

Dagens nedgång var inte en nedgång baserad på rädsla utan den var väldigt hårt kontrollerad vilket talar mer för att de gör detta med flit än Svensson som säljer för att de är oroliga för att priset blivit för högt.

Hur länge de tänker dra ned börsen och till vilka nivåer är fortfarande oklart men att förvänta sig det oväntade är oftast något som brukar slå in när det kommer till börsen.

Det är därför viktigt att inse vad man tänker köpa och varför innan man köper det, det handlar om att ställa sig på sidan där folk minst är på och just nu hoppas folk på en rekyl uppåt vilket betyder att det är färre på sälj sidan.

När folk har smält in vad som har hänt idag och börjar ställa sig på sälj sidan så kan det börja vända uppåt lite.

Ja , gick ur en del med aktier jag haft med vinst nu eftersom jag tror att vi tar ut 1635. Och kan det börjas ner endel. Men lite osäkrare hur mkt is i magen man ska ha i sina fonder
Citera
2015-04-29, 18:24
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pakee
Ja , gick ur en del med aktier jag haft med vinst nu eftersom jag tror att vi tar ut 1635. Och kan det börjas ner endel. Men lite osäkrare hur mkt is i magen man ska ha i sina fonder

Vi har redan tagit ut 1635 på botten 1632,68 innan stängning och 1624,92 i efterhandeln som pågår just nu.

Det betyder att vi förmodligen öppnar där omkring imorn.
Citera
2015-04-29, 18:29
Medlem
Citat:
Vi har redan tagit ut 1635 på botten 1632,68 innan stängning och 1624,92 i efterhandeln som pågår just nu.

. Hur länge ser man efterhandeln?
Citera
2015-04-29, 18:38
Medlem
autobotens avatar
Citat:

Vad är efterhandel?? Trodde börsen stängde 17:30??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in