• 1
  • 2
2015-04-29, 15:48
Medlem
Aftonbladet
Citat:
”Här opererar han – helt utan utbildning”
38-åringen påstås ha opererat utan att vara kirurg eller läkare
Här medverkar en 38-årig verksamhetschef under två skönhetsoperationer på en privatklinik.
Men han är varken kirurg. Eller läkare. Han är överhuvud taget inte legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal.
– Den här mannen är livsfarlig, säger narkosläkare som var med under operationerna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20697379.ab

Läskigt och obehagligt! Är det så här det går till på privatklinikerna?

Vad ska man tycka? Att socialstyrelsens kontroll är alldeles för slapphänt? Eller att läkarutbildningen är överskattad (patienterna har ju trots allt överlevt utan några större skador)?

Vilken plastikklinik rör det sig om?
Citera
2015-04-29, 15:51
Medlem
Hahahahahahah! Efterbliven människa. Man googlar väl upp kliniken innan. Man går väl även på konsultation och ber om att få se kirurgens papper och sånt skit?
Citera
2015-04-29, 15:59
Medlem
Har hört om nån luffarklinik i umeå tidigare. Kan det vara den samma som den här?

Vem är den galna verksamhetschefen?

Innebär det här att det är okej för mig att starta en plastikklinik hemma hos mig och börja karva i tillitsfulla patienter med mina köksknivar?
Citera
2015-04-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Hahahahahahah! Efterbliven människa. Man googlar väl upp kliniken innan. Man går väl även på konsultation och ber om att få se kirurgens papper och sånt skit?

Man behöver inte klassas som korkad i sverige bara för att man har tillit till att läkarmottagningen man går på är seriös.

Eller brukar du be om att få se läkarens legitimation när du besöker vårdcentralen?
Citera
2015-04-29, 16:18
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Eller brukar du be om att få se läkarens legitimation när du besöker vårdcentralen?
Det är ju en markant skillnad mellan att besöka vårdcentralen för en kliande hals och att operera bort halva nyllet för man ser ut som skit
Citera
2015-04-29, 16:30
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2015-04-29, 16:41
Medlem
Tankards avatar
Googlar man "välkomnar en uppstramning men är samtidigt rädd för att det kan leda till att patienterna i stället åker utomlands" ur aftonbladets artikel hittar man artikeln från SR som nämns:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5161059
Citera
2015-04-29, 18:59
Medlem
eight8t8s avatar
A*lbin H*olmström, alltså?
Citera
2015-04-29, 19:03
Medlem
Inaniss avatar
Citat:

Jag har inte skönhetsopererat mig. Men när jag har varit hos läkare och sånt, inte har jag bett att få kolla på hans läkarlegitimation eller nåt. Det räknar man med att dom har rätta behörigheter och kunskaper för sitt yrke. Jag tror dom flesta seriösa aktörer hade blivit lite förolämpade om man börjar kräva papper på allt och sätta krav på att dom ska visa upp sin doktorsexamen.
Citera
2015-04-29, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Jag har inte skönhetsopererat mig. Men när jag har varit hos läkare och sånt, inte har jag bett att få kolla på hans läkarlegitimation eller nåt. Det räknar man med att dom har rätta behörigheter och kunskaper för sitt yrke. Jag tror dom flesta seriösa aktörer hade blivit lite förolämpade om man börjar kräva papper på allt och sätta krav på att dom ska visa upp sin doktorsexamen.

Nu var ju detta på ett privat företag och inte en kommunal. På vårdcentralen har nämligen alla doktorer en liten bricka på sin tröja med namn och utbildning samt att man inte får jobba som läkare utan rätt utbildning inom statens vård.
Citera
2015-04-29, 19:36
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Nu var ju detta på ett privat företag och inte en kommunal. På vårdcentralen har nämligen alla doktorer en liten bricka på sin tröja med namn och utbildning samt att man inte får jobba som läkare utan rätt utbildning inom statens vård.

Har aldrig gjort det när jag gått till privata kliniker, optiker, tandhygienist etc. Går jag till ett företag så förutsätter jag att dom har adekvat utbildning för sitt arbete även utan att jag detaljkontrollerar deras papper.
Citera
2015-04-29, 20:16
Medlem
Flufffens avatar
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/n...cle20697379.ab
Citat:
Plastikkirurgen besökte kliniken med några kollegor, blev förfärad och kontaktade Socialstyrelsen, landstinget och polisen. Men myndigheterna kunde inte göra något.
Ehm.. Han verkar ju utsätta en och annan för direkt livsfara. Någon som vill förklara för mig, eller alla som undrar, varför kontaktade myndigheter inte kunde ingripa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in