• 1
  • 2
2015-04-20, 22:47
Medlem
Hej!

Jag och min sambo har bott ihop i drygt ett år i min HR.
Situationen är den att jag studerar och arbetar deltid, hon är outbildad och arbetar heltid.

Hon är ganska liten, jag är ganska stor dvs. jag äter mest mat (ca 70%).

Jag har cirka 300k sparade medel och hon har cirka 20k sparade medel och vill givetvis spara mer. Jag har en stadig familj att falla tillbaka på och hon har inga föräldrar, enbart en syster.

Jag tjänar netto ca. 8k (6k månadslön, 2k hyresintäkt) i månaden och hon netto ca. 16k (14k månadslön, 2k hobbyjobb) i månaden.

Vi har totalt 8100 i hushållskostnader (Hyra 3700 , el 400 och mat 4000).

Vi har funderat en hel del på hur vi ska dela upp kostnaderna. Vi har övervägt att dela allt 50/50.
Vi har övervägt att dela upp det procentuellt efter hur stor del av de totala inkomsterna man har (T.ex. jag drar in 33% av hushållets inkomster, jag betalar 33% av hushållets kostnader).

Vilken metod ska man använda för uppdelning av kostnaderna?
Citera
2015-04-20, 23:04
Medlem
Självklart så delar ni 50/50 på alla gemensamma räkningar, maten betalar du mer av ca 70% som du var inne på.
Finns ju ingen anledning att din sambo skall betala för ditt uppehälle bara för att du väljer att studera, finns ju ingen garanti att din sambo i framtiden kommer att få något tillbaka.
Du har ju även en bra summa sparat som du kan ta utav istället för att din sambo delvis ska försörja dig.
Citera
2015-04-21, 00:39
Medlem
gniff754s avatar
Finns inget rätt eller fel. En del delar lika på kostnader, en del låter den som tjänar mest betala mest. Ju nyare ni är som sambos desto lämpligare tycker jag det är att ni betalar mycket, anledningen till att hon skall sponsra dig känns inte så stor om ni är nya som sambos. Å andra sidan, hon kanske vill att ni skall leva på en lyxigare nivå än du klarar av och då måste hon hjälpa till och betala mer, till exempel om ni vill kunna åka på semester tillsammans. Det kan ju vara en lösning som funkar, att ni delar lika på vardagsutgifter men att hon bjuder dig på restaurangbesök, resor, bio mm som du kanske annars inte har råd med.
Citera
2015-04-21, 05:57
Medlem
Det rimliga är att ni lever på samma nivå. Dock kanske ni kan prioritera hennes sparande lite mer än ditt?

De 2k hyresintäkt du har, är det från henne? Jag räknar på det.

In: 22000
Ut: 8000

Kvar: 14000.
Hon kan spara 4000, du 2000 i månaden. Kvar blir 8000, alltså 4k var i "fickpengar".

Generellt är jag ingen vän av delad ekonomi, men som sambos är det inte rimligt att den ena lånar pengar av den andra för gemensamma nöjen t ex. Den som har mer betalar mer - är min åsikt. I framtiden lär du tjäna mer (både efter din utbildning, och ännu större skillnad lär det bli om hon bestämmer sig för att utbilda sig, under hennes studietid alltså)

Att man anpassar sig efter varann, ger och tar är enligt mig en del av "sambokontraktet". Men som någon annan var inne på, det finns inget objektivt rätt eller fel, ni får resonera er fram till något bra. Hon kanske vill dela 50/50 på allt, och att du betalar 70% av maten - vilket kommer att innebära att hon har råd med mer än du nu, och senare kommer du att ha mer att röra dig med än henne. Jag tycker det verkar skittrist, men alla gör som de vill.
Nu har ni ju rätt små utgifter men att dela 50/50 på miljonlån, bil, semesterresor, kostnader kring barn etc när den ena tjänar dubbelt - det är avigt enligt mig.

Jag tror det enklaste är att ha egna konton, men ändå låta pengarna flöda rätt fritt emellan personerna. Om någon är mer sparsam kan den unna sig lite mer guldkant men de större gemensamma grejerna och löpande utgifterna tar man från en gemensam pott.
Citera
2015-04-21, 13:30
Medlem
Hyresintäkten är inte från henne.
Citera
2015-04-21, 13:52
Medlem
forwarders avatar
Fria till henne så slipper ni problematiken... gemensam ekonomi
Citera
2015-04-21, 14:00
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Fria till henne så slipper ni problematiken... gemensam ekonomi

Bara för att man är gifta behöver man inte ha gemensam ekonomi. Jag och min fru delar på de kostnader vi kommit överens om, till exempel mat, hus och bil. Andra kostnader som frisör, kläder, motorcykel mm får var och en betala.

Det är alltid kul att tänka på extremfall som Zlatan. Inte betalar frun lika mycket som Zlatan, och inte heller tror jag att Zlatan ger hälften av det han tjänar till sin fru, även om det nog inte går någon nöd på henne
Citera
2015-04-22, 00:08
Medlem
Min flickvän har nyligen flyttat in i min hyreslägenhet, vi delar 50/50 på hyra, hemförsäkring och el.

Maten har vi separat, jag köper min mat och hon sin.

Blä för gemensam ekonomi, skulle aldrig klara det
Citera
2015-04-29, 14:02
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Bara för att man är gifta behöver man inte ha gemensam ekonomi. Jag och min fru delar på de kostnader vi kommit överens om, till exempel mat, hus och bil. Andra kostnader som frisör, kläder, motorcykel mm får var och en betala.

Det är alltid kul att tänka på extremfall som Zlatan. Inte betalar frun lika mycket som Zlatan, och inte heller tror jag att Zlatan ger hälften av det han tjänar till sin fru, även om det nog inte går någon nöd på henne

Självklart inte, men principen att allt som är ditt är mitt och vice versa borde underlätta eftersom man då strävar åt samma håll tillsammans.
Citera
2015-04-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Min flickvän har nyligen flyttat in i min hyreslägenhet, vi delar 50/50 på hyra, hemförsäkring och el.

Maten har vi separat, jag köper min mat och hon sin.

Blä för gemensam ekonomi, skulle aldrig klara det
Lagar/äter ni inte mat tillsammans? Du tänker kanske på lunch på arbetet!
Citera
2015-04-29, 14:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stringemil
Hyresintäkten är inte från henne.
Vad är hyresintäkten för något, menar du bostadsbidrag?
Citera
2015-04-29, 14:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag skulle dela 50/50 rakt av utom möjligen på maten där du äter mer.

Yngre par ska inte göra sig beroende av varandra. Det är en farlig fälla!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in