2015-04-29, 11:09
Medlem
ChristianXs avatar
Ernman diskuteras lämpligen i Kändisskvaller.

Företagsskvaller --> Kändisskvaller
/Moderator
Citera
2015-04-29, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av labanystad
Exakt. står ju klart och tydligt! Kul att det finns en läskunniga i denna tråden..

Två om jag får be, men du kanske inte förstod min raljerande ton till TS.

(FB) Malena Ernman påstår sig betala 20-30 miljoner i skatt. Kan det stämma?
Citera
2015-04-29, 11:40
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeachParty
I ett inlägg på Facebook skriver Malena att hon tjänar tiotals miljoner i skatt.
Kan hon verkligen tjäna så bra på sina uppträdanden?

Enligt ratsit och allabolag.se har hon två AB och en enskild firma.
Finns det något sätt att kontrollera sanningshalten i hennes påstående?

http://www.allabolag.se/?what=magdal...e=&s.x=0&s.y=0
Först, man "tjänar ingen skatt"
Man blir som företagare rånad på skatten..

Allabolag-innehållet var iaf för mig inte särskilt imponerande..
Omsättningen låg ju under vad jag hade på mina "vidsidanom.AB" när det begav sig...
Citera
2015-04-29, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Menar hon inte att hela verksamheten genererar tiotals miljoner i totala skatteintäkter, genom arrangemang, biljettförsäljning, scenbygge, reklam, ev TV-sändningar etc, snarare än att hon personligen skulle betala tiotals miljoner i inkomstskatt?

Med moms, arbetsgivaravgifter mm.
Du får tänka på att sånt där resonemang är lite överkurs här på FB.
Citera
2015-04-29, 12:48
Medlem
pizza-faces avatar
I sådana fall får hon större delen av sina intäkter offshore och väljer att redovisa dessa till skattemyndigheten. För de bolagen hon har i Sverige betalar inga 20-30 miljoner i skatt årligen och genererar alldeles för lite pengar för att förse Malena med nog med utdelning/lön för att hon personligen ska betala dessa skatter.

Således ljuger hon. En snabb titt på hennes bolags finanser säger att hon allt som allt nog betalar en bit under en miljon kronor per år i skatt privat och via bolag.
Citera
2015-04-29, 12:52
Medlem
tryffs avatar
Här kommer PISA-resultaten fram igen, bristande ordförståelse och läsvana.
Hennes framträdanden genererar:
Här handlade det inte om hennes personliga gage utan om alla pengar som är i rörelse när hon uppträder. Dit hör intäkterna från biljettförsäljningen när hon uppträder på ett operahus...dvs arrangörens omsättning - inte hennes personliga.
Ingenstans påstår hon sig ha betalat 20-30 millioner i skatt...utan genererat.
Visst hon har även fel i sak. Staten subventionerar varje stol i våra operahus. Gäller även hennes framträdanden.
Senast redigerad av tryff 2015-04-29 kl. 12:55.
Citera
2015-04-29, 12:53
Alla som spenderar pengar på Ica, Coop, taxi, krogen, tele, hyra osv kan ju iof se sig som både arbetsgivare och skattebetalare av stora mått.
Citera
2015-04-29, 12:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Hon kan väl länka upp sin deklaration om hon vill skryta med hur mycket hon betalar i skatt annars kan hon hålla käften.
Citera
2015-04-29, 13:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
I sådana fall får hon större delen av sina intäkter offshore och väljer att redovisa dessa till skattemyndigheten. För de bolagen hon har i Sverige betalar inga 20-30 miljoner i skatt årligen och genererar alldeles för lite pengar för att förse Malena med nog med utdelning/lön för att hon personligen ska betala dessa skatter.

Således ljuger hon. En snabb titt på hennes bolags finanser säger att hon allt som allt nog betalar en bit under en miljon kronor per år i skatt privat och via bolag.

Det har hon heller inte påstått, läsförståelse är uppenbarligen inte ämnet för dagen, varken hos dig, TS eller flera andra i tråden
Citera
2015-04-29, 13:29
Medlem
pizza-faces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det har hon heller inte påstått, läsförståelse är uppenbarligen inte ämnet för dagen, varken hos dig, TS eller flera andra i tråden
Ska erkänna att jag bara svarat utifrån rubriken/TS då jag vägrar besöka Malenas sida på Facebook.
Citera
2015-04-29, 13:40
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Menar hon inte att hela verksamheten genererar tiotals miljoner i totala skatteintäkter, genom arrangemang, biljettförsäljning, scenbygge, reklam, ev TV-sändningar etc, snarare än att hon personligen skulle betala tiotals miljoner i inkomstskatt?

Hon är säkert rik, kanske pga arv eller att hon gift sig rik, men hon betalar knappast särskilt mycket i skatt.

Som jag förstår det kostar för övrigt "kultur" samhället ofantligt stora pengar. Årligen kostar "kultur" bara i Sverige faktiskt nästan lika mycket pengar som hela svenska försvaret kostar!

Citat:
Samhällets utgifter för kultur uppgick till cirka 63,0
miljarder kronor år 2011, vilket motsvarar cirka
1,8 procent av BNP samma år. Av dessa svarade det
offentliga för cirka 23,8 miljarder kronor, hushållen
för cirka 38,5 miljarder kronor och näringslivet för
cirka 0,7 miljarder kronor i form av sponsring.

http://www.kulturanalys.se/wp-conten..._2010-2011.pdf

24 miljarder kronor, per år. Detta är gigantiska pengar! 240 miljarder över 10 år!!! Faktiskt egentligen avsedda för vård, skola, omsorg och särskilt försvar åt svenskar i sverige!

Men istället går delar av dessa pengar åt sverigehatare som Malena Ernman. Samtidigt som pengarna skulle gjort sann och viktig nytta i försvaret.
Citera
2015-04-29, 13:41
Medlem
Tjoflos avatar
Hon räknar säkert med skatten på biljettförsäljningen där hon uppträder och hur mycket de drar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in