Citat:
Ursprungligen postat av
tigersaid86
Syriens utrikesminister beskyllde igår
(Tisdag) Idlib och senaste Jisr al-Shughours fall på Turkiet.
http://aranews.net/2015/04/syrian-regime-blames-turkey-for-the-fall-of-idlib-in-the-hands-of-rebels/
Jag hoppas att terroristerna blir maktgalna och börjar jiddra med Turkiet samtidigt som kurderna gör en revolution. Jag hoppas innerligt att den självutnämnde sultanen Erdogan får se sitt land falla ihop sakta men säkert.
Kriget i Syrien hade varit över för länge sen om det inte vore för Turkiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kolingen321
Frågade förut men är det någon som vet hur mycket rebeller det finns i jobar? Och vilken faktion dom tillhör? Hur kan man har klarat sig så länge i en relativt liten belägrad yta? Maten o ammon måste ju tagit slut. (förstår att dom smugglar in genom tunnlar o sånt men större vapen måste ju vara jätte svårt att smuggla )
Hmm jobbigt läge i IDlib. Till skillnad ifrån många andra i den är tråden som alltid sa " snart kommer bashar omringa Aleppo eller att vinsten alltid varit nära. Så tror jag att Assad är dömd att misslyckas. Regeringar i MÖ som haft sitt core support av minoriteter har fallit förut och tror Assad aldrig kommer att styra landet igen på grund av sunniners hat. Om inte Iran eller Ryssland börjat stödja regeringen enormt mycket mer. Men desto mer hjälp Assad får av Iran kommer det vara svårt för honom att måla upp en bild för dom syriska sunnierna i städerna (medelklassen ) Att regeringen inte drivs av sekterism.
Det bästa vorre om Assad släppt kontrollen över landet och att Latikia provinsen blev ett eget land där Ryssland får behålla sin flottbas.
Men problemen är många. Hur ska dom andra minoriteterna som inte bor vid kusten skyddas? Hur ska Iran få behålla sina intressen i landen.
Tyvärr så ser det väldigt mörkt ut just nu för Assad. Men vi ska komma ihåg att det har varit värre. Innan Hizbollah gick in i Syrien var Assad några veckor ifrån att falla. Nu när terroristerna har höjt insatserna hoppas jag att Hizbollah också gör det.
Annars är det bara för Assad att hålla ut i väntan på hjälp ifrån Ryssland och Iran. Personligen hoppas jag att de enorma shiitiska miliserna i Irak besegrar Daesh så fort som möjligt, för att sen gå in i Syrien och hjälpa Assad.