2015-04-28, 17:54
Medlem
Lite lustigt hur man kan se på många bilder och videos att syriska armen verkat börja använda uniformer och hjälmar från 50-70-talet igen dvs helt olivgröna. Är det så att dom rensat kvarglömda gamla militärlager efter att de nya uniformerna inte räcker till nyrekryterade soldater längre?

Samtidigt har NDF oftast mer modernare kamouflage uniformer konstigt nog.

Orkar inte länka bilder men ni insatta har säkert märkt detta också.
Senast redigerad av Al.Zarqawi 2015-04-28 kl. 17:56.
Citera
2015-04-28, 18:26
Medlem
tigersaid86s avatar
Skakigt och mer osäkert för regimen.

"Assad’s hold on power looks shakier than ever as rebels advance in Syria"

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/assads-regime-at-increasing-risk-amid-a-surge-of-rebel-advances/2015/04/26/c2742e22-ec32-11e4-8050-839e9234b303_story.html?tid=sm_fb
Citera
2015-04-28, 18:32
Medlem
Inte bra nyheter alls , hoppas Ryssarna och Iran ökar hjälpen till Assad
Citera
2015-04-28, 18:34
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PickAhp
Iman2014.

Tror du Muslim al-shishani kommer vara en frontfigur för rebellerna i Norra Syrien nu när hans delaktighet i offensiverna varit väldigt lyckade, eller kommer han återgå till sin grupp i Latakia?

Han har nog ingen stor roll i det hela. Utlänningarna i Syrien, alltså muhajireen har inte så stor roll i dessa strider, det är mest symboliskt vi som stödjer rebellerna nämner dem så mycket för att belysa broderskap mellan muslimer oavsett varifrån i världen man kommer ifrån. Plus att det får oss som lever i Väst en varm känsla av gemenskap och glädje att se någon som varit i samma position som vi, och valt att emigrera och leva och strida i Syrien.

Men deras roll militärt är nog inte så stor, även i Jabhat al Nusra är den stora majoriteten syrier.

För att svara på din fråga dock, så tror jag att en Kassab offensiv kommer snart och han kommer ha en del i det. För att i denna offensiven har Allawiterna enligt officiella källor lidit en hel del förluster, 610 döda av vilka 150 är från Lattakia, 200 från Tartus, 150 från Sahl Ghab, 130 från Homs.

Det kommer bli psykologiskt väldigt förödande för Assads armé denna förlusten i Idlib provinsen och kommer påverka fronterna negativt i andra delar av landet. Huvudfronten kommer förmodligen bli Aleppo och då tror jag rebellerna alla är överens om att ett av målen måste vara att få Assad att prioritera andra saker framför Aleppo för att underlätta offensiven. Efter Idlib kommer man ha klart och kompakt landområde hela vägen från staden Aleppo till Lattakia provinsen några kilometer utanför Kassab.

Att då slå till mot Kassab kommer ha dubbelt så förödande effekt nu efter Idlib offensiven och kommer tvinga Assad att skicka elitsoldater och delar av armén dit vilket lär underlätta en Aleppo offensiv. Jag pratar inte bara spekulationer nu men jihadister på twitter som tidigare hade rätt både i Idlib och Jisr al Shughur talar nu om att förberedelser görs i Lattakia men att man inte nämner några detaljer. Notera att dessa personer är i Syrien nu och strider där.

Efter denna offensiven kommer man dessutom befinna sig mycket närmare Allawiternas hjärtområden i Sahel al Ghab plus Lattakia så ännu en Lattakia offensiv hade gjort att för Allawiternas del deras egna områden och deras överlevnad från prioritet framför Aleppo där dem ändå är chanslösa långsiktigt.

Vad som talar också för detta, förutom vad trovärdiga jihadister skrivit om på twitter, är att rebellerna i Aleppo enats i något som kallas Fath Aleppo, notera att Idlib offensiven gick under namnet Jaish al Fath. Och Islam Alloush, en av ledarna för Islamiska Fronten har sagt att syftet bakom skapandet av Jaish al Fath är att återta dem ockuperade delarna av Aleppo.

Man försöker hålla allt detta hemligt för att inte ge ut viktig militär information till fienden. Även Idlib provinsoffensiven försökte man hålla hemligt, men vissa personer kan bara inte hålla käften utan läcker ut på ett allmänt sätt vad planerna är. Helt till 100 % kan man inte dölja stora militära planer så jag känner mig rätt säker på att en offensiv mot Aleppo kommer ske och där kommer Shishani och Lattakia rebellerna ha en roll i Kassab, det är jag rätt säker på.
Citera
2015-04-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Han har nog ingen stor roll i det hela. Utlänningarna i Syrien, alltså muhajireen har inte så stor roll i dessa strider, det är mest symboliskt vi som stödjer rebellerna nämner dem så mycket för att belysa broderskap mellan muslimer oavsett varifrån i världen man kommer ifrån. Plus att det får oss som lever i Väst en varm känsla av gemenskap och glädje att se någon som varit i samma position som vi, och valt att emigrera och leva och strida i Syrien.

Men deras roll militärt är nog inte så stor, även i Jabhat al Nusra är den stora majoriteten syrier.

För att svara på din fråga dock, så tror jag att en Kassab offensiv kommer snart och han kommer ha en del i det. För att i denna offensiven har Allawiterna enligt officiella källor lidit en hel del förluster, 610 döda av vilka 150 är från Lattakia, 200 från Tartus, 150 från Sahl Ghab, 130 från Homs.

Det kommer bli psykologiskt väldigt förödande för Assads armé denna förlusten i Idlib provinsen och kommer påverka fronterna negativt i andra delar av landet. Huvudfronten kommer förmodligen bli Aleppo och då tror jag rebellerna alla är överens om att ett av målen måste vara att få Assad att prioritera andra saker framför Aleppo för att underlätta offensiven. Efter Idlib kommer man ha klart och kompakt landområde hela vägen från staden Aleppo till Lattakia provinsen några kilometer utanför Kassab.

Att då slå till mot Kassab kommer ha dubbelt så förödande effekt nu efter Idlib offensiven och kommer tvinga Assad att skicka elitsoldater och delar av armén dit vilket lär underlätta en Aleppo offensiv. Jag pratar inte bara spekulationer nu men jihadister på twitter som tidigare hade rätt både i Idlib och Jisr al Shughur talar nu om att förberedelser görs i Lattakia men att man inte nämner några detaljer. Notera att dessa personer är i Syrien nu och strider där.

Efter denna offensiven kommer man dessutom befinna sig mycket närmare Allawiternas hjärtområden i Sahel al Ghab plus Lattakia så ännu en Lattakia offensiv hade gjort att för Allawiternas del deras egna områden och deras överlevnad från prioritet framför Aleppo där dem ändå är chanslösa långsiktigt.

Vad som talar också för detta, förutom vad trovärdiga jihadister skrivit om på twitter, är att rebellerna i Aleppo enats i något som kallas Fath Aleppo, notera att Idlib offensiven gick under namnet Jaish al Fath. Och Islam Alloush, en av ledarna för Islamiska Fronten har sagt att syftet bakom skapandet av Jaish al Fath är att återta dem ockuperade delarna av Aleppo.

Man försöker hålla allt detta hemligt för att inte ge ut viktig militär information till fienden. Även Idlib provinsoffensiven försökte man hålla hemligt, men vissa personer kan bara inte hålla käften utan läcker ut på ett allmänt sätt vad planerna är. Helt till 100 % kan man inte dölja stora militära planer så jag känner mig rätt säker på att en offensiv mot Aleppo kommer ske och där kommer Shishani och Lattakia rebellerna ha en roll i Kassab, det är jag rätt säker på.

Man kommer säkert få hjälp av turkarna om man går mot Kassab igen.

Man har slagits i salma i två år utan framgång, varför skulle man lyckas nu, dvs nå kusten? terrängen är ju extremt kuperad.
Citera
2015-04-28, 21:19
Medlem
Citat:

Jag är faktiskt från en alw släkt från Syrien, vad exakt är det vi har gjort dig personligen som får dig att hata så fruktansvärt? Tror du att SA NDF whatever är någon sorts shiitisk arme?

Du snackar om att muslimer enas under mujahedin. Men det är bara någon sorts utopi du lever i.

Har du någonsin varit i Syrien?

Latakia är det absolut skönaste staden i Syrien, och där har ALLTID alw och sunni stammar varit EN stam. Bashar har aldrig varit selektiv i sitt styre av Norra Syrien. Bara en myt.
Senast redigerad av syriamydear 2015-04-28 kl. 21:22.
Citera
2015-04-28, 21:29
Avslutad
Enligt Assad har Turkiet gett logistikstöd stöd till islamister som strider i Idlib.
http://www.radikal.com.tr/dunya/suriye_saldirilara_turkiye_destek_verdi-1345773
Citera
2015-04-28, 21:55
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Man kommer säkert få hjälp av turkarna om man går mot Kassab igen.

Man har slagits i salma i två år utan framgång, varför skulle man lyckas nu, dvs nå kusten? terrängen är ju extremt kuperad.

Man får ingen direkt hjälp av turkarna, detta är ren propaganda. Däremot är turkarna passiva när det handlar om förflyttningar över gränsen, men detta har mer att göra med att det är extremt svårt att skilja flyktingar från rebeller, det finns dessutom många etniska araber i Hatay provinsen så det är extremt svårt att skilja en etnisk arab i Hatay, en arabisk flykting från Syrien, en rebell och så vidare.

SÅ visst är det rätt enkelt att förflytta sig från Turkiet in till Syrien men den logistiska försörjningslinjen till Lattakia går inte från Turkiet utan från Idlib provinsen. Angående Salma så är det annorlunda då området utanför Salma befolkas av Allawiter, medan Kassab är mestadels armenier och området runt omkring befolkas av etniska sunni turkmener. Den demografiska situationen i Kassab är annorlunda än den utanför Salma.
Citera
2015-04-28, 21:59
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syriamydear
Jag är faktiskt från en alw släkt från Syrien, vad exakt är det vi har gjort dig personligen som får dig att hata så fruktansvärt? Tror du att SA NDF whatever är någon sorts shiitisk arme?

Du snackar om att muslimer enas under mujahedin. Men det är bara någon sorts utopi du lever i.

Har du någonsin varit i Syrien?

Latakia är det absolut skönaste staden i Syrien, och där har ALLTID alw och sunni stammar varit EN stam. Bashar har aldrig varit selektiv i sitt styre av Norra Syrien. Bara en myt.

Syrien har varit en brutal anti-islamisk sekulär diktatur. Folk har massmördats i fängelser, tiotusentals muslimer mördats i Palmyra, Hama, Jisr al Shughur och efter 2011 har det varit rena massmord.

Det är idag en iransk koloni ockuperat av Hezbollah och Iran.

Muslimerna i Syrien vill göra sig fria från denna brutala regimen och leva i en islamisk stat och sedan efter detta kommer man befria Libanon från Iransk ockupation. Sunnibefolkningen i Syrien och Libanon vill befria sig från icke-sunnitiskt brutalt förtryckande styre.
Citera
2015-04-28, 23:08
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Syrien har varit en brutal anti-islamisk sekulär diktatur. Folk har massmördats i fängelser, tiotusentals muslimer mördats i Palmyra, Hama, Jisr al Shughur och efter 2011 har det varit rena massmord.

Muslimerna i Syrien vill göra sig fria från denna brutala regimen och leva i en islamisk stat och sedan efter detta kommer man befria Libanon från Iransk ockupation. Sunnibefolkningen i Syrien och Libanon vill befria sig från icke-sunnitiskt brutalt förtryckande styre.

Vilken jävla låtsasvärld lever du? Iransk ockupation? Och även om Iran stödjer Syrien och Libanon, so fucking what? Terroristerna kommer förvandla Syrien till ett laglöst ingenmansland, a la Libyen. Och om det här inte är terrorister - http://www.liveleak.com/view?i=632_1430248505

Vad är det då? Vilken Gud är det som stödjer en sådan handling? Speglar ett sådant beteende Islam?
Citera
2015-04-28, 23:26
Medlem
Citat:

Haha du menar på utrensningen mot MB för typ 50 år sedan? Dom som hade som uppdrag att begå massmord på olika minoriteter?

Ja tacka fan för en sekulär stat i MÖ. Dom får hemskt gärna begå slakt mot dom som försöker skapa en islamistisk stat, det är ju precis samma skit som i iran ni vill hava. Förutom den ofantliga tragedin för minoriteter som en islamistisk *stat* kräver

Ockuperat av hezbollah, är du helt från vettet?

Jag kan lova dig att alla var 2000X gånger nöjdare i Syrien en resterande arab länderna tillsammans. Wahabisterna och sunni extremister kan köra upp sin jävla islamism i röven. Enda anledningar till varför inte väst gillar assad är pga av relationerna till IRAN.

Ni är så jävla tröga att det är helt rubbat, vad har era lokala församlingen lurat i er?

Ni springer endast stormakters ärenden tråkigt nog.
Senast redigerad av syriamydear 2015-04-28 kl. 23:34.
Citera
2015-04-28, 23:33
Medlem
SoulAmazins avatar
En del hade skrivit att Hasakah var under attack, någon insatt som vill bidra här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in