2015-04-26, 19:40
Medlem
Kan ni tipsa om nån god, billig herrdoft med bergamott som håller i länge.

Jag har tidigare aldrig köpt någon äkta parfym, utan bara eau de toilette, då det tar emot att betala mycket pengar för en liten flaska doft som säkert kostar några kronor att producera.
Men doften på EDT håller ju inte i sig mer än en halvtimme. Behöver nåt som håller några timmar åtminstone.
Som exempel på min smak gillar jag doften Davidoff Adventure.
Citera
2015-04-26, 22:04
Medlem
Mekhs avatar
Har precis fått upp ögonen för parfymernas underbara värld och vill ha en parfym till sommaren. När jag har luktat på parfymer på Åhlens tycker jag att de flesta som ska var "fresh" påminner mycket om rengöringsmedel/tvål. Armani acqua di gio tycker jag dock är helt okej. Någon som har tips på en sommarparfym som inte är så tvålig?
Citera
2015-04-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekh
Har precis fått upp ögonen för parfymernas underbara värld och vill ha en parfym till sommaren. När jag har luktat på parfymer på Åhlens tycker jag att de flesta som ska var "fresh" påminner mycket om rengöringsmedel/tvål. Armani acqua di gio tycker jag dock är helt okej. Någon som har tips på en sommarparfym som inte är så tvålig?
Tips är att gå dit och sniffa parfymer fler gånger och ta olika delar i taget. Efter några parfymer så börjar lukter fästa sig i näsan och du får inte en klar bild över hur parfymen luktar egentligen.
AdP har en del trevliga sommardofter (kan dock inte namnen).
Om du dessutom vill lukta lite mer unikt så håll dig borta från armani (för alla åldrar). Är du lite yngre som jag själv så håll dig även borta från Ralph Lauren och Hugo Boss då dessa är parfymer som förekommer mer än ofta.
Har du en lite större budget kan du även ta en tur förbi NK (om du bor i stockholm) och lukta på creed parfymer, många är mer än trevliga.
Citera
2015-04-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekh

AdP Colonia (orginalet), AdP Assoluta men provlukta innan som vanligt, de är verkligen inte för alla.
Prova även Tom ford - Grey Vetiver, omtyckt av många.

Citat:
Ursprungligen postat av nuedetkrig
Tips är att gå dit och sniffa parfymer fler gånger och ta olika delar i taget. Efter några parfymer så börjar lukter fästa sig i näsan och du får inte en klar bild över hur parfymen luktar egentligen.
AdP har en del trevliga sommardofter (kan dock inte namnen).
Om du dessutom vill lukta lite mer unikt så håll dig borta från armani (för alla åldrar). Är du lite yngre som jag själv så håll dig även borta från Ralph Lauren och Hugo Boss då dessa är parfymer som förekommer mer än ofta.
Har du en lite större budget kan du även ta en tur förbi NK (om du bor i stockholm) och lukta på creed parfymer, många är mer än trevliga.

Osäker men har inte Åhlens kaffebönor att "nollställa" doftreceptorerna med annars? (åtminstone i city)
Senast redigerad av criztal 2015-04-26 kl. 23:29.
Citera
2015-04-27, 01:22
Medlem
BDPs avatar
Vad tycker ni om den någorlunda hypade carolina herrera ch men? Beställde precis hem en sådan, blindköpte den.

Har för övrigt en rabattkod på Nordicfeel på 50 spänn vid köp över 300, PM:a så skickar jag den. Gäller dock bara till den 27, alltså idag.
Citera
2015-04-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av criztal
Osäker men har inte Åhlens kaffebönor att "nollställa" doftreceptorerna med annars? (åtminstone i city)
Jo det stämmer, men det fungerar bara till en viss gräns. Efter ett tag blir det för mycket ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av BDP
Vad tycker ni om den någorlunda hypade carolina herrera ch men? Beställde precis hem en sådan, blindköpte den.
Har själv en CH Men hemma, måste säga att jag tycker den luktar riktigt gott.
Citera
2015-04-27, 16:47
Medlem
Mekhs avatar
Citat:
AdP Colonia (orginalet), AdP Assoluta men provlukta innan som vanligt, de är verkligen inte för alla.
Prova även Tom ford - Grey Vetiver, omtyckt av många.

Tack för tipset! Provade AdP Colonia idag och den var absolut schysst, men jag har något ännu lite lättare i åtanke. Provade även några från blu mediterraneo-linjen som jag gillade, framförallt Arancia di Capri. Älskade doften, väldigt lätt och påtaglig doft av citrus och apelsin utan att för den delen lukta tvål. Enda problemet är att den inte verkar vara länge alls, vilket folk på fragrantica också verkar tycka. Man fan, doften var klockren så jag kanske slår till ändå.
Citera
2015-04-27, 18:09
Medlem
NirvanAs avatar
Fick hem några samples nu från lucky, 2 veckor senare.

Applicerade på lite Puredistance M och första intrycket är att det är en fin och välgjord Maskulin doft, med betoning på maskulin, mycket bra. Sen är frågan om det är värt priset... kanske inte, sen känner jag vissa likheter med Michael for Men..och man vill ju helst inte ha 2 parfymer som påminner om varandra.
Citera
2015-04-27, 20:05
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Fick hem några samples nu från lucky, 2 veckor senare.

Applicerade på lite Puredistance M och första intrycket är att det är en fin och välgjord Maskulin doft, med betoning på maskulin, mycket bra. Sen är frågan om det är värt priset... kanske inte, sen känner jag vissa likheter med Michael for Men..och man vill ju helst inte ha 2 parfymer som påminner om varandra.

Ja tycker du dom är lika är det ju rätt meningslöst. Själv tycker jag det är en av de bästa (kanske bästa) läderdoften jag testat. MfM är kanske den bästa tobaksdoften jag testat så för mig är dom ganska skilda på det sättet.
Citera
2015-04-27, 22:32
Medlem
Använde mig utav skins.nl sample service för att prova lite mysiga creeds, första gången för mig.
Fick hem paketet efter 6 dagar (ink. helg) så inget att klaga på där samt billig frakt (5 eur), däremot vet jag inte om det var pga den något exklusivare serien i samlingen men alla 1.5ml dekanterna var rätt välfyllda förutom den dyrare "Spice & Wood" där det högst var 0.5 ml, kändes märkligt.
Samplade Aventus, GiT, Spice & Wood, Royal Oud och VIW. Fantastiska dofter överlag men något besviken på Aventus efter all hype, dålig projection och longevity.
Spice & Wood var mycket fin! GiT växer. Mer utvärdering krävs!
Citera
2015-04-27, 23:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ja tycker du dom är lika är det ju rätt meningslöst. Själv tycker jag det är en av de bästa (kanske bästa) läderdoften jag testat. MfM är kanske den bästa tobaksdoften jag testat så för mig är dom ganska skilda på det sättet.
Alltså, det jag menar är att dom drar åt samma håll "typmässigt" (maskulina, tyngre, mogna dofter) inte att noterna är exakt lika eller så, men man vill ju gärna ha så olika dofter som möjligt i sitt arsenal

MDCI Cuir Garamente var inte dum den heller!
Citera
2015-04-28, 19:14
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Använde mig utav skins.nl sample service för att prova lite mysiga creeds, första gången för mig.
Fick hem paketet efter 6 dagar (ink. helg) så inget att klaga på där samt billig frakt (5 eur), däremot vet jag inte om det var pga den något exklusivare serien i samlingen men alla 1.5ml dekanterna var rätt välfyllda förutom den dyrare "Spice & Wood" där det högst var 0.5 ml, kändes märkligt.
Samplade Aventus, GiT, Spice & Wood, Royal Oud och VIW. Fantastiska dofter överlag men något besviken på Aventus efter all hype, dålig projection och longevity.
Spice & Wood var mycket fin! GiT växer. Mer utvärdering krävs!

Har också råkat ut för något halvfullt sample från skins, 0,5 kändes dock jävligt snålt. Tror det är lite random om man råkar ut för det. Har ändå tagit den svindyra Mona di Orio - Oud och fått fullt sample.

Spice & Wood är nog min favorit just nu när det kommer till Creed. Kan även tipsa om att testa Pure White Cologne som är riktigt fin nu till sommaren.

Aventus lider ju tydligen av batchproblem, generellt sett så tror jag nästan Aventus är den starkaste doften Creed har i arsenalen så att du upplever den som svag låter konstigt om du inte fått en dålig batch. Det är också en av anledningarna varför jag gärna inte köper flaskor utan numera dekanter av just Creed.

Tycker även du ska testa Silver Mountain Water, efter Aventus så är det nog den som imponerat mest om man bortser från de exklusiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in