Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Ja jag gillar verkligen också Miyazaki och ser mycket fram emot att se Ponyo sen ikväll som är en av de sista storfilmer han legat bakom som jag har kvar att se, men avvaktar med att se dokumentären tills jag sett klart de filmer som jag har hemma kvar att se på DVD.
Har hittills sett 14 av 27 Ghiblifilmer, och vissa av kortfilmerna går ju endast att se på museet i Japan.
Ponyo är en otroligt härlig film. Miyazakis filmer gick helt över huvudet på mig, och visste inte ens vems det var fram tills förra året, då jag såg A Wind Rises helt random på Cnema i Norrköping (Cnema måste ni besöka om ni har vägarna förbi Norrköping. Har sett flera guldkorn där som aldrig skulle kommit till sf, och biograferna är de bästa jag sett). Drömmen är att någon gång köpa criterions The Hayao Miyazaki Collection.
När du sett alla så får du gärna skriva vilken du tyckte om mest.
Ska ta och se The Exterminating Angel innan läggdags. Stod lite kort om den i kurslitteraturen jag köpte för ett tag sedan, och har haft den på tankarna sen dess.
"The guests at an upper-class dinner party find themselves unable to leave.". Måste ju se den efter att bara läst det där.