2015-04-26, 20:55
Medlem
förut fick man 5 baht/kr.

nu ligger den på 3.77

det är ju en 25% minskning

jag förlorar ju typ 8000kr då jag behöver ca 120000 bath till semestern.

är det här ett skämt?
Citera
2015-04-26, 21:53
Medlem
christerys avatar
Fråga slipsnissarna nere i stockholm som styr landet varför, osäkert land - kronan sjunker. Rubeln gör ju det samma för putin är lite mopsig.

Skönt på ett sätt för det var nästan ryssfritt i pattis/jomtien. Tja nån fanns det ju där för en vecka sen.

Men det var dyrt som fan jämfört med april förra året, maj tror jag den var uppe i 5 men då hade jag redan åkt hem. Börjar man räkna på det så kostar en öl så systemet samma eller billigare än på 7-11. Så det är bäst att inte räkna.

Nu får du inte ens ut 20.000 THB från en ATM om du har ett maxuttag på 5.000 SEK.
Citera
2015-04-26, 22:05
Medlem
UbatsValles avatar
Minusränta kallas det.
Citera
2015-04-26, 22:12
Avslutad
I och med att Riksbanken sänker reporäntan och gör kronan medvetet svagare för att det ska stimulera ekonomin och få upp inflationen. Sverige exporterar mycket och blir det billigare att köpa svenska varor så säljer de svenska företagen mer och ekonomin går bättre. Detta leder ju tyvärr för alla svenskar inklusive dig att köpkraften försvagas när de lämnar rikets gränser. I länken nedan kan du läsa mer om hur det fungerar.

http://www.sparbankeneken.se/privat/om-privatekonomi/det-har-med-pengar/valutor-och-valutakurser/index.htm
Citera
2015-04-26, 22:13
Medlem
Poängen är att sänka folks löner utan att de märker det och protesterar. Märks inte förrän de reser utomlands. En annan poäng är att Sveriges konkurrenskraft ökar när våra priser sänks vilket är bra och kan ge arbetstillfällen. De som drabbas är svenskar i utlandet - som du.
Citera
2015-04-27, 00:13
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UbatsValle
Minusränta kallas det.

Citat:
Ursprungligen postat av Axell
I och med att Riksbanken sänker reporäntan och gör kronan medvetet svagare för att det ska stimulera ekonomin och få upp inflationen. Sverige exporterar mycket och blir det billigare att köpa svenska varor så säljer de svenska företagen mer och ekonomin går bättre. Detta leder ju tyvärr för alla svenskar inklusive dig att köpkraften försvagas när de lämnar rikets gränser. I länken nedan kan du läsa mer om hur det fungerar.

http://www.sparbankeneken.se/privat/om-privatekonomi/det-har-med-pengar/valutor-och-valutakurser/index.htm

Och varför har vi minusränta? Ni pratar om symptomen, jag försöker förklara orsaken till problemet - som jag har förstått det. Sverige har blivit ett osäkert land att ha eller investera pengar i så dom drar sig ur. = Våran valuta sjunker. Men jag är ingen ekonom. Så jag vetefan. Ser bara på vad som hänt på ett år.

Hur kommer det sig att i Maj förra året så stod kronan 5:1 mot THB (kolla XE om ni inte tror mig) och ett år senare nere i 3.7:1 eller nåt. Dvs över 20% lägre, sen hjälper det ju inte till att priserna i Thailand har gått upp över åren åxå.

Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Poängen är att sänka folks löner utan att de märker det och protesterar. Märks inte förrän de reser utomlands. En annan poäng är att Sveriges konkurrenskraft ökar när våra priser sänks vilket är bra och kan ge arbetstillfällen. De som drabbas är svenskar i utlandet - som du.

Och vi importerar ingenting till detta land menar du?
Senast redigerad av christery 2015-04-27 kl. 00:20. Anledning: Slarvpelle...
Citera
2015-04-27, 01:04
Medlem
Även tidigare år har det pendlat fram och tillbaka, ibland väldigt dramatiskt.

Här kan man se hur det har svängt de senaste 20 åren http://rl.se/valutor Under andra halvan av 2008 kostade en Bath endast 18 öre!
Senast redigerad av Wumtata 2015-04-27 kl. 01:12.
Citera
2015-04-27, 04:03
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Även tidigare år har det pendlat fram och tillbaka, ibland väldigt dramatiskt.

Här kan man se hur det har svängt de senaste 20 åren http://rl.se/valutor Under andra halvan av 2008 kostade en Bath endast 18 öre!

Kolla 15 juli 2008 och säg om det inte var en bra kurs då.
Över 5 THB/1 SEK så är jag nöjd i alla fall.

Nu är vi lägre än 6 mars 2009 vilket verkar vara ett av bottennappen.

Kommer inte ihåg när dom stängde flygplatsen och höll på att bråka, men det kanske var därikring.

Problemet nu är att THB ligger ganska jämnt mot USD men SEK har rasat.
Citera
2015-04-27, 07:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Flyttar tråden från resor till forumet för valuta m.m. /mod
Citera
2015-04-27, 08:13
Medlem
Intressant.
Utan att vara någon slags ekonom så känns det som att det är bara början på det verkligt stora raset. Efter regeringsskiftet så har den största markant förändringen gentemot de båda valutorna känts av. (Nästan 1 baht per krona sjönk det med).

Om jag förstått det hela rätt så kommer detta hålla i sig iallafall över sommaren och en bra bit in på hösten.

Detta är enligt mig själv inget annat än ett experiment ifrån regeringens sida (ett stort risk experiment!)
Jag själv kände iallafall att förr om åren så var det semestern man arbetade för och såg fram emot. Men som läget är just nu så verkar semestern gå om intet och om det blir semester så blir det på hemmaplan. Tror också att det ingår i regeringens plan att få oss svenskar att spendera våra surt förvärvade besparingar i moder Svea istället för i ett annat land.

Hoppas innerligt att det vänt till november / december då man själv har en bokning till Cebu.
Citera
2015-04-27, 08:25
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemo
förut fick man 5 baht/kr.

nu ligger den på 3.77

det är ju en 25% minskning

jag förlorar ju typ 8000kr då jag behöver ca 120000 bath till semestern.

är det här ett skämt?
Det ser ut så överallt.

Det rätt korkade var ju att man inte bytte valuta när riksbanken bestämde sig för att faktiskt göra något mot inflationen.

Aldrig igen kan man väl tänka =P

Hur man sen skall tolka hela grejen ..
Citera
2015-04-27, 08:27
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Och varför behöver vi sänkta löner?

För att andra har det?

Eller för att pengarna läggs på fel grejer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in