Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Och varför har vi minusränta? Ni pratar om symptomen, jag försöker förklara orsaken till problemet - som jag har förstått det. Sverige har blivit ett osäkert land att ha eller investera pengar i så dom drar sig ur. = Våran valuta sjunker. Men jag är ingen ekonom. Så jag vetefan. Ser bara på vad som hänt på ett år.
Hur kommer det sig att i Maj förra året så stod kronan 5:1 mot THB (kolla XE om ni inte tror mig) och ett år senare nere i 3.7:1 eller nåt. Dvs över 20% lägre, sen hjälper det ju inte till att priserna i Thailand har gått upp över åren åxå.
Och vi importerar ingenting till detta land menar du?
Sverige har inte helt plötsligt blivit osäkert.
Riksbanken har sänkt räntan och stödköpt lite obligationer = skapat pengar.
Ska man diskutera lönesänkningen kanske man kan göra det i sammanhanget.
Att folk kanske har krävt normala löneökningar trots låg inflation och att inflationen inte har tagit fart.
Således har de fått mer pengar utan att varor och tjänster har blivit dyrare / pengarna har blivit mindre värda och de är således dyra.
.. Sedan varför det måste överdrivas så hit och dit vet jag inte, men å andra sidan var väl kronan väldigt stark innan när FED gjorde motsvarande sak i USA så - det är kanske delvis att det har slagit tillbaka (och trendföljare.)