Citat:
Ursprungligen postat av
Ziggue
Är ganska ny när det gäller aktiehandel osv. och känner att jag vill få lite mer tanke bakom mina aktier. Synpunkter på byten samt omfördelning är väldigt välkommet! Jag avrundar något.
%
HM - 12.2
Bahnhof - 8.3
Industrivärden - 8.2
NCC - 7.8
Axfood - 7.7
Swedbank - 6.6
Telia - 5.6
Kinnevik - 5.4
Ica - 4.5
Altlas copco - 4
Fabege - 4
Shamaran 1.5
Resterande är fonder samt cash.
Har inte så mycket synpunkter, förutom gällande shamaran som jag skulle sälja. Små oljebolag är generellt en dålig investering, förlust på förlust och ständiga nyemissioner. Däremot har jag några frågor/tips som kan vara av värde att besvara när man ska investera.
1. Ta för vana att jämföra utvecklingen på dina innehav med något jämförelse
-index, kanske huvudsakligen SIX Return Index. Om dina innehav presterar sämre så är det kanske så att du är sämre på att välja aktier än "genomsnittet" och då är det bäst att köpa någon billig fond som motsvarar indexet (i detta fall Avanza Zero)
2. Någon annan nämnde om du klarar av ett börsras. Det lättaste sättet att kvantifiera ett potentiellt ras av större mått är att se hur dina innehav utvecklades under finanskrisen 2007-2008.
3. Punkt två ska ställas i relation till din sparhorisont. Om du återigen jämför toppen strax innan finanskrisen med nästa gång den toppen nåddes, klarar du av att ha dina pengar "låsta" så länge (om du inte vill sälja med förlust)?
Det finns fler saker att fundera över, hoppas andra tar upp det för jag hinner inte utveckla det här inlägget mer.