2015-04-21, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggue
Är ganska ny när det gäller aktiehandel osv. och känner att jag vill få lite mer tanke bakom mina aktier. Synpunkter på byten samt omfördelning är väldigt välkommet! Jag avrundar något.
%
HM - 12.2
Bahnhof - 8.3
Industrivärden - 8.2
NCC - 7.8
Axfood - 7.7
Swedbank - 6.6
Telia - 5.6
Kinnevik - 5.4
Ica - 4.5
Altlas copco - 4
Fabege - 4
Shamaran 1.5

Resterande är fonder samt cash.

Pallar du raset?
Citera
2015-04-21, 13:40
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Är ganska ny när det gäller aktiehandel osv. och känner att jag vill få lite mer tanke bakom mina aktier. Synpunkter på byten samt omfördelning är väldigt välkommet! Jag avrundar något.
%
HM - 12.2
Bahnhof - 8.3
Industrivärden - 8.2
NCC - 7.8
Axfood - 7.7
Swedbank - 6.6
Telia - 5.6
Kinnevik - 5.4
Ica - 4.5
Altlas copco - 4
Fabege - 4
Shamaran 1.5

Känns sådär att vara helt riktad mot Sverige.
Nu säger jag ju inte att det är fel i sig, men när man är nybörjare så kanske det är skönare att ha lite spridning så att om det dippar så dippar inte allt.

Men jag är fortfarande också nybörjare så vad vet jag.
Citera
2015-04-21, 13:56
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
%
HM - 12.2
Bahnhof - 8.3
Industrivärden - 8.2
NCC - 7.8
Axfood - 7.7
Swedbank - 6.6
Telia - 5.6
Kinnevik - 5.4
Ica - 4.5
Altlas copco - 4
Fabege - 4
Shamaran 1.5

Har inte så mycket synpunkter, förutom gällande shamaran som jag skulle sälja. Små oljebolag är generellt en dålig investering, förlust på förlust och ständiga nyemissioner. Däremot har jag några frågor/tips som kan vara av värde att besvara när man ska investera.
1. Ta för vana att jämföra utvecklingen på dina innehav med något jämförelse
-index, kanske huvudsakligen SIX Return Index. Om dina innehav presterar sämre så är det kanske så att du är sämre på att välja aktier än "genomsnittet" och då är det bäst att köpa någon billig fond som motsvarar indexet (i detta fall Avanza Zero)
2. Någon annan nämnde om du klarar av ett börsras. Det lättaste sättet att kvantifiera ett potentiellt ras av större mått är att se hur dina innehav utvecklades under finanskrisen 2007-2008.
3. Punkt två ska ställas i relation till din sparhorisont. Om du återigen jämför toppen strax innan finanskrisen med nästa gång den toppen nåddes, klarar du av att ha dina pengar "låsta" så länge (om du inte vill sälja med förlust)?
Det finns fler saker att fundera över, hoppas andra tar upp det för jag hinner inte utveckla det här inlägget mer.
Citera
2015-04-21, 14:28
Medlem
Ziggues avatar
Tack för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Har inte så mycket synpunkter, förutom gällande shamaran som jag skulle sälja. Små oljebolag är generellt en dålig investering, förlust på förlust och ständiga nyemissioner. Däremot har jag några frågor/tips som kan vara av värde att besvara när man ska investera.
-index, kanske huvudsakligen SIX Return Index. Om dina innehav presterar sämre så är det kanske så att du är sämre på att välja aktier än "genomsnittet" och då är det bäst att köpa någon billig fond som motsvarar indexet (i detta fall Avanza Zero)
2. Någon annan nämnde om du klarar av ett börsras. Det lättaste sättet att kvantifiera ett potentiellt ras av större mått är att se hur dina innehav utvecklades under finanskrisen 2007-2008.
3. Punkt två ska ställas i relation till din sparhorisont. Om du återigen jämför toppen strax innan finanskrisen med nästa gång den toppen nåddes, klarar du av att ha dina pengar "låsta" så länge (om du inte vill sälja med förlust)?
Det finns fler saker att fundera över, hoppas andra tar upp det för jag hinner inte utveckla det här inlägget mer.

Tack för tipsen, ska kolla på detta! Ja det vore väldigt bra om så vore fallet.
Citera
2015-04-21, 19:36
Medlem
Ca 10% av mitt totala kapital har jag tagit ut från min depå som min förvaltare(pappa) under fullmakt sköter utmärkt.
Tyckte det vora roligt att sköta lite själv och la dem i följande:

Tele2 B, 32,3%
Apple, 31,4%
Hemfosa, 20 %
Starbreeze, 16,3 %

Apple har väl gått sådär men annars är jag rätt nöjd med avkastningen jag skrapat ihop.
Citera
2015-04-22, 22:06
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Ca 10% av mitt totala kapital har jag tagit ut från min depå som min förvaltare(pappa) under fullmakt sköter utmärkt.
Tyckte det vora roligt att sköta lite själv och la dem i följande:

Tele2 B, 32,3%
Apple, 31,4%
Hemfosa, 20 %
Starbreeze, 16,3 %

Apple har väl gått sådär men annars är jag rätt nöjd med avkastningen jag skrapat ihop.

Skulle även ge resten av mitt kapital till min far om min portfölj såg ut sådär.
Citera
2015-04-22, 22:18
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
%
HM - 12.2
Bahnhof - 8.3
Industrivärden - 8.2
NCC - 7.8
Axfood - 7.7
Swedbank - 6.6
Telia - 5.6
Kinnevik - 5.4
Ica - 4.5
Altlas copco - 4
Fabege - 4
Shamaran 1.5

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax

Skulle personligen dumpat allting i hela portföljen. Investera utomlands till sjysst p/e då kronan och Sverige saknar framtid.
Citera
2015-04-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Skulle även ge resten av mitt kapital till min far om min portfölj såg ut sådär.

Fan va du va butter då. Sålde hemfosa och köpte mer starbreeze. Har du något mer konkret att anmärka på eller är allt skit som kommer konka nästa vecka?
Citera
2015-04-23, 10:17
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Fan va du va butter då. Sålde hemfosa och köpte mer starbreeze. Har du något mer konkret att anmärka på eller är allt skit som kommer konka nästa vecka?
Apples ekonomi är väl större än Greklands och ja .. Kortsiktigt känns ju Apple som ett bättre köp
Citera
2015-04-26, 18:12
Medlem

Nu ser portföljen ut så här:
Aktier
Unilever 9,86%
Johnson&Johnson 9,66%
Kinder Morgan 9,45%
Mastercard 9,34%
AT&T 8,75%
Apple 8,62%
Handelsbanken 8,00%
Industrivärden 6,15%
Klövern pref 5,48%
Tele 2 2,98%
Castellum 2,45%
Investor 1,47%
Telia 1,02%
Hafslund 0,86%

Fonder
Spiltan Investment 13,11%
LF Global 2,26%
LF Tillväxt 0,28%
LF Europa 0,27%

Sålde bland annat bort Realty Inc då den stigit 80% (inkl valuta) på ett år. Hade tur och sålde exakt på toppen. Dock inte läge att köpa tillbaka den ännu, fortfarande för dyr imo. Sålde Vardia efter deras debakel. Kinder Morgan, Apple, At&T samt klövern pref är väl de större köpen sen sist. Småslattarna i LF-fonder är ett påtvingat månadssparande.
Citera
2015-04-26, 19:20
Medlem
Axells avatar
10,39% Autolivinc Sdb
9,72% Avanza Ak
10,28% Betsson Ak B
8,07% Catella Ak B
10,99% Industriv Ak C
14,16% Investor Ak B
4,93% Kambigroup Ak B
9,91% Securitas Ak B
11,80% Skanska Ak B
9,75% Trelleborg Ak B

Såhär ser min portfölj ut just för stunden, någon som har några invändningar på den? Vet inte om eller när jag kommer att behöva dessa pengar så sparhorisonten är lite oklar men ganska riskfylld är den ändå tycker jag då jag endast har 10 aktier varav 2 mindre bolag..
Citera
2015-04-26, 21:19
Medlem
adolfitlers avatar
Vad tycker ni om min portfölj:

Hur ska den viktas, vad ska in och ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem