2015-01-23, 00:37
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNilsson
Hej på er!

Så här ser min portfölj ut i dagsläget.
Betsson 21.7%
Cash 11.9%
Johnsson&j 6.6%
DigitalRealtyTrust 6.5%
Mcdonalds 6.4%
Citigroup 6%
Coca Cola 4.9%
Apple 4.7%
Mr Green 4.6%
Altria 4.5%
Brummer MS 2xl 4.4%
BP 3.9%
Starbucks 3.6%
AIG 3%
Philip Morris 2.5%
Wal-Mart 1.8%
netflix 1.3%
Tesla 1.2%
Blackpearl 0.4%

Haft stoplossar i HM, industrivärden, Swedbank och telia som resulterat i försäljningar. Känner att jag sitter fast i investeringsideer för tillfället, inget köpsug alls. Ena stunden kan jag känna mig rätt nöjd och men samtidigt väntar jag på att skiten ska braka ihop snart. Fnular på om jag skulle sälja allt, sitta ute ett tag (6-12 månader) sen in försiktigt (under 18-24 mån) i liknande bolag (eventuellt mer fokus på utdelning).

Era tankar?

En av de bättre portföljerna tycker jag.
Citera
2015-01-23, 00:47
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Kolla upp de aktier jag föreslog för 3-4 år sedan och hur de utvecklats och nämn ditt eget innehav så kan vi jämföra. Att du alltid kommer dissa de jag innehar vet vi redan och naturligvis vet du alltid bäst, eller hur?

Du lär aldrig köpa in dig i de företag jag rekommenderar för de lär alltid vara för dyra för dig. Vitrolife har alltid värderats högt men infriat förväntningarna med råge och är inget förhoppningsbolag som jagar regnbågen. De växer organiskt med vinsttillväxt och ger årligen en växande utdelning. Företaget är inget läkemedelsbolag.

Vad har du själv?

Det jag tycker är skevt är din argumentation. När du rekommenderade Vitrolife för några dagar sedan skrev du exempelvis att "Vitrolife har ökat från 30 kr till 180 på 4 år och växer organiskt med årlig vinsttillväxt." Att aktien har ökat från 30 till 180 säger absolut ingenting för dagens investerare. Snarare är det ett sätt att måla verkligheten i rosa färger för att locka in the dumb money. Du kunde pratat om vinsttillväxten i siffror, men valde att prata om aktiekursen under fyraårsperioden. Till vilken nytta?

Ett annat problem är att du aldrig pratar om värderingar. Du nämner ofta fina och välskötta bolag och många av bolagen (hexpol exempelvis) kan jag tänka mig att äga, men till rätt värdering. Hur fint ett bolag än är, kan man inte paya hur mycket som helst. Att se ned på investeringar bara genom att säga att mina bolag är finare än de i din portfölj så köp dem är osunt, eftersom man då inte kopplar värdet till priset.

Det är som att du har en Rolls-Royce och säger till mig med Saab att Roycen är mycket finare. Ja, kanske jag säger, men fick jag Saaben för femtio lax kan den varit mycket mer prisvärd än Roycen. Vill du köpa Rolls-Royce-bolag, fine, men reflektera åtminstone kring värderingen för då hade vi kunnat ha en betydligt mer givande diskussion kring om det är ett köpvärt bolag eller inte.
Citera
2015-01-23, 01:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det jag tycker är skevt är din argumentation. När du rekommenderade Vitrolife för några dagar sedan skrev du exempelvis att "Vitrolife har ökat från 30 kr till 180 på 4 år och växer organiskt med årlig vinsttillväxt." Att aktien har ökat från 30 till 180 säger absolut ingenting för dagens investerare. Snarare är det ett sätt att måla verkligheten i rosa färger för att locka in the dumb money. Du kunde pratat om vinsttillväxten i siffror, men valde att prata om aktiekursen under fyraårsperioden. Till vilken nytta?

Ett annat problem är att du aldrig pratar om värderingar. Du nämner ofta fina och välskötta bolag och många av bolagen (hexpol exempelvis) kan jag tänka mig att äga, men till rätt värdering. Hur fint ett bolag än är, kan man inte paya hur mycket som helst. Att se ned på investeringar bara genom att säga att mina bolag är finare än de i din portfölj så köp dem är osunt, eftersom man då inte kopplar värdet till priset.

Det är som att du har en Rolls-Royce och säger till mig med Saab att Roycen är mycket finare. Ja, kanske jag säger, men fick jag Saaben för femtio lax kan den varit mycket mer prisvärd än Roycen. Vill du köpa Rolls-Royce-bolag, fine, men reflektera åtminstone kring värderingen för då hade vi kunnat ha en betydligt mer givande diskussion kring om det är ett köpvärt bolag eller inte.

Vitrolifes vinsttillväxt löper parallellt med börskursen om du undersöker saken närmare. Börskursens utveckling är inte ett resultat av "vinstmutipel-expansion" utan är en avspegling av hur vinsten utvecklats.

Jag går inte så mycket på "fina" bolag utan att de är stabila samt bör ha ett starkt varumärke.
Lite mindre fokus på värderingen och mer på vinsttillväxten eller räntabiliteten så lär även du finna vinnaraktier på några års sikt. VILKA AKTIER HAR DU SJÄLV?

Varför vågar du inte sticka ut hakan som jag och nämna ett handfull av dina placeringar?

Bra bolag är i regel alltid högt värderade därför att de har bra avkastning på eget kapital och/eller hög vinstillväxt. Det är så jag finner bra företag med stabil börskurs som stiger linjärt år efter år.

Ett företag med P/e 25 med årlig stabil vinsttillväxt på låt oss säga 20-30% värderas även nästa år runt 25 gånger vinsten fast med en börskurs drygt 20-30% över föregående års aktiekurs.

Därför kollar jag ofta upp avkastningen på eget kapital som för mig är ett viktigt nyckeltal och det är påfallande ofta man finner börsvinnare den vägen. Inte alltid men många av de man vaskar fram är ofta bra kandidater som man kan undersöka närmare. Stabil vinsttillväxt ger dessutom ofta låg volalitet när det är osäkert på marknaden och brukar ofta ha en linjär stadigt växande börskurs.

Ett bolag Church & Dwight (CHD) är ett av mina typexempel på just detta. Kolla upp den stadiga börskursen som minst 20 år stadigt växt utan några hack i kurvan. Avkastning på eget kapital har stadigt varit över 20% år efter år, vilket är dubbelt mot Procter & Gamble (PG)

Båda har ett P/e runt 25-28

Jag valde detta företag före dess rival Procter & Gamble p g a dess vinsttillväxt och högre räntabilitet på eget kapital. Ett bra val sett i backspegeln.

https://www.google.com/finance?q=chd&ei=XZLBVJnRDOrGwAPb3YCYCg

Kolla grafen på 10 år och jämför dessa bolag CHD mot PG.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-23 kl. 01:31.
Citera
2015-01-23, 01:30
Medlem
Citat:
Vitrolifes vinsttillväxt löper parallellt med börskursen om du undersöker saken närmare. Börskursens utveckling är inte ett resultat av "vinstmutipel-expansion" utan är en avspegling av hur vinsten utvecklats.

Jag går inte så mycket på "fina" bolag utan att de är stabila samt bör ha ett starkt varumärke.
Lite mindre fokus på värderingen och mer på vinsttillväxten eller räntabiliteten så lär även du finna vinnaraktier på några års sikt. VILKA AKTIER HAR DU SJÄLV?

Varför vågar du inte sticka ut hakan som jag och nämna ett handfull av dina placeringar?

Bra bolag är i regel alltid högt värderade därför att de har bra avkastning på eget kapital och/eller hög vinstillväxt. Det är så jag finner att bra företag med en stabil börskurs som stiger linjärt år efter år.

Ett företag med P/e 25 med årlig stabil vinsttillväxt på låt oss säga 20-30% värderas även nästa år runt 25 gånger vinsten fast med en börskurs drygt 20-30% över föregående års aktiekurs.

Därför kollar jag ofta upp avkastningen på eget kapital som för mig är ett viktigt nyckeltal och det är påfallande ofta man finner börsvinnare den vägen. Inte alltid men många av de man vaskar fram är ofta bra kandidater som man kan undersöka närmare. Stabil vinsttillväxt ger dessutom ofta låg volalitet när det är osäkert på marknaden och brukar ofta ha en linjär stadigt växande börskurs.

Ett typ exempel är Church & Dwight (CHD) som är ett av mina typexempel på just detta. Kolla upp den stadiga börskursen som minst 20 år stadigt växt utan några hack i kurvan. Avkastning på eget kapital har stadigt varit över 20% år efter år, vilket är dubbelt mot Procter & Gamble (PG)

Båda har ett P/e runt 25-28

Jag valde detta företag före dess rival Procter & Gamble p g a dess vinsttillväxt och högre räntabilitet på eget kapital. Ett bra val sett i backspegeln.

https://www.google.com/finance?q=chd&ei=XZLBVJnRDOrGwAPb3YCYCg

Kolla grafen på 10 år och jämför dessa bolag CHD mot PG.

Men du kan väl ändå inte köpt Vitrolife pga historik och vinsttillväxt för fem år sedan?
Citera
2015-01-23, 01:40
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men du kan väl ändå inte köpt Vitrolife pga historik och vinsttillväxt för fem år sedan?

Nej det gjorde jag inte utan gick in runt 70kr och har inte haft bolaget i min portfölj mer än drygt 1,5-2 år fritt från minnet. Nu runt 170-180kr
Det jag gick på då var deras vinstillväxt och avkastning på eget kapital samt att det är ett exportbolag.

De har fördubblat vinsten och därav lyftet.
Citera
2015-01-23, 01:51
Medlem
Citat:
Nej det gjorde jag inte utan gick in runt 70kr och har inte haft bolaget i min portfölj mer än drygt 1,5-2 år fritt från minnet. Nu runt 170-180kr
Det jag gick på då var deras vinstillväxt och avkastning på eget kapital samt att det är ett exportbolag.

De har fördubblat vinsten och därav lyftet.

Vad saker har för värde idag är det väl främst gäldenärer som intresserar sig av.

Vitrolife är däremot likt mången medtech långt ifrån billiga idag. Att det är ett exportbolag är kanske lika stor tröst som en stor kuk i ett fattigt hem?
Citera
2015-01-23, 02:07
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad saker har för värde idag är det väl främst gäldenärer som intresserar sig av.

Vitrolife är däremot likt mången medtech långt ifrån billiga idag. Att det är ett exportbolag är kanske lika stor tröst som en stor kuk i ett fattigt hem?

Har du nåt att bidra till tråden?
Citera
2015-01-23, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawezil
Nu ser mitt innehav ut så här:

Hänt litegrann på några månader:
Aktier:
Johnson&Johnson 13,7%
Unilever 12,4%
Mastercard 12%
Realty Income 11,3%
Handelsbanken 10%
Industrivärden 7,3%
Vardia 6,1%
Telia 1,5%

Fonder
Avanza Zero 16,72%
Spiltan Investmentbolag 6,7%
LF Global Index 0,6%

Likvider 1,5%

Sålt av Seadrill, LF Global Index.
Ökat i SHB och Industrivärden.
Köpt Vardia och lite växel hamnade i Telia.

Framför allt har Realty Income gått mycket bra, dessutom hjälpt av en stärkt dollar.
Citera
2015-01-23, 02:14
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Hänt litegrann på några månader:
Aktier:
Johnson&Johnson 13,7%
Unilever 12,4%
Mastercard 12%
Realty Income 11,3%
Handelsbanken 10%
Industrivärden 7,3%
Vardia 6,1%
Telia 1,5%

Fonder
Avanza Zero 16,72%
Spiltan Investmentbolag 6,7%
LF Global Index 0,6%

Likvider 1,5%

Sålt av Seadrill, LF Global Index.
Ökat i SHB och Industrivärden.
Köpt Vardia och lite växel hamnade i Telia.

Framför allt har Realty Income gått mycket bra, dessutom hjälpt av en stärkt dollar.

Bra portfölj och även jag har en del av ditt innehav t ex Realty income samt en REIT som är ännu bättre nämligen Omega Helthcare (OHI). Mastercard har jag haft bra länge och har varit en bra placering även om den stått och stampat sen i höstas.

Varför inte klassikern Coca-Cola...? Jag sålde mina McDonalds i augusti till förmån för Kimberly-Clark (KMB). Tillväxten avstannade i McDonalds men borde kanske ha köpt in mig i Domino Pizza (DPZ) i stället som har en bra tillväxt
Citera
2015-01-23, 02:15
Bannlyst
100% Thin Film Electronics. ca 200k
Citera
2015-01-23, 02:56
Medlem
Citat:
Bra portfölj och även jag har en del av ditt innehav t ex Realty income samt en REIT som är ännu bättre nämligen Omega Helthcare (OHI). Mastercard har jag haft bra länge och har varit en bra placering även om den stått och stampat sen i höstas.

Varför inte klassikern Coca-Cola...? Jag sålde mina McDonalds i augusti till förmån för Kimberly-Clark (KMB). Tillväxten avstannade i McDonalds men borde kanske ha köpt in mig i Domino Pizza (DPZ) i stället som har en bra tillväxt

Tack!

Jag har kikat på OHI tidigare, helt klart intressant och ett bra komplement till O, mindre företag som växer snabbare, dessutom i en helt annan fastighetsbranch. Dock lite dyr just nu, ska nog ner mot 40 innan jag köper. Även O är alldeles för dyr att köpa idag imo.

KO var jag väldigt nära att köpa i somras när den var under 40, nu känns även den dyr. Är nog mer inne på att köpa Pepsi hellre än Coca-Cola, tror de har större möjligheter att växa i framtiden, med deras snacks. Coca-Cola verkar liksom McD krympa.

Nästa inköp blir nog AT&T för deras feta utdelning. De står också och stampar, men relativt lågt värderade tillsammans med en stor utdelning borde ändå ge hyfsad total avkastning.
Citera
2015-01-23, 08:15
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Tack!

Jag har kikat på OHI tidigare, helt klart intressant och ett bra komplement till O, mindre företag som växer snabbare, dessutom i en helt annan fastighetsbranch. Dock lite dyr just nu, ska nog ner mot 40 innan jag köper. Även O är alldeles för dyr att köpa idag imo.

KO var jag väldigt nära att köpa i somras när den var under 40, nu känns även den dyr. Är nog mer inne på att köpa Pepsi hellre än Coca-Cola, tror de har större möjligheter att växa i framtiden, med deras snacks. Coca-Cola verkar liksom McD krympa.

Nästa inköp blir nog AT&T för deras feta utdelning. De står också och stampar, men relativt lågt värderade tillsammans med en stor utdelning borde ändå ge hyfsad total avkastning.

Jag har även undersökt Pepsi och jämfört med Coca-Cola och noterat att Pepsi faktiskt växer något fortare än Coca-Cola men AT&T har jag haft men dumpat just av det du själv upptäckt nämligen att företaget knappast växer även om de har en saftig utdelning.

Undrar om man inte snart borde sälja av lite med tanke på att många innehav börjar se dyra ut.
Senast redigerad av Rektangel 2015-01-23 kl. 08:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in