Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Det jag tycker är skevt är din argumentation. När du rekommenderade Vitrolife för några dagar sedan skrev du exempelvis att "Vitrolife har ökat från 30 kr till 180 på 4 år och växer organiskt med årlig vinsttillväxt." Att aktien har ökat från 30 till 180 säger absolut ingenting för dagens investerare. Snarare är det ett sätt att måla verkligheten i rosa färger för att locka in the dumb money. Du kunde pratat om vinsttillväxten i siffror, men valde att prata om aktiekursen under fyraårsperioden. Till vilken nytta?
Ett annat problem är att du aldrig pratar om värderingar. Du nämner ofta fina och välskötta bolag och många av bolagen (hexpol exempelvis) kan jag tänka mig att äga, men till rätt värdering. Hur fint ett bolag än är, kan man inte paya hur mycket som helst. Att se ned på investeringar bara genom att säga att mina bolag är finare än de i din portfölj så köp dem är osunt, eftersom man då inte kopplar värdet till priset.
Det är som att du har en Rolls-Royce och säger till mig med Saab att Roycen är mycket finare. Ja, kanske jag säger, men fick jag Saaben för femtio lax kan den varit mycket mer prisvärd än Roycen. Vill du köpa Rolls-Royce-bolag, fine, men reflektera åtminstone kring värderingen för då hade vi kunnat ha en betydligt mer givande diskussion kring om det är ett köpvärt bolag eller inte.
Vitrolifes vinsttillväxt löper parallellt med börskursen om du undersöker saken närmare. Börskursens utveckling är inte ett resultat av "vinstmutipel-expansion" utan är en avspegling av hur vinsten utvecklats.
Jag går inte så mycket på "fina" bolag utan att de är stabila samt bör ha ett starkt varumärke.
Lite mindre fokus på värderingen och mer på vinsttillväxten eller räntabiliteten så lär även du finna vinnaraktier på några års sikt. VILKA AKTIER HAR DU SJÄLV?
Varför vågar du inte sticka ut hakan som jag och nämna ett handfull av dina placeringar?
Bra bolag är i regel alltid högt värderade därför att de har bra avkastning på eget kapital och/eller hög vinstillväxt. Det är så jag finner bra företag med stabil börskurs som stiger linjärt år efter år.
Ett företag med P/e 25 med årlig stabil vinsttillväxt på låt oss säga 20-30% värderas även nästa år runt 25 gånger vinsten fast med en börskurs drygt 20-30% över föregående års aktiekurs.
Därför kollar jag ofta upp avkastningen på eget kapital som för mig är ett viktigt nyckeltal och det är påfallande ofta man finner börsvinnare den vägen. Inte alltid men många av de man vaskar fram är ofta bra kandidater som man kan undersöka närmare. Stabil vinsttillväxt ger dessutom ofta låg volalitet när det är osäkert på marknaden och brukar ofta ha en linjär stadigt växande börskurs.
Ett bolag Church & Dwight (CHD) är ett av mina typexempel på just detta. Kolla upp den stadiga börskursen som minst 20 år stadigt växt utan några hack i kurvan. Avkastning på eget kapital har stadigt varit över 20% år efter år, vilket är dubbelt mot Procter & Gamble (PG)
Båda har ett P/e runt 25-28
Jag valde detta företag före dess rival Procter & Gamble p g a dess vinsttillväxt och högre räntabilitet på eget kapital. Ett bra val sett i backspegeln.
https://www.google.com/finance?q=chd&ei=XZLBVJnRDOrGwAPb3YCYCg
Kolla grafen på 10 år och jämför dessa bolag CHD mot PG.