2015-04-13, 19:29
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminX
Köpte Peab för 1 år sedan och har 75 % avkastning sedan dess. Tycker det är rätt att köra in allt på få bolag som man verkligen tror på när tillfälle uppstår (när det är stora bolag).

Att risken är större är i min mening värd att ta.
Det är sådant man kan säga när man som dig haft tur och fått in en kursvinnare. Passa dig så att du inte blir övermodig. Då kan din vinst lika snabbt vändas till förlust i något nytt bolag som du satsar hårt på.
Citera
2015-04-13, 19:48
Medlem
Medveten om att det var ren tur då jag handlat med aktier i endast 2 år. Men faktum kvarstår att det nog ska mycket till att bränna sig rejält på ex Large cap, om det inte blir en finanskris förstås men då spelar det ju mindre roll om du har 10 bolag eller 2.
Citera
2015-04-14, 11:06
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminX
Medveten om att det var ren tur då jag handlat med aktier i endast 2 år. Men faktum kvarstår att det nog ska mycket till att bränna sig rejält på ex Large cap, om det inte blir en finanskris förstås men då spelar det ju mindre roll om du har 10 bolag eller 2.

Du tänker som på SAS,Enron, HQ Bank,Eniro,Kodak,Polaroid,Ericsson,Barings bank...
Citera
2015-04-14, 11:25
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Du tänker som på SAS,Enron, HQ Bank,Eniro,Kodak,Polaroid,Ericsson,Barings bank...

Fast alla dom bolagen du nämnde var ju redan skitföretag. Undviker man skiten så kan man lätt klara dig på Max 5 företag.
Citera
2015-04-14, 11:43
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Fast alla dom bolagen du nämnde var ju redan skitföretag. Undviker man skiten så kan man lätt klara dig på Max 5 företag.

Många var världsledande och deras balansräkning var det inget fel på så skulle inte alls kalla de för skitföretag.
Citera
2015-04-14, 12:46
Medlem
Hej!
Jag är helt ny och har inte så stor kunskap. Har en
fondportfölj som ser ut så här (genom isk):

Avanza zero 10%
SPP Aktiefond USA 30%
SPP Aktiefond Europa 30%
SPP Emerging Markets SRI 30%

Är det någon fond jag borde ta bort/lägga till
eller ändra procenten? Eller tips på nån fond om man vill
satsa några procent på något lite mer vågat? Tar tacksamt emot
tips och råd
Citera
2015-04-14, 15:27
Medlem
Sitter för närvarande på följande:
ICA-Gruppen 25%
Lundin Mining 22%
Nordic Mines 2%
SSAB 17%
OEM 11%
Lundin Petroleum 16%
Lundin Gold 8%

Jag har alltid kunnat öka på mitt sparande under mitt liv men de kommande åren kommer jag behöva plocka ut pengar då jag studerar. Vad tycker ni jag bör minska/göra mig av med först?
Citera
2015-04-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 37261EDDUL
Sitter för närvarande på följande:
ICA-Gruppen 25%
Lundin Mining 22%
Nordic Mines 2%
SSAB 17%
OEM 11%
Lundin Petroleum 16%
Lundin Gold 8%

Jag har alltid kunnat öka på mitt sparande under mitt liv men de kommande åren kommer jag behöva plocka ut pengar då jag studerar. Vad tycker ni jag bör minska/göra mig av med först?

Jag tycker du har en osunt hög exponering mot råvarumarknaden. Inget fel på råvaror men att ha en så här hög exponering är onödigt. Du kanske ska justera lite så att du klarar konjunktursvängningar bättre. Spara ICA till sist och gör dig av med råvarorna först,
Citera
2015-04-16, 20:55
Medlem
Vismuts avatar
Alla innehav ligger i ett ISK-konto.

Aktier 34 %
  • Axfood 55 %
  • Mr Green 45 %

Efter drygt två års ganska aktivt sparande har jag kommit underfund med att direktägande i aktier inte är något för mig. Dels för att jag antagligen inte är bättre än marknaden ändå, och dels för att det tär mer på psyket. Jag kommer att ha kvar innehavet i dessa aktier långsiktigt, men kommer inte öka mitt innehav.

Fonder 65 %
  • 45 % - Länsförsäkringar Global Index
  • 10 % - Avanza Zero
  • 10 % - Swedbank Robur Indexfond Asien
  • 10 % - DNB Nordic Technology
  • 10 % - SEB Bioteknikfond - Lux SEK
  • 5 % - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
  • 5 % - Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index
  • 5 % - AMF Aktiefond Småbolag

I mitt fondsparande är det meningen att jag enligt denna fastslagna fördelning skall lägga in lika mycket varje månad, helt oavsett vad jag eller andra tror om marknaden. Långsiktigt är ledordet.

Jag har i princip valt de billigaste indexfonderna, med undantagen för DNB Nordic Technology och SEB Bioteknikfond - Lux SEK. Jag tror helt enkelt att den typen av fonder kommer att utvecklas bättre än världsindex över tid.

All form av kritik, beröm eller frågor är varmt välkommna.
Citera
2015-04-16, 20:57
Medlem
min portfölj

42 % Kontanter
5 % Carnegie Asia
9 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag
3 % Skagen Kontiki
9 % Saniona
2 % Didner & Gerge Sverige
9 % Vitrolife
8 % WntResearch
8 % Fenix Outdoor

Plus några småinnehav på omkring 1 % och lite onoterat.
Har som plan att köpa något kvalitetsbolag för att komplettera. Tex H&M.
Citera
2015-04-16, 22:43
Medlem
http://media1.borstankar.se/2015/04/Portf%C3%B6lj20150416.jpg

Så ser den ut nu.
Citera
2015-04-21, 10:48
Medlem
Ziggues avatar
Är ganska ny när det gäller aktiehandel osv. och känner att jag vill få lite mer tanke bakom mina aktier. Synpunkter på byten samt omfördelning är väldigt välkommet! Jag avrundar något.
%
HM - 12.2
Bahnhof - 8.3
Industrivärden - 8.2
NCC - 7.8
Axfood - 7.7
Swedbank - 6.6
Telia - 5.6
Kinnevik - 5.4
Ica - 4.5
Altlas copco - 4
Fabege - 4