Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Könsmaktsordningen är inte kulturellt betingat. Även om alla män inte är talibaner så finns det gott om potentiella kvinnoförtryckare även bland svenska män. Att endast ett fåtal av dem visar sina instinkter öppet beror på att det är svårt att få tag en svensk kvinna som accepterar att lyda mannens minsta vink och ta emot bestraffningar från honom. Jag vet ingenting mer om detta fall än det som står i domen. Mannen som misshandlade sin syster var kanske van vid att mamman och syskonen lydde honom då det inte fanns någon pappa i familjen. Han kan ha andra problem också, vilka inte framgår av domen, missbruksproblem eller psykiska problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Självklart kan man även skuldbelägga kvinnorna, i detta fall mamman, som inte agerade när dottern fick stryk av sin vuxna bror. I många länder har män och kvinnor sina givna roller. En flicka uppfostras att lyda och behaga mannen. Detta uppskattas även av många svenska män, inte minst Flashbackare, förstås beroende på vilken världsdel och etnicitet vi talar om. Jag har, som sagt, inga verktyg att analysera just detta fall. Jag känner inte familjen och har bara läst domen. Det är snarare ni andra som har era analyser klara. Jag skulle vilja veta hur det kommer sig att ni vet allt om den här familjen.
När du försöker driva båda de fetade ståndpunkterna i samma tråd blir det väldigt tydligt att du, som jag gissade, bara drar till med vad som helst utan att bry dig om eller förstå när din världsbild framstår som fullständigt osammanhängande. Gemene flashbackhatare har åtminstone en konsekvent, om än något svart-vit, världsbild.
Sedan ser det väl inte ut som att du gett dig in i diskussion med någon som påstår sig veta allt om just den här familjen. Du verkar snarare i vanlig ordning ha kastat dig in i förnekelse av att främmande kulturella normer kan vara en möjlig förklaringsmodell till avvikande beteende. Sedan lyckades du just göra självmål.