2015-04-26, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad gör ni för bedömning av trovärdigheten när det gäller Lingärdedokumenten?

0%
Citera
2015-04-26, 07:18
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
1. Säpos logg från mordnatten
2. SÄPO-promemorian ang övervakning fr 860424
3. Olof Palmes arbetskalender som försvann från Rosenbad
4. Protokollen från avlyssningen av Tjekans Nezsjinskij från mordnatten,
5. Fotoalbumet med bilder på misstänkta för inblandning i MOP.

Mycket Säpo blir det.

PKK fanns på plats som spår redan före mordet tack vare deras försorg. Med Kegö och Barrling som sakkunniga under HHs ledning. Senare under Ebbes. Där PKK fortfarande var huvudmålet men där KGB fanns med i resonemanget och som fick WK och JHB att läsa pärmarna om Nezsjinskij. Som tidigare grävts ned i Tore Forsbergs trädgård. Och som man i nutid vill vittna om. Vem gav de tillgång till dessa pärmar. Där man samtidigt tog avstånd från Näss. Var det Tore själv kanske. Eller någon annan som fick honom att utföra en gravöppning. Tore ville dölja för CL. Men ville visa för Kegö som jobbade ihop med samme Lidbom via Ebbe.

Vilket ev. kan antyda Kegös ställning. Som nyss diskuterats i tråden. Och efter att han och Barrling läst försvann dessa pärmar spårlöst. Har man makten att få läsa har man ju också makten att få det att försvinna. Eller....... Men ändå vill han idag informera PU ändå. Och bett regeringen om att få bli löst från sin tystnadsplikt.

Det är något här som inte stämmer.

Lidbom utredde Säpo samtidigt som han ingick i Ebbes affär. Med extraordinära befogenheter. Med rätt att läsa alla dokument. Och fick Forsberg att gräva i trädgården. Var det enbart dessa pärmar som förvarades underjordiskt från Calle argusögon. Och vilka dokument var han intresserad av att läsa och verkligen läste. Officiellt gällde ju hans utredande Säpos roll i mordet och det bristande skyddet av Palme. Något säger mig att det handlade om något helt annat. Som mordet öppnade upp för. Och som fick HH att få makten över Säpo tidigt i utredningen. Ivrigt påhejad av Regeringen. Alltså IC ytterst. Och i förlängningen gjort att idag står denna organisation direkt under Statsministerns kontroll. Någon som tror att det är en tillfällighet.

Klas Bergenstrand var regeringens observatör i Palmerummet. Samme Bergenstrand lät senare Jallai forska fritt i Säpos arkiv. Har han läst de dokument som du efterfrågar. Vilket fått honom att antyda att Palmemordet är löst. Av samma Säpo hösten 1986. Något som skribenten HubertNorlen nyss påpekade.

Säpo var de enda som utredde enskilda misstänkta polismän i sammanhanget. Men inte fick utreda de som en grupp.

Ska mordet kunna lösas måste dokument kunna läsas. Eller läckas information från de informerade. Eller hur Donald.

Politiskt är det stendött i frågan sedan länge. Oavsett regering. Efter CPs imaginära skuld. D.v.s. de enda som formellt har potensen att kunna bestämma om, och ge befogenheter, är samtidigt de mest ointresserade av en lösning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-26 kl. 07:33.
Citera
2015-04-26, 08:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad gör ni för bedömning av trovärdigheten när det gäller Lingärdedokumenten?
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Lingärde har lika mycket rätt som fel ungefär.
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
0%
Vad grundar ni bedömningarna på? Och vad menar ni med "lika mycket" respektive "0 %"?
Citera
2015-04-26, 08:48
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
HubertNorlen, mvagrippa och natteknik:

Fråga!

Vilka/vilket dokument med koppling till Palmemordet är ni mest sugna på att ta del av?
1: Palmes "dagbok"
2: Ardbos dagbok för -86 ( om den existerar)
3: Uppgifter om den patronhylsa (gevär) , som hittades nära mordplatsen.
Citera
2015-04-26, 09:43
Medlem
Det finns saker i utredningen som jag anser inte tröskats färdigt.

Holmer anländer till polishuset 10,50 lördagen 19860301. Där han enligt egen utsago tar befälet. Fylld av självförtroende. Där han senare sade att han inte hade något val. I uppenbar brist på andra befäl. Ivrigt påhejad av IC med regering. Där han samtidigt ansåg sig behöva en nedtecknerska fixad av Ebbe. Vid namn Åsheden. Enligt mig kan inte ens en maktstreber bete sig på detta sätt utan stöd. Alltså hade Holmer en särställning. Som jag tror ursprungligen emanerade utifrån Palme.
Därför hade alla andra svårt att protestera i sammanhanget.

I Palmerummet trängdes regeringens observatörer med alla andra. De första dagarna tillsammans med Ebbe. Som inte IC avlägsnade men Wickbom. Enligt HH var tydligen EC naturlig där. Lika naturlig senare i en fortsättningsaffär.

När HH avgick dog samtidigt SAPs intresse helt för utredningen. Det blev inga fler observatörer senare. Inget Palmerum och inget behov av vare sig livvakter eller skottsäkert glas.

Men samtidigt fortsatte utredningen utanför utredningen. I Ebbes regi. Med i HH i Wien vars lön staten stod för.

Alltså måste SAPs intresse följt PERSONEN Holmer. Utan HH inget intresse. Man släppte utredningen fri i fortsättningen. Men samtidigt köpte CP med hull och hår senare. Eftersom han var perfekt i alla avseenden. I brist på PKK.

Efter buggningsrättegången dog SAPs intresse för samme Holmer. Och efter ICs deltagande i Ebbes begravning sittandes längst bak i kyrkan enligt Wall dog intresset för PKK.

Liksom intresset för Säpo dog efter Lidboms utredande och Näss reträttpost.

Kan någon i detta sammanhang se ett intresse av att lösa mordet. Är det inte just ointresset som är den gemensamma nämnaren. Men där intresset att inte vilja lösa är intimt förknippat med SAP. Och senare med ett politiskt maktkonglomerat där Rheinfeldt hemligstämplar sossarnas brister i samband med Tsunamin och samtidigt inte vill avslöja sina egna fiender som Stasiagenter.

Kärnfrågorna blir då dessa. Som jag aldrig kunnat läsa några svar på. Enbart antydningar.

Varför kunde Holmer agera som han gjorde egentligen. Men där IC och Lidbom stödde. Men när PKK dog stödde man Lisbets utpekande av CP. Eftersom hon inte kunde ha fel. Med en exceptionell iakttagelseförmåga som de själva uppenbarligen saknar. Men där man samtidigt då erkänner att man själva hade fel tidigare. Christer var ju inte kurd. Inte ens på en spritindränk ljugarbänk.

Efter Holmers avgång har ingen politisk makt varit intresserad. Varför.

K-O Feldt och Ahlenius skrev till ingen nytta. Ändå tror de att de tillhör makten. Eller var det därför de skrev. Eftersom de inte ingår. Och inte inser problemet.

Varför utsattes Martinger för ett rättsövergrepp. Där rätten ljuger mer än han bevisligen. Vem har rätt att ljuga där alla andra blundar samtidigt för lögnen eller uppmuntrar den.

Finns det här en makt som inte kan detekteras månne. Som kan fixa det mesta men inte allt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-26 kl. 09:49.
Citera
2015-04-26, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad grundar ni bedömningarna på? Och vad menar ni med "lika mycket" respektive "0 %"?
Tror att Lingärde till viss del fått relevant information(att Palmemordet är ett verk av människor inom säkerhets/underrättelse-sfären i Sverige) men att Lingärde också fått information som riktar blickarna bort från det som ligger bakom Palmemordet. Observera det är en spekulation från min sida, Lingärdes berättelse är lite för detaljerad, den innehåller namn som ger ett intryck att vara ditlagda för att bättra på berättelsen, när det gäller själva händelsen på Sveavägen är den vag och dimmig.
Citera
2015-04-26, 10:04
Medlem
Citat:
Tror att Lingärde till viss del fått relevant information(att Palmemordet är ett verk av människor inom säkerhets/underrättelse-sfären i Sverige) men att Lingärde också fått information som riktar blickarna bort från det som ligger bakom Palmemordet. Observera det är en spekulation från min sida, Lingärdes berättelse är lite för detaljerad, den innehåller namn som ger ett intryck att vara ditlagda för att bättra på berättelsen, när det gäller själva händelsen på Sveavägen är den vag och dimmig.

Enligt mig utfördes mordet i skydd av de andra.

Där man inte kan inte prata om de andra.

Utan att avslöja sig själva. Där SAP är skiträdda i sammanhanget. Eftersom de alltid haft något att dölja.

Men där några fångade tillfället i flykten.

Och alla andra måste fly för att inte bli inblandade.

Genialt enligt mig.

Eftersom en liten grupp kan inte identifieras i en stor grupp. I synnerhet eftersom den stora gruppen inte själva vill bli identifierade. Eftersom den stora gruppen har sina mäktiga väktare.

Där den mindre gruppen inget betyder i det stora sammanhanget.

Oavsett om man vet vilka dessa är eller inte.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-26 kl. 10:09.
Citera
2015-04-26, 10:46
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns saker i utredningen som jag anser inte tröskats färdigt.

Holmer anländer till polishuset 10,50 lördagen 19860301. Där han enligt egen utsago tar befälet. Fylld av självförtroende. Där han senare sade att han inte hade något val. I uppenbar brist på andra befäl. Ivrigt påhejad av IC med regering. Där han samtidigt ansåg sig behöva en nedtecknerska fixad av Ebbe. Vid namn Åsheden. Enligt mig kan inte ens en maktstreber bete sig på detta sätt utan stöd. Alltså hade Holmer en särställning. Som jag tror ursprungligen emanerade utifrån Palme.
Därför hade alla andra svårt att protestera i sammanhanget.

I Palmerummet trängdes regeringens observatörer med alla andra. De första dagarna tillsammans med Ebbe. Som inte IC avlägsnade men Wickbom. Enligt HH var tydligen EC naturlig där. Lika naturlig senare i en fortsättningsaffär.

När HH avgick dog samtidigt SAPs intresse helt för utredningen. Det blev inga fler observatörer senare. Inget Palmerum och inget behov av vare sig livvakter eller skottsäkert glas.

Men samtidigt fortsatte utredningen utanför utredningen. I Ebbes regi. Med i HH i Wien vars lön staten stod för.

Alltså måste SAPs intresse följt PERSONEN Holmer. Utan HH inget intresse. Man släppte utredningen fri i fortsättningen. Men samtidigt köpte CP med hull och hår senare. Eftersom han var perfekt i alla avseenden. I brist på PKK.

Efter buggningsrättegången dog SAPs intresse för samme Holmer. Och efter ICs deltagande i Ebbes begravning sittandes längst bak i kyrkan enligt Wall dog intresset för PKK.

Kan någon i detta sammanhang se ett intresse av att lösa mordet. Är det inte just ointresset som är den gemensamma nämnaren. Men där intresset att inte vilja lösa är intimt förknippat med SAP. Och senare med ett politiskt maktkonglomerat där Rheinfeldt hemligstämplar sossarnas brister i samband med Tsunamin och samtidigt inte vill avslöja sina egna fiender som Stasiagenter.

Kärnfrågorna blir då dessa. Som jag aldrig kunnat läsa några svar på. Enbart antydningar.

Varför kunde Holmer agera som han gjorde egentligen. Men där IC och Lidbom stödde. Men när PKK dog stödde man Lisbets utpekande av CP. Eftersom hon inte kunde ha fel. Med en exceptionell iakttagelseförmåga som de själva uppenbarligen saknar. Men där man samtidigt då erkänner att man själva hade fel tidigare. Christer var ju inte kurd. Inte ens på en spritindränk ljugarbänk.

Efter Holmers avgång har ingen politisk makt varit intresserad. Varför.

K-O Feldt och Ahlenius skrev till ingen nytta. Ändå tror de att de tillhör makten. Eller var det därför de skrev. Eftersom de inte ingår. Och inte inser problemet.

Varför utsattes Martinger för ett rättsövergrepp. Där rätten ljuger mer än han bevisligen. Vem har rätt att ljuga där alla andra blundar samtidigt för lögnen eller uppmuntrar den.

Finns det här en makt som inte kan detekteras månne. Som kan fixa det mesta men inte allt.

Det där var jäkligt bra skrivet! Putts på texten och skicka in till någon tidning
Citera
2015-04-26, 11:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Det är kanske så att intresset dör när man fått spåren igensopade och man lyckats snoka reda på vilken information som finns ute, var den fanns och hur man desarmerat den.

Jag är övertygad om att alla märkligheter och mörkläggande inte alls bara handlar om vilka som utförde mordet och vem/vilka som beslutatde det. Utan även om brottsoffret och en del andra personer och verksamheter. Dom här "andra" fanns ju kvar i stats- och Partiapparaten.

Det pågick mycket märkligheter under både 70- och 80-talen. Bordelbesök, omfattande kontakter med KBG och Stasi, vapenaffärer. Smuggling. Allt med sossetoppen mer eller mindre inblandad.
Palmemordet är väl liksom bara juvelen i kronan, så att säga...
Citera
2015-04-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Det där var jäkligt bra skrivet! Putts på texten och skicka in till någon tidning

Tack för det!

Men vilken tidning vill idag publicera andemeningen i min text. Och inte gjort det tidigare.

Och skulle vilja göra det idag utan bevis.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-26 kl. 13:31.
Citera
2015-04-26, 13:13
Medlem
Krokofils avatar
Citat:

Samtidigt är övervakningen/trakasserierna av Lingärde och hans familj märkliga. Hans barn blev skjutsade till och från skolan av polis, osv. Ungefär som att de som gett honom informationer om MOP inte litar på honom.

Alternativt tillhör Lingärdes trakasserare en annan krets. Att det var unga män som gjorde intrång i deras trädgård osv kan tyda på att de är någon av de här externa grupperna som användes av SÄPO eller militära underrättelsetjänsterna. Kallade det knattegrupper, Arla Gryning, söner till poliser, militärer etc...

Men varför skedde dessa trakasserier? Minns jag rätt har Lingärde själv sagt att de slutade när ett missförstånd hade retts ut om att han *inte* riktade strålkastaren mot Tommy Lindström i en debattartikel i början av 1987..? Får mig att tänka på hur åklagarna i buggningsrättegången övervakades och förföljdes av ett antal personer som jag har för mig att åklagarna kom fram tillhörde RPS eller i Lindströms tjänst, så att säga. Vem är i så fall Lindström i MOP-sammanhang och efterföljande affärer? Rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-04-26, 13:34
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Samtidigt är övervakningen/trakasserierna av Lingärde och hans familj märkliga. Hans barn blev skjutsade till och från skolan av polis, osv. Ungefär som att de som gett honom informationer om MOP inte litar på honom.

Alternativt tillhör Lingärdes trakasserare en annan krets. Att det var unga män som gjorde intrång i deras trädgård osv kan tyda på att de är någon av de här externa grupperna som användes av SÄPO eller militära underrättelsetjänsterna. Kallade det knattegrupper, Arla Gryning, söner till poliser, militärer etc...

Men varför skedde dessa trakasserier? Minns jag rätt har Lingärde själv sagt att de slutade när ett missförstånd hade retts ut om att han *inte* riktade strålkastaren mot Tommy Lindström i en debattartikel i början av 1987..? Får mig att tänka på hur åklagarna i buggningsrättegången övervakades och förföljdes av ett antal personer som jag har för mig att åklagarna kom fram tillhörde RPS eller i Lindströms tjänst, så att säga. Vem är i så fall Lindström i MOP-sammanhang och efterföljande affärer? Rätta mig om jag har fel.
Var det inte (enligt honom själv) pga en debattartikel i DN där han utan att nämna namn pekade ut en mullvad i Palmerummet (Alf Karlsson)? Något Karlsson själv hela tiden förnekat, även direkt till Lingärde (de skall ha varit bekanta och träffats då och då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in