Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-23, 18:52
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Hej!

Har hittat recept på att man kan laga kladdkaka i mikron. Är det någon som har testat och har ett recept att dela med sig av?

I nästan alla recept som jag läst ingår ett ägg men sedan har andra kommenterat att man inte ska ha i ägget eftersom det ger en konsistens av gummi. Dessutom är det lite olika mängder av ingredienserna i recepten. Då jag inte är någon stor vän av att äta sötsaker för ofta så hoppas jag att någon har ett bra recept så jag lyckas redan första gången
Citera
2015-04-23, 19:10
Medlem
Har testat det och hade ägg i mina, blev mest lite gummiaktigt på utsidan men insidan var som vanlig. Foljde den här http://2.bp.blogspot.com/-8AgfPCLRBeI/TgS7AP3M4GI/AAAAAAAAAKw/JFDNVuBhBbQ/s1600/1305292640193.jpg
Citera
2015-04-24, 18:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSandstrom95
Har testat det och hade ägg i mina, blev mest lite gummiaktigt på utsidan men insidan var som vanlig. Foljde den här http://2.bp.blogspot.com/-8AgfPCLRBeI/TgS7AP3M4GI/AAAAAAAAAKw/JFDNVuBhBbQ/s1600/1305292640193.jpg

Jag har också gjort det där receptet, och jag tyckte att det blev helt okej. Det gäller att ha rätt tid i mikron dock, jag körde efter lite utprovning lite kortare tid än det stod (väntade bara till det hade rest sig över kanten) och då blev det lite mindre gummi och dessutom lite lagom fuktigt i mitten.

Man måste komma ihåg också att cake flour som det står där är specialmjöl med majsstärkelse som så vitt jag vet inte finns i Sverige. Jag körde vanligt mjöl och dessutom lite bakpulver för att den skulle resa sig lättare. Funkade bra, även om jag inte vet om det funkar som substitut direkt.
Citera
2015-04-26, 09:38
Medlem
Finlandssvenskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSandstrom95

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har också gjort det där receptet, och jag tyckte att det blev helt okej. Det gäller att ha rätt tid i mikron dock, jag körde efter lite utprovning lite kortare tid än det stod (väntade bara till det hade rest sig över kanten) och då blev det lite mindre gummi och dessutom lite lagom fuktigt i mitten.

Man måste komma ihåg också att cake flour som det står där är specialmjöl med majsstärkelse som så vitt jag vet inte finns i Sverige. Jag körde vanligt mjöl och dessutom lite bakpulver för att den skulle resa sig lättare. Funkade bra, även om jag inte vet om det funkar som substitut direkt.

Tack för svaren! Jag ska prova att följa receptet och se om jag också lyckas
Citera
2015-05-05, 20:45
Medlem
Kloges avatar
Kladdkaka i micron:

2 ägg
100g smält smör
2dl socker
1,5tsk vaniljsocker
1krm salt
4msk kakao
1,5dl mjöl
0,5tsk bakpulver

Vispa socker och ägg för hand och blanda i resten av ingredienserna
Häll smeten i en smord form ca 24cm i diameter
Full effekt i micron i 3 minuter

Tiden kan skilja beroende på micro så det är bara att prova sig fram.
Den blir något mer bakt i mitten än ute i kanterna

Ett tips är att efter den är uttagen från micron är att strö över daimkulor
Så gott!
Citera
2015-08-23, 19:25
Medlem
edse1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandssvenskan
Tack för svaren! Jag ska prova att följa receptet och se om jag också lyckas

Om det fortfarande är intressant så är det här det receptet jag brukar använda.

4 msk mjöl
4 msk socker
2 msk kakao
2 msk smält smör
2 msk vatten
en liten gnutta salt

Rör ihop allt i en mugg och grädda i 2-3 minuter i mikron (jag brukar ha 2 minuter på 750W)

Den blir verkligen kladdkakeaktig men tiden är viktig för annars kan den bli torr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in