2015-04-25, 21:50
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Nja, nu är du på lite fel spår

Det enklaste sättet jag kan förklara det på, är om du har två klockor som är helt synkroniserade (exakt lika inställda). Du tar med dig ena in på ett flygplan och flyger ett varv runt jorden. Då när du kommer tillbaka till klockan som du lämnat kvar, så kommer du se att de inte längre är synkroniserade. Du har sparat tid på att flyga ett varv runt jorden! Tiden är alltså beroende av hastigheten.

Obs, i verkligheten kommer du inte märka någon större skillnad då ett flygplan inte är i närheten av så snabbt som ljusets hastighet.
Tack för förklaringen! Men jag fattar fortfarande ingenting. Varför är tiden beroende av hastigheten?
Citera
2015-04-25, 22:16
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Tack för förklaringen! Men jag fattar fortfarande ingenting. Varför är tiden beroende av hastigheten?

Det förstår inte jag heller
Citera
2015-04-25, 22:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tycker att vill du ha förklaringar till relativitetsteorin så finns det, föga förvånande, en uppsjö gamla trådar där ämnet behandlas, bara att välja och vraka: https://www.flashback.org/sok/relativitetsteorin?f=54

Om den här tråden ska hålla sig till den rubricerade frågan så har vi nog svaret redan. De flesta som genomgått svenskt gymnasium borde (om de minns vad de borde lärt sig) borde veta åtminstone att tiden påverkas av hastighet. Jag tror färre vet att massa och längdmått också påverkas eller att alla dessa storheter även påverkas av gravitation. Andelen som har en riktigt djup förstående av alltihop med härledningar och allt räknas nog i promille av världens befolkning.

Någon undersökning som visar antal procent av det ena och det andra lyckas inte jag hitta.
Citera
2015-04-26, 02:03
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker att vill du ha förklaringar till relativitetsteorin så finns det, föga förvånande, en uppsjö gamla trådar där ämnet behandlas, bara att välja och vraka: https://www.flashback.org/sok/relativitetsteorin?f=54

Om den här tråden ska hålla sig till den rubricerade frågan så har vi nog svaret redan. De flesta som genomgått svenskt gymnasium borde (om de minns vad de borde lärt sig) borde veta åtminstone att tiden påverkas av hastighet. Jag tror färre vet att massa och längdmått också påverkas eller att alla dessa storheter även påverkas av gravitation. Andelen som har en riktigt djup förstående av alltihop med härledningar och allt räknas nog i promille av världens befolkning.

Någon undersökning som visar antal procent av det ena och det andra lyckas inte jag hitta.
Tråden handlar inte bara om relativitetsteorin, utan olika sådana här vetenskapliga kända grejer. Så du menar att dom flesta kan detta, men vet inte hur det kan bli så?
Citera
2015-04-26, 02:19
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Jag är en vanlig människa som bara har gymnasiekompeten, har alltså inte pluggat mycket alls. Jag blir ibland nyfiken på vissa kända vetenskapliga saker och kanske googlar lite ibland. För många är ju detta lätt att fatta, men jag fattar noll. Hur vanligt är det att man inte förstår sånt här? Vad tror ni i procent? Jag känner mig dum.

https://www.youtube.com/watch?v=PfeaZK2uMyE

Citat:
Tråden handlar inte bara om relativitetsteorin, utan olika sådana här vetenskapliga kända grejer. Så du menar att dom flesta kan detta, men vet inte hur det kan bli så?

Vad är egentligen ditt problem? Är väl bara att acceptera att du är "dum" som vi övriga 99.999999%? Där har du procent. Köp lite böcker och anmäl dig till någon utbildning är mitt råd. Flashback har talat.

Eller så gör du som jag och betraktar detta från avstånd. Gläd dig över mänsklighetens framsteg. Vet din plats människa. Hade du haft ett genuint intresse av 100% förståelse hade du knappast haft tid att posta här ändå. Schas!
Citera
2015-04-26, 02:27
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Vad är egentligen ditt problem? Är väl bara att acceptera att du är "dum" som vi övriga 99.999999%? Där har du procent. Köp lite böcker och anmäl dig till någon utbildning är mitt råd. Flashback har talat.

Eller så gör du som jag och betraktar detta från avstånd. Gläd dig över mänsklighetens framsteg. Vet din plats människa. Hade du haft ett genuint intresse av 100% förståelse hade du knappast haft tid att posta här ändå. Schas!
Varför så otrevlig? Jag ville ju bara få en bild av hur vanligt det är.
Citera
2015-04-26, 02:35
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Varför så otrevlig? Jag ville ju bara få en bild av hur vanligt det är.

För att jag är relativt efterbliven. Precis som du. Sen tänkte jag att en spark i arslet kanske kunde bidra till att ännu en själ viger sitt liv åt denna intressanta forskning.

Nu vet du att det är extremt ovanligt att förstå dessa idéer till fullo. Vad ska du göra åt det? Känner man sig dum är man dum, riktiga framsteg sker utan detta hänsynstagande.
Citera
2015-04-26, 02:41
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Nu vet du att det är extremt ovanligt att förstå dessa idéer till fullo. Vad ska du göra åt det?
Varför skulle jag göra något åt det, vill ju bara veta.
Citera
2015-04-26, 02:49
Medlem
Frågar du mannen på gatan så tror jag endast att 5% vet vad bokstäverna E,c och m står för.

Och även om de vet att det är Energi, Massa och Ljusets hastighet så tror jag inte att de ens kunnat beskriva vad energi skulle innebära.

Och de flesta kan nog inte ge nåt faktiskt räkne-exempel på ett resultat man skulle kunna räkna fram med denna ekvation.
Citera
2015-04-26, 02:55
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Varför skulle jag göra något åt det, vill ju bara veta.

Det vet inte jag. Fick en känsla av att du hade ett genuint intresse när du startade tråden?

Men nu antar jag att du fått svar på din undran. Du behöver inte känna dig dummare än folk i allmänhet, snarare tvärtom då du tar dig tid att fundera kring detta.
Citera
2015-04-26, 03:14
Medlem
hakansukkurs avatar
TS är definitivt smartare än samtliga som svarat eftersom ingen förklarat för TS att ekvationen enbart är ett bevis bestående av 3 konstanter. Ja, intressant i sig men inte svårt att förstå ekvationen, det svåra är att förstå hur beviset uppkommit och varför denna relation existerar. Därav finns bara 2 personer som förstått relationen, de som "bevisade" den.

Och ni som säger att ni förstår relationen kan vänligen bevisa den exakt, eftersom det aldrig gjorts, enbart approximiserats.
Senast redigerad av hakansukkur 2015-04-26 kl. 03:18.
Citera
2015-04-26, 08:53
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
TS är definitivt smartare än samtliga som svarat eftersom ingen förklarat för TS att ekvationen enbart är ett bevis bestående av 3 konstanter. Ja, intressant i sig men inte svårt att förstå ekvationen, det svåra är att förstå hur beviset uppkommit och varför denna relation existerar. Därav finns bara 2 personer som förstått relationen, de som "bevisade" den.

Och ni som säger att ni förstår relationen kan vänligen bevisa den exakt, eftersom det aldrig gjorts, enbart approximiserats.

Alla fysikaliska relationer som E=mc² är approximationer samt att ekvationen inte består av 3 konstanter, den består av 1, ljusets hastighet, c.
Idag lärs speciella relativitetsteorin ut på mer eller mindre varenda universitet så det finns fler än 2 personer som har förstått relationen. Härledningen till denna relation är heller inte så svårt, det är resultaten som uppkommer av speciell relativitetsteori som gör det hela riktigt knäppt.

Känns som de flesta blandar ihop speciell relativitet och allmän relativitet. Allmän relativitet, det är överjävligt utöver dess vanliga och det är om denna som historien går att vid en tidpunkt så fanns det bara tre män som förstod teorin, men när man frågade en av dem (Eddington) så undrade han vem den tredje var.

Just ekvationen E=mc² tror jag de allra flesta åtminstone har sett någon gång men det är en försvinnande liten del som vet hur man kan tillämpa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in