2015-04-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89
Hederskultur kan givetvis ske på många olika nivåer. Samhällsnivå, eller släkt-nivå eller familjenivå. Familjer som agerar hederskulturellt gör det dock ofta i en större kulturell kontext. Därför anser jag att man bör diskutera detta på en gruppnivå. Som i exemplet med Sicilien, skribenten tog ju inte upp det fallet för att visa på en specifik siciliansk familjs agerande, utan som del av ett större kulturellt mönster.

Sicilien har maffiatraditioner också…där man slaktar varandra för makt. Gillar du det också?

Citat:
Det där är inget citat från mig.

Självklart är det bästa om kvinnor inte alls våldtas. Vilket enklast uppnås med en mer konservativ kultur. Exempelvis pakistanska muslimska tjejer har en livsstil som gör det mindre sannolikt att hamna i sådana situationer som i Rotherham.

Alltså Pakistanska kvinnor har enorma problem med våldtäkt.
Kan du Mukhtaran Bibi ? http://en.wikipedia.org/wiki/Mukhtār_Mā%27ī
En pakistansk kvinna som alltså blev gängvåldtagen på order av sitt distrikts ledare som "hämnd" för att man trodde hennes bror hade ett förhållande med en kvinna.

"According to Women's Studies professor Shahla Haeri, rape in Pakistan is "often institutionalized and has the tacit and at times the explicit approval of the state".[4][5] According to a study carried out by Human Rights Watch there is a rape once every two hours[6] and a gang rape every eight.[7] According to lawyer Asma Jahangir, who is a co-founder of the women's rights group Women's Action Forum, up to seventy-two percent of women in custody in Pakistan are physically or sexually abused.[8]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Pakistan

Sen kan du även tänka på att samma fantastiskt trevliga konservativa kultur i Pakistan även tvingar "sina flickor" till giftemål, det antal våldtäkter som sker där kan du ju fundera på.

Så nej, att påstå att Pakistanska flickors "livsstil" förhindrar våldtäkt är absurt.
Pakistansk samhällstyp snarare ser till att män kan förgripa sig på kvinnor med statens goda minne.

Citat:
Varför någon kvinna frivilligt skulle välja en mer konservativ livsstil? Ja, det är väl allra bäst om du frågar någon av dessa kvinnor.

Exempelvis fråga en kvinna i slöja varför hon väljer en sådan livsstil frivilligt, där man klär sig mer täckande och avstår sex utanför/före äktenskapet.

Så igen? Väljer de Pakistanska kvinnorna sin "livsstil"?
Har de vettiga valmöjligheter tycker du?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/syraoffer-kampar-for-ett-nytt-liv/
Citera
2015-04-24, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
En pakistansk kvinna som alltså blev gängvåldtagen på order av sitt distrikts ledare som "hämnd" för att man trodde hennes bror hade ett förhållande med en kvinna.
Ska distriktets ledare inte få våldta sina kvinnor i syftet att upprätthålla goda normer?

Citera
2015-04-24, 18:34
Medlem
Citat:
Hederskultur kan givetvis ske på många olika nivåer. Samhällsnivå, eller släkt-nivå eller familjenivå. Familjer som agerar hederskulturellt gör det dock ofta i en större kulturell kontext. Därför anser jag att man bör diskutera detta på en gruppnivå. Som i exemplet med Sicilien, skribenten tog ju inte upp det fallet för att visa på en specifik siciliansk familjs agerande, utan som del av ett större kulturellt mönster.
Ja, men personliga relationer existerar inte på samhällsnivå, utan just på den personliga nivån. Alltså kan du inte åsyfta någonting sådant, utan dina formuleringar bygger just på en syn på kvinnor som egendom.

Citat:
Det där är inget citat från mig.

Självklart är det bästa om kvinnor inte alls våldtas. Vilket enklast uppnås med en mer konservativ kultur. Exempelvis pakistanska muslimska tjejer har en livsstil som gör det mindre sannolikt att hamna i sådana situationer som i Rotherham.
Det är egentligen rätt så egalt om det är ett direkt citat från dig eller inte, eftersom du bevisligen verkar vilja ställa dig bakom den synen.

Och återigen, dina fantasier om hur kvinnor ska undgå att bli våldtagna är redan ämne för en annan tråd än den här, och det är fortfarande inte särskilt intressant för mig att diskutera.

Citat:
Varför någon kvinna frivilligt skulle välja en mer konservativ livsstil? Ja, det är väl allra bäst om du frågar någon av dessa kvinnor.

Exempelvis fråga en kvinna i slöja varför hon väljer en sådan livsstil frivilligt, där man klär sig mer täckande och avstår sex utanför/före äktenskapet.
Nej, frågan var alltså varför någon skulle välja ett samhälle som skambelägger dem när de gör vissa val framför ett samhälle som inte gör det.
Citera
2015-04-24, 18:52
Medlem
Hederskulturen skulle väl bara lägga skulden på det som hänt på flickorna själva snarare än myndigheterna? skandalen i Oxfordshire blev möjlig därför att man förbiser brott riktade mot vita människor för någonting så fånigt som rädsla för att bli kallad rasist.

I grunden så handlade det om ren och skär rasism.
Citera
2015-04-24, 19:00
Medlem
Arboristens avatar
Oavsett folkslag eller "klan" finns det väl en stor smärta i att ha misslyckats beskydda sina kvinnor/flickor. Det är hederskränkning.
Citera
2015-04-25, 12:09
Medlem
Louises avatar
Citat:
Okej, media gnällde lite. Någon fick avgå. Business as usual.
Att du hellre skulle ha sett rullande huvuden innebär inte att de konsekvenser jag skildrade inte skulle innebära ett fördömande.

Citat:
Du skrev själv att detta kunde hända i England på grund av en rotad kultur.
Ja. Det gläder mig att du förstod det. Din hypotes var att det berodde på att man tyckte att det som hände var i sin ordning. Min tes är som sagt att man inte tyckte det, och inte att det hela beror på att man har för lite hederskultur i England.

Citat:
Kulturer är naturligtvis inte statiska utan kan förändras, vilket också sker.
Ja. Varför påpekar du detta?
Citera
2015-05-01, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Ja, men personliga relationer existerar inte på samhällsnivå, utan just på den personliga nivån. Alltså kan du inte åsyfta någonting sådant, utan dina formuleringar bygger just på en syn på kvinnor som egendom.

Jo, på en samhällsnivå. Eftersom hederskulturer oftare är mer "tribalistiska" snarare än individualistiska.

Skulle hederskulturen endast existera på familjenivå så skulle synen variera stort mellan familjerna i dessa samhällen. Det skulle ses som lika naturligt med en sexualliberal familj som med en konservativ familj.

Mina formuleringar bygger på en syn på kvinnor som egendom? I sådana fall, vems egendom?

Citat:
Nej, frågan var alltså varför någon skulle välja ett samhälle som skambelägger dem när de gör vissa val framför ett samhälle som inte gör det.

Du ifrågasätter alltså att kvinnor från utomeuropeiska kulturer med mer konservativ (eller skambeläggande om du så vill) syn på otillåtna sexuella relationer kan föredra sin egen kulturs förhållningssätt framför västerländsk sexualliberal kultur?
Citera
2015-05-01, 03:12
Medlem
Citat:
Jo, på en samhällsnivå. Eftersom hederskulturer oftare är mer "tribalistiska" snarare än individualistiska.

Skulle hederskulturen endast existera på familjenivå så skulle synen variera stort mellan familjerna i dessa samhällen. Det skulle ses som lika naturligt med en sexualliberal familj som med en konservativ familj.

Mina formuleringar bygger på en syn på kvinnor som egendom? I sådana fall, vems egendom?
Nej, personliga relationer är just personliga till sin natur. De existerar inte på samhällsnivå. En kvina kan inte vara ett samhälles eller en kulturs dotter i samma bemärkelse som hon är sin fars dotter.

Du återger alltså en syn på kvinnor som mäns egendom, vanligtvis deras fäder eller makar.

Citat:
Du ifrågasätter alltså att kvinnor från utomeuropeiska kulturer med mer konservativ (eller skambeläggande om du så vill) syn på otillåtna sexuella relationer kan föredra sin egen kulturs förhållningssätt framför västerländsk sexualliberal kultur?
Jag ifrågasätter alltså din framlagda ståndpunkt att ett samhälle som skambelägger kvinnor när de gör vissa val skulle vara att föredra framför ett samhälle som inte gör det.
Citera
2015-05-01, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Sicilien har maffiatraditioner också…där man slaktar varandra för makt. Gillar du det också?

Italien har färre våldtäkter per capita än de flesta västländer. Inom Italien är Sicilien och andra sydliga regioner de som har minst sexbrott per capita.

Antalet mord per capita är i Italien bland de lägsta i hela Västvärlden. Något högre än Sverige men något lägre än Storbritannien.

Citat:
Kan du Mukhtaran Bibi ? http://en.wikipedia.org/wiki/Mukhtār_Mā%27ī

"According to Women's Studies professor Shahla Haeri, rape in Pakistan is "often institutionalized and has the tacit and at times the explicit approval of the state".[4][5] According to a study carried out by Human Rights Watch there is a rape once every two hours[6] and a gang rape every eight.[7] According to lawyer Asma Jahangir, who is a co-founder of the women's rights group Women's Action Forum, up to seventy-two percent of women in custody in Pakistan are physically or sexually abused.[8]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_in_Pakistan

Sen kan du även tänka på att samma fantastiskt trevliga konservativa kultur i Pakistan även tvingar "sina flickor" till giftemål, det antal våldtäkter som sker där kan du ju fundera på.

Så nej, att påstå att Pakistanska flickors "livsstil" förhindrar våldtäkt är absurt.
Pakistansk samhällstyp snarare ser till att män kan förgripa sig på kvinnor med statens goda minne.

Vi diskuterade pakistanier i England (varav en hel del är födda i England). Inte pakistanier i Pakistan.

Dock, hur mycket sjukt och fel det än må finnas med Pakistan (och ja, det finns en hel del sjukt, framförallt den satanistiska och extrem-rasistiska behandlingen av den kristna minoriteten) så hade knappast vita britter kunnat invandra till Pakistan och ostört i mer än ett decennium behandla lokala ortens småtjejer som Rotherham-flickorna.

Citat:
Så igen? Väljer de Pakistanska kvinnorna sin "livsstil"?
Har de vettiga valmöjligheter tycker du?

http://www.dn.se/nyheter/varlden/syraoffer-kampar-for-ett-nytt-liv/

Se ovan.

Om sådana attacker är typiska för pakistansk kultur (det vet jag inte) så är det naturligtvis sjukt. Det har dock inget med den hederskultur jag skriver om att göra.
Citera
2015-05-01, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej, personliga relationer är just personliga till sin natur. De existerar inte på samhällsnivå. En kvina kan inte vara ett samhälles eller en kulturs dotter i samma bemärkelse som hon är sin fars dotter.

Du återger alltså en syn på kvinnor som mäns egendom, vanligtvis deras fäder eller makar.

Givetvis kan en kvinna inte vara ett samhälles eller en kulturs dotter i samma bemärkelse som hon är sin fars dotter.

Citat:
Jag ifrågasätter alltså din framlagda ståndpunkt att ett samhälle som skambelägger kvinnor när de gör vissa val skulle vara att föredra framför ett samhälle som inte gör det.

Att du inte föredrar mitt synsätt tvivlar jag inte på.
Citera
2015-05-01, 03:30
Medlem
Citat:
Givetvis kan en kvinna inte vara ett samhälles eller en kulturs dotter i samma bemärkelse som hon är sin fars dotter.
Nej, har du väldiga svårigheter med språket? Man kan inte ha en personlig relation med ett helt samhälle. Slå upp ordet person i en ordbok om du tvivlar.

Citat:
Att du inte föredrar mitt synsätt tvivlar jag inte på.
Absolut, och vad jag efterfrågat i minst fyra inlägg nu är av vilken anledning du anser att någon borde acceptera ditt synsätt. Om svaret uteblir ännu en gång tänker jag helt enkelt utgå ifrån att du har slut på förevändningar för att försvara din kvinnofientlighet.
Citera
2015-05-01, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Att du hellre skulle ha sett rullande huvuden innebär inte att de konsekvenser jag skildrade inte skulle innebära ett fördömande.

Om en negativ inställning till sådant varit utbredd hade det inte kunnat ske i flera städer med väldigt många offer under många år. Några pliktskyldiga fördömanden kom först när media började skriva om detta. Många ansvariga hävdar att de inte gjorde fel och många sitter kvar.

Citat:
Ja. Det gläder mig att du förstod det. Din hypotes var att det berodde på att man tyckte att det som hände var i sin ordning. Min tes är som sagt att man inte tyckte det, och inte att det hela beror på att man har för lite hederskultur i England.

Jo, man ansåg att det var i sin ordning. Annars hade man inte låtit det fortsätta i massa år trots vetskap.

Citat:
Ja. Varför påpekar du detta?

Som svar på att kulturer inte kan beställas fram. Kulturer utvecklas hela tiden. I Väst har kulturen utvecklats väldigt snabbt under 1900-talet.

Exempelvis i frågan om bögeri. Bögförespråkarna på 50- och 60-talet kunde ha kommit fram till att kulturer inte kan beställas fram och därför lagt ner. Istället för att inse att kulturer visst kan förändras till bara någon generation. Nu dyrkas bögeri i Väst i form av olika parader och de bedriver homo-jihad mot de länder utanför Väst som ännu är skeptiska till att västerländsk sexliberalism är bättre än deras egna värderingar. En utveckling som givetvis varit omöjlig i Väst om inte krafter drivit på just en sådan utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in