Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Jag var nära att formulera en förklaring av detta innan du ens hann komma med din uppenbara invändning. Det är en enorm skillnad på att prata om "min dotter" för att klargöra vem som har en personlig relation till kvinnan ifråga, och att på gruppnivå prata om "Rotherhams döttrar". I det senare fallet finns ingen liknande personlig relation, utan män från en viss kultur måste helt enkelt skydda "sina kvinnor" från de andra männen som inte har någon rätt till dessa kvinnor.
Hederskultur kan givetvis ske på många olika nivåer. Samhällsnivå, eller släkt-nivå eller familjenivå. Familjer som agerar hederskulturellt gör det dock ofta i en större kulturell kontext. Därför anser jag att man bör diskutera detta på en gruppnivå. Som i exemplet med Sicilien, skribenten tog ju inte upp det fallet för att visa på en specifik siciliansk familjs agerande, utan som del av ett större kulturellt mönster.
Citat:
Ja, fast hederskultur, som vi vanligtvis talar om den, handlar oftare om att upprätthålla gruppens heder. I exempelt du väljer så gör du tolkningen att "kvinnans heder är återställd", när krönikan inte ens nämner kvinnans egna tankar kring initiativet.
Det där är inget citat från mig.
Självklart är det bästa om kvinnor inte alls våldtas. Vilket enklast uppnås med en mer konservativ kultur. Exempelvis pakistanska muslimska tjejer har en livsstil som gör det mindre sannolikt att hamna i sådana situationer som i Rotherham.
Citat:
Ja, du har redan klargjort hur du älskar att skambelägga kvinnors livsval i ett antal trådar nu, men varför tror du att någon skulle välja det frivilligt?
Varför någon kvinna frivilligt skulle välja en mer konservativ livsstil? Ja, det är väl allra bäst om du frågar någon av dessa kvinnor.
Exempelvis fråga en kvinna i slöja varför hon väljer en sådan livsstil frivilligt, där man klär sig mer täckande och avstår sex utanför/före äktenskapet.