2015-04-21, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Uppgiften kommer från Rotherham Metropolitan Borough Councils egen rapport om händelserna, den hittar du här:
http://www.rotherham.gov.uk/downloads/file/1407/independent_inquiry_cse_in_rotherham
Jag kan rekommendera sidorna 8, 97, 99 och 153 om du inte orkar skumma igenom hela.

Notera att det inte är någon som påstår att rasistkortet skulle vara det enda skälet till passiviteten.
Nej det gör den inte. Att du lyckas gräva fram en rapport som du kan vantolka fritt imponerar inte nämnvärt.
Citera
2015-04-21, 01:56
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nej det gör den inte. Att du lyckas gräva fram en rapport som du kan vantolka fritt imponerar inte nämnvärt.
Jag var inte ute efter att imponera på dig, jag ville mest bara påpeka att jag inte håller med om ditt påstående om att informationen "bara är ett rykte", samt även i det sammanhanget servera informationens ursprung. Om du trots det vidhåller ditt blanka påstående om att det bara är ett rykte, utan att utveckla detta påstående, är det antagligen ingen idé att vi uppehåller oss vid den punkten något mer.
Citera
2015-04-21, 02:05
Medlem
Citat:
Jag var inte ute efter att imponera på dig, jag ville mest bara påpeka att jag inte håller med om ditt påstående om att informationen "bara är ett rykte", samt även i det sammanhanget servera informationens ursprung. Om du trots det vidhåller ditt blanka påstående om att det bara är ett rykte, utan att utveckla detta påstående, är det antagligen ingen idé att vi uppehåller oss vid den punkten något mer.
Den som nu orkar kan ju ta sig tiden att läsa rapporten och konstatera att den inte beskriver det du påstår. Det finns knappast så mycket att utveckla.
Citera
2015-04-21, 02:09
Medlem
Louises avatar
Citat:
Den som nu orkar kan ju ta sig tiden att läsa rapporten och konstatera att den inte beskriver det du påstår. Det finns knappast så mycket att utveckla.
Faktum är att det räcker att läsa den inledande sammanfattningen för att få en överblick. Problematiken tas upp redan där. Det utesluter förstås inte att det likväl kan röra sig om rykten som på något magiskt sätt letat sig in i rapporten, men utan mer information om hur det skulle ha gått till tror jag att man med gott samvete kan avfärda den hypotesen.
Citera
2015-04-23, 01:43
Medlem
Citat:
Men hela trådstarten vilar ju på en falsk premiss, att vi av någon anledning skulle vara tvungna att välja mellan våldtäktskulturen i Rotherham eller en "hederskultur" av samma slag som den på 60-talets sicilien. (I själva verket så rör det sig snarare om en bristande tilltro till rättsväsendet som föranleder handlingarna. Sicilianarna var ju i en tid då maffian höll större makt än polisen vana att skipa sin egen rättvisa i många situationer, oavsett om det fanns någon "heder" inblandad.) I realiteten så existerar ju nämligen båda i båda nämnda samhällen, och de tar sig bara olika uttryck.

Jag tvingar ingen, det är fritt fram att välja vad man vill.

Citat:
Rodriguez vill försvara ett samhälle där kvinnor är beroende av att män betraktar dem som någon sorts egendom som måste försvaras, eftersom han menar att det skulle vara att föredra framför ett samhälle där en dysfunktionell rättstat inte tillvaratar unga kvinnors rättigheter. Den som tänker efter mer än en sekund inser naturligtvis att båda dessa är problem som måste åtgärdas, och att det ena inte ska tas i försvar bara för att det andra är lite värre.

Hederskultur används ofta om alltifrån familjer som mördar sina döttrar till kulturer som råkar ha mer konservativ syn på sexualitet än den nu rådande västerländska. Att icke-västerländska kulturer ibland har mer konservativ syn på sex och inte okritiskt omfamnar västerländsk sexualliberalism är inte synonymt med att man ser kvinnor som egendom.

Inte heller att man försvarar sin syster, dotter etc. är att se henne som egendom.
Citera
2015-04-23, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89
Jag tvingar ingen, det är fritt fram att välja vad man vill.
Men då så, varför tror du i sådana fall att någon skulle välja något av de två usla alternativ du redovisar i trådstarten?

Citat:
Hederskultur används ofta om alltifrån familjer som mördar sina döttrar till kulturer som råkar ha mer konservativ syn på sexualitet än den nu rådande västerländska. Att icke-västerländska kulturer ibland har mer konservativ syn på sex och inte okritiskt omfamnar västerländsk sexualliberalism är inte synonymt med att man ser kvinnor som egendom.

Inte heller att man försvarar sin syster, dotter etc. är att se henne som egendom.
Uppfattningar om heder existerar ju förstås inom alla kulturer, inklusive den västerländska, vilket gör själva bergreppet vagt. När du tar en enstaka yttring av hederskultur och menar att detta skulle rättfärdiga "hederskulturen" så blir det alltså långt ifrån självklart vad du egentligen syftar på.

Däremot så exemplifierar du ju tydligt hur du betraktar kvinnor när du formulerar dig på detta sätt:
Citat:
Hederskulturens motsats (så som hederskulturen definieras av Larsson) är Rotherham. Ett samhälle totalt ointresserade av att skydda sina döttrar. En våldtäktskultur. Ett mycket mycket sjukt samhälle med en kvinnosyn hämtad direkt från helvetet.

Är då verkligen den unge sicilianare som på 1960-talet dödade sin systers våldtäktsman så mycket mer sämre? Är hans önskan att skydda sin syster mer barbarisk än Rotherhams önskan att inte alls skydda sina unga tjejer?
Det brittiska samhället måste enligt dig skydda sina döttrar från våldtäktsmän. När du använder den sortens possesiva formuleringar på kollektivnivå så blir det tydligt att du måste betrakta kvinnor som egendom för att de ska vara "värda" att beskydda. Våldtäkt är nämligen inte ett tillräckligt avskyvärt brott mot kvinnorna själva som ingen människa borde behöva utsättas för, utan det handlar ju om att försvara "våra kvinnors" heder.
Citera
2015-04-23, 02:36
Medlem
Citat:
Men då så, varför tror du i sådana fall att någon skulle välja något av de två usla alternativ du redovisar i trådstarten?

Uppfattningar om heder existerar ju förstås inom alla kulturer, inklusive den västerländska, vilket gör själva bergreppet vagt. När du tar en enstaka yttring av hederskultur och menar att detta skulle rättfärdiga "hederskulturen" så blir det alltså långt ifrån självklart vad du egentligen syftar på.

Däremot så exemplifierar du ju tydligt hur du betraktar kvinnor när du formulerar dig på detta sätt:

Det brittiska samhället måste enligt dig skydda sina döttrar från våldtäktsmän. När du använder den sortens possesiva formuleringar på kollektivnivå så blir det tydligt att du måste betrakta kvinnor som egendom för att de ska vara "värda" att beskydda. Våldtäkt är nämligen inte ett tillräckligt avskyvärt brott mot kvinnorna själva som ingen människa borde behöva utsättas för, utan det handlar ju om att försvara "våra kvinnors" heder.

Så om jag skriver "idag var jag och åt middag med min bror" så betyder det att jag anser att min bror är min egendom?

Jag trodde det var vedertaget att uttala sig så i det svenska språket.

Varför jag valde Sicilien som exempel har jag redan förklarat i tråden. Jag ville visa på att hederskultur inte är någon muslimsk eller ens en icke-västerländsk grej.

Naturligtvis ska även kvinnor ha rätt till både heder och värdighet och jag ser inget fel att stå upp för kvinnors rätt till detta.

Varför vill någon välja av de två usla alternativen? Ja, jag tycker ju att hederskultur är bra. Jag är naturligtvis inte ensam i min åsikt. Det behöver inte handla om våld utan kan handla om att kvinnor lever en lite mer konservativ livsstil och inte massa alkohol, one-night-stand och minikjolar.
Citera
2015-04-23, 02:40
Medlem
Citat:
Några "bevis" får du inte av mig; vi befinner oss inte i en rättegång.

Om du däremot undrar vad jag menar med det fördömande jag pratade om i mitt förra inlägg kan jag för all del exemplifiera:
Fem personer (de som sågs som gärningsmän) fick fängelsestraff på mellan 4 och 11 år. The Times skrev en artikelserie med skarp kritik mot polisen, en medlem av parlamentet stämde in i kritiken, Home Affairs Select Committee startade en undersökningskommission och riktade därefter ännu mer kritik mot polisen. Två politiker fick sparken, en avgick självmant som resultat av skandalen. Polischefen tvingades avgå. Ytterligare en statlig kommission arbetar fortfarande med fallet.

Inget av detta hade hänt i en kultur där alla hade tyckt att det inträffade var i sin ordning. Det var det som var min poäng.

Problemet här verkar främst vara att staten har misslyckats med sin uppgift att förhindra/i tid upptäcka brott, möjligen på grund av en långt gången politisk korrekthet samt en massa annat skräp i maskineriet. Man kan förstås gärna få tro att lite mer hederskultur skulle vara en lösning på det problemet, varför man nu skulle dra den slutsatsen. I slutändan får man ändå leva med att kulturer inte är något man kan beställa efter behag, och att det hjälper föga att konstatera att lite mer hederskultur skulle göra susen här och där.

Okej, media gnällde lite. Någon fick avgå. Business as usual.

Du skrev själv att detta kunde hända i England på grund av en rotad kultur.

Kulturer är naturligtvis inte statiska utan kan förändras, vilket också sker.
Citera
2015-04-23, 05:57
Bannlyst
Citat:
Personligen ser jag inga fördelar med sekulär brittisk kultur där systematiska våldtäkter och trafficking mot mängder med småtjejer i 16 års tid är helt okej.

Men det är ju inte sekulära britter som våldtar vita småflickor i Rotherdam utan muslimska pakistanier. Att du inte skriver det i trådstarten gör dig till en djupt ohederlig person....
Citera
2015-04-23, 20:12
Medlem
Citat:
Så om jag skriver "idag var jag och åt middag med min bror" så betyder det att jag anser att min bror är min egendom?

Jag trodde det var vedertaget att uttala sig så i det svenska språket.
Jag var nära att formulera en förklaring av detta innan du ens hann komma med din uppenbara invändning. Det är en enorm skillnad på att prata om "min dotter" för att klargöra vem som har en personlig relation till kvinnan ifråga, och att på gruppnivå prata om "Rotherhams döttrar". I det senare fallet finns ingen liknande personlig relation, utan män från en viss kultur måste helt enkelt skydda "sina kvinnor" från de andra männen som inte har någon rätt till dessa kvinnor.

Citat:
Varför jag valde Sicilien som exempel har jag redan förklarat i tråden. Jag ville visa på att hederskultur inte är någon muslimsk eller ens en icke-västerländsk grej.
Och där har du mitt fulla medhåll.

Citat:
Naturligtvis ska även kvinnor ha rätt till både heder och värdighet och jag ser inget fel att stå upp för kvinnors rätt till detta.
Ja, fast hederskultur, som vi vanligtvis talar om den, handlar oftare om att upprätthålla gruppens heder. I exempelt du väljer så gör du tolkningen att "kvinnans heder är återställd", när krönikan inte ens nämner kvinnans egna tankar kring initiativet.

Citat:
Varför vill någon välja av de två usla alternativen? Ja, jag tycker ju att hederskultur är bra. Jag är naturligtvis inte ensam i min åsikt. Det behöver inte handla om våld utan kan handla om att kvinnor lever en lite mer konservativ livsstil och inte massa alkohol, one-night-stand och minikjolar.
Ja, du har redan klargjort hur du älskar att skambelägga kvinnors livsval i ett antal trådar nu, men varför tror du att någon skulle välja det frivilligt?
Citera
2015-04-23, 21:26
Bannlyst
Citat:
Jag var nära att formulera en förklaring av detta innan du ens hann komma med din uppenbara invändning. Det är en enorm skillnad på att prata om "min dotter" för att klargöra vem som har en personlig relation till kvinnan ifråga, och att på gruppnivå prata om "Rotherhams döttrar". I det senare fallet finns ingen liknande personlig relation, utan män från en viss kultur måste helt enkelt skydda "sina kvinnor" från de andra männen som inte har någon rätt till dessa kvinnor.
Det framgick ganska tydligt i ditt ursprungliga inlägg, och läsaren ser att du har en poäng.
Citat:
Ja, du har redan klargjort hur du älskar att skambelägga kvinnors livsval i ett antal trådar nu, men varför tror du att någon skulle välja det frivilligt?
Uppfostran och kultur, har du växt upp i en sådan kultur så vill du fortsätta dess praktik ...
Citera
2015-04-23, 21:26
Medlem
Citat:

Hederskultur kan givetvis ske på många olika nivåer. Samhällsnivå, eller släkt-nivå eller familjenivå. Familjer som agerar hederskulturellt gör det dock ofta i en större kulturell kontext. Därför anser jag att man bör diskutera detta på en gruppnivå. Som i exemplet med Sicilien, skribenten tog ju inte upp det fallet för att visa på en specifik siciliansk familjs agerande, utan som del av ett större kulturellt mönster.

Citat:
Ja, fast hederskultur, som vi vanligtvis talar om den, handlar oftare om att upprätthålla gruppens heder. I exempelt du väljer så gör du tolkningen att "kvinnans heder är återställd", när krönikan inte ens nämner kvinnans egna tankar kring initiativet.

Det där är inget citat från mig.

Självklart är det bästa om kvinnor inte alls våldtas. Vilket enklast uppnås med en mer konservativ kultur. Exempelvis pakistanska muslimska tjejer har en livsstil som gör det mindre sannolikt att hamna i sådana situationer som i Rotherham.

Citat:

Varför någon kvinna frivilligt skulle välja en mer konservativ livsstil? Ja, det är väl allra bäst om du frågar någon av dessa kvinnor.

Exempelvis fråga en kvinna i slöja varför hon väljer en sådan livsstil frivilligt, där man klär sig mer täckande och avstår sex utanför/före äktenskapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in