Citat:
Ursprungligen postat av
Marlo.Stanfield
Förklara gärna varför du anser att Abadis överenskommelser med USA försvårar detta? Jag måste ha missat något.
USA vill dra bort Bagdad från Irans klor, eftersom Iran är USAs primära motståndare i MÖ. Allt annat är sekundärt, skulle jag tro. Därför stödjer man Abadi mot Maliki och miliserna som har nära band med Iran. Det gör att man även stödjer att Abadi ska kunna hålla ihop landet. Om Abadi börjar bråka med kurdernas autonomi och/eller luta sig mer mot Iran så kommer USA stödja kurderna istället.
Just nu ser det ut som att Abadi håller miliserna/Maliki och Iran stången och då stödjer USA honom fullt ut. Ett tecken på detta var att det var först när Abadi fick bort miliserna från Tikrit som USA började bomba. USA vill därför inte heller beväpna kurderna för mycket så att de kan förklara sig självständiga utan stöd.
Det var ingen slump att USA ville bli av med Maliki med hans band till Iran och konstant kvävande behandling av både Kurder och Sunni. Det är heller ingen slump att helt plötsligt så ska det nu levereras F-16...
Detta är min åsikt om hur USA fungerar/resonerar i konflikten.