2015-04-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Det finns många sätt att räkna på SDs framgångar. Ett sätt är att titta på den absoluta ökningstakten och jämföra över tid.

2006 fick SD 162463 röster (2,93%)

2010 fick SD 339610 röster (5,70%) dvs en ökning med 177147 röster på fyra år. Det ger en nettoökning på 121 röster/dygn under 2006-2010.

2014 fick SD 801178 röster (12,86%) dvs en ökning med 461568 röster på fyra år. Det ger en nettoökning på 316 röster/dygn under 2010-2014

Nu sju månader senare ligger alltså SD på 16,3% enligt medlet från status.st. Det motsvarar 1015490 röster, vilket i sin tur innebär en ökning på 214312 röster på sju månader eller en ökningstakt på hela 1006 röster/dygn

Varje dag får vi alltså i medeltal över 1000 nya Sverigedemokrater och ökningstakten ökar dessutom.

Massinvandringen till Sverigedemokraterna slår därmed till och med massinvandringen till Sverige.

Ja det är en fantastisk utveckling som vi ser folk börjar se igenom massmedians sjuka vinklingar mer och mer. SD har vind i seglen och verkligheten på sin sida och detta är inget som journalisterna kan ta i från dem.
Ser nu framåt mot +25% och blir Sveriges STÖRSTA parti, det kommer det kommer var så säkra
Senast redigerad av Sorrymf 2015-04-24 kl. 16:44.
2015-04-24, 17:04
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ett så stort parti som SD borde ibland öka med mer än 2 procentenheter i en enskild mätning, pga rent brus, men detta ser man nästan aldrig. Det är en fin, jämn ökning månad för månad. Min teori är att man är rädda för negativa mediareaktioner och därför filtrerar bort sådana ökningar.

Jag tror flera institut faktiskt inte har en aning. Sverigedemokraternas väljare svarar inte, säger fel parti med flit och liknande. Man kan antagligen se att ett tillskott kommer, men det är svårt att bedöma detta. Därför lägger man hellre på lite i taget, viktar om fram och tillbaka, tills man tror man ligger rätt. Men då brukar det visa sig att man fortfarande grovt underskattat Sverigedemokraterna.

Jag tror inte instituten har en susning om hur högt stödet verkligen är, utom att det är kraftigt växande mellan valen. Ens egna siffror man får fram är åtminstone helt fel och det förändras över tid.
2015-04-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ett förslag till vår stjärnstatistiker eller annan statistiker i tråden: Vi tror väl de flesta av oss att opinionsmätningarna ligger närmare sanningen idag än de gjorde före valet. Men ett mysterium återstår för mig.

Ett så stort parti som SD borde ibland öka med mer än 2 procentenheter i en enskild mätning, pga rent brus, men detta ser man nästan aldrig. Det är en fin, jämn ökning månad för månad. Min teori är att man är rädda för negativa mediareaktioner och därför filtrerar bort sådana ökningar.

Detta borde vara möjligt att bevisa med statistiska metoder. Finns det någon brusreduktion på just SD:s siffror? Om man gör en sådan undersökning så bör man plocka bort Sentio, för där finns det helt uppenbart ingen brusreduktion. SD hoppar upp och ner i Sentio med ibland rätt så våldsamma förändringar.

Nu har jag inte siffrorna i huvudet. Men en skillnad på 2 procentenheter är 10-15 % av väljarna för ett parti i 15-20% intervallet. Jag vet inte om man justerar svängningar för småpartier, för i s f skulle ju Fp och Kd svänga enormt, 6% är ju dubbelt så mycket som 3%, och rimligen fördubblas eller halveras inte ett parti på en mätningsperiod. Så det är möjligt att man har nån brusreducering eller förändringsspärr.

Kan det vara så att SD har en stabil positiv trend? Det är ju inte helt otroligt.
2015-04-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag tror flera institut faktiskt inte har en aning. Sverigedemokraternas väljare svarar inte, säger fel parti med flit och liknande. Man kan antagligen se att ett tillskott kommer, men det är svårt att bedöma detta. Därför lägger man hellre på lite i taget, viktar om fram och tillbaka, tills man tror man ligger rätt. Men då brukar det visa sig att man fortfarande grovt underskattat Sverigedemokraterna.

Jag tror inte instituten har en susning om hur högt stödet verkligen är, utom att det är kraftigt växande mellan valen. Ens egna siffror man får fram är åtminstone helt fel och det förändras över tid.

Nu vill jag minnas att visa opinionsinstitut har viktat om SD sedan de två valen förra året. Många institut var väldigt fel på det i fjol.
2015-04-24, 17:17
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu vill jag minnas att visa opinionsinstitut har viktat om SD sedan de två valen förra året. Många institut var väldigt fel på det i fjol.

Det är lite det jag menar med att instituten inte har en aning och att vad för viktningar som behövts förändras mellan valen. Därför ligger man ständigt fel, och vet alltså egentligen inte så mycket utom att det ökar stort mellan valen. Förutom typ Sifo, Ipsos och Skop som alltid velat undanhålla detta faktum och hellre står med byxorna nere.
2015-04-24, 17:18
Medlem
Så var har vi Powergirl mfl nu? :>

SD har som vanligt verkligheten på sin sida. Staplarna för M och S ser lite ut som World trade center-tornen tycker jag. Och de svajar ordentligt nu. Kanske kan det bli en ketchup-effekt ändå, till slut!

Det som eventuellt kan hindra SD från att växa ytterligare, skulle kunna vara om Yougov, Sentio mfl får ett samtal från, oh I don't know.. familjen som äger media-Sverige och som vurmar för multi-kulti och de helt enkelt säger: HEJ! Om ni för en hög pengar av oss, så viktar ni ner SD, tack!
2015-04-24, 17:40
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Det som eventuellt kan hindra SD från att växa ytterligare, skulle kunna vara om Yougov, Sentio mfl får ett samtal från, oh I don't know.. familjen som äger media-Sverige och som vurmar för multi-kulti och de helt enkelt säger: HEJ! Om ni för en hög pengar av oss, så viktar ni ner SD, tack!

Ännu roligare vore om ett institut fick ett sådant samtal, men vägrade gå med på det och istället offentliggjort detta och upprört ifrågasatt det hela Det vore droppen som fått bägaren att rinna över.

Skulle någon seriöst vara förvånad? Nej. Tvärtom. Diktatur-Sverige hade visat sig igen bara.
Senast redigerad av 8711 2015-04-24 kl. 17:44.
2015-04-24, 19:48
Medlem
Arthass avatar
7 månader efter valet och SD sniffar på 20 % i Yougov, 18 % i 5entio och 13 % i Sifo Att kommentera SIFO:s tramssiffror är som att prata om något som inte är verkligt. Däremot är det intressant att folk 3 år fram till valet drar sig med "SD kanske får över 20 %" i valet 2018. Hallå, vi är nästan där. Frågan nu bör vara om SD får 25 eller 30 % och blir andra eller största parti.

Gillar se trender och analyser. I April 2012 hade SD 6,1 i snitt i Status.st och April 2015 16.3 %. Ketchupeffekten är med andra ord ett faktum. Det verkar i nuläget inte finnas någon period av väldigt små uppgångar som fanns ett par år efter 2010 till hösten 2012.

Med andra ord tar vi oss in i okänt territorium. DÖ, regeringens usla facit med rejäla skattehöjningar utan nämnvärd välfärd samt en väldig tystnad kring migrationsfrågor från alliansen sista månaderna, efter ett par testballonger. Sanningen är ju dock att AKB är ett samtal bort från att bli Sveriges första statsminister. Men i denna form av politiskt läge är det en enorm grogrund för SD:s tillväxt.

SD 20 % i flera OI under 2016... Eller kommer det redan i höst?
2015-04-24, 19:57
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ett förslag till vår stjärnstatistiker eller annan statistiker i tråden: Vi tror väl de flesta av oss att opinionsmätningarna ligger närmare sanningen idag än de gjorde före valet. Men ett mysterium återstår för mig.

Detta borde vara möjligt att bevisa med statistiska metoder. Finns det någon brusreduktion på just SD:s siffror? Om man gör en sådan undersökning så bör man plocka bort Sentio, för där finns det helt uppenbart ingen brusreduktion. SD hoppar upp och ner i Sentio med ibland rätt så våldsamma förändringar.

Intressant frågeställning. Ett par ganska stora ökningar är +1.5 mellan mars och april hos Demoskop och +1.6 mellan november och december hos Inizio. Men detta får man nog gräva lite i!

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu har jag inte siffrorna i huvudet. Men en skillnad på 2 procentenheter är 10-15 % av väljarna för ett parti i 15-20% intervallet. Jag vet inte om man justerar svängningar för småpartier, för i s f skulle ju Fp och Kd svänga enormt, 6% är ju dubbelt så mycket som 3%, och rimligen fördubblas eller halveras inte ett parti på en mätningsperiod. Så det är möjligt att man har nån brusreducering eller förändringsspärr.

Kan det vara så att SD har en stabil positiv trend? Det är ju inte helt otroligt.

Ju mindre partierna är desto mindre blir "bruset".
2015-04-24, 20:05
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Intressant frågeställning. Ett par ganska stora ökningar är +1.5 mellan mars och april hos Demoskop och +1.6 mellan november och december hos Inizio. Men detta får man nog gräva lite i!

Ju mindre partierna är desto mindre blir "bruset".

Är det så? Borde inte mindre partier "svaja" mer än större?
Om inte, i så fall varför?
2015-04-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Nu påstår jag inte att SD skulle vara något extremistparti, men varför skulle ett parti på 20% in kunna vara det för? Det är klart dom kan.

Att något är extremt betyder bara att det avviker från normen i hög grad. Ett parti som stödjs av var femte svensk (och fler än så om vi bara räknar etniska svenskar) är en del av normen, och är således per definition inte extremt. Oavsett om partiet kallar sig SD, SVP, eller NSDAP
2015-04-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
7 månader efter valet och SD sniffar på 20 % i Yougov, 18 % i 5entio och 13 % i Sifo Att kommentera SIFO:s tramssiffror är som att prata om något som inte är verkligt. Däremot är det intressant att folk 3 år fram till valet drar sig med "SD kanske får över 20 %" i valet 2018. Hallå, vi är nästan där. Frågan nu bör vara om SD får 25 eller 30 % och blir andra eller största parti.

Gillar se trender och analyser. I April 2012 hade SD 6,1 i snitt i Status.st och April 2015 16.3 %. Ketchupeffekten är med andra ord ett faktum. Det verkar i nuläget inte finnas någon period av väldigt små uppgångar som fanns ett par år efter 2010 till hösten 2012.

Med andra ord tar vi oss in i okänt territorium. DÖ, regeringens usla facit med rejäla skattehöjningar utan nämnvärd välfärd samt en väldig tystnad kring migrationsfrågor från alliansen sista månaderna, efter ett par testballonger. Sanningen är ju dock att AKB är ett samtal bort från att bli Sveriges första statsminister. Men i denna form av politiskt läge är det en enorm grogrund för SD:s tillväxt.

SD 20 % i flera OI under 2016... Eller kommer det redan i höst?

Detta är mycket riktigt terra incognita. Inget europeiskt land eller svensk inrikespolitisk företeelse duger som jämförelse.

Inget jämförbart land har en så stor invandring från så underutvecklade områden. Eller så vanvettigt komprometterade och envetna etablerade partier. Normen har varit att gå den invandringskritiska opinionen till mötes - inte att som i Sverige förklara krig mot den och hela tiden dubbla insatserna.

Å andra sidan menar jag ju att inget annat land har ett så valhänt och goofy populistparti - vad det nu kan innebära ifråga om missade straffsparkar och beredvillighet att kompromissa bort ett opinionsmässigt drömläge. Att med kraft tränga sig in på efterfesten och insistera på att hjälpa till med städning och disk efter de andra partiernas fylleslag.

Det är okänd mark vi beträder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in