2015-04-24, 14:41
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Var kommer siffrorna ifrån egentligen? 8% av 31,01 är 2,4808 och 13,8% av 23,33 är 3,21954. I så fall har SD ökat med 5,7%-enheter bara från M och S. Om SD ligger på 19,5 så kommer mindre än 1 % från andra partier än S och M. Om jag nu inte räknat och tänkt helt fel.

Att mindre än 1 procentenheter av SDs ökade stöd kommer från de övriga partierna ser jag som troligt. Man får ju komma ihåg att de små partierna är mycket mindre och därmed finns det mycket färre väljare totalt sett att slåss om. Om en procent av de totala väljarna som går till SD hade tagits från FP så hade det nästan varit en fjärdedel av deras väljare.

Dessutom finns det alltid väljare som lämnar. Kan säkert vara så att en halv eller en procentenhet av de som röstade på SD i valet har lämnat partiet. Så det kanske snarare rör sig om 1-2 procentenheter från de övriga partierna.
2015-04-24, 14:46
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
19,5 procent!!! SD håller på att bli ett etablerat, accepterat, och möjligt alternativ för väldigt många av Sveriges väljare. Något som var otänkbart för bara ett par år sedan.

Jag märker att det numera går bra att berätta att man stödjer SD i de flesta sammanhang. Dessutom märks det tydligt att antalet anti-sd-inlägg på Facebook från vänsterkompisar har minskat dramatiskt sedan decemberöverenskommelsen. Inte ens de verkar längre tro på att vänstern klarar av att styra Sverige.

Ja, anti-SD har minskat på Facebook, och det är mycket kritik mot både regeringen och mot DÖ. Kritiken mot DÖ känns ibland som en bra ursäkt för att visa aversionen mot massinvandringen utan att säga det rakt ut. Svamp-supportrarna har ingenting trevligt att posta om, även om många tog upp sin stolthet över avståndstagandet mot Saudi, även om de inte tänker på att samma religion och sedvänjor växer sig starkare i Sverige med MENA-invandringen.
2015-04-24, 14:56
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Allt detta gör att trenden uppåt nog fortsätter och blir självförstärkande - ett parti på 20% är ju per definition rumsrent och icke-extremt. Växandets normalisering.

Nu påstår jag inte att SD skulle vara något extremistparti, men varför skulle ett parti på 20% in kunna vara det för? Det är klart dom kan.
2015-04-24, 14:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Var kommer siffrorna ifrån egentligen? 8% av 31,01 är 2,4808 och 13,8% av 23,33 är 3,21954. I så fall har SD ökat med 5,7%-enheter bara från M och S. Om SD ligger på 19,5 så kommer mindre än 1 % från andra partier än S och M. Om jag nu inte räknat och tänkt helt fel.

Jag minns inte exakta strömingarna men M (1) och S (2) ligger i topp vad gäller att förlora till SD i senaste valet. FP tror jag var på tredje plats (!). Det är bara MP, V och FI som klarar sig från utflödet bra.
2015-04-24, 15:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Nu påstår jag inte att SD skulle vara något extremistparti, men varför skulle ett parti på 20% in kunna vara det för? Det är klart dom kan.

Då måste man ta avstånd från en väldigt stor del av väljarkåren. Jag tror att M förlorade mer av högerspökebilden av de höga siffrorna än av justeringarna i politiken. M var precis som SD i mediabilden på 70- och 80-talet.
2015-04-24, 15:27
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
När Karlsson och Vinge ses på bild med fascister så påverkar det opinionen - inte alls. Samma sak om SDU påstås ha "kopplingar" till samma grupper.

"Väljarna" uppfattade förstås inte att Hahne var en bråkmakare för att han vann en förtroendepost på demokratisk väg eller oroas för att Karlsson-falangen skulle manövreras ut av Kasselstrand - det är det en liten, liten grupp kompisar till maktklicken som gör.

Dessa närmast sörjande har valt att skada SD utåt för att säkra sin grupps makt inåt - så enkelt är det. I ett normalt parti går det inte till så - då accepteras konkurrenter även om de motarbetas.

Att denna dåliga PR ursäktas med omsorg om "väljarna" eller "röstmaximering" är bara fånigt. SD är skottsäkert och lever högt på övriga partiers galenskap.

Interndemokrati och vårdande av politiska förmågor hade utan vidare fått plats och varit en styrka i längden.

Vi får väl invänta måndagen innan vi blir allt för tvärsäkra i våra antaganden.
Kanske K&H grillats tillräckligt för att förstå att personlig positionering inte är
vad det svenska folket efterfrågar i nuläget.
2015-04-24, 15:54
Medlem
MadScientists avatar
Jäääävlar vilka fina siffror! Perfekt att inleda helgen med! Detta och att EU vill ta krafttag mot båtafrikanerna.
Kul att regimtrogna Sifo samtidigt hävdar att SD backar och MP stormar fram.

Citat:
Ursprungligen postat av JerrysModevisning
Trots att SDs siffra med rätta kan ifrågasättas är det analysen jag tycker är mest anmärkningsvärd. Hur kan man på allvar tro att SD vuxit till att snudda på 20% pga. obetydliga och döende partier som KD och FP har gjort utspel om invandringen?

En annan urlöjlig sak "experter" sysslar med är hela tiden berätta att SD har nått ett magiskt tak som omöjliggör ytterligare tillväxt.

De fåraktiga analyserna fortsätter att chockera i ignorans och dumhet, jag undrar vad de ska hitta på när SD sprängt 20% i opinionen.

Jag har för mig det var runt 2010 (innan valet?) som diverse experter sa att SD hade nått sitt tak och fortsatte växa i OUs därför att Svensson var på semester och underförstått så var andelen arbetslösa män som svarade extra hög i och med det. Regimmedia i ett nötskal...

Jag sa för några månader sedan att SD skulle komma över 20%-spärren i maj. Verkar som att jag kommer få rätt
2015-04-24, 16:13
Medlem
JerrysModevisnings avatar
Att stigmatiseringen av SD lever kvar är otroligt eftersom det blir allt mer uppenbart att SD inom några år troligtvis är Sveriges största parti så länge inte S eller M adopterar partiets invandringspolitik.

Skåne går i bräschen som inom kort troligtvis har Sverigedemokraterna som största parti. Adderar man ihop SDs röster i alla tre Skånska valdistrikt ser man att partiet redan i senaste valet fick 19%. Har Skåne fortsatt att följa övriga Sveriges mönster kan man modest uppskatta SDs skånska väljarbas idag till runt 24%.
Senast redigerad av JerrysModevisning 2015-04-24 kl. 16:19.
2015-04-24, 16:15
Medlem
von.Durchfalls avatar
Det finns många sätt att räkna på SDs framgångar. Ett sätt är att titta på den absoluta ökningstakten och jämföra över tid.

2006 fick SD 162463 röster (2,93%)

2010 fick SD 339610 röster (5,70%) dvs en ökning med 177147 röster på fyra år. Det ger en nettoökning på 121 röster/dygn under 2006-2010.

2014 fick SD 801178 röster (12,86%) dvs en ökning med 461568 röster på fyra år. Det ger en nettoökning på 316 röster/dygn under 2010-2014

Nu sju månader senare ligger alltså SD på 16,3% enligt medlet från status.st. Det motsvarar 1015490 röster, vilket i sin tur innebär en ökning på 214312 röster på sju månader eller en ökningstakt på hela 1006 röster/dygn

Varje dag får vi alltså i medeltal över 1000 nya Sverigedemokrater och ökningstakten ökar dessutom.

Massinvandringen till Sverigedemokraterna slår därmed till och med massinvandringen till Sverige.
Senast redigerad av von.Durchfall 2015-04-24 kl. 16:18.
2015-04-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Löfven hade samma taktik innan han "vann" valet. Det straffar sig i längden. Ärlighet varar längst, men makten är viktigare förvisso. Men man borde åtminstone tänka på partiet man leder och hoppa av om man är så usel att man måste hålla käft. Vart är värdigheten liksom?

JA och nej, i vissa lägen kan det vara väljarmaximering att inte skrämma bort väljare.

Centerpartiets framgång i Finland förklaras av många genom just käfthållning. Kanske vi ser en ny politisk kultur sprida sig? Folk kanske är trötta på käbblande politiker.
2015-04-24, 16:29
Medlem
Blir det nån Ipsos eller Skop denna månad månne? Som många här i tråden liksom jag själv anser så är ju dessa skräpinstitut. Men kan fan inte låta bli att bli lite glad när de visar "goda" siffror och vice versa. Härligt med YouGov och man kan väl i alla fall hoppas på att månadssnittet blir mer än 15.5%.
2015-04-24, 16:32
Medlem
Menveds avatar
Ett förslag till vår stjärnstatistiker eller annan statistiker i tråden: Vi tror väl de flesta av oss att opinionsmätningarna ligger närmare sanningen idag än de gjorde före valet. Men ett mysterium återstår för mig.

Ett så stort parti som SD borde ibland öka med mer än 2 procentenheter i en enskild mätning, pga rent brus, men detta ser man nästan aldrig. Det är en fin, jämn ökning månad för månad. Min teori är att man är rädda för negativa mediareaktioner och därför filtrerar bort sådana ökningar.

Detta borde vara möjligt att bevisa med statistiska metoder. Finns det någon brusreduktion på just SD:s siffror? Om man gör en sådan undersökning så bör man plocka bort Sentio, för där finns det helt uppenbart ingen brusreduktion. SD hoppar upp och ner i Sentio med ibland rätt så våldsamma förändringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in