2015-04-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Skäms förövrigt som Calcio fantast att Italienska lagen alltid ska vara så marginalfattiga.
Riktigt fegt och svag av mitt Juve i Onsdags
& samma visa för Napoli laget som möte ett Wolfsburg som redan utgick från att de var ute och där full fokus låg på att säkra direktplats till Champions. Ändå kryssar man 2-2, när Vargarna är utan några av sina viktigaste och bästa spelare.

Det är sådant som gör att Italien inte plockar så många poäng som de skulle kunna. Nu blir ju detta ändå ett jackpot år för Italien och hatten av för Fiorentina som avfärdade Ukrainas bästa lag!

Edit I:
TIllskillnad från Brille tycker jag inte att spela på ett resultatet visar mod utan feghet och här ser man lite Allegri brister som tränare när man har bytet i ett hörn och det är dags att döda likt en orm så håller han laget på koppel. Ett jävla bortamål är det så mycket att be om!? Inte som att Monaco inte blotta sig själva. Imponerande insats av MENA snubben på mittbacken
...
Allegris föredragna uppställning har genom hela hans karriär varit 4-3-1-2. Men han är en mästare att anpassa sig till omständigheterna. En behärskad första match där man dominerade utan att släppa till bakåt med 4-3-1-2. Och nu var det upp till Monaco att skapa matchen.

Lägg till att Pogba är skadad, Pirlo nyss stressat tillbaka från skada, Tevez mådde illa precis före matchen, och Morata under matchen. Allegri har såklart koll på spelarnas fysiska status och form.

Och Allegri var förutseende nog att använda sig av 3-5-2 i seriefinalen mot Lazio. Där kontrollerade man matchen samtidigt som man var farliga framåt.

Lägg ihop alla dessa faktorer så var det nog ett riktigt val med 3-5-2 (även om jag direkt efter matchen skrev att jag personligen föredragit 4-3-1-2). Han litade på de defensiva krafterna Buffon, Chiellini, Bonucci och Barzagli. Den lagdel som var minst påverkad av skador och sjukdom.

Det visar på en oerhörd styrka att kunna växla mellan 4-3-1-2 och 3-5-2. Det krävs att tränaren fått alla spelarna att förstå sina roller, och det krävs intelligenta spelare. En fröjd att skåda. Vackert på gränsen till tårar...

Modet består i att frångå vad fansen vill ha. Vad media vill ha. Vad han själv föredrar. För att istället spela med en uppställning som om de inte klarat av att hålla tätt hade lett till mycket kritik. Det lätta hade varit att falla med flaggan i topp. ”Att de spelade bra, och gjorde sitt bästa”. Men han tänkte ”italienskt”, dvs att resultatet betyder allt.
Citera
2015-04-24, 19:12
Medlem
Citat:
Skäms förövrigt som Calcio fantast att Italienska lagen alltid ska vara så marginalfattiga.
& samma visa för Napoli laget som möte ett Wolfsburg som redan utgick från att de var ute och där full fokus låg på att säkra direktplats till Champions. Ändå kryssar man 2-2, när Vargarna är utan några av sina viktigaste och bästa spelare.

Det är sådant som gör att Italien inte plockar så många poäng som de skulle kunna. Nu blir ju detta ändå ett jackpot år för Italien och hatten av för Fiorentina som avfärdade Ukrainas bästa lag!
...
Fiorentina hade större motivation att avgöra sin match. Dessutom kan de använda italienarna i Serie A, typ Aquilani, Diamanti, Gilardino osv.

Napolitanarna däremot vill nog gärna köra i princip samma uppställning i den tuffa matchen mot Sampdoria på söndag. Då Hamsik och Higuain gick av stod det 2-0. En signal som tyvärr gjorde att laget kanske slappnade av, men samtidigt kan det vara klokt av Benitez.

Kampen pågår på flera fronter...
Citera
2015-04-24, 19:36
Medlem
Citat:

Edit I:
TIllskillnad från Brille tycker jag inte att spela på ett resultatet visar mod utan feghet och här ser man lite Allegri brister som tränare när man har bytet i ett hörn och det är dags att döda likt en orm så håller han laget på koppel. Ett jävla bortamål är det så mycket att be om!? Inte som att Monaco inte blotta sig själva. Imponerande insats av MENA snubben på mittbacken

Edit II:
Att likna Italien vid romerska imperiet låter ju väldigt faschistiskt. Den där övningen höll den fete Benito på med också.... Italien skapades av Garibaldi & språket och prosan av Dante. Båda mår inte bra av att jämnföras med varandra.

jag bytte bara över till fiorentina precis i slutet när övriga matcher avgjorts. tycker verkligen inte de gjorde någon säker insats (igen, sista 15-20 min) där kiev hade ett flertal chanser på mål och avancemang trots 10 man sedan mitten av första halvlek. har man 0-0 på bortaplan och leder 1-0 hemma ska man fan inte slappna av, speciellt inte om motståndarna har spelat 10 man i en timme, då är det bara att avgöra.
Citera
2015-04-24, 19:49
Medlem
Citat:
...
Edit II:
Att likna Italien vid romerska imperiet låter ju väldigt faschistiskt. Den där övningen höll den fete Benito på med också.... Italien skapades av Garibaldi & språket och prosan av Dante. Båda mår inte bra av att jämnföras med varandra.
Dante och Garibaldis insatser för Italien kan absolut inte underskattas. Vilket man märker om man resor runt i Bel Paese, för det finns inte en by utan att gator och piazze är döpta efter dem.

Samtidigt kan man tyvärr inte underskatta Mussolinis betydelse. Han enade italien med tvång. Det fanns positiva saker och negativa. Finns massor att diskutera.

Inte minst förstod han att använda sig av fotbollens enande kraft. Gli Azzurris fullständiga dominans under 1930-talet skapade en gemensam kraft för alla italienare. Det finns ju även teorier att han personligen påverkade en svensk domare...

Fotbollsspelarna i gli Azzurri var nationella hjältar.

Dagens smutskatsning av Mussolini är såklart politisk. Men i Italien vågar man använda hela paletten. Från kommunistiska revolutionärer till fascister. Och när politiker försöker vara PK, som typ då Laura Boldrini ville ta bort texten ”Mussolini Dux” på obelisken på Foro Italico i Rom.

https://c4.staticflickr.com/8/7003/6601167439_a932dda381_b.jpg

Så fick det såklart massivt motstånd, eftersom det är en del av Italiens historia.
Senast redigerad av Brille68 2015-04-24 kl. 19:52.
Citera
2015-04-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
jag bytte bara över till fiorentina precis i slutet när övriga matcher avgjorts. tycker verkligen inte de gjorde någon säker insats (igen, sista 15-20 min) där kiev hade ett flertal chanser på mål och avancemang trots 10 man sedan mitten av första halvlek. har man 0-0 på bortaplan och leder 1-0 hemma ska man fan inte slappna av, speciellt inte om motståndarna har spelat 10 man i en timme, då är det bara att avgöra.

Man hade 1-1 på bortaplan, och 1-0 på hemmaplan efter massiv dominans. Att motståndaren satsar allt framåt innebär att de kommer att blotta sig bakåt.
Citera
2015-04-24, 20:33
Medlem
Apropå Dante.

Only 3% of Italy’s population could speak standard Italian when the nation unified in 1861.
http://www.ethnologue.com/language/ita

Jag har bäst koll på Sardinien, och där snackar de flesta fortfarande sardiska vardagsmässigt. Under 1950-talet lärde sig barn italienska först i skolan. Och fortfarande finns det gamlingar, om än väldigt sällsynt, som inte kan prata italienska...

Och Dantes Divina Commedia beskriver vad som idag benämns Calcio Storico, som jag brukar återkomma till med jämna mellanrum. Det skådespel som fortfarande utspelar sig i Florens.

https://www.youtube.com/watch?v=-Ea17DLpqIY
Citera
2015-04-24, 20:43
Medlem
Apropå Totti.
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
...
Han är väldigt anpassningsbar och skulle säkert kunna hitta en lite annorlunda roll på plan om det så skulle behövas. Totti är i bättre fysisk form idag än för 10 år sedan samtidigt som spelförståelsen fortfarande sitter i ryggmärgen.
...

Jag har sagt det tidigare, men min husgud Roberto Baggio gjorde något liknande mot slutet av sin karriär i Brescia. Och jag väljer att lyfta fram det eftersom jag inte sett att någon annan gjort en poäng av detta.

Min observation var att han ändrade spelstil till att nästan uteslutande spela med ett tillslag. På så sätt kunde han kompensera sin tilltagande långsamhet, och ändå höja tempot i anfallsspelet. Det krävs naturligtvis genialiskt spelsinne, lagkamrater som löper och starka avslutare som t ex Luca Toni och Caracciolo.

Det var förmodligen därför som Totti levde upp under Zeman. Det rörliga anfallsspelet där det hela tiden fanns flera alternativ. Samtidigt var inte positionen perfekt. Flytta ned till trequartista, med spelare som löper i luckorna och skarpa målskyttar. Där kan han briljera i flera år till.
Citera
2015-04-24, 20:44
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Man hade 1-1 på bortaplan, och 1-0 på hemmaplan efter massiv dominans. Att motståndaren satsar allt framåt innebär att de kommer att blotta sig bakåt.
Tycker dock det inte såg övertygande ut... De försökte sätta spiken i kistan, men klarade inte av det (förrän lite turligt i matchens sista minut). Det var inte långt ifrån att Dynamo skulle ha lyckats kvittera, och en förlängning hade varit oviss.
Citera
2015-04-24, 20:53
Medlem
Catania mot Ternana i Serie B. Jag snackade ju mycket om Derbyt mellan Ternana och Perugia nu senast.

Catania var nere på nedflyttningsplats för inte så länge sedan. Men inför matchen har de haft fyra raka segrar med målskillnaden 10-2, och är ett mittenlag. Precis som Ternana som har två oavgjorda och två segrar på sina fyra senaste matcher med målskillnad 3-0.

Catania vann med 2-0. Ternanas Bojinov på bänken...

Maniero gjorde det första målet. Han spelade första halvan av säsongen i Pescara men bildar nu ett vansinnigt giftigt anfall med Calaiò.

Jag tjatade om Cocco under senaste omgången. Men nu har Catanias Maniero gått upp i ensam ledning i skytteligan, och Calaiò ligger på delad andraplats. Och båda spelar i Catania. Som trots att de spelat en match mer endast ligger på 11:e plats i tabellen. Men man har nu fem raka segrar, och 12-2 i målskillnad.
Citera
2015-04-24, 21:27
Medlem
myskankans avatar
Juventus fick Real i semin. Jag ville ha Bayern, så Juve kunde ta revansch från 2013. Men nu fick jag en anledning till att titta på https://www.youtube.com/watch?v=ZkcPjMnJuR8 mer än vad jag brukar göra.

Sen ska Juventus vinna. 1-0 eller 4-0 spelar ingen roll. http://extra.globo.com/incoming/15956643-996-a9d/w448/alvaro-morata-juventus-vomita-em-campo.jpg Morata gav allt i 0-0 matchen mot Monaco. Så jag citerar Boniperti "Winning at Juventus is not important, it is the only thing that counts”

Visst Juve gjorde ingen bra match mot Monaco, men dom är vidare i CL. Semifinal i Champions League... smaka på den. Inte bäst, men Juve börjar närma sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag har sagt det tidigare, men min husgud Roberto Baggio gjorde något liknande mot slutet av sin karriär i Brescia. Och jag väljer att lyfta fram det eftersom jag inte sett att någon annan gjort en poäng av detta.

Apropå Baggio så har han 205 mål och Di Natale 204. Det verkar som att Di Natele inte avslutar i Empoli. Hans agent menar på att det blir utomrikes.
Citera
2015-04-24, 21:41
Medlem
myskankans avatar
Maietta rött kort. Bologna med 10 man. Caputo sätter 1-1 på straffen för Bari.

Vicenza möter Varese hemma imorgon. Varese som ligger sist i Serie B
Citera
2015-04-25, 00:42
Medlem
Bra snack myskankan, och Del Pieros insats mot Real Madrid är vacker. Väl värd att lyftas fram så ofta som möjligt. Men jag följer upp den gode cyberkalle:

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Sitter lite smådragen och tänker fotboll ja ungefär som alla jävla timmar om året.

Jag diggar Italien som land pappsen avslutade sina sista år i landet och jag trot om ni vill men jag diggar verkligen fotbollen i landet

Jag har en liten fråga till er
Vilka är erat lag jag vet att Brille håller på Cagliari och zach har sitt Roma
Är ni lika störda fanatiker som jag är till mitt lag som är mitt liv.
Är era familjer lika tålmodiga som min som låter mig vara när det vankas viktiga matcher.

Min tid är kl 15:00 på söndagar... Heligt.

Vi har helt olika utgångspunkter med tanke på vilka lag vi håller på. Vilken nivå de håller, och vilka förväntningar som finns. Men jag inbillar mig att passionen är liknande.

Men det gör kanske också att jag kan hålla på andra lag. Mer eller mindre, såklart. Framförallt internationellt. För de är inte direkta konkurrenter...

Dessutom följer jag endast Allsvenskan och Serie A. Vilket gör att jag håller på lagen som jag har ett förhållande till och kunskap om. Återigen, mer eller mindre...

Nästa säsong blir det Serie B. Men det är viktigt att man åker ned med värdighet...

Äh vafan jag är för full.

https://www.youtube.com/watch?v=5ll63Q6Owg8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in