Citat:
Allegris föredragna uppställning har genom hela hans karriär varit 4-3-1-2. Men han är en mästare att anpassa sig till omständigheterna. En behärskad första match där man dominerade utan att släppa till bakåt med 4-3-1-2. Och nu var det upp till Monaco att skapa matchen.Skäms förövrigt som Calcio fantast att Italienska lagen alltid ska vara så marginalfattiga.
Riktigt fegt och svag av mitt Juve i Onsdags
& samma visa för Napoli laget som möte ett Wolfsburg som redan utgick från att de var ute och där full fokus låg på att säkra direktplats till Champions. Ändå kryssar man 2-2, när Vargarna är utan några av sina viktigaste och bästa spelare.
Det är sådant som gör att Italien inte plockar så många poäng som de skulle kunna. Nu blir ju detta ändå ett jackpot år för Italien och hatten av för Fiorentina som avfärdade Ukrainas bästa lag!
Edit I:
TIllskillnad från Brille tycker jag inte att spela på ett resultatet visar mod utan feghet och här ser man lite Allegri brister som tränare när man har bytet i ett hörn och det är dags att döda likt en orm så håller han laget på koppel. Ett jävla bortamål är det så mycket att be om!? Inte som att Monaco inte blotta sig själva. Imponerande insats av MENA snubben på mittbacken
...
Riktigt fegt och svag av mitt Juve i Onsdags
& samma visa för Napoli laget som möte ett Wolfsburg som redan utgick från att de var ute och där full fokus låg på att säkra direktplats till Champions. Ändå kryssar man 2-2, när Vargarna är utan några av sina viktigaste och bästa spelare.
Det är sådant som gör att Italien inte plockar så många poäng som de skulle kunna. Nu blir ju detta ändå ett jackpot år för Italien och hatten av för Fiorentina som avfärdade Ukrainas bästa lag!
Edit I:
TIllskillnad från Brille tycker jag inte att spela på ett resultatet visar mod utan feghet och här ser man lite Allegri brister som tränare när man har bytet i ett hörn och det är dags att döda likt en orm så håller han laget på koppel. Ett jävla bortamål är det så mycket att be om!? Inte som att Monaco inte blotta sig själva. Imponerande insats av MENA snubben på mittbacken
...
Lägg till att Pogba är skadad, Pirlo nyss stressat tillbaka från skada, Tevez mådde illa precis före matchen, och Morata under matchen. Allegri har såklart koll på spelarnas fysiska status och form.
Och Allegri var förutseende nog att använda sig av 3-5-2 i seriefinalen mot Lazio. Där kontrollerade man matchen samtidigt som man var farliga framåt.
Lägg ihop alla dessa faktorer så var det nog ett riktigt val med 3-5-2 (även om jag direkt efter matchen skrev att jag personligen föredragit 4-3-1-2). Han litade på de defensiva krafterna Buffon, Chiellini, Bonucci och Barzagli. Den lagdel som var minst påverkad av skador och sjukdom.
Det visar på en oerhörd styrka att kunna växla mellan 4-3-1-2 och 3-5-2. Det krävs att tränaren fått alla spelarna att förstå sina roller, och det krävs intelligenta spelare. En fröjd att skåda. Vackert på gränsen till tårar...
Modet består i att frångå vad fansen vill ha. Vad media vill ha. Vad han själv föredrar. För att istället spela med en uppställning som om de inte klarat av att hålla tätt hade lett till mycket kritik. Det lätta hade varit att falla med flaggan i topp. ”Att de spelade bra, och gjorde sitt bästa”. Men han tänkte ”italienskt”, dvs att resultatet betyder allt.