2015-04-24, 13:57
Medlem
Pristävling : Har URKSUNE använt uttrycket "vänstertomtar" flera gånger än
ordet "vänsternissar" i sina snart oräkneliga inlägg ? Han vet nog inte ens
själv. Priset utgörs av en guidning i urkSUNES vinkällare och gratis smakprov.
Citera
2015-04-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är problemet att det byggs bostadsrätter om folk vill ha det och betalar för sig? Jag förstår inte riktigt problemet. Det finns inget motsatsförhållade mellan hyresrätter och bostadsrätter. Inte på något sätt.

Dum på riktigt ? Hyresrätter omvandlas hela tiden till bostadsrätter,
till bl a din stora förnöjelse. Omvändningen har vi väl aldrig sett.
Citera
2015-04-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
https://sv-se.facebook.com/malenaern...53189955830731

http://www.tv4play.se/program/nyhete...deo_id=3173532

Borgerlig bostadspolitik, typ KUNGSUNE, går ut på att fattiga skall avlägsnas
så att de inte stör med sin blotta existens.

Citat:
Buhu buhu och snyfthistorior ger jag inte mycket för. Kom istället med konkreta förslag på hur hon skulle kunna få en bostad.

Det konkreta förslaget är att hon flyttar in hos dig i din stadsdel för välsituerade,
så du kan predika ditt evangelium för henne !
Citera
2015-04-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jo, men om någon hostar upp miljoner för ett nytt boende så måste det någonstans i kedjan till slut frigöras en hyresrätt. Kan däremot hålla med om att hyresrätter i framtiden kommer vara för de mindre bemedlade och en klassmarkör av rang.

Nu blev jag påmind om Hilberts hotell (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hilberts_hotell)

OBS, hotellet i resonemanget har oändligt många rum men det är fullt, det bor med andra ord en gäst i varje rum.

"Enligt sagan kom en ung vacker prinsessa sent en regnig kväll in på Hilberts hotell för att vila sig under ett dygn. Tyvärr var nu Hilberts hotell fullbokat, det vill säga att alla rum var upptagna.

Den vackra prinsessan kom i alla fall in på hotellet och frågade receptionisten om det fanns något ledigt rum. Receptionisten blev nu fundersam men kom på en lösning. Dennes lösning blev att låta respektive inneboende få flytta ett rumsnummer högre än det rum respektive person befinner sig i, vilket innebar att rum nummer 1 blev ledigt på grund av att den som bodde där nu flyttat till rum nummer 2, den som bodde i rum nummer 2 har nu flyttat till rum nummer 3 och så vidare. Receptionisten hade därigenom löst problemet!"

Det kanske är så här man ska göra?

Man låter en person flytta in hos nån annan. Sen får alla andra maka på sig, ett steg i taget. Voila, marknaden har löst problemet.
Citera
2015-04-24, 14:14
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Nu blev jag påmind om Hilberts hotell (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hilberts_hotell)

OBS, hotellet i resonemanget har oändligt många rum men det är fullt, det bor med andra ord en gäst i varje rum.

"Enligt sagan kom en ung vacker prinsessa sent en regnig kväll in på Hilberts hotell för att vila sig under ett dygn. Tyvärr var nu Hilberts hotell fullbokat, det vill säga att alla rum var upptagna.

Den vackra prinsessan kom i alla fall in på hotellet och frågade receptionisten om det fanns något ledigt rum. Receptionisten blev nu fundersam men kom på en lösning. Dennes lösning blev att låta respektive inneboende få flytta ett rumsnummer högre än det rum respektive person befinner sig i, vilket innebar att rum nummer 1 blev ledigt på grund av att den som bodde där nu flyttat till rum nummer 2, den som bodde i rum nummer 2 har nu flyttat till rum nummer 3 och så vidare. Receptionisten hade därigenom löst problemet!"

Det kanske är så här man ska göra?

Man låter en person flytta in hos nån annan. Sen får alla andra maka på sig, ett steg i taget. Voila, marknaden har löst problemet.

Skillnaden, i det jag säger, är att det faktiskt byggs en ny bostad. Exempel, Om det finns 3 bostäder på hela marknaden, men 4 människor:

1 Villa
1 BR
1 HR

Personen i bostadsrätten bygger en ny lyxvilla som han flyttar in i. Han säljer då sin bostadsrätt till personen i hyresrätten. Då frigörs en hyresrätt som en ungdom eller nyanländ kan få. Det finns nu också 4 bostäder på marknaden.

Sen om man väljer att se det som att lyxvilla har tillkommit eller att en hyresrätt faktiskt tillkommit beror nog mer på ens partifärg.

Så här enkelt är det inte såklart, men jag menar bara att man inte måste stirra sig blind på vad för typ av bostäder som byggs. Bara det byggs så boenden kommer i omsättning.
Citera
2015-04-24, 14:18
Medlem
Citat:
Skillnaden, i det jag säger, är att det faktiskt byggs en ny bostad. Exempel, Om det finns 3 bostäder på hela marknaden, men 4 människor:

1 Villa
1 BR
1 HR

Personen i bostadsrätten bygger en ny lyxvilla som han flyttar in i. Han säljer då sin bostadsrätt till personen i hyresrätten. Då frigörs en hyresrätt som en ungdom eller nyanländ kan få. Det finns nu också 4 bostäder på marknaden.

Sen om man väljer att se det som att lyxvilla har tillkommit eller att en hyresrätt faktiskt tillkommit beror nog mer på ens partifärg.

Så här enkelt är det inte såklart, men jag menar bara att man inte måste stirra sig blind på vad för typ av bostäder som byggs. Bara det byggs så boenden kommer i omsättning.
OK, tack för förtydligandet. OBS att jag inte trodde du menade som i Hilberts hotell, jag blev bara påmind om den tankeleken, och eftersom den är ganska kul och har en viss relevans till bostadsmarknadsdiskussionerna, lade jag in den.

Men den version, jag lade in är den lättaste varianten, att det oändligt stora hotellet är fullt...det finns 2 svårare varianter också
Citera
2015-04-24, 14:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo, men om någon hostar upp miljoner för ett nytt boende så måste det någonstans i kedjan till slut frigöras en hyresrätt. Kan däremot hålla med om att hyresrätter i framtiden kommer vara för de mindre bemedlade och en klassmarkör av rang.

Nya hyresrätter är knappast för fattiga eftersom det är för dyrt för dem. Klassmarkör för rika möjligen.
Att hyresrätter skulle vara den billiga boendeformen är en samtidens största myter, spridet av vänstertomtar som har noll koll på byggkostnader.
Citera
2015-04-24, 15:42
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Nya hyresrätter är knappast för fattiga eftersom det är för dyrt för dem. Klassmarkör för rika möjligen.
Att hyresrätter skulle vara den billiga boendeformen är en samtidens största myter, spridet av vänstertomtar som har noll koll på byggkostnader.

Riktigt fattiga samt större delen av nyanlända står inte för denna kostnad själv ändå. De som har råd kommer köpa sig sitt boende. Om de gamla slitna hyresrätterna sakta försvinner så kommer oundvikligen de nya hyresrätterna fyllas på med människor som saknar egen förmåga att betala något ö.h.t.

Ingen liten utmaning för vårt skattesystem direkt.
Citera
2015-04-24, 17:02
Bannlyst
Bostäderna går ju till invandrare
Citera
2015-04-24, 17:03
Medlem
Citat:

Helt överensstämmande med verkliga verkligheten är att nyproducerad hyresrätt tvingas generera en hyra som är mycket hög för att ens liten avkastning på satsat kapital skall kunna erhållas.

Inte för inte är byggfacket Sveriges i särklass starkaste idag med lönenivåer till sina medlemmar som fallit helt i otakt med sin samtid.

Se där,ytterligare en faktor från verkligheten som finns där även om vänstern försöker önsketänka bort den allt de kan.

Har du pengar idag så investera i svensk bostadsmarknad.Fast egendom som stiger med tvåsiffrigt kommande femårsperiod år för år är en mycket svårslagen kombination när det gäller avkastning OCH säkerhet.

Tack för det sossar och kommunister.Ni har skapat monstret och Ni saknar all politisk möjlighet att rätta till.
Citera
2015-04-24, 17:52
Bannlyst
Citat:
Spelar det någon egentlig roll om det byggs BR, HR eller villor? Nya bostäder skapar en förflyttning på marknaden och frigör boenden oavsett. Eller tänker jag fel?

Om det exempelvis byggs en villa, som köps av någon i en BR, som köps av någon i en HR så frigörs ju alltså en HR.

Ja, om den som bor i HR:n har råd att köpa BR:n. Vilket jag inte tror. (generellt sett).

Men då ska man bygga en j-a massa villor för att i slutändan få loss ett antal HR-lghter, då tror jag att det är bättre att man enkom bygger H-Rätter då det är många i kön som behöver sådana.

Och bygger man många hyresrätter på en gång, så får man ner priserna = lägre hyror. Och då många HR-lghter då finns lediga, så satsar färre på bubbelkarusellen genom att kliva in, (för) sent i kedjebrevsleken a la Sveriges storstäder anno 2015. Utan tar sig en finfin HR. Priserna på BR´s dämpas därmed, och lite fler kan gå från HR till BR, och då frigörs ännu fler HR:s. Och utan att priserna på BR:s åter rusar i höjden, eftersom det finns massor av HR:s, (se: att inte hoppa på bubbelkarusellen för sent, vilket det är nu).

Och bygger man på en helt tom plats, så slipper man 1284 överklaganden m.m.m.m, vilket för oss vidare till min tråd om en 4:e storstad
Senast redigerad av gudrunslidhitler 2015-04-24 kl. 18:00.
Citera
2015-04-24, 18:00
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gudrunslidhitler
Och bygger man många hyresrätter så får man ner priserna.
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in