Citat:
Ursprungligen postat av
Carlbom
Spelar det någon egentlig roll om det byggs BR, HR eller villor? Nya bostäder skapar en förflyttning på marknaden och frigör boenden oavsett. Eller tänker jag fel?
Om det exempelvis byggs en villa, som köps av någon i en BR, som köps av någon i en HR så frigörs ju alltså en HR.
Ja, om den som bor i HR:n har råd att köpa BR:n. Vilket jag inte tror. (generellt sett).
Men då ska man bygga en j-a massa villor för att i slutändan få loss ett antal HR-lghter, då tror jag att det är bättre att man enkom bygger H-Rätter då det är många i kön som behöver sådana.
Och bygger man många hyresrätter på en gång, så får man ner priserna = lägre hyror. Och då många HR-lghter då finns lediga, så satsar färre på bubbelkarusellen genom att kliva in, (för) sent i kedjebrevsleken a la Sveriges storstäder anno 2015. Utan tar sig en finfin HR. Priserna på BR´s dämpas därmed, och lite fler kan gå från HR till BR, och då frigörs ännu fler HR:s. Och utan att priserna på BR:s åter rusar i höjden, eftersom det finns massor av HR:s, (se: att inte hoppa på bubbelkarusellen för sent, vilket det är nu).
Och bygger man på en helt tom plats, så slipper man 1284 överklaganden m.m.m.m, vilket för oss vidare till min tråd om en 4:e storstad