Citat:
Ursprungligen postat av
Hårboll
Bostadsbyggandet är för lågt i förhållande till vår normala relation mellan urbanisering och byggande.
Dock är det inte längre köpstark arbetskraft som flyttar till städerna, utan bidragstagare, studenter och barn.
Frågan är om vi skall ignorera att sammansättningen på de som efterfråga bostäder har förändrats och bygga som innan, eller helt enkelt rätta munnen efter matsäcken och låta marknaden styra.
Som nettoskattebetalare föredrar jag utan tvekan det senare.
Jag har inget emot om marknadskrafterna ska styra, eller om det blir bostadsrätter eller hyresrätter. Problemet anser jag ligger i krångliga regler och annat som staten måste ta tag i, annars kommer dom här problem fortsätta eller bli värre. Många storstäder har ju lidit eller gör det av bostadsproblem, förmodligen ganska vanligt. Jag förväntar mig inte att problemet försvinner, men som det är nu är det inte hanterbart och har delvis spårat ur.
Visst vore det bra om fler företag valde att etablera sig på andra platser så alla inte behöver flytta till Stockholm eller storstäderna, nu ser det tyvärr inte ut så, och det stora ansvaret ligger hos politiker att styra, förvalta och sköta samhället. Något som dom tydligen inte klarar av och nu pratar jag inte om kommunism utan att det måste fungera.
Men men, jag har sagt mitt i tråden och är nöjd, tror inte det blir någon förändring ändå, eftersom dessa fyra år blev, eller blir "struds-politik" pga det kaos som råder i riksdagen, det lär inte bli bättre efter nästa val heller för den delen.