2015-04-23, 22:31
  #5173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Bostadsbyggandet är för lågt i förhållande till vår normala relation mellan urbanisering och byggande.

Dock är det inte längre köpstark arbetskraft som flyttar till städerna, utan bidragstagare, studenter och barn.

Frågan är om vi skall ignorera att sammansättningen på de som efterfråga bostäder har förändrats och bygga som innan, eller helt enkelt rätta munnen efter matsäcken och låta marknaden styra.

Som nettoskattebetalare föredrar jag utan tvekan det senare.

Romerna visar vägen för boende i städerna. De visar hur det ska gå till. Anpassar matsäcken efter magen, eller hur uttrycket nu lyder.
Citera
2015-04-23, 22:55
  #5174
Medlem
Svensk bostadsmarknad kännetecknas av en stabil och närmast permanent utbudskris.

Varför är det då en utbudskris?

Framförallt så byggs det inte hyresrätter tillnärmelsevis i den takt som efterfrågas.Detta beror såklart på att det inte lönar sig att göra detsamma.

Varför lönar det sig då inte?
Den allra viktigaste enskilda faktoren är den reglering som ligger som en våt filt över marknaden.
Att hyresregleringen ÄR en starkt bidragande orsak till den brist som finns på marknaden är konstaterat i otaliga utredningar genom åren och oavsett om dessa letts av vänster eller högerfolk.
Andra bidragande faktorer är till exempel ett överbyråkratiserat byggregelverk samt de grava inlåsningseffekter som de svenska skatterna har på marknaden via till exempel alltför höga reavinstskatter vid försäljning osv.

That is it.Vill man komma tillrätta med utbudsbristen på marknaden så måste ovanstående faktorer åtgärdas.Sker inte det så kommer utbudsbristen att bli bestående och dessutom förvärras markant framöver.

Detta är också skälen till varför priserna enbart stiger.De kommer att fortsätta stiga tills de når jämvikt och eftersom tak över huvudet är ett mänskligt grundbehov så kommer detta till slut att nå nivåer då närmast allt annat konsumtionsutrymme tagits i anspråk.
Folk kommer nämligen även fortsättningsvis att prioritera tak över huvudet för sin familj än att köpa den senaste elektronikprylen.

Vi är inte där än och därför stiger fortsatt de svenska bostadspriserna i rekordtakt trots att denna tråd är fem år gammal samt att diverse debattörer påstått minst lika länge att priserna är uppblåsta.

Priserna är inte uppblåsta.Det är faktiskt helt tvärtom på en marknad där politikerna permanentat en rejäl utbudsbrist via felaktiga åtgärder.

Priserna kommer att sjunka den dag som politiker i majoritet tar tag i de faktorer som genererar utbudsbristen.

Det kommer inte att ske inom överskådlig framtid och därmed vågar jag lova att denna tråd kommer att vara än mer aktuell om fem ytterligare år samt att priserna på den obalanserade marknaden kommmer att vara betydligt högre än vad de är idag.

Detta var sant för fem år sedan.Det är sant nu och kommer ta min själ att vara sant 2020.

Vill man sköta svensk bostadsmarknad som Sovjet skötte sina brödbutiker kan resultatet ALDRIG bli något annat.Den som tror annorledes personifierar Einsteins definition av galenskap.
Citera
2015-04-24, 00:13
  #5175
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Svensk bostadsmarknad kännetecknas av en stabil och närmast permanent utbudskris.

Varför är det då en utbudskris?

Framförallt så byggs det inte hyresrätter tillnärmelsevis i den takt som efterfrågas.Detta beror såklart på att det inte lönar sig att göra detsamma.

Varför lönar det sig då inte?
Den allra viktigaste enskilda faktoren är den reglering som ligger som en våt filt över marknaden.
Att hyresregleringen ÄR en starkt bidragande orsak till den brist som finns på marknaden är konstaterat i otaliga utredningar genom åren och oavsett om dessa letts av vänster eller högerfolk.
Andra bidragande faktorer är till exempel ett överbyråkratiserat byggregelverk samt de grava inlåsningseffekter som de svenska skatterna har på marknaden via till exempel alltför höga reavinstskatter vid försäljning osv.

That is it.Vill man komma tillrätta med utbudsbristen på marknaden så måste ovanstående faktorer åtgärdas.Sker inte det så kommer utbudsbristen att bli bestående och dessutom förvärras markant framöver.

Detta är också skälen till varför priserna enbart stiger.De kommer att fortsätta stiga tills de når jämvikt och eftersom tak över huvudet är ett mänskligt grundbehov så kommer detta till slut att nå nivåer då närmast allt annat konsumtionsutrymme tagits i anspråk.
Folk kommer nämligen även fortsättningsvis att prioritera tak över huvudet för sin familj än att köpa den senaste elektronikprylen.

Vi är inte där än och därför stiger fortsatt de svenska bostadspriserna i rekordtakt trots att denna tråd är fem år gammal samt att diverse debattörer påstått minst lika länge att priserna är uppblåsta.

Priserna är inte uppblåsta.Det är faktiskt helt tvärtom på en marknad där politikerna permanentat en rejäl utbudsbrist via felaktiga åtgärder.

Priserna kommer att sjunka den dag som politiker i majoritet tar tag i de faktorer som genererar utbudsbristen.

Det kommer inte att ske inom överskådlig framtid och därmed vågar jag lova att denna tråd kommer att vara än mer aktuell om fem ytterligare år samt att priserna på den obalanserade marknaden kommmer att vara betydligt högre än vad de är idag.

Detta var sant för fem år sedan.Det är sant nu och kommer ta min själ att vara sant 2020.

Vill man sköta svensk bostadsmarknad som Sovjet skötte sina brödbutiker kan resultatet ALDRIG bli något annat.Den som tror annorledes personifierar Einsteins definition av galenskap.

Precis så är det! Bra skrivet! Men så länge alla som redan har en billig hyresbostad ska få diktera villkoren blir det allt svårare att komma in för alla outsiders.

En fungerande hyresmarknad hade haft en bra inneboende dämpningseffekt på de skenande bopriserna. Men där säger bland annat HGF och diverse vänstertomtar nej, eftersom de över sin döda kropp kan tänka sig att acceptera marknadsanpassade hyror. Och så får de äta upp sin egen skit, med ännu mer av det oönskvärda fenomenet "bostadsbrist" och högre bopriser.

Med en dåres envishet hävdar dessa stollar att mer planekonomi skulle avhjälpa bristen.... Suck och stön, ja de får skylla sig själva i sina svindyra tredjehandslägenheter. För får det fortsätta på detta sätt kan det bara bli värre.
Citera
2015-04-24, 00:38
  #5176
Medlem
hazzos avatar
Det finns ingen fungerande hyresmarknad. Allmännyttan får från politiken ett beting att producera, under tvång, ett visst antal lägenheter. Samtidigt kan vi konstatera att Stockholms stad 2014 hade ett negativt flyttnetto mot övriga landet.om vi räknar bort invandring o ett positivt födelsetal.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis så är det! Bra skrivet! Men så länge alla som redan har en billig hyresbostad ska få diktera villkoren blir det allt svårare att komma in för alla outsiders.

En fungerande hyresmarknad hade haft en bra inneboende dämpningseffekt på de skenande bopriserna. Men där säger bland annat HGF och diverse vänstertomtar nej, eftersom de över sin döda kropp kan tänka sig att acceptera marknadsanpassade hyror. Och så får de äta upp sin egen skit, med ännu mer av det oönskvärda fenomenet "bostadsbrist" och högre bopriser.

Med en dåres envishet hävdar dessa stollar att mer planekonomi skulle avhjälpa bristen.... Suck och stön, ja de får skylla sig själva i sina svindyra tredjehandslägenheter. För får det fortsätta på detta sätt kan det bara bli värre.
Citera
2015-04-24, 00:41
  #5177
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Men ditt blockmongo, varför finns det inte diamanter lätt tillgängligt trots en enorm tillgång? Därför att det lönar sig inte att sälja ut alla direkt, så genom att strypa marknaden ökar du priset på det du säljer. Du tror inte det är detsamma när det gäller hyresrätter? Varför kostar bensinen densamma överallt i Sverige, varför bygger bara ett fåtal bolag hyresrätter?

Det är politikerna som sitter på marken och man måste bygga där det är lönsamt att bygga. I annat fall går man back.

Och mark där det finns ekonomi att bygga på är det brist på. Det är inget byggbolagen kan styra över utan den bollen ligger hos ansvariga politiker.

Att byggbolagen sitter och stryper utbudet är inte sant. De skulle gärna bygga mer, men måste vänta ut sega politiker att få tummen ur. Men det är inte så lätt med alla överklaganden och regelkrångel med buller, seg plan och bygglag etc.

att det bara är större bolag som bygger beror på att det är bara dessa som har råd att ligga ute med pengar över tid. Och bygger de hyresrätter gör det bara det i lyxområden där folk har råd att betala för sig i storstäderna.
Citera
2015-04-24, 01:53
  #5178
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är politikerna som sitter på marken och man måste bygga där det är lönsamt att bygga. I annat fall går man back.

Och mark där det finns ekonomi att bygga på är det brist på. Det är inget byggbolagen kan styra över utan den bollen ligger hos ansvariga politiker.

Helt sant. Som sagt, rita ut en klassisk tomtindelad stadsplan så skulle kommunen frigöra väldiga mängder mark till försäljning.


Citat:
att det bara är större bolag som bygger beror på att det är bara dessa som har råd att ligga ute med pengar över tid.

Bara på grund av Sveriges världsunikt odugliga bygglagstiftning och stadsplaneringsregler från 1988.


Citat:
Och bygger de hyresrätter gör det bara det i lyxområden där folk har råd att betala för sig i storstäderna.

Enkelt att åtgärda. Förbjud nya bostadsrätter rakt av så blir hyresrätter lönsamma i brist på alternativ.
Citera
2015-04-24, 06:59
  #5179
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Varför kostar bensinen densamma överallt i Sverige, varför bygger bara ett fåtal bolag hyresrätter?

Citat:
Under 2014 kostade bensinen i genomsnitt 14,33 kronor litern. Strax under 60 procent, eller 8,23 kronor, av priset utgjordes av skatter.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-bensin/
Citera
2015-04-24, 10:23
  #5180
Medlem
DennisOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Bostadsbyggandet är för lågt i förhållande till vår normala relation mellan urbanisering och byggande.

Dock är det inte längre köpstark arbetskraft som flyttar till städerna, utan bidragstagare, studenter och barn.

Frågan är om vi skall ignorera att sammansättningen på de som efterfråga bostäder har förändrats och bygga som innan, eller helt enkelt rätta munnen efter matsäcken och låta marknaden styra.

Som nettoskattebetalare föredrar jag utan tvekan det senare.

Jag har inget emot om marknadskrafterna ska styra, eller om det blir bostadsrätter eller hyresrätter. Problemet anser jag ligger i krångliga regler och annat som staten måste ta tag i, annars kommer dom här problem fortsätta eller bli värre. Många storstäder har ju lidit eller gör det av bostadsproblem, förmodligen ganska vanligt. Jag förväntar mig inte att problemet försvinner, men som det är nu är det inte hanterbart och har delvis spårat ur.

Visst vore det bra om fler företag valde att etablera sig på andra platser så alla inte behöver flytta till Stockholm eller storstäderna, nu ser det tyvärr inte ut så, och det stora ansvaret ligger hos politiker att styra, förvalta och sköta samhället. Något som dom tydligen inte klarar av och nu pratar jag inte om kommunism utan att det måste fungera.

Men men, jag har sagt mitt i tråden och är nöjd, tror inte det blir någon förändring ändå, eftersom dessa fyra år blev, eller blir "struds-politik" pga det kaos som råder i riksdagen, det lär inte bli bättre efter nästa val heller för den delen.
Citera
2015-04-24, 11:06
  #5181
Moderator
Carlboms avatar
Spelar det någon egentlig roll om det byggs BR, HR eller villor? Nya bostäder skapar en förflyttning på marknaden och frigör boenden oavsett. Eller tänker jag fel?

Om det exempelvis byggs en villa, som köps av någon i en BR, som köps av någon i en HR så frigörs ju alltså en HR.
Citera
2015-04-24, 11:32
  #5182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Spelar det någon egentlig roll om det byggs BR, HR eller villor? Nya bostäder skapar en förflyttning på marknaden och frigör boenden oavsett. Eller tänker jag fel?

Om det exempelvis byggs en villa, som köps av någon i en BR, som köps av någon i en HR så frigörs ju alltså en HR.

Klart det spelar roll ! Om det byggs hyresrätter, speciellt allmännyttiga sådana,
kommer bara olönsamma, oönskade människor att flytta in. Sådana bör hållas
utanför bomarknaden. Fråga KRUTSUNE så får du höra !

Den som inte direkt eller indirekt kan hosta upp ett antal miljoner har inte på
bostadsmarknaden (och förmodligen inte heller i Sverige) att göra !
Citera
2015-04-24, 13:53
  #5183
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Klart det spelar roll ! Om det byggs hyresrätter, speciellt allmännyttiga sådana,
kommer bara olönsamma, oönskade människor att flytta in. Sådana bör hållas
utanför bomarknaden. Fråga KRUTSUNE så får du höra !

Den som inte direkt eller indirekt kan hosta upp ett antal miljoner har inte på
bostadsmarknaden (och förmodligen inte heller i Sverige) att göra !

Jo, men om någon hostar upp miljoner för ett nytt boende så måste det någonstans i kedjan till slut frigöras en hyresrätt. Kan däremot hålla med om att hyresrätter i framtiden kommer vara för de mindre bemedlade och en klassmarkör av rang.
Citera
2015-04-24, 13:54
  #5184
Medlem
http://www.mitti.se/83-miljoner-for-lyxlagenheten/

När marknaden får bestämma. Och helt i enlighet med TURKSUNEs intentioner.
Lönar sig garanterat mera än hyreslägenheter för vanliga människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in