Citat:
Ursprungligen postat av
Dawlish
Goveteran.se
Tack för detta tips i denna för det lämpliga tråd!
Tyvärr var de inte många jobb de hade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Frontlinjen
Att jag inte tänkte på det, finns dessa också:
veteranpoolen.se
veterankraft.se
Dessa bägge vänder sig tyvärr bara till pansjisar (ålders- och avtalspensionärer). Men det kan ju vara sådana också som läser denna tråden, så tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
dinnis
Lösningen är enkel.
Han får starta eget och ta tillvara på erfarenheten och kunskapen han samlat på sig under 30 år. Nu vet jag inte exakt hur det fungerar, men är ganska säker på att äldre kan få bidrag från AF för att starta eget.
Starta eget-bidrag senast jag var på en Starta Eget-Dag arrangerad av Verksamt var ett belopp motsvarande det man hade fått från A-kassan,
förutsatt att man hade jobbat heltid tills man sökte starta eget-bidraget. Hade man varit utan jobb längre tid, ett eller några år, så var starta eget-bidraget typ 2300 kr efter skatt per månad. Inget att leva på under de förutsättningarna alltså. Det är med andra ord mycket viktigt att man inte har några glapp i tiden för att få samhällets hjälp.
Dessutom måste de tro på ens affärsidé och att företaget kommer att bära sig. Det där sista kan man verkligen ifrågasätta, då det startar upp och försvinner hur många små butiker och caféer som helst runtikring där jag bor. De verkar leva på starta eget-bidraget tills det är slut, för sedan slår de igen.
Det står mycket riktigt att "äldre" och "unga" kan få prioritering i detta. Frågan är bara vad de menar åldersmässigt. Mannen i tråden, 50 bast, kanske ingår där?