Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-23, 21:04
  #1
Medlem
Farsan har blivit arbetslös. Han är cirka 50 år och har cirka 30 års erfarenhet inom branschen. Han har sökt alla jobb som finns i området, cirka 40 jobb eller något, han har kommit på säkert 15 intervjuer men får inget jobb. Hur är detta möjligt?

Han har många kontakter men av någon anledning kan han ändå inte fått jobb.

Är han för gammal eller är det bara för hög konkurrens? Men hur kan man inte få jobb med 30 års erfarenhet? Är detta normalt eller?
Citera
2015-04-23, 21:08
  #2
Medlem
Beror väl på vilken branch det handlar om
Citera
2015-04-23, 21:08
  #3
Medlem
farfars avatar
Att han får komma på så pass många intervjuer ändå betyder att hans kompetens inte är ointressant, då är frågan vad som händer på intervjuerna. Vilket intryck han gör, och så vidare.

Han kanske hade haft nytta av att få hjälp med sin intervjuteknik?
Citera
2015-04-23, 21:10
  #4
Medlem
poolos avatar
Han får väl ta och fråga dem som intervjuade honom varför han blev nekad. Där har du svaret.
Citera
2015-04-23, 21:11
  #5
Medlem
Knotknets avatar
Om farsan inte får jobb så tycker jag han ska gå en YH-utbildning.

http://www.yhguiden.se/
Citera
2015-04-23, 21:19
  #6
Medlem
kinesarsles avatar
Han började jobba när han var tjugo och har förmodligen ingen erfarenhet alls värd namnet när det gäller intervjuer.
Citera
2015-04-23, 21:30
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det nya fina sverige, jag är själv över femtio, och kommer sannolikt aldrig få något nytt jobb.
Söker jobb om jag hittar något av intresse.
Under tiden degraderas jag år efter år.
Citera
2015-04-23, 21:34
  #8
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det nya fina sverige, jag är själv över femtio, och kommer sannolikt aldrig få något nytt jobb.
Söker jobb om jag hittar något av intresse.
Under tiden degraderas jag år efter år.

Äldre borde ordna arbets garden och anställa er själva till jobben, på något vis. Äldre är THE SHIT om det så är telefonförsäljning, hantverkare, brevbärare. Jag vill gärna ha fler äldre överallt, de har ofta bättre bemötande och är mer kunniga än yngre, på de flesta plan. Och framför allt riktiga erfarenheter och en historia kring det man pratar om.
Citera
2015-04-23, 21:50
  #9
Medlem
Neltets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Äldre borde ordna arbets garden och anställa er själva till jobben, på något vis. Äldre är THE SHIT om det så är telefonförsäljning, hantverkare, brevbärare. Jag vill gärna ha fler äldre överallt, de har ofta bättre bemötande och är mer kunniga än yngre, på de flesta plan. Och framför allt riktiga erfarenheter och en historia kring det man pratar om.


inte alla äldre.. vissa är rätt mossiga faktiskt. gubben kanske kan köra taxi, det passar 50+.

sen kanske han sätter löneanspråken för högt.. han kanske tjänat bra tidigare och inte vill gå ner i lön.. han kommer nog få jobb om ett tag när även lägre lön är bättre än socialen.
Citera
2015-04-23, 22:04
  #10
Medlem
Blondiemans avatar
Han får fortbilda sig som alla andra jävlar.

Världen slutar inte utvecklas bara för att man fyller 50.

Idag har du gjort något fel om du fasnar på en position längre än 5 år.
Citera
2015-04-23, 22:07
  #11
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Om farsan inte får jobb så tycker jag han ska gå en YH-utbildning.

http://www.yhguiden.se/
Vad är det här för jävla råd?

Bara massa puckon i min krets som går på sånt..

Lr det kanske är vad du insinuerar. w/e.
Citera
2015-04-23, 22:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
inte alla äldre.. vissa är rätt mossiga faktiskt. gubben kanske kan köra taxi, det passar 50+.

sen kanske han sätter löneanspråken för högt.. han kanske tjänat bra tidigare och inte vill gå ner i lön.. han kommer nog få jobb om ett tag när även lägre lön är bättre än socialen.

Tyvärr är det inte så enkelt att man bara kan gå ner i lön sådär. Arbetsgivarna har koll och kan räkna ut vad du har haft för lön tidigare, kommer du då med ett löneanspråk som är anmärkningsvärt lägre än det så är det mer negativt än positivt. Då förstår dom att du är desperat och då blir det nej tack direkt. Även om de faktiskt skulle vara intresserade på riktigt så klarar de aldrig av att släppa att du har gått ner i lön och därför kommer hoppa på ett bättre betalt jobb direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback