2015-04-24, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
SD:s belackare har underskattat hur många inavlade rasistiska bonnjävlar med järnrör det faktiskt finns i landet.
Blir väl lite knepigare att kalla SD för ett extreeemt parti långt ute på kanten framöver. Och framgång föder framgång, när folk ser siffrorna så är det nog ännu fler som väljer SD.

Nu tyder mycket på att SD på senare tid brutit igenom i andra grupper, bl a högutbildade män i storstäder, och också bland kvinnor i LO-kollektivet.
Så många "rörmokare" tror jag inte det finns i dessa grupper.
2015-04-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Hurså, som vad egentligen? Har inte Löfven sagt att han struntar i opinionsundersökningar?

Att han säger det behöver inte betyda att han gör det.

Troligen har S en eftervalsanalys som hålls hemlig. Jag tror S är väldigt rädda för att tappa till SD...och kanske därför kommer att strama upp migrationspolitiken med hänvisning till ekonomi och bostadssituation (och inte för att de är "rasister").
Men om M går på som tåget...vad i helvete ska löfven göra då? lita på att M håller kvar vid DÖ?
2015-04-24, 12:54
Medlem
RadioDDR1s avatar
Senaste YouGov: DÖ och Skavlan-effekten kombinerat med en inkompetent svetsare. När roboten Batra öppnar käften kommer SD öka ytterligare. Drar den snygga nya KD ledaren sig ur Decemberöverenskommelsen och står fast vid Hägglunds nya migrationspolitik kommer M tappa ytterligare. Folkölspartiet kommer inte att kunna erbjudas till försäljning längre på systembolaget 2018. Spännande tider.
2015-04-24, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Säkerligen uppfattas de som bråkmakare av de flesta väljare. Jag tycker det är egendomligt att vissa inte inser detta. Hahne och Kasslern kan vara hur skickliga politiker som helst, men uppfattas de som illojala bråkmakare så uppskattar genomsnittsväljaren att de slängs ut.

När Karlsson och Vinge ses på bild med fascister så påverkar det opinionen - inte alls. Samma sak om SDU påstås ha "kopplingar" till samma grupper.

"Väljarna" uppfattade förstås inte att Hahne var en bråkmakare för att han vann en förtroendepost på demokratisk väg eller oroas för att Karlsson-falangen skulle manövreras ut av Kasselstrand - det är det en liten, liten grupp kompisar till maktklicken som gör.

Dessa närmast sörjande har valt att skada SD utåt för att säkra sin grupps makt inåt - så enkelt är det. I ett normalt parti går det inte till så - då accepteras konkurrenter även om de motarbetas.

Att denna dåliga PR ursäktas med omsorg om "väljarna" eller "röstmaximering" är bara fånigt. SD är skottsäkert och lever högt på övriga partiers galenskap.

Interndemokrati och vårdande av politiska förmågor hade utan vidare fått plats och varit en styrka i längden.
2015-04-24, 13:11
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Inte en rad om 19,5% i varken Aftonbladet eller Expressen. Det är lite löjligt.
Det är vårt ansvar att sprida länken till alla OU och länken till
#1 http://status.st/
#2 FranzLisztBlevEj75 modell för partier,
https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit?pli=1

Då kan alla själva se vilket parti som störtdyker och vilket som skjuter upp som en raket.

Inget säljsnack, bara fakta.
2015-04-24, 13:11
Medlem
Hampus97s avatar
Det här med att SD har ett max skulle kunna vara 19,5 + "Av de som röstade på Moderaterna vid valet i höstas uppger 13,8 procent att de i dag skulle rösta på SD och bland de som röstade på Socialdemokraterna uppger 8 procent samma sak."

Alltså 19,5+13,8+8 = 41,3%-enheter. Det ser ljust ut
2015-04-24, 13:14
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Det blir 20% under sommaren.

Men varför växer M även i denna OU? Det kanske är klokt av AKB att ligga så lågt som hon gör för att inte skrämma bort väljare?

Löfven hade samma taktik innan han "vann" valet. Det straffar sig i längden. Ärlighet varar längst, men makten är viktigare förvisso. Men man borde åtminstone tänka på partiet man leder och hoppa av om man är så usel att man måste hålla käft. Vart är värdigheten liksom?
2015-04-24, 13:28
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att se några statsvetare uttala sig om M's ökning. Tar de från S eller käkar M upp småpartierna?

Regeringen Ullsten var en expeditionsministär, det var alltjämt borgerlig majoritet i riksdagen då. Samma sak med Fälldin III, när M lämnat regeringsposterna.

Ja, det stämmer säkert som du säger. Jag var för ung för att minnas några detaljer. Och jag håller med dig om att M:s ökning är mycket underlig. Jag tror att det i stor utsträckning handlar om desperation, som jag skrev i tidigare inlägg, och att M bara är en hållplats för dessa väljare, på väg mot ändhållplatsen SD.

Men vi får se. Spännande tider.
2015-04-24, 13:36
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
När Karlsson och Vinge ses på bild med fascister så påverkar det opinionen - inte alls. Samma sak om SDU påstås ha "kopplingar" till samma grupper.

"Väljarna" uppfattade förstås inte att Hahne var en bråkmakare för att han vann en förtroendepost på demokratisk väg eller oroas för att Karlsson-falangen skulle manövreras ut av Kasselstrand - det är det en liten, liten grupp kompisar till maktklicken som gör.

Dessa närmast sörjande har valt att skada SD utåt för att säkra sin grupps makt inåt - så enkelt är det. I ett normalt parti går det inte till så - då accepteras konkurrenter även om de motarbetas.

Att denna dåliga PR ursäktas med omsorg om "väljarna" eller "röstmaximering" är bara fånigt. SD är skottsäkert och lever högt på övriga partiers galenskap.

Interndemokrati och vårdande av politiska förmågor hade utan vidare fått plats och varit en styrka i längden.

Håller med. Jag själv är en sådan väljare som kanske inte riktigt har valt SD för att det är så himla kul eller hippt, utan snarare för att jag känner att jag måste. Det finns liksom inga alternativ för mig. Även om jag uppskattar att man håller rent åt "höger" och försöker sopa bort det bruna förflutna, så har jag mycket svårt för Karlssons barnsligheter och, vad som synes vara, berusade inlägg på Facebook om nätterna.

De får passa sig, för om det på allvar, och då menar jag inte av typen språktest, skulle komma ett alternativ, i tex KD, skulle jag åtminstone fundera på saken.
2015-04-24, 13:38
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampus97
Det här med att SD har ett max skulle kunna vara 19,5 + "Av de som röstade på Moderaterna vid valet i höstas uppger 13,8 procent att de i dag skulle rösta på SD och bland de som röstade på Socialdemokraterna uppger 8 procent samma sak."

Fast sådär kan du ju inte räkna. Det är 13,8 och 8 % av deras respektive väljare, inte av hela väljarkåren.
2015-04-24, 13:38
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampus97

Så fungerar inte matematik tyvärr.
13,8% och 8% av de son röstade på moderaterna respektive sossarna skulle rösta på SD idag. Vilket alltså är 19,5% inklusive de som röstade på andra partier inklusive SD i valet.
2015-04-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Så fungerar inte matematik tyvärr.
13,8% och 8% av de son röstade på moderaterna respektive sossarna skulle rösta på SD idag. Vilket alltså är 19,5% inklusive de som röstade på andra partier inklusive SD i valet.

Var kommer siffrorna ifrån egentligen? 8% av 31,01 är 2,4808 och 13,8% av 23,33 är 3,21954. I så fall har SD ökat med 5,7%-enheter bara från M och S. Om SD ligger på 19,5 så kommer mindre än 1 % från andra partier än S och M. Om jag nu inte räknat och tänkt helt fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in