2015-04-23, 22:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
En sak som jag funderar över är sossarnas tapp. Det börjar ju bli rätt rejält hos samtliga institut. Att en del har gått till V är väl rätt tydligt, men är det också som så att S har börjat tappa mer än tidigare till SD? Alliansen står ju rätt still och M har tom ökat lite, så SD måste ju numera ta merparten av ökningen från de rödgröna. Eller?

Skulle tro att det är en del inom arbetarklassen som röstade S i valet som nu inser att dom blivit blåsta av Löfven och hans anhang.
Löfven har det motigt. Inte ens AFAbladet gillade hans vårbudget. Mupparna ställer hela tiden till med problem av olika slag. Han själv framstår som osäker och nervös i alla ofentliga sammanhang vare sig det är ute i verkligheten eller i TV. På EU-mötet så verkar han ju dock ha haft vett att hålla brödfällan stängd och istället satsa på att genomföra vansinniga invandringsidéer via "vissa grupper i EU-parlamentet".

Och detta efter ett halvår i regering.
Jag tror inte Löfven står upp fram till 2018.
2015-04-23, 23:46
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Skulle tro att det är en del inom arbetarklassen som röstade S i valet som nu inser att dom blivit blåsta av Löfven och hans anhang.
Löfven har det motigt. Inte ens AFAbladet gillade hans vårbudget. Mupparna ställer hela tiden till med problem av olika slag. Han själv framstår som osäker och nervös i alla ofentliga sammanhang vare sig det är ute i verkligheten eller i TV. På EU-mötet så verkar han ju dock ha haft vett att hålla brödfällan stängd och istället satsa på att genomföra vansinniga invandringsidéer via "vissa grupper i EU-parlamentet".

Och detta efter ett halvår i regering.
Jag tror inte Löfven står upp fram till 2018.
Hur lågt ner i procent skulle man i överhuvudtaget kunna tänka sig att S kan gå till 2018?

Även tappet för miljöpartiet över dessa 7 månader är anmärkningsvärt. I september snittade man 8.8% i opinionsundersökningar. Denna månaden snittar man 6.9%. Felmarginalen för MP visade sig vara enorm då man blev betydligt mindre i det riktiga valet(också 6.9% som man nu snittar i opinionsundersökningar).

MP ligger därmed nu ungefär på (6.9/8.8)*6.9= 5.4%. Alltså en nergång med ~1.5%.

Det brukar vara tungt opinionsmässigt att sitta i regering och man kan ju fråga sig själv om ens MP i det långa loppet kommer att klara av 4% spärren nästa val.

Med tanke på ett kraftigt växande SD och med hänseende till MP/KD/FP som går mot under 4% spärren, känns det som att det kan bli kaos efter nästa val. Vem ska i överhuvudtaget bilda regering som ursvagt block?
Senast redigerad av Mellbergan 2015-04-23 kl. 23:57.
2015-04-24, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Hur lågt ner i procent skulle man i överhuvudtaget kunna tänka sig att S kan gå till 2018?
Det beror på hur många döda hjärnceller som flyr från Löfvens skalle.
2015-04-24, 00:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Även tappet för miljöpartiet över dessa 7 månader är anmärkningsvärt. I september snittade man 8.8% i opinionsundersökningar. Denna månaden snittar man 6.9%. Felmarginalen för MP visade sig vara enorm då man blev betydligt mindre i det riktiga valet(också 6.9% som man nu snittar i opinionsundersökningar).

MP ligger därmed nu ungefär på (6.9/8.8)*6.9= 5.4%. Alltså en nergång med ~1.5%.

Det brukar vara tungt opinionsmässigt att sitta i regering och man kan ju fråga sig själv om ens MP i det långa loppet kommer att klara av 4% spärren nästa val.

Med tanke på ett kraftigt växande SD och med hänseende till MP/KD/FP som går mot under 4% spärren, känns det som att det kan bli kaos efter nästa val. Vem ska i överhuvudtaget bilda regering som ursvagt block?

Jag sa innan valet att S skulle falla ned till 25% under mandatperioden och där tror jag partiet har en hård kärna som röstar på partiet vad de än gör.

Visserligen minskar den hårda kärnan med tiden då den består av många äldre men någon stans där tror jag den ligger på nu. Möjligen är det dock en viss överskattning av storleken då många äldre har värderingar som S stod för tidigare men inte nu längre. Majoriteten kommer dock rösta på S resten av livet hur de än förändras.
2015-04-24, 00:21
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag sa innan valet att S skulle falla ned till 25% under mandatperioden och där tror jag partiet har en hård kärna som röstar på partiet vad de än gör.

Visserligen minskar den hårda kärnan med tiden då den består av många äldre men någon stans där tror jag den ligger på nu. Möjligen är det dock en viss överskattning av storleken då många äldre har värderingar som S stod för tidigare men inte nu längre. Majoriteten kommer dock rösta på S resten av livet hur de än förändras.
Jag trodde också på att lägsta gränsen låg på 25% vid valtider. Men nu har vi en situation där S redan 7 månader efter valet bara snittar strax över 27% i OP:s. Vilket är ett markant tapp på så kort tid. Det tror jag bäddar för att man kan gå ner ytterligare en bra bit i opinionen om man missköter sig till den grad man hittills gjort.
Senast redigerad av Mellbergan 2015-04-24 kl. 00:26.
2015-04-24, 02:00
Medlem
fernebos avatar
Sossarna får nog vara enormt nöjda om de klarar 25% i nästa val. Mp kan å sin sida säkert trilla ur riksdagen. Problemen för den här regeringen är monumentala.

Om man ska ha råd med en fortsatt flyktinginvandring på den nivå vi har nu, bygga modulhus för 50 miljarder, dra igång ett nytt miljonprogram för gud vet hur många hundratals miljarder och dessutom skjuta till enorma resurser till vård, skola, kommuner osv så kommer man tvingas höja skatterna så mycket att proppen går ur ekonomin. Det kommer inte att bli några pengar alls över till reformer eller förbättringar som vanliga människor känner av samtidigt som konsumtionen som är det som har hållit liv i ekonomin stannar av rejält.

Jag skulle säga att risken är överhängande att Sverige befinner sig i total kris 2018 och att arbetslösheten kommer att skena fullständigt. Om detta skulle bli fallet så kan sossarna rasa hur mycket som helst och SD kan mycket väl bli största parti redan 2018. Alliansen kan ju såklart komma att ta tillbaks en hel del väljare och bli klart större än de rödgröna, men vad händer om SD ensamt blir större än de rödgröna? Säg att Mp åker ur och S+V får runt 25%. SD kan mycket väl få mer än så. Speciellt om mattan dras undan för medelklassen. Det är verkligen helt otroligt att våra etablerade parter som borde veta bättre har försatt sig i en situation där man inte kan göra ett dugg åt SD:s tillväxt och där detta "lilla nyfascistiska parti" oundvikligen kommer att tvinga till sig både makt och inflytande.

Nog för att jag kan sympatisera med att folk proteströstar på SD, men den utveckling som kan föra SD till makten ska man verkligen inte önska sig. Vi kommer att vara så körda och jag kommer i varje fall inte känna nån tröst i att få säga "Vad var det jag sa!" Jag kommer bara tycka att det är sorgligt.
Senast redigerad av fernebo 2015-04-24 kl. 02:09.
2015-04-24, 06:11
Medlem
flipflaps avatar
Den här kanske kunde intressera även i denna tråd?

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit?pli=1

Skapad av FranzLisztBlevEj75
#FranzLisztBlevEj75
2015-04-24, 06:43
Moderator
Siegfrids avatar
Yougov april från Metro:
M 23,5 (21,1)
C 6,3 (of)
Fp 4,9 (5,2)
Kd 3,7 (4,6)

S 26,2 (29,1)
Mp 5,6 (5,8)
V 6,6 (5,6)

Sd 19,5 (18,5)

Fi 2,7 (of)

Övriga 1,0 (1,2)

Alliansen 38,4
Röda laget 38,4

http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-tappar-samsta-resultatet-sedan-valet/EVHodw!5FjujxLUOWwo6/
Senast redigerad av Siegfrid 2015-04-24 kl. 06:45.
2015-04-24, 07:10
Medlem
Glauciuss avatar
Man får ta i beaktande att Yougovs mätning inte är statistiskt säkerställd men det är intressant att även Socialdemokraterna fortsätter tappa där. Skillnaden mellan blocken är nu noll.

Socialdemokraternas siffror för april månad.
Inizio (källa): 28.8%
Sifo (källa): 27.4%
Sentio (källa): 25.6%
Demoskop (källa): 28.3%
Novus (källa): 27.1%
Yougov (källa): 26.2%

Det ser knepigt ut för Löfven.
2015-04-24, 09:50
Medlem
TheDarkCats avatar
http://www.expressen.se/nyheter/politik/lofven-rasar-i-opinionsmatningar/

Löfven rasar i senaste opinionsmätningen ^^ Förvånade när han lägger sjukt mycket pengar på flyktingar, nyanlända och skiter i det svenska folket helt och hållet. Vakna!
2015-04-24, 11:40
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Man får ta i beaktande att Yougovs mätning inte är statistiskt säkerställd men det är intressant att även Socialdemokraterna fortsätter tappa där. Skillnaden mellan blocken är nu noll.

Socialdemokraternas siffror för april månad.
Inizio (källa): 28.8%
Sifo (källa): 27.4%
Sentio (källa): 25.6%
Demoskop (källa): 28.3%
Novus (källa): 27.1%
Yougov (källa): 26.2%

Det ser knepigt ut för Löfven.
Kan du berätta mer om statistiskt säkerställd, och varför Youguv´s mätning inte är det?
Tack
2015-04-24, 13:27
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Kan du berätta mer om statistiskt säkerställd, och varför Youguv´s mätning inte är det?
Tack

Jag kan inte tala om varför Yougovs mätning inte är statistiskt säkerställd då det är Yougov själva som påpekar detta. Men när man pratar om statistiskt säkerställd så är det enbart till 95%, det kan fortfarande finnas felmarginaler även i mätningar som är statistiskt säkerställda.
Facit för opinionsinstituten kommer enbart vart fjärde år (valet) så därmed ska man inte helt och hållet förlita sig på opinionsundersökningar men det ger ett bra hum om det allmänna opinionsläget.

Vad är det som kan göra så att en opinionsundersökning inte är statistiskt säkerställd då?

* Ökat bortfall. Folk svarar inte eller vill inte uppge partisympatier.
* Felmarginalerna överlappar varandra eller är för stora.
* Inte tillräckligt bra eller representativ underlag för befolkningen i helhet. En opinionsundersökning är ett stickprov av befolkningen. Man kan få till helt "fel" svar beroende på vart och vad man frågar.
* Yougov har fått kritik tidigare för att påstå sig vara statistiskt säkerställda. Man har tidigare tillämpat självrekryterade webpaneler vilket i sin tur har lett till en hel del kritik för urvalet som inte representerar befolkningen i helhet.

Lite mer att läsa här om just statistiskt säkerställt. Bra exempel.
http://enklabloggen.blogspot.se/2007/09/vad-innebr-statistiskt-skerstlld.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in