2015-04-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Yougov, April:

S 26,2% (-2,9)
V 6,6% (+1,0)
Mp 5,6% (0,2)

SD 19,5% (+1,0) HÖGSTA SIFFRAN NÅGONSIN i en opinionsmätning!!!!!

M 23,5% (+2,4)
C 6,3% (+-0,0)
Fp 4,9% (-0,3)
Kd 3,7% (-0,9)

Fantastisk mätning för Sverigedemokraterna!!!

Det blir 20% under sommaren.

Men varför växer M även i denna OU? Det kanske är klokt av AKB att ligga så lågt som hon gör för att inte skrämma bort väljare?
2015-04-24, 12:30
Medlem
polsks avatar
Att SD ökar trots att partiledningen uppträder som barnungar i media är talande, det säger lite om hur lite förtroende 7K har.

Det ställer också frågan, finns det verkligen inte något alls som kan stoppa SD:s tillväxt?
2015-04-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tycker snarare att det är bra att M ökar då deras och SDs ökning tar utrymme från övriga partier inom alliansen. Fortsätter den trenden kommer vi få se två allianspartier under 4% samtidigt och då kommer de svettas ordentligt. Samtidigt kommer insikten att alliansen aldrig kan få makten utan att samarbeta med SD.

Min känsla är att SD tagit fler sympatisörer från S efter valet. Troligen s-väljare som inte är glada åt MP och V. MP kan bli ett riktigt sänke för Löfven. Och en tillgång för SD, hur absurt det än låter.
2015-04-24, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Att SD ökar trots att partiledningen uppträder som barnungar i media är talande, det säger lite om hur lite förtroende 7K har.

Det ställer också frågan, finns det verkligen inte något alls som kan stoppa SD:s tillväxt?
Allt som krävs för att stoppa SD är lite sunt jävla bonnaförnuft. Men det är svårhittat nuförtiden
2015-04-24, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det kan du ha rätt i. Om en ökning i M är resultatet av utraderade FP och KD samt ett C på 4,002 % så köper jag konceptet.

FAst, jag ser helst inte att M går förbi S. Då kan S bli desperata och göra oväntade saker.
2015-04-24, 12:34
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Allt som krävs för att stoppa SD är lite sunt jävla bonnaförnuft. Men det är svårhittat nuförtiden

Ja det är ju inte som de funnits på länge i 7K.
2015-04-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Vi har alltså just nu en regering som stöds av mindre än en tredjedel av väljarkåren. Bedrövligt, minst sagt. Har vi haft en tunnare regering sedan den s.k. Ullsten-regeringen 78-79, med aktivt stöd av endast 39 ledamöter i Riksdagen? Det känns onekligen som att ett nyval (extra val) skulle vara på sin plats.

Att M ökar så mycket tror jag är ett uttryck för ren desperation hos många väljare. Det är ju inte direkt så att AKB har gjort några publikfriande utspel på sistone. Tvärtom, hon håller ju bara käft.

Och att påstå att DÖ inte har något med SD:s rekordsiffror att göra är ju bara efterblivet.

Ja, 19,5 %, smakar gott minsann! Ikväll blir det banne mig ett par stänkare.

Det skulle vara intressant att se några statsvetare uttala sig om M's ökning. Tar de från S eller käkar M upp småpartierna?

Regeringen Ullsten var en expeditionsministär, det var alltjämt borgerlig majoritet i riksdagen då. Samma sak med Fälldin III, när M lämnat regeringsposterna.
2015-04-24, 12:38
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det blir 20% under sommaren.
SD:s belackare har underskattat hur många inavlade rasistiska bonnjävlar med järnrör det faktiskt finns i landet.
Blir väl lite knepigare att kalla SD för ett extreeemt parti långt ute på kanten framöver. Och framgång föder framgång, när folk ser siffrorna så är det nog ännu fler som väljer SD.
2015-04-24, 12:39
Medlem
Citat:

JAg tror tvärtom att det gynnar SD. Medelväljaren vill se SD markera åt höger. Att spelet kanske inte varit helt rent skiter genomsnittsväljaren fullständigt i. Han/hon röstar på Åkesson i första hand.
2015-04-24, 12:43
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
FAst, jag ser helst inte att M går förbi S. Då kan S bli desperata och göra oväntade saker.

Hurså, som vad egentligen? Har inte Löfven sagt att han struntar i opinionsundersökningar?
2015-04-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Jag tror SD stärkts ganska mycket av att rensa ut sådana som Hanen och Kasslern.

Säkerligen uppfattas de som bråkmakare av de flesta väljare. Jag tycker det är egendomligt att vissa inte inser detta. Hahne och Kasslern kan vara hur skickliga politiker som helst, men uppfattas de som illojala bråkmakare så uppskattar genomsnittsväljaren att de slängs ut.
2015-04-24, 12:47
Medlem
Citat:

Jag tror det har mer att göra med medias impotens mot SD. Man har ropat varg så många gånger att det liksom inte gör någon skillnad längre:

1. Media har hela tiden slagit fast att SD är ett vidrigt, genomrasistiskt parti fullt av lågstatusmänniskor som försöker "putsa fasaden" men bara väntar på att "kasta masken".

2. Människor litar inte på att medias bild av SD är objektiv.

Så enkelt är det - och var det redan under järnrörsskandalen. Om SD då valt att ifrågasätta medias narrativ istället för att bekräfta det så hade man vuxit snabbare i opinionen, inte långsammare.

Tanken att SD kan "anpassa sin image" till ett rumsrent ideal via svenska medier fientliga till partiet har alltid varit genomkorkad. Nyckeln har hela tiden varit att svenska folket inte litar på medias bild av SD.

Ett sketet parti på 5% hade kunnat tvaga sig i duschen dygnet runt och ändå luktat svett på ledarsidorna. Ett parti på 20-25% luktar karl och är attraktivt just för sin icke-anpasslighet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in