2015-04-24, 09:04
Medlem
cutlerjrs avatar
Fantastisk siffra i yougov. Nu skiljer det bara 6,7% till S och att bli största parti. 2018?!
2015-04-24, 09:22
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tycker snarare att det är bra att M ökar då deras och SDs ökning tar utrymme från övriga partier inom alliansen. Fortsätter den trenden kommer vi få se två allianspartier under 4% samtidigt och då kommer de svettas ordentligt. Samtidigt kommer insikten att alliansen aldrig kan få makten utan att samarbeta med SD.

Det kan du ha rätt i. Om en ökning i M är resultatet av utraderade FP och KD samt ett C på 4,002 % så köper jag konceptet.
2015-04-24, 09:22
Medlem
Regeringspartierna (26,2 + 5,6 = 31, 8) Alltså inte mycket mer än vad m haft i OU! Jo visst, säger då PK-tomten, men v igår ju i regeringsunderlaget.

Precis, och hur kan man ha ett antidemokratiskt parti i regeringsunderlaget? Hur har man mage?

Och varför försvarar inte m och c demokratin?

I alla fall 19,5/ 31,8 = 61,3 procent

SD motsvarar alltså 61,3 procent av regeringspartierna

Kommer vi till 75 procent vi nästa val, och vaknar PK-partierna upp innan dess?
2015-04-24, 09:29
Medlem
Goldwaters avatar
Nu är jag inte mycket till övers för att spekulera baserat på enskilda mätningar, men SDs trend är god och det är (troligtvis) långt kvar till valet. Att de får 20% (eller mer) vid nästa val känns i dagsläget ganska givet.

Det som är intressant i ett sådant läge blir regeringsbildningen. Ponera att dagens Yougov siffror står sig. I alla normala länder skulle då den givna regeringsbildaren vara M+SD alternativt S+SD. Båda skulle komma nära egen majoritet och behöva samarbeta med ett eller maximalt två partier till, beroende på hur andra partier röstar.

SD är på väg att vinna.
2015-04-24, 09:40
Medlem
PatriaNostras avatar
Vi har alltså just nu en regering som stöds av mindre än en tredjedel av väljarkåren. Bedrövligt, minst sagt. Har vi haft en tunnare regering sedan den s.k. Ullsten-regeringen 78-79, med aktivt stöd av endast 39 ledamöter i Riksdagen? Det känns onekligen som att ett nyval (extra val) skulle vara på sin plats.

Att M ökar så mycket tror jag är ett uttryck för ren desperation hos många väljare. Det är ju inte direkt så att AKB har gjort några publikfriande utspel på sistone. Tvärtom, hon håller ju bara käft.

Och att påstå att DÖ inte har något med SD:s rekordsiffror att göra är ju bara efterblivet.

Ja, 19,5 %, smakar gott minsann! Ikväll blir det banne mig ett par stänkare.
2015-04-24, 11:39
Medlem
flipflaps avatar
Jag menar att ALLA skall, genom de kanaler de har till förfogande KRÄVA omval. Så skulle det gå till i vilken Europeisk demokrati somhelst.

Skriv till, mejla till era lokalpolitiker. Skriv till mejla til era tidningar. Kräv ett omval.

Det är det enda hederliga i det här läget. Låt oss syna vad som är vad.
2015-04-24, 11:49
Medlem
Jag har aldrig förstått vad Sifo har för motiv att styra sina undersökningar så att SD konsekvent får betydligt lägre siffror hos dem än hos andra. Finns det en verklig styrning riskerar de hela sin trovärdighet då det ger utslag över hela linjen. Har någon från Sifo gett något egentligt svar på varför det ser ut som det gör?
2015-04-24, 11:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Jag har aldrig förstått vad Sifo har för motiv att styra sina undersökningar så att SD konsekvent får betydligt lägre siffror hos dem än hos andra. Finns det en verklig styrning riskerar de hela sin trovärdighet då det ger utslag över hela linjen. Har någon från Sifo gett något egentligt svar på varför det ser ut som det gör?
Därför ser det ut som det gör:
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Äh, de bryr sig inte. Om Sifo var en restaurang skulle de vara en där man inte kan betala med kort, och när man säger till dem "ni måste börja ta kort annars kommer ni att tappa en massa kunder!" kommer de att peka på sin fullsatta restaurang i bakgrunden och säga "tack för din jätteintressanta input".
2015-04-24, 11:58
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Helt klart, den är lysande.
Finns dock möjligheter att göra den ännu bättre. Skulle t.ex. vara bra om man kunde filtrera bort de institut man anser är helt oseriösa som t.ex. Sifo, Ipsos och Skoop alternativ kunna vikta upp institut med deras inkompetensfaktor .

Kan vara frestande att filtrera bort skojarinstituten Sifo, Ipsos och Skop för att få bättre genomsnitt per månad för SD.

Men med den utomordentliga översiktliga redovisning status.st presenterar framgår dessa skojarinstituts inkompetenta oduglighet och kurruptionsnivå i all sin glans!

Bra för skojarna att ha ögonen på sig och bra för att bedöma skojarnas propagandaambitioner under en täckmantel av opinionsundersökningar!
2015-04-24, 12:13
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har det förresten nått över 20% i någon mätning ännu, har inte följt med i utvecklingen de senaste månaderna.
Nej. Det högsta resultatet någonsin är 19,5% och det var idag.
2015-04-24, 12:20
Medlem
Bilden stärks av ett SD som är helt skottsäkert mot negativ rapportering - på något sätt är den redan diskonterad och tas antagligen med en stor, trött skopa salt.

Karlssons utrensningar och den hycklande sunkighet som partiet utstrålar verkar mest beröra de närmast sörjande, vilket säkert är glädjande för parttoppslojalisterna. Å andra sidan bekräftar det också att allt tal om att prydliga SDU skulle skrämma bort väljare med "nazivibbar" bara var nys.

Röstmaximeringen hade varit att behålla alla duktiga krafter med driv och inte ängslas för att väljarna ängslas. INGET skrämmer från SD nu. En partisprängning är en större fara.

De positiva händelserna har däremot varit spektakulära på senare tid: Skavlan, Aftonbladets "SD på väg att bli störst bland män!" och en fördelaktig SVT-utfrågning av Karlsson, med snälla frågor och neutralt anslag.

Plus den hela tiden eskalerande migrationsfrågan - där t o m drunknande människor i Medelhavet bara understryker att situationen är ohållbar.

Allt detta gör att trenden uppåt nog fortsätter och blir självförstärkande - ett parti på 20% är ju per definition rumsrent och icke-extremt. Växandets normalisering.
2015-04-24, 12:20
Medlem
trickydicks avatar
19.5% är fantastiskt, jag undrar om inte rådatan visade drygt 20% och att det är nedviktat.
20% skulle skicka chockvågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in