Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 06:41
  #28249
Medlem
svallerbyttans avatar
SD ökar med 0,2% i Svensk Väljaropinion till 14,1%. Det är alltså all time high i denna poll of polls.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6127904
2015-03-29, 08:36
  #28250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Jag är inte säker på det personligen. En sak hade varit ifall Åkesson bara fick massa smaklösa anklagelser som han enkelt kunde svara och motbevisa. Detta hade bara gynnat Åkesson. Men nu framstod han som skyldig, han blev defensiv, stammade och lyckades inte formulera bra svar. Om det var klippt på det viset eller inte spelar inte särskilt stor roll då det i vilket fall som helst är den bilden som förmedlas till tittarna. Jag är inte säker på att alla ser igenom Skavlans ihåliga retorik och tänker efter en extra gång.
Det är helt olika logik som gäller beroende på vem betraktaren är.

PK-träskets äckelpottor tror att det sämsta som kan hända är att SD-representanter får vara med i "mysprogram" och framstå som mer mänskliga. De inbillar sig att detta genererar sympatiröster och "bidrar till normalisering". Det bästa som kan hända, tror de, är att man pepprar med gotcha-frågor. Detta, tror PK-trollen, ska leda till att tittare som röstar på SD (eller funderar på att göra det) blir upplysta med ny info, får en aha-upplevelse och byter spår.

För SD-väljarnas vidkommande är det tvärtom. Det gör vare sig till eller från om Åkesson framstår som mysig och mänsklig, det är tämligen ointressant. Allt är upphängt på att dessa är väljare som är fast övertygade om att nuvarande invandringspolitik är katastrofal för Sverige och SD är det enda av åtta riksdagspartier som instämmer. Om partiets politiker är trevliga, otrevliga, bra eller dåliga är sekundärt. Som vinterns opinionssiffror visat spelar det inte ens någon roll om Åkesson är borta ur bilden. Partiet kan inte "normaliseras" eftersom de redan är det enda normala partiet, så den aspekten finns inte på kartan. Tröttsamma gotchafrågor däremot, av typen "vem är svensk egentligen" och "vad tycker du om det här rasistiska uttalandet från 1997", boostar väljarnas SD-sympatier för att det återigen blir en uppvisning i när den moralpredikande PK-eliten går till angrepp mot alla som ifrågasätter nuvarande invandringspolitik. Demoskop har t.o.m. identifierat det som ett av skälen till varför folk gått till SD - att partiet blir annorlunda och mer hårdhänt behandlade än övriga partier.

Det blev alltså inte 1-0 till Åkesson i första halvlek och kvittering av Skavlan i andra, som SD-hatarna tror. Det blev 0-0 i första och 1-0 till Åkesson i andra.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-03-29 kl. 08:40.
2015-03-29, 10:37
  #28251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är helt olika logik som gäller beroende på vem betraktaren är.

PK-träskets äckelpottor tror att det sämsta som kan hända är att SD-representanter får vara med i "mysprogram" och framstå som mer mänskliga. De inbillar sig att detta genererar sympatiröster och "bidrar till normalisering". Det bästa som kan hända, tror de, är att man pepprar med gotcha-frågor. Detta, tror PK-trollen, ska leda till att tittare som röstar på SD (eller funderar på att göra det) blir upplysta med ny info, får en aha-upplevelse och byter spår.

För SD-väljarnas vidkommande är det tvärtom. Det gör vare sig till eller från om Åkesson framstår som mysig och mänsklig, det är tämligen ointressant. Allt är upphängt på att dessa är väljare som är fast övertygade om att nuvarande invandringspolitik är katastrofal för Sverige och SD är det enda av åtta riksdagspartier som instämmer. Om partiets politiker är trevliga, otrevliga, bra eller dåliga är sekundärt. Som vinterns opinionssiffror visat spelar det inte ens någon roll om Åkesson är borta ur bilden. Partiet kan inte "normaliseras" eftersom de redan är det enda normala partiet, så den aspekten finns inte på kartan. Tröttsamma gotchafrågor däremot, av typen "vem är svensk egentligen" och "vad tycker du om det här rasistiska uttalandet från 1997", boostar väljarnas SD-sympatier för att det återigen blir en uppvisning i när den moralpredikande PK-eliten går till angrepp mot alla som ifrågasätter nuvarande invandringspolitik. Demoskop har t.o.m. identifierat det som ett av skälen till varför folk gått till SD - att partiet blir annorlunda och mer hårdhänt behandlade än övriga partier.

Det blev alltså inte 1-0 till Åkesson i första halvlek och kvittering av Skavlan i andra, som SD-hatarna tror. Det blev 0-0 i första och 1-0 till Åkesson i andra.

Dessutom är femtio procent av väljarna inte intresserade av politik. Nu fick de stifta bekantskap med en politiker som är mot invandringspolitiken. De fick med egna ögon se hur PK-trollet förföljde Åkesson. Från och med i fredags finns därför Åkesson och SD på kartan som ett invandringskritiskt parti för många många av dessa väljare. Och detta kan inte annat än gynna SD vid nästa val.
2015-03-29, 11:39
  #28252
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De som reagerat negativt är troligen mest norska SD-sympatisörer med andra ord inte representativa någonstans.

Nej!!
Norrmännen skiter väl högaktningsfullt i svensk politik i princip.
Men det här var något unikt som aldrig tidigare hänt i programmets historia,och det reagerade man på. Läs vad man skriver i debattartiklarna i norsk media .
Men det här gick precis som SD förutspått,det blev en jättesnackis,och Jimmie fick sympati vilket resulterade i både medlemstillströmning och antagligen ett rejält lyft i opinonen.
ska vi gissa på 20 procent före semestern?
2015-03-29, 23:29
  #28253
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
ska vi gissa på 20 procent före semestern?
Menar du i enskilda mätningar då?

För att genomsnittet skulle öka till 20% före semestern kommer inte ske.
2015-03-30, 01:31
  #28254
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Menar du i enskilda mätningar då?

För att genomsnittet skulle öka till 20% före semestern kommer inte ske.

Enskilda mätningar. Titta efter Novus, Yougov, Sentio, Inizio.
De andra är inte ute och cyklar. De har fått punktering, ramlat och skrapat knäna och ligger och ojar sig som Peter Griffin.

Efter det här i fredags som jag först tyckte var felagerat av Åkesson har jag lugnat mig och tror hans sävlighet medan Fredriks gapande och avbryt ger ett sverigevänligare resultat än att Åkesson skulle börjat be honom hålla tyst och gått den hårda linjen. Bättre att göra det i Agenda och liknande.
Nu får Skavlan skämmas, ingen annan. Och svenskarna HATAR mobbing och trakasserier. Speciellt av folk som har/haft det svårt.
Jag skrev för några veckor sedan att SD bryter 20% i OI efter sommaren.
Tror nu att det kan ske redan före.

Extraval anyone? annat parti som vill det?
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-03-30 kl. 01:35.
2015-03-30, 08:41
  #28255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Enskilda mätningar. Titta efter Novus, Yougov, Sentio, Inizio.
De andra är inte ute och cyklar. De har fått punktering, ramlat och skrapat knäna och ligger och ojar sig som Peter Griffin.

Efter det här i fredags som jag först tyckte var felagerat av Åkesson har jag lugnat mig och tror hans sävlighet medan Fredriks gapande och avbryt ger ett sverigevänligare resultat än att Åkesson skulle börjat be honom hålla tyst och gått den hårda linjen. Bättre att göra det i Agenda och liknande.
Nu får Skavlan skämmas, ingen annan. Och svenskarna HATAR mobbing och trakasserier. Speciellt av folk som har/haft det svårt.
Jag skrev för några veckor sedan att SD bryter 20% i OI efter sommaren.
Tror nu att det kan ske redan före.

Extraval anyone? annat parti som vill det?

Det blir väldigt intressant närmaste tiden. Ska alliansen gå med på högre bensinskatt och sänkning av ROT? Ska de lägga sig platta för sossar och MP? Var går gränsen för alliansens väljare? Det mullrar i leden ute i landet, inte bara bland alliansens väljarna utan bland dess lokalpolitikerna också.

20% för SD? SD på andra plats? Det ligger inte långt borta, det är jag övertygad om. Jag tror DÖ spricker under året och då är regeringskris och extra val ett faktum.

Därefter börjar jakten på S och på första platsen. Som någon annan skrev i tråden, sossarnas väljare kommer börja röra sig till SD när SD närmar sig S och SD framstår som ett reellt och bättre alternativ än S. Det kommer med andra ord ske lagom till extra valet.

Om inte JÅ mörkar formen tror jag det bästa för SD är om han avgår och ny partiledare tillsätts. Vi har dryftat det litet i tråden och jag tror mer och mer på Jomshof. Han är en skicklig kommunikatör :
https://www.youtube.com/watch?v=_aMWj9vg2g4
2015-03-30, 09:05
  #28256
Medlem
atts avatar
Extraval, knappast. Alliansen är överlycklig att inte behöva regera nu.

SD på väg mot 20%, tack Skavlan för en liten men bra insats.
2015-03-30, 09:45
  #28257
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det blir väldigt intressant närmaste tiden. Ska alliansen gå med på högre bensinskatt och sänkning av ROT? Ska de lägga sig platta för sossar och MP? Var går gränsen för alliansens väljare? Det mullrar i leden ute i landet, inte bara bland alliansens väljarna utan bland dess lokalpolitikerna också.

20% för SD? SD på andra plats? Det ligger inte långt borta, det är jag övertygad om. Jag tror DÖ spricker under året och då är regeringskris och extra val ett faktum.

Därefter börjar jakten på S och på första platsen. Som någon annan skrev i tråden, sossarnas väljare kommer börja röra sig till SD när SD närmar sig S och SD framstår som ett reellt och bättre alternativ än S. Det kommer med andra ord ske lagom till extra valet.

Om inte JÅ mörkar formen tror jag det bästa för SD är om han avgår och ny partiledare tillsätts. Vi har dryftat det litet i tråden och jag tror mer och mer på Jomshof. Han är en skicklig kommunikatör :
https://www.youtube.com/watch?v=_aMWj9vg2g4

Regeringskris kan det ju inte bli om inte Alliansen och SD tillsammans fäller regeringen?

Den enkla vägen är förstås ett misstroendevotum i riksdagen men....

Regeringen Löfven går just nu, trots fadäserna och de ständiga amatörmässiga dikeskörningarns bättre än den döende alliansen.

DÖ överenskommelsen, ledarbyten/bråk och interna strider inom allianspartierna förlamar allt utvecklingsarbete och alliansens allt solkigare arv exploderar nu vecka för vecka, havererad migrationspolitik, vilket skenande kriminalitet, systematisk plundring och kollaps av offentliga system som vårdassistsnsreformen, etableringslotsreformen, friskolor, Pisakatastrof, avvecklat försvar m.m.

Allt detta tillsammans med DÖ överenskommelsen där man avsagt sig regeringsmakten gör att den rödgröna amatörregeringen kan sitta kvar - de framstår inte som speciellt mycket sämre än den alliansregering de ersatt!
Ett alternativ som dessutom lovat att inte utmana eller rösta bort sina inbillade politiska motståndare.

Löfven kan igen hota med att utlysa nyval inför en panikslagen och söndrande allians som varken bytt ledning, tagit fram en ny politik som skall stoppa väljarflödet till SD eller klarar att samarbeta med Sd.

Nu är det ju alliansen själva som bäddat för sin egen undergång, geniet Reinfeldts arv är borgerlig handlingsförlamning och på sikt marginalisering.
Allt för att man inte insett kraften i migrationsfrågan och lyckats ta fram en ansvarsfull och fungerande politik i tid.

Man har själva skapat utmanaren SD, en utmanare som är på god väg att krossa alliansen.

Nu börjar det bli för sent - alliansens trovärdighet och ens möjlighet att skärpa sin migrationspolitik saknas, bara delar av M förordar en skärpt migrationspolitik, många allianspolitiker säger öppet att en tillräckligt skärpt migrationspolitik eller samarbete med SD riskerar att leda till alliansens sönderfall.

Så länge som Sd står för det enda alternativet till den övriga sjuklöverns migrationspolitik så är deras tillväxt garanterad.

Jag tror inte på ett samarbete mellan SD och alliansen i det här läget - först måste Sd växa ytterligare och något alliansparti röstas ut i nästa val för att elefanten i rummet skall kunna diskuteras på allvar.

Mer brottslighet, skattehöjningar och falsk verklighetsbeskrivning kopplat till den söndrande migrationspolitiken måste till.

Sd måste fortsätta att äta upp alliansen och marginalisera M - ett M som inte kommer att ha någon roll att fylla och inte ha någon chans komma till regeringsmakten när alliansen går under.

Ännu är vi inte där, alliansen måste plågas, förnedras och sakta blödas torra innan tiden är inne.
__________________
Senast redigerad av medelklassman 2015-03-30 kl. 09:52.
2015-03-30, 10:52
  #28258
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Grafiken till SD-modellen är nu uppdaterad:

https://drive.google.com/file/d/0B7m...VDQ/view?pli=1
2015-03-30, 12:16
  #28259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Regeringskris kan det ju inte bli om inte Alliansen och SD tillsammans fäller regeringen?

Den enkla vägen är förstås ett misstroendevotum i riksdagen men....


S och MP skulle regera på Alliansens politik fram till nästa lagda budget. DÖ skapades. Nu bryter regeringen tidigare givna löften om ROT och bensinskatten. Delar av M i uppror, vissa (Skåne ev Östergötland osv) menar att Löfven genom detta ändrar spelreglerna och att DÖ då är överspelad. I detta läge om Alliansen överger DÖ och inte släpper igenom stora delar av regeringens budget och röstar ner dem i riksdagen så är väl det en regeringskris? En minoritetsregering som inte får igenom sin politik i riksdagen?

Jag kanske har fel och DÖ överlever till 2018. Att lägga ner sina röster i de frågor alliansen och regeringen skiljer sig åt får väl betraktas som att rösta emot sin egen politik? Hur ska man bedriva en valkampanj inför 2018 om man en hel mandatperiod stött sina motståndares? Nu lovar vi... På riktigt... Hedersord... Det är en gåta för mig hur alliansen överhuvudtaget kan tro att väljarna skulle lita på dem? Litar de ens själva på att Löfven står vid sitt ord om DÖ om alliansen skulle bilda en minoritetsregering 2018?

Att ALLA försök att sänka SD misslyckats säger också en del. SD ökar successivt hela tiden oavsett var, hur, när, varför, vem som attackerar dem. SDs företrädare i "blåsväder", SDs partiledare sjuk och äter antidepressiva, mysfarbrorn drar ner byxorna på rasisten i på bästa sändningstid. Inget spelar någon roll, SD ökar.

Så sent som för 7-10 månader sedan sa OU att kampen om tredje platsen var jämn och stod mellan SD och MP. I verkligheten var SD nästan dubbelt så stora som MP. Nu känner alltfler att SD har vittring på andra platsen. Varför skulle OU överlag vara mera rätt nu? SD skulle redan nu kunna vara förbi M. Varför skulle inte SD kunna ha vittring på första platsen inom ett år? Detta är väl det enda som talar emot ett extra val. 7K vet att SD går fram med sjumilakliv oavsett vad som görs, så de kan lika gärna vänta till 2018. Resultatet för dem blir detsamma. Om det var jobbigt att vara valarbetare i 7K 2014 så är det en västanvind mot vad som kommer 2018.
2015-03-30, 13:47
  #28260
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Enskilda mätningar. Titta efter Novus, Yougov, Sentio, Inizio.
De andra är inte ute och cyklar. De har fått punktering, ramlat och skrapat knäna och ligger och ojar sig som Peter Griffin.

Efter det här i fredags som jag först tyckte var felagerat av Åkesson har jag lugnat mig och tror hans sävlighet medan Fredriks gapande och avbryt ger ett sverigevänligare resultat än att Åkesson skulle börjat be honom hålla tyst och gått den hårda linjen. Bättre att göra det i Agenda och liknande.
Nu får Skavlan skämmas, ingen annan. Och svenskarna HATAR mobbing och trakasserier. Speciellt av folk som har/haft det svårt.
Jag skrev för några veckor sedan att SD bryter 20% i OI efter sommaren.
Tror nu att det kan ske redan före.

Extraval anyone? annat parti som vill det?

Om SD ökar p.g.a. Skavlan så är detta säkert övergående, och kommer att vara glömt om några månader.

Det bestående blir helt enkelt att Skavlan förstört sitt eget varumärke!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback