2015-04-23, 11:55
Medlem
flipflaps avatar
http://status.st/

Jag skulle vilja att ni tar en titt på en särskild graf. Jag kan inte kopiera in den här (kanske någon kan hjälpa till med det?)

Den graf jag vill peka på heter "Linjär trendlinje för de gamla riksdagspartierna"

Den har sedan 2012 pekat ned med ca 30-35 graders fall. Jävligt stabil nedgång. Kolla in själva och berätta vad ni tänker.
Det ser ut att gå stabilt utför trots skandaler och utspel. Det verkar som att det inte finns något sjuklövern kan göra längre.
2015-04-23, 12:18
Medlem
en1kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
http://status.st/
Det ser ut att gå stabilt utför trots skandaler och utspel. Det verkar som att det inte finns något sjuklövern kan göra längre.
Det ända sjuklövern kan göra är väl att ta in så många invandrare som möjligt innan valet 2018, även om ingen vinner på det men..

Även så har SD 19 % av ''YouGov''. Kan det stämma?
2015-04-23, 12:29
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Det ända sjuklövern kan göra är väl att ta in så många invandrare som möjligt innan valet 2018, även om ingen vinner på det men..

Även så har SD 19 % av ''YouGov''. Kan det stämma?

Man ska alltid ta enskilda opinionsundersökningar med en nypa salt.
Har Sverigedemokraterna stöd av 19% av väljarkåren? Det tvivlar jag på.
Har Sverigedemokraterna stöd av mer än 13% (höstens val) av väljarkåren? Med största sannolikhet.

Sverigedemokraterna om man kollar på samtliga mätningar som har gjorts pendlar nog mellan 15 - 17% i väljarstöd för tillfället. En markant ökning från 13% för bara lite mer än ett halvår sedan.
Ett Sverigedemokraterna som får i majoriteten av opinionsundersökningar över 18% innan året är slut tror jag att vi har att vänta oss. Just nu finns det absolut ingenting som tyder på att Sverigedemokraterna skulle minska, SDU fadäsen var ett brus men samtidigt fick man nog en hel del stödröster på grund av Skavlans behandling gentemot Åkesson.
2015-04-23, 12:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Sverigedemokraterna om man kollar på samtliga mätningar som har gjorts pendlar nog mellan 15 - 17% i väljarstöd för tillfället.

Snarare verkar man ligga runt 17-19%. Du måste ta med dom fel som många opinionsinstitut har. Dom flesta bomade kraftigt vid valet och bara någon enstaka har sagt sig bytt mätmetod. Resten har samma fel som innan (ca 1,35).
2015-04-23, 12:46
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Snarare verkar man ligga runt 17-19%. Du måste ta med dom fel som många opinionsinstitut har. Dom flesta bomade kraftigt vid valet och bara någon enstaka har sagt sig bytt mätmetod. Resten har samma fel som innan (ca 1,35).

Det är sant, Jag hade glömt bort att opinionsinstituten ständigt underskattar Sverigedemokraternas stöd. Markant ökat stöd på bara lite mer än ett halvår med andra ord, imponerande.
2015-04-23, 18:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar

SOM-institutets prestationer i samband med mätningar av SD-stödet beror sannolikt inte i huvudsak på S-märkta medarbetare - allt talar istället för att det är vanlig inkompetens och oduglighet som är grundorsaken till den bristande precisionen i mätningarna!
2015-04-23, 18:57
Medlem
Mac-Arthurs avatar

För övrigt anser jag att mannen bakom status.st borde få en medalj eller annan form av uppskattning!

Sidan är mer än fenomenal i form och sakllgt, statistiskt pedagogiskt avseende!
2015-04-23, 19:44
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Novus/Tv4 släpper sin April-mätning nu på morgonen.
Liten ökning för SD till 15,8%

Ännu ett bevis på att Sifo är ett par riktiga skojare.
2015-04-23, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

För övrigt anser jag att mannen bakom status.st borde få en medalj eller annan form av uppskattning!

Sidan är mer än fenomenal i form och sakllgt, statistiskt pedagogiskt avseende!

Helt klart, den är lysande.
Finns dock möjligheter att göra den ännu bättre. Skulle t.ex. vara bra om man kunde filtrera bort de institut man anser är helt oseriösa som t.ex. Sifo, Ipsos och Skoop alternativ kunna vikta upp institut med deras inkompetensfaktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
hur är det ens möjligt att moderaterna skulle ha ökat efter decembersveket?

Det är tydligt att vi går mot en riksdag med tre stora partier, S, M och SD. När det finns så många som åtta partier räcker helt enkelt inte procenten till för de andra. Det i sin tur gör att det blir ännu mer ointressant att rösta på småpartierna eftersom deras låga siffror inte räcker till för något inflytande och därför går de in i en ond spiral (eller god om man vill att de åker ut).

MP och även V får däremot oförtjänt stort inflytande pga att S är så inkompetenta och superförhandlaren Stefan (brutna) Löf(t)en visat sig vara så kapitalt dålig på förhandlingar. Därmed har V + MP större chanser att undvika att bli marginaliserade men det vägs upp av att väljarna tröttnat totalt på MP's inkompetens och hyckleri. På vänstersidan spretar det alltså åt lite olika håll och trenden blir totalt sett att S och MP minskar samt att V står pall eller ökar något.
2015-04-23, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Missnöjda S-väljare som inte gillar att löfvén suger miljökuk.
Novus säger att viss tillströmning kommer från SD, vilket jag finner obegripligt. Vad har AKB gjort för att locka tillbaka dessa? Har man väl sett verkligheten och gått över till SD nöjer man sig inte med en tyst partiledare som passivt låter MPK regera, och som på sin höjd slänger ut ett floskelben åt de moderata väljarna att tugga på - Är det detta som de tillbakagående SD-väljarna låtit sig imponeras av? https://www.youtube.com/watch?v=lWaBNx-oxG4&feature=youtu.be

Möjligen kan jag tänka mig att uteslutningarna av Hahne etc gjort nån promille SD-väljare missnöjda, men då knappast de som nyss kommit från M. Dessa går snarare till något finnigt marginaliserat nynazistparti när det insett att SD inte är det rasistparti media påstår att de är.
2015-04-23, 23:49
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
SD och S-modellerna uppdaterade.

Jobbar på liknande modeller för övriga partier. Kommer i dagarna.
2015-04-24, 00:51
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jobbar på liknande modeller för övriga partier. Kommer i dagarna.

Här kommer första versionen av "parti-modellen". Hämta PDFen för högupplöst grafik. Innehåller SD och de flesta övriga partierna (saknar än så länge FP och FI), samt höger och vänsterblocken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in