Jag tänkte på Andy McCoy i Hanoi Rocks, insåg också att det är glamrock och inte hårdrock
Men där lärde du mig något nytt.
Du skrev trummis. Sen är Andy McCoy (gitarrist) en av rockhistoriens största skitsnackare och det är ingen som vet om han är rom eller ej. Allra minst han själv.
Du skrev trummis. Sen är Andy McCoy (gitarrist) en av rockhistoriens största skitsnackare och det är ingen som vet om han är rom eller ej. Allra minst han själv.
Kan ärligt talat väldigt lite om rockband, ber om ursäkt.
Jag har hört ett rykte för länge sedan, att Anna Books pappa skall vara spansk rom, är det någon annan som hört det?
Jag kommer tyvärr inte ihåg vad han heter, men han hade väl ett ons med Annas mamma, och så blev hon till.
Hur som helst, en kompis från spanien, som kan mer om släktnamnen där, sade att det (Anna Books pappas efternamn) är ett typiskt namn för spanska romklaner, lite som vi svenskar vet att efternamnet Grönfors är typiskt zigenarnamn.
Jag blev själv nyfiken , Jag googlade "kända romer" fick en träff som var vettig.
Kända romer - Romska kulturcentret Stockholm
3 namn kan dom klämma fram..
Katarina Taikon
Aktivisten, skådespelaren och författaren Katarina Taikon föddes i Örebro 1932.
Django Reinhardt
Det finns mycket man kan säga om Jean ”Django” Reinhardt. Han anses av många vara världens främste gitarrist någonsin, och den förste europé som tillförde något till jazzmusiken. Född 1910
Andy McCoy
En annan inflytelserik gitarrist med romskt påbrå är Antti Hulkko, mer känd under sitt artistnamn Andy McCoy.
Inga direkta världskändisar.. varför lyser Romerna med sin frånvaro ? Inga framgångar i Idrott? Kändiskockar?
Vart är alla Romer i vardagslivet? Man möter turkar, finnar, svenskar, afrikaner överallt när man rör sig i stan på ICA, på jobbet , på macken men jag ser aldrig någon som ens påminner om en Rom.. vart jobbar dom?
Juste enligt FN rapport från 2010 .. " Av Sveriges 50 000 romer är 80-90 procent arbetslösa."
Andy McCoy är inte rom, däremot är han väldigt fascinerad och går ut med att han är rom.
Niklas Strömstedt eftersom hans mamma var zigenare. Hasse Aro ska tydligen också ha zigenarblod i sig, kanske är därför han dras till kriminalprogram hela tiden...