2015-04-23, 07:26
  #5161
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vadå kraschar allt. Folk får väl bygga sina egna bostäder om de inte kan köpa, gör som min farfar, bygg från grunden.

Sant! Kanske skulle vara en bra ide att kunna tjäna stora pengar på?!
Citera
2015-04-23, 07:35
  #5162
Medlem
Alla kan inte bo på Östermalm som bara är till de riktigt rika i framtiden nej bostadsbristen måste lösas genom att bygga utåt. Exempel nya vägar, tåg och tunnelbana till Arlanda, Enköping och sedan nya fina villor och lägenheter utmed.
Citera
2015-04-23, 07:41
  #5163
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vadå kraschar allt. Folk får väl bygga sina egna bostäder om de inte kan köpa, gör som min farfar, bygg från grunden.

Folk gör det men det kostar också.

Citat:
Ursprungligen postat av utred
Alla kan inte bo på Östermalm som bara är till de riktigt rika i framtiden nej bostadsbristen måste lösas genom att bygga utåt. Exempel nya vägar, tåg och tunnelbana till Arlanda, Enköping och sedan nya fina villor och lägenheter utmed.

Stockholm kan förtätas mycket om vi skulle vilja det. Större avstånd till allt är en tveksam lösning då det leder till längre restider och lägre livskvalitet och det blir heller inte billigt att ordna infrastrukturen.

Vilken bostadsbrist förresten, vilka är det idag som saknar bostad?
Citera
2015-04-23, 07:52
  #5164
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Stockholm kan förtätas mycket om vi skulle vilja det. Större avstånd till allt är en tveksam lösning då det leder till längre restider och lägre livskvalitet och det blir heller inte billigt att ordna infrastrukturen.

Större avstånd och utspriddhet tror jag leder till ghettofiering och är inte önskvärt. Det är mycket bättre att jobba med förtätande åtgärder för att minska ghettoriskerna. Nya ghetton ska vi inte bygga, det är alldeles för dyrt.

Att få till en bättre rörlighet inom det befintliga hyresbeståndet vore också bra.
Citera
2015-04-23, 08:28
  #5165
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tror nog att skattebetalarna skulle protestera med tanke på vilka det är det som är skattebetalare på allvar.

Och det är knappast de som gapar om "bostadsbrist"...

Tycker Cornucopia faktiskt satt fingret på vad det verkligen är brist på:

"Om definitionen av bostadsbrist ska vara ”tillgängligheten på billiga, hyresreglerade, subventionerade förstahandskontrakt i centralaste läge” så kommer vi alltid ha bostadsbrist (vilket vi också alltid haft om man har ett minne längre än en guldfisk)."


Vad man kan göra är att lyssna på de som faktiskt bygger bostäder och har kunnande om det. Inte politiker. De vet inte ett skvatt och har bara stora käftar men inga öron. Krokodiler alltså

Här är en man ska lyssna på som dessutom kan: Lennart Weiss.

http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/kaplans-bopolitik-ar-bara-kosmetika/

Precis som du säger är det knappast medelklassen som skriker efter bostäder. Inte ens barnen till köpstark medelklass klagar då de ofta kan köpa sig sin bostad.

Problemet som jag ser det är bostäder till alla de människor i Sverige som inte kan försörja sig själva och som helt saknar kapital. Modulbostäder som det pratas om kommer bli vårt lands största misstag. Favelor och kåkstäder likt de i Brasilien inom 15 år.
Citera
2015-04-23, 08:39
  #5166
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Precis som du säger är det knappast medelklassen som skriker efter bostäder. Inte ens barnen till köpstark medelklass klagar då de ofta kan köpa sig sin bostad.

Problemet som jag ser det är bostäder till alla de människor i Sverige som inte kan försörja sig själva och som helt saknar kapital. Modulbostäder som det pratas om kommer bli vårt lands största misstag. Favelor och kåkstäder likt de i Brasilien inom 15 år.

Lennart Weiss har ju en ganska bra idé nämligen att höja bostadsbidragen så att de fattigaste också får råd att konsumera bostäder.

Men (och det är ett stort men) under förutsättningen att marknaden tillåts fungera som just en marknad. Det gör den inte med generella subventioner till hyresrätter. De enda som gynnas av det är de som stått längst i kön och som också har råd att betala för sig, samt byggherrarna.

Subventioner driver även priser uppåt och det är inte vad som behövs nu direkt.
Citera
2015-04-23, 13:12
  #5167
Medlem
https://sv-se.facebook.com/malenaernman/posts/10153189955830731

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3173532

Borgerlig bostadspolitik, typ KUNGSUNE, går ut på att fattiga skall avlägsnas
så att de inte stör med sin blotta existens.
Citera
2015-04-23, 13:14
  #5168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Njet. De är mer intresserade av att bygga nya ghetton långt från där de själva valt att bosätta sig och hävda att det är ett nytt miljonprogram som ska lösa bostadsbristen. Fast inte där de själva bor såklart.

Är så jäkla trött på politiker som vill bestämma åt andra hur de ska bo och tvinga på samhället kostnaden för detta. Det kommer bli allt för dyrt.

Nej, hur skulle fler bostäder kunna lösa bostadsbristen ? OBS ! IRONI !

Är du verkligen trött på de politiker som ser till att det bara byggs bostadsrätter.
företrädesvis för de egna väljarna ? Men tanken är ju att skuldsätta människor,
så att de inte är fria utan fångna i ekonomismens gyllene bojor. Därigenom också
mer benägna att tänka på sig själva och sin plånbok och bortse från att det finns
ett samhällsintresse i att människor har någonstans att bo.
__________________
Senast redigerad av snuddetutten 2015-04-23 kl. 13:17.
Citera
2015-04-23, 13:22
  #5169
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Nej, hur skulle fler bostäder kunna lösa bostads brist ? IRONI !

Är du verkligen trött på de politiker som ser till att det bara byggs bostadsrätter.
företrädesvis för de egna väljarna ? Men tanken är ju att skuldsätta människor,
så att de inte är fria utan fångna i ekonomismens gyllene bojor.

Vad är problemet att det byggs bostadsrätter om folk vill ha det och betalar för sig? Jag förstår inte riktigt problemet. Det finns inget motsatsförhållade mellan hyresrätter och bostadsrätter. Inte på något sätt.

Problemet med nya hyresrätter är att de är på tok för dyra för bostadslösa ungdomar. Precis på samma sätt som nya bilar inte alltid är för förstagångsköpare.

Lösningen på bostadsbristen för bostadslösa finns främst inom det befintliga beståndet. Nyproduktionen är så pass liten del av totala beståndet att den aldrig skulle kunna avhjälpa bristen fullt ut.

Men då måste hyresmarknaden mer få fungera som en marknad. OCh fram till dess kommer kön bara att fortsätta att växa.

Men berätta gärna var du får pengar ifrån, för politikerna har inte dessa?
Citera
2015-04-23, 13:24
  #5170
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
https://sv-se.facebook.com/malenaernman/posts/10153189955830731

http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3173532

Borgerlig bostadspolitik, typ KUNGSUNE, går ut på att fattiga skall avlägsnas
så att de inte stör med sin blotta existens.

Buhu buhu och snyfthistorior ger jag inte mycket för. Kom istället med konkreta förslag på hur hon skulle kunna få en bostad.

Ju mer generella subventioner till hyresrätter och till personer som redan klarar sig väl, desto mindre bostadsbidrag till sådana som behöver det. Som tjejen i videon du länkar till.

Har du någonsin tänkt på det? Varför ska man subventionera hyresrätter generellt när inte alla hyresgäster ens behöver bidrag?
Citera
2015-04-23, 20:17
  #5171
Medlem
DennisOlofs avatar
kurt-sune, håller med dig.

Mina tidigare trådar var inte riktade mot enbart hyresrätter utan problematiken i sin helhet att byggtakten är på tok för liten oavsett vilken boendeform det avser. Just för att vi har fått en enormt urbaniseringstakt i landet. Varför vet jag inte men det byggs för lite pga folk vill flytta till städerna.

Jag vet inte varför politikerna inte gör något åt det, däremot har jag läst en del att många faktiskt (även vissa experter) anser att staten måste rycka in och göra något ordentligt så att det inte spårar ur helt till slut. Fram för allt har det riktats kritik mot att de är på tok för krångligt med regelverket.

Men vad som är fel, eller om det är flera saker som är fel, vet jag inget om eftersom jag inte är insatt i frågan. Det enda jag kan konstatera är att bostadsbyggandet är för lågt utifrån den information som finns tillgänglig, statistik och vad kunniga samt experter säger.
Citera
2015-04-23, 20:22
  #5172
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Men vad som är fel, eller om det är flera saker som är fel, vet jag inget om eftersom jag inte är insatt i frågan. Det enda jag kan konstatera är att bostadsbyggandet är för lågt utifrån den information som finns tillgänglig, statistik och vad kunniga samt experter säger.
Bostadsbyggandet är för lågt i förhållande till vår normala relation mellan urbanisering och byggande.

Dock är det inte längre köpstark arbetskraft som flyttar till städerna, utan bidragstagare, studenter och barn.

Frågan är om vi skall ignorera att sammansättningen på de som efterfråga bostäder har förändrats och bygga som innan, eller helt enkelt rätta munnen efter matsäcken och låta marknaden styra.

Som nettoskattebetalare föredrar jag utan tvekan det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in