• 1
  • 2
2015-04-21, 19:44
Medlem
Hur ser ni ärrade bilköparrävar på detta? I mitt fall tittade jag på en Audi A4 kombi på 11 000 mil och kände mig klart förtjust. Men så fick jag lite kalla fötter av detta med avsaknad av MRF-garanti. Jag känner mig trygg på andra firmor där jag ges 6 eller åtminstone 3 månader. Jag antar att denna är klart bättre för mig än konsumentköpslagen?
Citera
2015-04-21, 20:34
Medlem
Min bil köpte jag utan MRF-garanti. Däremot så skickade de med en ettårig garanti på ett externt bolag och i morgon ska jag beställa tid på felsökning då serviceprotokollet säger att bromsar ligger an på båda bakhjulen.
En skitsak att fixa. Men jag vill ha nya bromsok.

MRF är inte så bra som det låter. Principen är att bilen ska klara en besiktning.
Så kolla om de erbjuder andra garantier.
Citera
2015-04-21, 21:22
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Min bil köpte jag utan MRF-garanti. Däremot så skickade de med en ettårig garanti på ett externt bolag och i morgon ska jag beställa tid på felsökning då serviceprotokollet säger att bromsar ligger an på båda bakhjulen.
En skitsak att fixa. Men jag vill ha nya bromsok.

MRF är inte så bra som det låter. Principen är att bilen ska klara en besiktning.
Så kolla om de erbjuder andra garantier.
Lögn. http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx

Mycket bättre än MRF blir det inte.
Senast redigerad av EnManSomHeterOve 2015-04-21 kl. 21:24.
Citera
2015-04-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnManSomHeterOve

Mycket bättre än MRF blir det inte.
Jasså. Så MRF ersätter elfel oavsett fel? Det gör min garanti. Ersätter den sprucken bilklädsel? Det gör min garanti. Ersätter den fel som uppkommer 11 mån och 29 dagar? Det gör min. Jag har förstått att du är sur. Men kolla fakta innan du försöker.
Senast redigerad av Elchockad 2015-04-21 kl. 23:47.
Citera
2015-04-22, 12:00
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Jasså. Så MRF ersätter elfel oavsett fel? Det gör min garanti. Ersätter den sprucken bilklädsel? Det gör min garanti. Ersätter den fel som uppkommer 11 mån och 29 dagar? Det gör min. Jag har förstått att du är sur. Men kolla fakta innan du försöker.
Eftersom att din läsförståelse inte verkar vara av någon högre nivå så rekommenderar jag dig att läsa om länken jag skickade i förra inlägget. För att underlätta för dig kopierar jag det viktigaste stycket i texten och klistrar in här:

"Garantin omfattar hela bilen med undantag för dels eftermonterad extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm etc., dels komponenter som inte har fått bedömningen normal eller detaljer som har fått preciserad anmärkning i varudeklarationen."

Vad tror du händer ifall ditt garanti-hokus-pokus-företag går i konkurs? Din garanti kan du då vinka adjö till. MRF är en större säkerhet även om det är en snävare tidsbegränsning. Så det är nog du som ska kolla fakta. Trafiksäkerhetsgarantin är en helt annan sak som också ges via MRF men då till bilar som är äldre än 6 år och har gått mer än 10 000 mil. Den prisklassen på bilar kan du säkert bättre.
Citera
2015-04-22, 14:53
Medlem
Citat:
Eftersom att din läsförståelse inte verkar vara av någon högre nivå så rekommenderar jag dig att läsa om länken jag skickade i förra inlägget. För att underlätta för dig kopierar jag det viktigaste stycket i texten och klistrar in här:

"Garantin omfattar hela bilen med undantag för dels eftermonterad extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm etc., dels komponenter som inte har fått bedömningen normal eller detaljer som har fått preciserad anmärkning i varudeklarationen."

Vad tror du händer ifall ditt garanti-hokus-pokus-företag går i konkurs? Din garanti kan du då vinka adjö till. MRF är en större säkerhet även om det är en snävare tidsbegränsning. Så det är nog du som ska kolla fakta. Trafiksäkerhetsgarantin är en helt annan sak som också ges via MRF men då till bilar som är äldre än 6 år och har gått mer än 10 000 mil. Den prisklassen på bilar kan du säkert bättre.
Dessa företag är gamla och internationella.
Frågan är vad det är för fel på din läsförståelse? Jag skriver inte att MRFs garantier är dåliga utan att alternativen är bättre.
Fördelen med de privata är att de ersätter mer än MRF. Min garanti ersätter allt som inte är förbrukningsartiklar i ett år och kan förlängas. Den ersätter komponenter som sitter på bilen vid köp och inte från fabrik till viss del.
Så du kan sluta göra reklam för en bra garanti genom att dissa en bättre.
Citera
2015-04-22, 17:21
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Dessa företag är gamla och internationella.
Frågan är vad det är för fel på din läsförståelse? Jag skriver inte att MRFs garantier är dåliga utan att alternativen är bättre.
Fördelen med de privata är att de ersätter mer än MRF. Min garanti ersätter allt som inte är förbrukningsartiklar i ett år och kan förlängas. Den ersätter komponenter som sitter på bilen vid köp och inte från fabrik till viss del.
Så du kan sluta göra reklam för en bra garanti genom att dissa en bättre.
Saken är den att jag ville rätta ditt felaktiga påstående. Och det har du nu förhoppningsvis insett att jag gjort.
Citera
2015-04-22, 20:08
Medlem
Citat:
Saken är den att jag ville rätta ditt felaktiga påstående. Och det har du nu förhoppningsvis insett att jag gjort.
Nopp.
Jag anser fortfarande att en firma som inte är MRF-ansluten kan ha bättre garantier är de som är anslutna.
Citera
2015-04-22, 21:11
Medlem
EnManSomHeterOves avatar
Citat:
Principen är att bilen ska klara en besiktning.

Citat:
Nopp.
Jag anser fortfarande att en firma som inte är MRF-ansluten kan ha bättre garantier är de som är anslutna.

Citat:

Vad är det du inte förstår? Du skrev ett falskt påstående och jag hänvisade till en korrekt källa, MRF, som sa motsatsen.
Citera
2015-04-22, 21:41
Medlem
Oavsett allehanda garantier, som sällan lämnas på en bil som är mer än tre år gammal, så har du som privatperson reklamationsrätt i tre år med en sexmånaders inledande period under vilken säljaren har bevisbördan om denne vill hävda att felet uppkommit efter köpet.
Citera
2015-04-23, 00:37
Medlem
Gores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Oavsett allehanda garantier, som sällan lämnas på en bil som är mer än tre år gammal, så har du som privatperson reklamationsrätt i tre år med en sexmånaders inledande period under vilken säljaren har bevisbördan om denne vill hävda att felet uppkommit efter köpet.

På en begagnad bil ?

Som har gått hur många mil ,och är hur gammal ?

Ta då fram var finns den lagen som ger den garantin.

Då behöver jag aldrig mer kosta på att reparera en bil,då jag ofta inte har den mer än tre år.

Skriv exakt var det finns som lag ,inga tyckanden eller kompisar som fått si och så.
Citera
2015-05-18, 22:04
Medlem
Hej!

Kamux är störst i norden på begagnade bilar. över 20.000 sålda bilar 2014 i Sverige och Finland.

Jag är försäljningschef på en av ställena och själv blivit positivt överraskad av Kamux Körtrygghet.

www.kamux.se

www.kamux.fi

Tillsammans sammanlagt 37 orter i norden.

MRF-garanti? Buff eller båg. du får ändå aldrig ge sämre villkor än konsumentköplagen =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in