2015-04-22, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
En iransk general som ledde offensiven dödades även:
https://twitter.com/Fixer_Turkey/status/590592503390273536

Denna attack påminner mycket om den senaste i Aleppo. Stor framgång i början. När rebellerna sedan går till motattack förlorar dom allt.

Soldaterna i denna offensiv ska tydligen har varit främst utländska. Börjar Assads manskap ta slut?

Jag vill minnas att det påtalades i en av länkarna jag delade tidigare i tråden detta år, rörande de totala förlustsiffrorna i kriget. Allawiterna är inte så många och går inte att ersätta så lätt.
Citera
2015-04-22, 12:02
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Jag vill minnas att det påtalades i en av länkarna jag delade tidigare i tråden detta år, rörande de totala förlustsiffrorna i kriget. Allawiterna är inte så många och går inte att ersätta så lätt.

Det är knappast bara allewiter som strider för Assad, armén är till majoriteten sunniter om jag inte minns helt fel. Dock så håller allewiterna högre positioner.
Citera
2015-04-22, 18:17
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Inte hört mycket om det men anfallet i söder i Daraa tycks ha slagits tillbaks:

http://eaworldview.com/2015/04/syria-daily-regime-suffers-another-military-defeat-in-south/

Video från den erövrade kolonnen:
https://www.youtube.com/watch?v=Qu7bbnp1LR0&fmt=18&app=desktop

Offensiven i Daraa är överlag en lyckad offensiv? Trots att den nu stannat upp? Läste att man förbereder sig för fas 2 och att det är därför det tagit stop.

Men jag tycker också att SAA ska sluta med offensiver. Dags att stanna upp och försvara det man har i väntan på att Irak fimpar Daesh.
Citera
2015-04-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Offensiven i Daraa är överlag en lyckad offensiv? Trots att den nu stannat upp? Läste att man förbereder sig för fas 2 och att det är därför det tagit stop.

Men jag tycker också att SAA ska sluta med offensiver. Dags att stanna upp och försvara det man har i väntan på att Irak fimpar Daesh.
Snarare IS som fimpar Irak.
Citera
2015-04-22, 21:31
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991

Ska Assad vänta 5+ år?
Enligt alla planer är den tidigaste vinsten om 3år. Lägg till 6 månaders föreningen som planen redan blivit uppskjuten med.

Assad har inte råd att vänta på någon annan.

Turkiet tränar upp 5000+ "moderata" rebeller.
Saudiarabien tränar upp även dom 5000+ "moderata" rebeller.

Det var ännu ett till land som tränade rebeller.

Turkiet överväger att gå in med marktrupper samt ha Saudisk understöd från luften, det går samtal och möten med varandra för att skynda på Assads fall.

Ska Assad vänta verkligen?
Citera
2015-04-22, 22:18
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Ska Assad vänta 5+ år?
Enligt alla planer är den tidigaste vinsten om 3år. Lägg till 6 månaders föreningen som planen redan blivit uppskjuten med.

Assad har inte råd att vänta på någon annan.

Turkiet tränar upp 5000+ "moderata" rebeller.
Saudiarabien tränar upp även dom 5000+ "moderata" rebeller.

Det var ännu ett till land som tränade rebeller.

Turkiet överväger att gå in med marktrupper samt ha Saudisk understöd från luften, det går samtal och möten med varandra för att skynda på Assads fall.

Ska Assad vänta verkligen?

Jag har sagt det förut och säger det igen. Kriget i Syrien kan inte ta slut genom beslut om offensiver fram och tillbaka. Detta krig kommer fortsätta i över 5-10 år, kanske mer - om inte världssamfundet enas.

En politisk lösning måste till. Det finns inga andra alternativ om man inte vill se ett Syrien i total förstörelse och en generation helt förlorad.

Assad har själv kommit till insikt om detta och är villig att förhandla. Det var han tidigare också, men inte på samma nivå som idag. Både rebellerna och den syriska armén har problem att rycka fram och kunna hålla i strategiska platser.

Jag har även svårt att se hur inringningen av Aleppo ska kunna ske som läget ser ut just nu. En inringning kommer i vart fall inte ske detta år, tror jag.
Citera
2015-04-22, 22:31
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag har sagt det förut och säger det igen. Kriget i Syrien kan inte ta slut genom beslut om offensiver fram och tillbaka. Detta krig kommer fortsätta i över 5-10 år, kanske mer - om inte världssamfundet enas.

En politisk lösning måste till. Det finns inga andra alternativ om man inte vill se ett Syrien i total förstörelse och en generation helt förlorad.

Assad har själv kommit till insikt om detta och är villig att förhandla. Det var han tidigare också, men inte på samma nivå som idag. Både rebellerna och den syriska armén har problem att rycka fram och kunna hålla i strategiska platser.

Jag har även svårt att se hur inringningen av Aleppo ska kunna ske som läget ser ut just nu. En inringning kommer i vart fall inte ske detta år, tror jag.

Turkiet och Saudiarabien är inte intresserade av att göra avtal med Assad, deras beslut är spikad.
Dom tränar soldater just nu för att dessa senare ska strida mot Syriska regimen.

USA är nog den ende som vill ha en "fin" övergång och Assad tänker inte släppa tronen om det är en del av planen vilket det har varit tidigare.

Israel är ännu en stat som vill se till att Assad fälls för gott och har saker att säga.

Ett väldigt låst läge.
Det är strida i ett par år som gäller tyvärr, 200.000+ har dött och ingen nedtrappning har skett, det har istället eskalerat och kommer fortsätta så.

Om inte Assad självmant avgår, jag kan inte se vad som skulle kunna få Turkiet och Saudiarabien & CO att ändra sig.
Citera
2015-04-22, 23:37
Medlem
Iman2014s avatar
Har ingen intention att skriva här så kommer hålla mig kortfattad nu. Detta forumet, och ni som skriver här, är antingen en grupp okunniga idioter eller medvetet försöker dölja det som sker i Syrien på ett sätt som inte gör rättvisa alls. Ungefär som att ni är cheerleaders för Assad.

Just nu, i skrivande stund, pågår den största offensiven sedan kriget startats, och den utförs av rebellerna i Idlib provinsen. Offensiven påbörjades idag och här i forumet har ingen ens nämnt detta. Offensiven är så stor att 12 000 rebeller och hundratals stridsvagnar nu bokstavligen förstör och förintar den SAA i Idlib provinsen. Den är så omfattande att den inbegriper 2 stycken provinser (Idlib och Hama), och 3 separata slag. Det första är i Sahl al Ghab i nordvästra Hama provinsen, den andra är i Jisr al Shughour och målet är att ta över staden och den tredje är i Mastoumah, Ariha och Qarmeed basen.

Redan nu är Qarmeed basen befriat och man har nått utkanten av Jisr. Detta kommer efter att man befriat Idlib stad under makalösa 72 timmar av strider förra månade. Här på forumet nämndes det tydligen i 4-5 inlägg om detta!

Vi står mot en stor katastrof för SAA som kommer förändra hela situationen och ingen ens nämner det här på forumet.

Hela provinsen bokstavligen brinner för tillfället, marken skakar hos Allawiterna och man har även aktiverat frontlinjerna i norra Hama provinsen. Vi står inför en stor katastrof hos Assad armén men ingen nämner något om detta här utan det är bara massa fantasier och hypotetiska önskningar och drömmar folk yttrar här, samma fantasier man haft i över 1 år nu, fantasier och hypotetiska scenarior om Aleppo som man fantiserat i 1,5 år nu. Kom igen nu, det tog 72 timmar att ta över Idlib, det kommer ta nu några dagar för resten av Idlib provinsen att falla och SAA kollapsa totalt och här sitter folk och fantiserar samma saker i 1,5 år!

Detta forumet är ett skämt.

För er som är seriösa, följ bland annat

https://twitter.com/search?f=realtime&q=%23idlib&src=typd

Jorden skakar och brinner i både Idlib och Hama provinsen, aldrig sedan kriget började har en sådan omfattande offensiv skett, inget som varken rebellerna eller SAA tidigare gjort kommer ens i närheten av detta, och detta kommer ha drastiska och omskakande konsekvenser främst för Aleppo och Hama men ingen ens nämner detta.

Detta är ett stort skämt.
Citera
2015-04-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Har ingen intention att skriva här så kommer hålla mig kortfattad nu. Detta forumet, och ni som skriver här, är antingen en grupp okunniga idioter eller medvetet försöker dölja det som sker i Syrien på ett sätt som inte gör rättvisa alls. Ungefär som att ni är cheerleaders för Assad.

Just nu, i skrivande stund, pågår den största offensiven sedan kriget startats, och den utförs av rebellerna i Idlib provinsen. Offensiven påbörjades idag och här i forumet har ingen ens nämnt detta. Offensiven är så stor att 12 000 rebeller och hundratals stridsvagnar nu bokstavligen förstör och förintar den SAA i Idlib provinsen. Den är så omfattande att den inbegriper 2 stycken provinser (Idlib och Hama), och 3 separata slag. Det första är i Sahl al Ghab i nordvästra Hama provinsen, den andra är i Jisr al Shughour och målet är att ta över staden och den tredje är i Mastoumah, Ariha och Qarmeed basen.

Redan nu är Qarmeed basen befriat och man har nått utkanten av Jisr. Detta kommer efter att man befriat Idlib stad under makalösa 72 timmar av strider förra månade. Här på forumet nämndes det tydligen i 4-5 inlägg om detta!

Vi står mot en stor katastrof för SAA som kommer förändra hela situationen och ingen ens nämner det här på forumet.

Hela provinsen bokstavligen brinner för tillfället, marken skakar hos Allawiterna och man har även aktiverat frontlinjerna i norra Hama provinsen. Vi står inför en stor katastrof hos Assad armén men ingen nämner något om detta här utan det är bara massa fantasier och hypotetiska önskningar och drömmar folk yttrar här, samma fantasier man haft i över 1 år nu, fantasier och hypotetiska scenarior om Aleppo som man fantiserat i 1,5 år nu. Kom igen nu, det tog 72 timmar att ta över Idlib, det kommer ta nu några dagar för resten av Idlib provinsen att falla och SAA kollapsa totalt och här sitter folk och fantiserar samma saker i 1,5 år!

Detta forumet är ett skämt.

För er som är seriösa, följ bland annat

https://twitter.com/search?f=realtime&q=%23idlib&src=typd

Jorden skakar och brinner i både Idlib och Hama provinsen, aldrig sedan kriget började har en sådan omfattande offensiv skett, inget som varken rebellerna eller SAA tidigare gjort kommer ens i närheten av detta, och detta kommer ha drastiska och omskakande konsekvenser främst för Aleppo och Hama men ingen ens nämner detta.

Detta är ett stort skämt.
Jo jag läste om att det är runt 9000-12000 rebeller som deltar i en offensiv i Idlib samt Hama.
Vi får se hur det går. Regimen har massor med trupper runt Hama.
Citera
2015-04-23, 00:02
Medlem
Iman2014s avatar
Vill också tillägga detta twitter-kontot till er som är seriösa på detta forumet.

https://twitter.com/alsdq1

Detta är det officiella kontot för Jaish al Fateh, rebellkoalitionen som befriade Idlib inom 72 timmars stridande förra månaden. Allt som sägs där är officiellt och bekräftat. Dem lägger endast upp nyheter efter att något skett och efter att det är 100 % bekräftat.

Efter denna makalösa och omfattande offensiven, den största i krigets historia, så kommer hela Idlib provinsen utan undantag vara befriad från Assad och delar av närliggande Hama provinsen. Det kommer öppna upp för ytterligare omfattande offensiver mot Hama och Aleppo. Det talas redan om att en stor offensiv liknande den mot staden Idlib, väntas i Aleppo under våren/sommaren. Efter den totala befrielsen av Idlib provinsen kommer dessa 12 000 rebeller kunna flyttas till Aleppo till exempel och kriga där och tillsammans med existerande rebeller kommer deras styrka vara över 20 000. En offensiv under sommaren där likt denna makalösa vi ser nu i Idlib kommer få resultatet att halva Syrien blir permanent förlorat för Assad regimen.

Samtidigt kommer man kunna kraftigt avancera mot Hama också, så ni ser vikten av detta, att 100 % av Idlib provinsen tas över av rebellerna.

Man kommer dessutom kontrollera motorvägen Aleppo- Lattakia hela vägen från staden Aleppo till Salma i norra delen av Lattakia provinsen. Detta kommer vara en enorm seger.

Okej, så nu vet ni betydelsen av det hela, vad som sker och vart ni ska följa dem officiella och bekräftade nyheterna! Så!
Citera
2015-04-23, 00:06
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Jo jag läste om att det är runt 9000-12000 rebeller som deltar i en offensiv i Idlib samt Hama.
Vi får se hur det går. Regimen har massor med trupper runt Hama.

Överdriv inte Hama, kom ihåg hur nära rebellerna nådde Hama förra sommaren. Man var i princip 100 meter ifrån staden Hama och då var man mycket svagare än iår.

Hursomhelst, vill inte gå in i detaljerade diskussioner här utan ville bara påpeka hur missvisande information man får i detta forumet, det är ett rent svek mot dem som faktiskt är från Syrien eller har rötter därifrån. Man talar om hypotetiska situationer och egna önskningar som om det vore verklighet och har gjort det i 1,5 år såsom i Aleppo men ignorerar verkligheten i till exempel detta som nu sker i Idlib.

Vad som sker nu, är fullständig förintelse och förgörelse av den Syriskt arabiska armén och den så kallade nationella försvarsstyrkan (NDF) inom hela Idlib provinsen och delar av Hama provinsen. Det finns ingen kapitulation, inga reträtter, inga förhandlingar, vad vi vittnar nu är ren och skär förgörelse och förintelse av vad som är kvar av SAA och NDF.
Citera
2015-04-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Överdriv inte Hama, kom ihåg hur nära rebellerna nådde Hama förra sommaren. Man var i princip 100 meter ifrån staden Hama och då var man mycket svagare än iår.

Hursomhelst, vill inte gå in i detaljerade diskussioner här utan ville bara påpeka hur missvisande information man får i detta forumet, det är ett rent svek mot dem som faktiskt är från Syrien eller har rötter därifrån. Man talar om hypotetiska situationer och egna önskningar som om det vore verklighet och har gjort det i 1,5 år såsom i Aleppo men ignorerar verkligheten i till exempel detta som nu sker i Idlib.

Vad som sker nu, är fullständig förintelse och förgörelse av den Syriskt arabiska armén och den så kallade nationella försvarsstyrkan (NDF) inom hela Idlib provinsen och delar av Hama provinsen. Det finns ingen kapitulation, inga reträtter, inga förhandlingar, vad vi vittnar nu är ren och skär förgörelse och förintelse av vad som är kvar av SAA och NDF.
Sant. Sen kom tigerns styrkor och körde bort alla.
Hur som helst måste jag hålla med dig i en sak, och det är att rebellerna koordinerar bättre nu än förut. Detta sker samtidigt somt Assad försvagas.

Hur som helst tycker jag du är alldeles för extatisk och optimistisk. Vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in