2015-03-12, 23:48
Medlem
Jag var själv ganska nyligen anställd där. Och allt snack om att det hetsas på säljarna är helt sant, man skulle stå i nyllet på varje person som gick förbi och utöva härskarteknik, i hopp om att någon "svagare" person inte skulle våga säga nej. Fy fan för VIQ (Och alla andra företag som håller på så här) . Dags för ett nytt uppdrag granskning om dessa.
Citera
2015-03-31, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spitfire666
The phone house AB, Talk to people AB, VIQ Sweden AB.. Ja kärt barn har många namn, är det inte så man brukar säga? Jo, och i det här fallet stämmer det verkligen.
Man kan ju fråga sig varför Johan Stigels, föredetta VD för Talk to people och nuvarande VD för VIQ Sweden känner att han måste byta namn på sina företag nästan lika ofta som en
kameleont byter hudfärg? Själva konceptet och affärsidén är ju alltid densamma. Jo svaret är väldigt enkelt och det ska jag förklara för er nu här nedan.

The phone house metoder samt de dåliga arbetsförhållanden som deras eventförsäljare utsattes för uppdagades när dokument inifrån granskade verksamheten i den uppmärksammade dokumentären "Säljsekten" som sändes på svt under 2010. I slutet av dokumentären så får man reda på att verksamheten inte längre höll och man har lagt ned eventförsäljningen pga dålig ekonomisk avkastning, att arbetsförhållandena för de anställda inte höll måttet samt att kundupplevelsen var dålig. Så det får en ju att tro att man faktiskt lärde sig något av det här och faktiskt fick sig en tankeställare? Ja, vissa kanske gjorde det men inte herr Johan Stigels, föredetta Sales manager på the phone house. Så han startade ett nytt företag "Talk to people" med precis samma koncept som tidigare. Hela affärsidén verkar gå ut på att anställa unga människor som är på väg ut i arbetslivet och utnyttja dem så mycket det går tills de antingen säger ifrån eller helt enkelt inte orkar mer, då ber man dem mer eller mindre dra åt helvete. Allting börjar vid arbetsintervjun där man blir lovad guld och gröna skogar, att man kan tjäna flera hundra tusen kronor i månaden om man är riktigt duktig, man säger att det är hård konkurrens om jobbet som eventförsäljare och att man har tur om man blir anställd av dem. Man kan nästan jämföra det med pedofili, barn som blir sexuellt utnyttjade förstår inte att det är fel men känner ändå att det är något som inte stämmer och det är precis så det är för ungdomar som kommer ut i arbetslivet. De har ingen aning om hur det fungerar och det utnyttjar man maximalt och just därför står det alltid massvis med desperata ungdomar på rad för att börja arbeta, och detta är något som man även gör väldigt klart för de eventförsäljare som redan är anställda av företaget. Gör man inte bra ifrån sig så kan man dra, man blir ersatt direkt. Säljer man dåligt ena veckan så blir man inte garanterad några arbetspass nästa vecka. Man har ofta morgonmöten utan ersättning, kommer man inte på dessa morgonmöten så får man räkna med att provisionen på de abonnemang eller produkter man säljer blir lägre än tidigare. Som anställd får man vara glad att provisionen inte sänks och man bör se sin "höga" provisionsnivå som ersättning för att närvara vid morgonmötena. Sköter man sig och gör bra ifrån sig i företaget så får man högre provision sägs det, men i realiteten kommer det aldrig ske. Varje dag när eventförsäljarna står och "Pitchar" (Försöker sälja till alla människor som går förbi) så trakasseras och hetsas dem av teamledarna i form av mass SMS som går till alla anställda i teamet. I dessa SMS kan det stå saker som att dom måste skärpa sig, att dom gör dåligt ifrån sig och att man skäms över deras prestation under dagen etc… I slutet av varje dag så skickas det alltid ut en topplista där alla säljarna finns med. Oftast så spelar det ingen roll hur bra man har lyckats sälja, man hetsas att sälja ännu bättre. Man kan aldrig göra sin teamledare nöjd. Oavsett hur bra man presterar så kommer teamledaren att klaga. Det händer titt som tätt att teamledaren spionerar på säljarna för att se hur dom presterar, har dom sålt dåligt eller kanske satt sig ned för att vila någon minut så får dom en utskällning. Lunchrast, har man det? Nja, det beror lite på hur man ser det. Visst får man gå ifrån sin säljhörna och sluta pitcha några minuter men det är inget som uppskattas och kan komma att påverka om du får jobba kvar eller inte. Samma sak gäller om du blir sjuk, då får du räkna med en taskig attityd och att teamledaren försöker få dig att gå till jobbet ändå. Om du redan befinner dig på jobbet så försöker dom få dig att stanna. Är du inte medgörlig så kommer du att bli bestraffad och troligtvis få färre arbetspass nästa vecka eller så hittar dom på en anledning till att ge dig kicken. Någon ersättning vid sjukdom kommer inte på frågan, allt är ju provisionsbaserat och garantilönen som utlovas vid arbetsintervjun gäller bara om man jobbar heltid, det spelar ingen roll om du är schemalagd för att jobba eller inte. När nyanställningar sker så ska de erfarna säljarna skola upp och lära de nya säljarna hur man gör. Eftersom att allting är provisionsbaserat så innebär det i praktiken att man förlorar många sälj under dagen/dagarna som uppskolningen sker och därför får man lägre lön. Åter igen, någon ersättning förutom provisionen, även vid upplärning av ny personal kommer inte på frågan. Passar inte arbetsplatsen så är det bara att dra. Det händer dessutom ofta att säljarna går hem efter 9 timmar utan att ha tjänat ett enda öre efter en hård arbetsdag, ibland lyckas de helt enkelt inte sälja något. Så istället för att tjäna pengar så går de back den dagen, eftersom lunch kostar. Talk to people fick snabbt dåligt rykte och det här fick Johan Stigels likt de flesta raketforskare innan honom att inse att den enda vägen att gå är att byta namn, så nu heter företaget VIQ Sweden AB och snart är det väl dags igen, men då ska namnet fångas upp direkt och klistras in i den här tråden.

Så, vad tycker ni om sådana här företag? Är det verkligen så här vi vill att ungdomar ska välkomnas ut till arbetsmarknaden?
Är det ens lagligt att hålla på så här?
Hur det än är så är det förjävligt ur en moralisk synpunkt och kan den här tråden rädda en och annan ungdom från att trilla in i det här företaget så är det guld värt.

Jag själv har aldrig jobbat för företaget men har en bekant som håller på att lära sig hur arbetslivet fungerar just nu och har haft oturen att hamna där.

Dokument inifrån "Säljsekten" som gick på svt kan ses här:
http://www.youtube.com/watch?v=0QDTVTLJdsg

Oj shit!! Är verkligen sent ute med att kommentera denna tråden, har dock precis hittat den. Jag själv jobbade på Viq, TV-Team. ALLT som OP skriver stämmer, det är tom värre (!!!!!) Jag försökte precis skriva ett längre inlägg men det fick tyvärr inte plats, så mycket sanning finns det och säga om det här företaget. Någon som jobbat där eller på Phone House/Talk To People som vet vart man kan hitta intervjun med självaste Johan Stigels själv? Inte säljsekten utan en video intervju när man ser hans ansikte och pratar osv? Jätte tacksam för svar!!!!!!
Citera
2015-03-31, 20:54
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymatjajen
Oj shit!! Är verkligen sent ute med att kommentera denna tråden, har dock precis hittat den. Jag själv jobbade på Viq, TV-Team. ALLT som OP skriver stämmer, det är tom värre (!!!!!) Jag försökte precis skriva ett längre inlägg men det fick tyvärr inte plats, så mycket sanning finns det och säga om det här företaget. Någon som jobbat där eller på Phone House/Talk To People som vet vart man kan hitta intervjun med självaste Johan Stigels själv? Inte säljsekten utan en video intervju när man ser hans ansikte och pratar osv? Jätte tacksam för svar!!!!!!

Jag har en bekant som jobbat där och han säger samma: allt man hör om VIQ är underdrifter - det är värre i verkligheten. Dela gärna med dig av dina erfarenheter om det här företaget!
Citera
2015-04-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Jag har en bekant som jobbat där och han säger samma: allt man hör om VIQ är underdrifter - det är värre i verkligheten. Dela gärna med dig av dina erfarenheter om det här företaget!

Vet inte riktigt var jag ska börja faktiskt, jag jobbade där i ca 7-8mån. Man lovas massa festande och resor och så, inget som hände under den här långa perioden, bara jobb. Man kan glömma allt som heter lediga dagar, semester, LUNCH kom knappt på fråga. ''Du kan ju inte gå och äta nu, vem vet aså din guldkund kanske går förbi ska du gå miste om det för att du vill äta eller??'' 40h per vecka kan man också glömma, 80h skulle jag säga att man jobbade, om inte mer. Massa körande hit och dit typ månadsmöte, morgonmöte, onödigt. Ingen milersättning fick man heller, du betalade allt från egen ficka.

Jag själv vann ungefär 3 tävlingar som säljare, stora tävlingar också men jag fick aldrig åka för ''något annat dök alltid upp'' Jag blev iväg skickad att jobba i ett annat län då jag precis vunnit en tävling som jag skulle åkt på egntl, då dem tyckte att det var jobbigt och ändra min tågbiljett för att den redan va betald så satt alla dessa s.k chefer och diskuterade hur man skulle sälja in till mig att jag inte kunde åka dit, hörde vartenda ord, vilket dom inte visste.

Chefer som köper knark av sina anställda, ljuger att dom ska iväg nånstans så man kan köra dem hem osv, ja historierna tar aldrig slut. Min chef, snål som hon är/var sa faktiskt till mig en gång ''jag behöver ju inte köpa cigg själv du har ju alltid cigg på jobbet jag kan ju bara ta av dig'' Då har hon ändå fastlön osv, hur snål kan man va haha. Kan säga att jag fortsatte snusa jävligt snabbt efter det och rökte endast efter jag ätit. Jag har stått och jobbat när jag har varit sjuk, nästan spytt och då sa min chef typ ''jaa men gå in på toaletten o kräk lite snabbt och sen kom tbx, man måste kämpa om man vill något här i livet du vill väll få ut en bra lön osv'' Man blir lovad så himla mycket typ ''gör du detta här så får du cigg/redbull/bjuder på middag/får sälj av mig w/e'' men inget händer. ''hoppar du in för han/hon här så blir du belönad jag lovar'', men ingenting. Dom bryr sig inte heller om o kalla en för massa fula saker, glåpord osv. Allt för o trycka ner en och sen när du inte passar längre så säljer dom in till dig att ''men e det här verkligen för dig?''. Högsta chefen som går hand i hand med Johan Stigels sa såhär; Se dem alla som schack pjäser, e dom inte duktiga åker dem ut.

Minns på min ''utbildning'' så sa dom att ''jaa om en reporter kommer och frågar dig en massa frågor så hänvisa alltid till chef, kan ju hända att du har en bra dag och inte gått o haft lunch och då tror dom ju att du inte får äta'' Man fick knappt äta, du kunde stå från 10-15 utan att äta sen om du äta så ''Ja men gör det snabbt då du missar ju alla sälj'' Jag fick tom mat och rökförbud, fick inte äta föränns jag gjort en viss summa ''annars fastnar du där'' fick inte röka heller för då ''missar jag kunden som kunde gett mig 5k'' Allt det här med att dom ''erfarna'' fick lära dom nya är också sant, man själv sålde ju inte då och då vart man inte så populär. Medans vi stod och kämpade med dom nya och ändå försökte tjäna pengar själv, då satt (min chef iaf) vid datan i soffan och bara kollade på Facebook och paradise hotel, som TL/BC har du ju fastlön och behöver knappt bry sig om provision, det är väll om dom vill tjäna extra som dom säljer. Jag är glad att jag inte stannade längre än vad jag gjorde, har plockat på mig tillräckligt mycket skit för att få dem alla sparkade, väntar bara på rätt tillfälle Tycker att alla som har jobbat/jobbar med försäljning av då mobiler osv, borde titta på Säljsekten. Jag rös när jag tittade på den för allt är så jävla sant och exakt, vi gjorde EXAKT som i dokumentären. sjukt.
Citera
2015-04-11, 15:28
Medlem
Anonymatjajen, bra att det kommer fram, själv varit på en intervju hos VIQ där jag vart dit lurad för de sa i annonsen butikssäljare men det visade sig att man skulle stå i Stånd typ och kränga abonnemang i typ gallerior, och det hela började med att man satt sig i en soffa typ och snackade skit med ett gäng folk och sedan kom det typ en kostymnisse och började tala inför gruppen med skånsk brytning i ett rum typ med projektor precis som i säljsekten haha. Kostymnissen snackade typ skit om timlöner och ICA och talar bra om sitt företag och sina säljare. Därefter typ gick man för man vart så lurad tyckte jag.

Har flera bekanta/tidigare kollegor som vittnat om att det går att tjäna en del pengar på VIQ dvs förhållandevis bra provision alltså men man får slita hund för att få en bra lön och företagskulturen är som du beskriver att det snackas rätt mycket och man inte är en människa utan resultatet styr och man jobbar sjuk och det händer en del skit.

Men jag har väl gått i försvar i tidigare trådar för säljbranschen och jag tycker inte det är okej att jobba på ett sådant ställe som VIQ men det finns de som lyckas faktiskt även om det är få och det kan fungera ett tag om man inte har något att göra på dagarna men det är upp till var och en.
Citera
2015-04-12, 17:27
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymatjajen
Vet inte riktigt var jag ska börja faktiskt, jag jobbade där i ca 7-8mån...

Tack för ditt inlägg, A.T. Det du beskriver, det är så personen jag skrev om tidigare beskriver företaget. H*n säger bland annat att den högste chefen är omöjlig att ha att göra med samt att försäljningschefen, någon kurd, är den otrevligaste person h*n någonsin träffat. Någon annan utlänning, som är någon slags teamleader, ville tydligen helst spendera tiden till att försöka få till det med brudarna inne på toaletten. Och så vidare, och så vidare. Det verkar vara ett riktigt vidrigt företag.
Citera
2015-04-22, 19:56
Medlem
Tjena! Jobbar på TV-Teams öppna butik idag och håller med delvis. Månaderna går upp och ner och idag har jag stått i 9 timmar utan att ha tjänat ett öre. Jag går hem helt tomhänt men har inget annat val än att kämpa på för några andra möjligheter till jobb finns inte direkt.

Vad gäller att coacher smsar arga sms osv kan jag inte hålla med. Min butikschef peppar mig dagligen och jag får ofta höra "bra aktivitet idag, håll bara uppe hoppet så kommer det rulla på med tiden" och "kämpa på, du kommer bli nästa stjärnsäljare". Vad som pågår från de högre cheferna och butikscheferna är dock en annan femma... De får utskällningar och gör nästan till åtlöje för hela företaget varje gång butiken inte håller budget.

Går även rykten om att om man söker andra jobb och någon av cheferna får reda på det så ska det leda till direkt uppsägning om man fortfarande är provanställd.

Tycker dock att själva affärsidén är bra men sättet att få in folk är lite för aggressivt för vad kunderna kan klara av.
Citera
2015-04-22, 21:48
Medlem
laban112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smellybelly
Tjena! Jobbar på TV-Teams öppna butik idag och håller med delvis. Månaderna går upp och ner och idag har jag stått i 9 timmar utan att ha tjänat ett öre. Jag går hem helt tomhänt men har inget annat val än att kämpa på för några andra möjligheter till jobb finns inte direkt.

Vad gäller att coacher smsar arga sms osv kan jag inte hålla med. Min butikschef peppar mig dagligen och jag får ofta höra "bra aktivitet idag, håll bara uppe hoppet så kommer det rulla på med tiden" och "kämpa på, du kommer bli nästa stjärnsäljare". Vad som pågår från de högre cheferna och butikscheferna är dock en annan femma... De får utskällningar och gör nästan till åtlöje för hela företaget varje gång butiken inte håller budget.

Går även rykten om att om man söker andra jobb och någon av cheferna får reda på det så ska det leda till direkt uppsägning om man fortfarande är provanställd.

Tycker dock att själva affärsidén är bra men sättet att få in folk är lite för aggressivt för vad kunderna kan klara av.
Är det 100% provision? Måste vara rätt surt att jobba en hel dag utan lön, vad drar du in i genomsnitt?
Citera
2015-04-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laban112
Är det 100% provision? Måste vara rätt surt att jobba en hel dag utan lön, vad drar du in i genomsnitt?

Garantilön på 8000kr om man jobbar 5 dagar i veckan. Man får 32% + sem. ers. av det man drar in och om lönen går över 8000 kr så gäller endast provision + lite provision för hur bra butiken säljer.

Det går som sagt i perioder så ibland kan man ligga topp 5 på företaget och nästa dag ligga på noll..
Senast redigerad av Smellybelly 2015-04-22 kl. 23:15.
Citera
2015-04-23, 16:54
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Garantilön på 8000kr om man jobbar 5 dagar i veckan. Man får 32% + sem. ers. av det man drar in och om lönen går över 8000 kr så gäller endast provision + lite provision för hur bra butiken säljer.

Det går som sagt i perioder så ibland kan man ligga topp 5 på företaget och nästa dag ligga på noll..

Varför gäller endast provision då?
Citera
2015-04-23, 17:27
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Varför gäller endast provision då?

Man ska ha en garanti på att man iallafall tjänar något på månaden. Märkte dock att det var en ganska stor lögn eftersom jag idag fick reda på att jag inte ens får ut 5000 efter att ha jobbat 200 timmar denna månaden.
Citera
2015-04-23, 18:10
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Man ska ha en garanti på att man iallafall tjänar något på månaden. Märkte dock att det var en ganska stor lögn eftersom jag idag fick reda på att jag inte ens får ut 5000 efter att ha jobbat 200 timmar denna månaden.

Du ska väl ta upp det med dem, att du bara fick 5000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in