Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-08, 02:23
  #1
Medlem
The phone house AB, Talk to people AB, VIQ Sweden AB.. Ja kärt barn har många namn, är det inte så man brukar säga? Jo, och i det här fallet stämmer det verkligen.
Man kan ju fråga sig varför Johan Stigels, föredetta VD för Talk to people och nuvarande VD för VIQ Sweden känner att han måste byta namn på sina företag nästan lika ofta som en
kameleont byter hudfärg? Själva konceptet och affärsidén är ju alltid densamma. Jo svaret är väldigt enkelt och det ska jag förklara för er nu här nedan.

The phone house metoder samt de dåliga arbetsförhållanden som deras eventförsäljare utsattes för uppdagades när dokument inifrån granskade verksamheten i den uppmärksammade dokumentären "Säljsekten" som sändes på svt under 2010. I slutet av dokumentären så får man reda på att verksamheten inte längre höll och man har lagt ned eventförsäljningen pga dålig ekonomisk avkastning, att arbetsförhållandena för de anställda inte höll måttet samt att kundupplevelsen var dålig. Så det får en ju att tro att man faktiskt lärde sig något av det här och faktiskt fick sig en tankeställare? Ja, vissa kanske gjorde det men inte herr Johan Stigels, föredetta Sales manager på the phone house. Så han startade ett nytt företag "Talk to people" med precis samma koncept som tidigare. Hela affärsidén verkar gå ut på att anställa unga människor som är på väg ut i arbetslivet och utnyttja dem så mycket det går tills de antingen säger ifrån eller helt enkelt inte orkar mer, då ber man dem mer eller mindre dra åt helvete. Allting börjar vid arbetsintervjun där man blir lovad guld och gröna skogar, att man kan tjäna flera hundra tusen kronor i månaden om man är riktigt duktig, man säger att det är hård konkurrens om jobbet som eventförsäljare och att man har tur om man blir anställd av dem. Man kan nästan jämföra det med pedofili, barn som blir sexuellt utnyttjade förstår inte att det är fel men känner ändå att det är något som inte stämmer och det är precis så det är för ungdomar som kommer ut i arbetslivet. De har ingen aning om hur det fungerar och det utnyttjar man maximalt och just därför står det alltid massvis med desperata ungdomar på rad för att börja arbeta, och detta är något som man även gör väldigt klart för de eventförsäljare som redan är anställda av företaget. Gör man inte bra ifrån sig så kan man dra, man blir ersatt direkt. Säljer man dåligt ena veckan så blir man inte garanterad några arbetspass nästa vecka. Man har ofta morgonmöten utan ersättning, kommer man inte på dessa morgonmöten så får man räkna med att provisionen på de abonnemang eller produkter man säljer blir lägre än tidigare. Som anställd får man vara glad att provisionen inte sänks och man bör se sin "höga" provisionsnivå som ersättning för att närvara vid morgonmötena. Sköter man sig och gör bra ifrån sig i företaget så får man högre provision sägs det, men i realiteten kommer det aldrig ske. Varje dag när eventförsäljarna står och "Pitchar" (Försöker sälja till alla människor som går förbi) så trakasseras och hetsas dem av teamledarna i form av mass SMS som går till alla anställda i teamet. I dessa SMS kan det stå saker som att dom måste skärpa sig, att dom gör dåligt ifrån sig och att man skäms över deras prestation under dagen etc… I slutet av varje dag så skickas det alltid ut en topplista där alla säljarna finns med. Oftast så spelar det ingen roll hur bra man har lyckats sälja, man hetsas att sälja ännu bättre. Man kan aldrig göra sin teamledare nöjd. Oavsett hur bra man presterar så kommer teamledaren att klaga. Det händer titt som tätt att teamledaren spionerar på säljarna för att se hur dom presterar, har dom sålt dåligt eller kanske satt sig ned för att vila någon minut så får dom en utskällning. Lunchrast, har man det? Nja, det beror lite på hur man ser det. Visst får man gå ifrån sin säljhörna och sluta pitcha några minuter men det är inget som uppskattas och kan komma att påverka om du får jobba kvar eller inte. Samma sak gäller om du blir sjuk, då får du räkna med en taskig attityd och att teamledaren försöker få dig att gå till jobbet ändå. Om du redan befinner dig på jobbet så försöker dom få dig att stanna. Är du inte medgörlig så kommer du att bli bestraffad och troligtvis få färre arbetspass nästa vecka eller så hittar dom på en anledning till att ge dig kicken. Någon ersättning vid sjukdom kommer inte på frågan, allt är ju provisionsbaserat och garantilönen som utlovas vid arbetsintervjun gäller bara om man jobbar heltid, det spelar ingen roll om du är schemalagd för att jobba eller inte. När nyanställningar sker så ska de erfarna säljarna skola upp och lära de nya säljarna hur man gör. Eftersom att allting är provisionsbaserat så innebär det i praktiken att man förlorar många sälj under dagen/dagarna som uppskolningen sker och därför får man lägre lön. Åter igen, någon ersättning förutom provisionen, även vid upplärning av ny personal kommer inte på frågan. Passar inte arbetsplatsen så är det bara att dra. Det händer dessutom ofta att säljarna går hem efter 9 timmar utan att ha tjänat ett enda öre efter en hård arbetsdag, ibland lyckas de helt enkelt inte sälja något. Så istället för att tjäna pengar så går de back den dagen, eftersom lunch kostar. Talk to people fick snabbt dåligt rykte och det här fick Johan Stigels likt de flesta raketforskare innan honom att inse att den enda vägen att gå är att byta namn, så nu heter företaget VIQ Sweden AB och snart är det väl dags igen, men då ska namnet fångas upp direkt och klistras in i den här tråden.

Så, vad tycker ni om sådana här företag? Är det verkligen så här vi vill att ungdomar ska välkomnas ut till arbetsmarknaden?
Är det ens lagligt att hålla på så här?
Hur det än är så är det förjävligt ur en moralisk synpunkt och kan den här tråden rädda en och annan ungdom från att trilla in i det här företaget så är det guld värt.

Jag själv har aldrig jobbat för företaget men har en bekant som håller på att lära sig hur arbetslivet fungerar just nu och har haft oturen att hamna där.


Dokument inifrån "Säljsekten" som gick på svt kan ses här:
http://www.youtube.com/watch?v=0QDTVTLJdsg
Citera
2012-05-11, 13:17
  #2
Medlem
Tlagnojs avatar
A&A=>Företagsskvaller

/mod
Citera
2012-05-21, 22:55
  #3
Medlem
Endsiegs avatar
Detta låter verkligen hemskt. Ska se på dokumentären och återkommer med svar. Men verkligen, detta låter förjävligt minst sagt.
Citera
2012-05-23, 00:16
  #4
Medlem
Endsiegs avatar
Intressant dokumentär. De fick arbeta som slavar utan att få någon vidare lön (Tjejen som var toppsäljare räknade man ut hade en snittlön på 50:- /h skandal!).

Sorgligt att se hur dessa svenska ungdomar blir utnyttjade. Nu säger dem själva att de idag behandlar sina anställda på ett mycket bättre vis, men om det stämmer i verkligheten vet jag inte...

Arbetslösheten bland unga är ju väldigt hög i Sverige, vidrigt att se hur dessa bolag exploaterar den rådande situationen dock.
Citera
2012-06-03, 02:44
  #5
Medlem
Jag var på intervju hos VIQ förra veckan och kan tyvärr meddela att de låter som de fortsätter på samma sätt.

Jag lurades dit av en annons på arbetsförmedlingen där de kallade tjänsten för: Butikssäljare, detta visade sig i sin tur va ett "Hybrid-butik" aka stånd.
Jag gick 2 två intervjuer där de gjorde exakt de du berättar om. De berättar om höga löner, hur grymma deras företag är och hur de ständigt vill va bäst och den inställningen måste också de anställda ha.
Jag tacka som tur är nej till jobbet efter att ha suttit igenom deras försäljar-kurs.

Jag blev i alla fall en erfarenhet rikare... ellerhur? =D
Citera
2012-06-28, 22:53
  #6
Medlem
Imirons avatar
Blev erbjuden att komma på intervju där. Det skulle tydligen vara så hemskt mycket bättre än mitt nuvarande jobb. Hittade den här tråden och tackade nej. HAHA.
Citera
2012-08-30, 13:01
  #7
Medlem
Blev erbjuden en intervju för tjänsten kundtjänstadministratör. Undrar om dom försöker få in mig som säljare eller om det gäller den faktiska tjänsten? Det är trots allt en tjänst man har behov av som ett säljföretag.
Citera
2012-08-30, 14:44
  #8
Medlem
Jag blev uppringd av de idag och har bestämt tid för intervju.
När jag läser det här känns det ju dock inte speciellt lovande.
Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Någon annan som har ytterligare info? Nån som har jobbat/jobbar där t.ex.
Citera
2012-10-30, 19:47
  #9
Medlem
WischMeisters avatar
Mycket av det som står i texten är ren dynga. Jag jobbar på VIQ i dagsläget och har jobbat där sen januari 2012. Jag är ingen topp säljare utan ligger i mellan skiktet och ändå så ligger min snittlön på 150:- i timmen efter skatt. Mycket av det som sägs stämmer inte eller är vinklat på ett väldigt dåligt sätt. Kan säga att jag är mer än nöjd med mitt arbete, är 18 år och tjänar runt 10 000 kr i mån efter skatt , det är bra mycket mer än de flesta deltids anställda 18 åringar tjänar! Och det stämmer att du kan komma dit en dag och jobba 9 timmar utan att tjäna ett öre, men dagen efter kanske du säljer mycket och tjänar 2000 :- så det tar ut sig i längden!
Texten ovan är skriven av en kille som kom i konflikt med Stigels för ett tag sedan och har sedan dess försökt smutskasta företaget och Stigels själv.
__________________
Senast redigerad av WischMeister 2012-10-30 kl. 19:55.
Citera
2012-11-23, 02:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WischMeister
Mycket av det som står i texten är ren dynga. Jag jobbar på VIQ i dagsläget och har jobbat där sen januari 2012. Jag är ingen topp säljare utan ligger i mellan skiktet och ändå så ligger min snittlön på 150:- i timmen efter skatt. Mycket av det som sägs stämmer inte eller är vinklat på ett väldigt dåligt sätt. Kan säga att jag är mer än nöjd med mitt arbete, är 18 år och tjänar runt 10 000 kr i mån efter skatt , det är bra mycket mer än de flesta deltids anställda 18 åringar tjänar! Och det stämmer att du kan komma dit en dag och jobba 9 timmar utan att tjäna ett öre, men dagen efter kanske du säljer mycket och tjänar 2000 :- så det tar ut sig i längden!
Texten ovan är skriven av en kille som kom i konflikt med Stigels för ett tag sedan och har sedan dess försökt smutskasta företaget och Stigels själv.

att du gör fejkkonton på flashback för att försöka försvara ditt företag får det inte att verka mer seriöst, om du trodde det.
Citera
2012-11-24, 14:22
  #11
Medlem
WischMeisters avatar
LOL, det här är inget fejkkonto... Att du inte har några andra argument än att säga att kontot är fejk tyder ju på att du inte vet vad du pratar om. Du är helt enkelt en arg liten kille som inte kan få ut din ilska på något annat sätt än att smutskasta andra!
Citera
2012-11-25, 00:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WischMeister
Mycket av det som står i texten är ren dynga. Jag jobbar på VIQ i dagsläget och har jobbat där sen januari 2012. Jag är ingen topp säljare utan ligger i mellan skiktet och ändå så ligger min snittlön på 150:- i timmen efter skatt. Mycket av det som sägs stämmer inte eller är vinklat på ett väldigt dåligt sätt. Kan säga att jag är mer än nöjd med mitt arbete, är 18 år och tjänar runt 10 000 kr i mån efter skatt , det är bra mycket mer än de flesta deltids anställda 18 åringar tjänar! Och det stämmer att du kan komma dit en dag och jobba 9 timmar utan att tjäna ett öre, men dagen efter kanske du säljer mycket och tjänar 2000 :- så det tar ut sig i längden!
Texten ovan är skriven av en kille som kom i konflikt med Stigels för ett tag sedan och har sedan dess försökt smutskasta företaget och Stigels själv.

Du tjänar alltså 150 kr netto i timmen och får ut 10 000 kr netto.

10 000 / 150 = 66 H/månaden

Vanlig heltid c.a 170 H/månaden

10 000 / 170 = 58 kr/H

Catch My drift?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback