2015-04-22, 19:21
Medlem
Hej.

Skulle bara vilja diskutera vad ni har för tankar om Apple och deras framtid/riktning. Jag har varit en trogen Apple användare i nu 4-5 år och ser nu en tydlig trend i deras utbud och teknik. De startade med genuina, genomtänkta fina apparater, 3GS, 4S och 5S. Tunga och gedigna, framför allt de två senaste. Likaså gäller för iPad, har haft en 2:ā och har nu en 4:a - var inne och provade air-modellerna, visst, tunnare och lättare. Men kvalitén har sjunkit betydligt, plastigare, sämre ljud m.m. Varför gör de då här? Och dessutom kan man knappt behålla sina gamla fina maskiner eftersom de prånglar på oss nya uppdateringar som laggar ner och skapar köpbehov på nya produkter. Jag hoppas verkligen Apple hittar tillbaka igen.

Med vänlig hälsning,
Citera
2015-04-22, 19:25
Medlem
Håller med, efter bortfallet av SJ har det gått utför, tex iconerna i ios7, vilket jävla skämt, ser ut som dagisungar ritat dem. Har en macbook air, rena skämtet. Apple är sjukt hypat, kör mycket hellre en ubuntu-laptop. Hoppas mycket på nya Ubuntuphone, tror den kan bli sjukt skalbar med tiden. Apple har topppat ur, dags att sälja aktierna.
Citera
2015-04-22, 19:27
Medlem
Hiphoppandas avatar
Ride the bitch till the god damn wheels fall off.

Har man skapat sig ett varumärke finns det alltid utrymme att fuska på kvalitén.
Citera
2015-04-22, 22:04
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.

Skulle bara vilja diskutera vad ni har för tankar om Apple och deras framtid/riktning. Jag har varit en trogen Apple användare i nu 4-5 år och ser nu en tydlig trend i deras utbud och teknik. De startade med genuina, genomtänkta fina apparater, 3GS, 4S och 5S. Tunga och gedigna, framför allt de två senaste. Likaså gäller för iPad, har haft en 2:ā och har nu en 4:a - var inne och provade air-modellerna, visst, tunnare och lättare. Men kvalitén har sjunkit betydligt, plastigare, sämre ljud m.m. Varför gör de då här? Och dessutom kan man knappt behålla sina gamla fina maskiner eftersom de prånglar på oss nya uppdateringar som laggar ner och skapar köpbehov på nya produkter. Jag hoppas verkligen Apple hittar tillbaka igen.

Med vänlig hälsning,

iOS är apple för folk som inte vet vad apple är...

Har och använder idag.

Imac 27"
MBPr 15"
iPad Air 2 <-- skräp
Iphone 5 <-- skräp
Google Nexus 6

OSX är apple för mig.
Senast redigerad av Commissary 2015-04-22 kl. 22:07.
Citera
2015-04-22, 23:51
Medlem
konstits avatar
Hmm... Om man skall tro på Apple är vägen fram något som är plattformsoberoende. Din laptop, stationära, telefon, klocka osv. skall tala samma språk och kunna tala samman så langt hårdvaran ger utrymme för. Ganska bra tanke, om än inte unik.

Själv har jeg en MBP (13"), en iPad (2), Apple-TV och 2 iPhone 5. När det skall arbetas seriöst håller jag fast vid min PC (Win 10)
Citera
2015-04-23, 00:24
Medlem
Förstår ej, på vilket sätt är Air 2 "plastigare" än en iPad 2 eller 4? Den har ju aluminium unibody precis som de gamla modellerna.
Citera
2015-04-23, 00:31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Hmm... Om man skall tro på Apple är vägen fram något som är plattformsoberoende. Din laptop, stationära, telefon, klocka osv. skall tala samma språk och kunna tala samman så langt hårdvaran ger utrymme för. Ganska bra tanke, om än inte unik.

Själv har jeg en MBP (13"), en iPad (2), Apple-TV och 2 iPhone 5. När det skall arbetas seriöst håller jag fast vid min PC (Win 10)
Jag ser inte inte hur det är plattformsoberoende att alla Appleprodukter fungerar med varandra ..

Apple har ju alltid haft det konceptet iTunes och Firewire var ju Applegrejer och vad iPoden fungerade med. Ingen USB och inget FAT32 filsystem som dök upp så snart du anslöt den där inte.
Sony är ju lite likadana.

Nu är väl ingen av dem kanske emot att andra anammar det men de ser till att deras egna grejer fungerar bra med deras egna grejer och sedan är resten lägre prioriterat. Har ju gjort att var och varannan människa som väl har börjat köpa en Appleprodukt köper ännu fler för säkerhetsskull typ..
Citera
2015-04-23, 00:32
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Förstår ej, på vilket sätt är Air 2 "plastigare" än en iPad 2 eller 4? Den har ju aluminium unibody precis som de gamla modellerna.
Själv ser jag Air som deras integrerade grejer, det var väl kanske inte netbooks utan snarare ultrabooks men lite andra ändamål än macbook pro har de ju.
Citera
2015-04-23, 08:28
Medlem
KallaMigGrefvens avatar
Jag tycker det känns som om hypen är över. Det är alltfler som har andra telefoner numera. Det var en djävulsk hype när 3g:n kom till Sverige men efter det har det inte hänt mycket. Jag tycker deras produkter är för dyra numera.
Citera
2015-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Ganska bra tanke, om än inte unik.
Fördelen för Apple är att de har kontroll över både tablets, telefoner, datorer och AppleTV då allt tillverkas av dem själva. Därmed har de enklare att få alla enheter att fungera tillsammans. Samsung måste ju samsas med prylar från en massa andra företag. Det ger Apple en fördel. Jag har själv en hel del grejor från Apple. Inte för att jag tror Apple är bäst på allting, utan för att allt fungerar så smidigt tillsammans.

I övrigt beträffande deras väg, en del av deras idéer är dåliga. Klockan som de precis har lanserat, lockar mig inte det minsta. Jag tycker inte det är ett framsteg att sänka batterilivslängden från fem år till 24 timmar (ok, man kan ladda om den nu, men fem år var ändå rätt ok). Behöver jag använda en app när jag är ute, har jag redan telefonen. Men det är inte första gången Apple kommer på lika dåliga idéer. Och så kommer det säkert fortsätta. Apple hittar på både bra och dåliga saker. Någon gång går de säkert i konkurs, men hur länge det dröjer tror jag ingen vet.
Citera
2015-04-23, 20:18
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Fördelen för Apple är att de har kontroll över både tablets, telefoner, datorer och AppleTV då allt tillverkas av dem själva. Därmed har de enklare att få alla enheter att fungera tillsammans. Samsung måste ju samsas med prylar från en massa andra företag. Det ger Apple en fördel. Jag har själv en hel del grejor från Apple. Inte för att jag tror Apple är bäst på allting, utan för att allt fungerar så smidigt tillsammans.

I övrigt beträffande deras väg, en del av deras idéer är dåliga. Klockan som de precis har lanserat, lockar mig inte det minsta. Jag tycker inte det är ett framsteg att sänka batterilivslängden från fem år till 24 timmar (ok, man kan ladda om den nu, men fem år var ändå rätt ok). Behöver jag använda en app när jag är ute, har jag redan telefonen. Men det är inte första gången Apple kommer på lika dåliga idéer. Och så kommer det säkert fortsätta. Apple hittar på både bra och dåliga saker. Någon gång går de säkert i konkurs, men hur länge det dröjer tror jag ingen vet.

Så vitt jag vet har Apple köpt (och fortfarande köper) in många av delarna till deras produkter från andra stora elektronikföretag. Exempelvis skärmar från Toshiba, chip från Samsung osv.
Citera
2015-04-23, 20:31
Medlem
dutys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T

Någon gång går de säkert i konkurs, men hur länge det dröjer tror jag ingen vet

Överdriv lagom. Apple kommer aldrig gå i konkurs på ett traditionellt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in