2014-08-31, 13:27
Medlem
Hur stor skillnad är det mellan slimfit och normal passform?
Citera
2014-08-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden_land
Hej!
Jag har absolut ingen erfarenhet när det kommer till att vara finklädd.
Men jag har en fin svart/grå kostym och byxor som passar till den. Nu vill jag har en skräddarsydd vit skjorta till detta.

Har inte mycket pengar så tänkte köpa den för 299kr, den vita skjortan. Men några inputs från er andra duktiga hade varit kul. Finns ju så mycket saker man kan lägga till och ändra på skjortan.

Riktigt dålig kvalité på det tyget, satsa på ett dyrare såsom Ramalde.
Citera
2014-08-31, 16:59
Medlem
Terraries avatar
Beställde precis en skjorta av "gondomar" och en "murau". Båda button down utan några särskilda tillägg.
Testade för första gången att använda mått från plagg, från en annan skräddarsydd skjorta, då borde det väl inte kunna bli så fel?

Har någon erfarenheter av mått från plagg? blir det en exakt kopia av tidigare skjorta?
Citera
2014-10-10, 14:30
Medlem
mrtowlies avatar
Fick precis hem två skjortor. En vit i tyget Mestanza samt en blå i tyget Margareten.

Jag är mycket nöjd med båda skjortorna! Mestanza har en viss struktur (sneda "linjer") och känns mycket mjukt och lyxigt. Jag gillar inte för tunna tyger där bröstvårtorna syns igenom så det här tyget är perfekt för jobbet.

Den blåa är en klassiskt slips-skjorta och även det tyget känns bra.
Citera
2014-10-10, 14:31
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrarie
Beställde precis en skjorta av "gondomar" och en "murau". Båda button down utan några särskilda tillägg.
Testade för första gången att använda mått från plagg, från en annan skräddarsydd skjorta, då borde det väl inte kunna bli så fel?

Har någon erfarenheter av mått från plagg? blir det en exakt kopia av tidigare skjorta?

Blev du nöjd med skjortan? Min första skjorta blev något för tight när jag körde mått från plagg, varpå jag utnyttjade deras garanti att kunna designa en ny skjorta. Funkade fint och om jag går ner lite i vikt kan jag även använda den första skjortan som således är gratis
Citera
2014-10-11, 10:06
Medlem
Terraries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Blev du nöjd med skjortan? Min första skjorta blev något för tight när jag körde mått från plagg, varpå jag utnyttjade deras garanti att kunna designa en ny skjorta. Funkade fint och om jag går ner lite i vikt kan jag även använda den första skjortan som således är gratis

Ja och nej. Jag tog som sagt måtten från en skjorta som är uppsydd och uppmätt hos en skräddare, skjortan som jag tog måtten från sitter alltså PERFEKT. Men, jag upplevde att det inte blev en kopia av mallskjortan, men till det ska då också nämnas att jag valde tyngre oxfordtyger vilket kanske bidrog till ett inte lika graciöst fall på skjortan.

Dock så är jag väldigt nöjd med resultatet, de sitter fortfarande bättre än någon annan affärsköpt skjorta och priset känns värt att betala.
Citera
2014-12-03, 20:27
Medlem
Är lite sugen på en vit oxfordskjorta. Antingen Ramalde eller Huesa. Är det någon som har en sådan skjorta och kan svara på om dessa tyger lyser igenom?
Citera
2015-01-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fast_one
Är lite sugen på en vit oxfordskjorta. Antingen Ramalde eller Huesa. Är det någon som har en sådan skjorta och kan svara på om dessa tyger lyser igenom?

Jag har en vit huesa. Lyser igenom gör de nog ej men upplevs inte som ett Oxford tyg. Är lite finare och tunnare. Vill du ha ett lite tjockare Oxfordtyg kan jag rekommendera gondomar.
Citera
2015-01-27, 20:47
Medlem
Köpte precis en vit ocbd, gondomar.
Uppdaterar när den kommer.
Citera
2015-04-03, 11:20
Medlem
Har köpt två skjortor från Tailorstore.

Den första i det blå/vit-randiga Murau-tyget, ett ganska grovt oxfordtyg, som jag är mycket nöjd med. Passformen är helt perfekt och kvaliteten känns hög. Tyget är inte lika mjukt och behagligt som på mina NN07-skjortor, men passformen är överlägsen. Har tvättat den 3-4 gånger hittills.

Andra skjortan är av tyget "Prater, red". 100% linne och är tänkt att användas under sommarmånaderna. Har ännu inte hunnit tvätta denna skjortan, och ska därför inte uttrycka mig alltför hårt, men upplever att passformen inte är lika bra som hos oxford-skjortan. Ärmarna är rejält för långa (3-4 cm) och det är en del överflödigt tyg i ryggen. Som sagt, den kanske krymper till perfekt storlek efter första tvätten, det återstår att se.

Har använt mig av mina kroppsmått och beställt skjortor i slim fit, med rygginsömnad.

Beställde även ett par chinos men dessa var alldeles för vida för min smak, trots att jag valde tapered fit. Känns som att dra på sig ett par 501'or ungefär. Hantverket verkar dock vara väl utfört.

Slutligen köpte jag en pikétröja, slim fit, efter samma mått som skjortorna. Köp INTE slim fit-piké om du inte eftersöker ett ålskinn på överkroppen. Ärmarna är lagom, men kroppen är ruggigt tight. Kan dock funka som strandraggar-piké då den verkligen framhäver V-formen.

Stort plus för att man fick en gratis slips tillsammans med skjortan dock, riktigt fin kvalitet på dessa.
Citera
2015-04-13, 00:53
Medlem
Mounotos avatar
Eftersom att La Chemiserie Traditionnelle kommit upp ett flertal gånger i tråden så passar jag på att fråga här, hur mycket kostar deras måttsydda skjortor? 500-1000 strecket? Hittar ingenting på deras hemsida.
Citera
2015-04-22, 14:04
Medlem
Kostymerna är ju ruggigt billiga för att vara måttsydda. Hur är kvaliteten på dessa? Någon som vågat prova?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in