2015-04-20, 12:20
Medlem
Någon skrev tidigare i tråden.
Citat:
En kula eller ett skott till och du har en konspiration, något som alltså HSCA kom fram till. Evidensen för minst 1 ytterligare skott kom från akustiska analyser av en bandinspelning från en polisradio i kortegen som var påslagen vid tiden för mordet.
Det har hela tiden varit okänt var någonstans den påslagna mikrofonen befunnit sig. Att den skulle befunnit sig i kortegen på en motorcykel var redan på den tiden det begav sig omtvistat.

Dallas polisen hade vid tidpunkten för mordet på Kennedy två radiokanaler. De så kallade aukustiska bevisen på en konspiration är gjorda på kanal 1. Problemet är att kortegen var anvisad kanal 2. På kanal 1 sändes övrig polisiär kommunikation i Dallas området. Man skulle ju kunna tro att en motorcykelpolis av misstag skulle ställa in radion på kanal 1. Problemet är att polismannen tämligen snart borde bli varse att han lyssnar på fel kanal. När kortegen når Dealey Plaza så är den i slutet av den planerade rutten. Att polismannen skulle lyssnat på fel kanal så länge får anses som osannolikt.

Det finns fler problem med de aukustiska bevisen på en konspiration. Det dröjer 2 minuter efter de så kallade skotten innan man hör sirener på ljudupptagningen. De som var med i kortegen vittnar om att man slog på sirenerna omgående efter de riktiga skotten.

De sirener som hörs ökar gradvis i styrka för att sedan minska i styrka. Det är troligt att ljudupptagningen gör någonstans mellan Dealey Plaza och Parkland sjukhuset.

Motorljudet som hörs på inspelningen indikerar att motorcykeln framförs i jämn hastighet, ca 40 km/timmen.
De motorcykel poliser som deltog i kortegen vittnar om att hastigheten varierade. Inför kurvor bromsade kortegen in, trycktes ihop och blev nästan stillastående. Efter kurvorna drogs kortegen isär, när deltagarna accelererade för att komma ikapp. Medelhastigheten är beräknad till 20 km/timme för kortegen.

Det mesta talar för att dictabelt inspelningen inte är gjord av någon deltagare i kortegen, utan från en polisman som patrullerade området mellan Dealey Plaza och Parkland sjukhuset.

Citat:
Eftersom detta uppdagades så sent i HSCA:s utredning fanns ej tid att undersöka vilka som låg bakom konspirationen varpå man rekommenderade justitiedepartementet att inleda en bred mordutredning.

Jasså? Tydligen fanns det tid att utesluta en lång rad av alternativ teoretikernas favoriter: CIA, FBI mm. Precis som Warren kommisionen gjorde.

Citat:
Eftersom detta uppdagades så sent i HSCA:s utredning fanns ej tid att undersöka vilka som låg bakom konspirationen varpå man rekommenderade justitiedepartementet att inleda en bred mordutredning.
Det av mig fetade.

Så här skriver HSCA:
IV. Recommendations for further investigation

1. The Department of Justice should contract for the examination of a film taken by Charles L. Bronson to determine its significance if any, to the assassination of President Kennedy.
2. The National Institute of Law Enforcement and Criminal Justice of the Department of Justice and the National Science Foundation should make a study of the theory and application of the principles of acoustics to forensic questions, using the materials available in the assassination of President John F. Kennedy as a case study.
3. The Department of Justice should review the committee's findings and report in the assassinations of President John F. Kennedy and Dr. Martin Luther King, Jr., and after completion of the recommended investigation enumerated in sections A and B, analyze whether further official investigation is warranted in either case. The Department of Justice should report its analyses to the Judiciary Committee.

Var någonstans hittar man att HSCA rekomenderar "en bred mordutredning"? Om jag minns det korrekt är mordet på JFK inte en stängd utredning.

Citat:
Istället för att efterfölja rekommendationen, "beställde" JD istället en egen undersökning av det akustiska materialet vilken inte helt oväntat kom fram till att det inte kunde säkerställa antalet avlossade skott.

Så vitt jag kan bedöma gör amerikanska Justice Department (JD), exakt det som HSCA rekomenderade. (Läs punkt 2 ovan.)
Senast redigerad av PekkariP1 2015-04-20 kl. 12:23.
Citera
2015-04-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Någon skrev tidigare i tråden.
Det går bra att citera min signatur, PekkariP1.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
En kula eller ett skott till och du har en konspiration, något som alltså HSCA kom fram till. Evidensen för minst 1 ytterligare skott kom från akustiska analyser av en bandinspelning från en polisradio i kortegen som var påslagen vid tiden för mordet.
Det har hela tiden varit okänt var någonstans den påslagna mikrofonen befunnit sig. Att den skulle befunnit sig i kortegen på en motorcykel var redan på den tiden det begav sig omtvistat.
Det stämmer att det är omtvistat, ja. Det var därför som jag skrev 'evidensen' och inte 'bevisen'.

Citat:
Dallas polisen hade vid tidpunkten för mordet på Kennedy två radiokanaler. De så kallade aukustiska bevisen på en konspiration är gjorda på kanal 1. Problemet är att kortegen var anvisad kanal 2. På kanal 1 sändes övrig polisiär kommunikation i Dallas området. Man skulle ju kunna tro att en motorcykelpolis av misstag skulle ställa in radion på kanal 1. Problemet är att polismannen tämligen snart borde bli varse att han lyssnar på fel kanal. När kortegen når Dealey Plaza så är den i slutet av den planerade rutten. Att polismannen skulle lyssnat på fel kanal så länge får anses som osannolikt.
Nja, ...
Citat:
http://www.maryferrell.org/wiki/index.php/Essay_-_Debugging_Bugliosi

Asked in testimony, without warm-up or warning, if he could remember what channel he was tuned to on the day of the assassination, Officer McLain responded that he would normally be on Ch-1 but that he really didn't remember (5HSCA630).
Ett mycket svagt argument oavsett hit eller dit. Mikrofonen kan lätt ha hängt sig på vilken som av kanalerna, McLain kan ha tryckt fel, lyssnat alternerande på båda, osv ...

Citat:
Det finns fler problem med de aukustiska bevisen på en konspiration. Det dröjer 2 minuter efter de så kallade skotten innan man hör sirener på ljudupptagningen. De som var med i kortegen vittnar om att man slog på sirenerna omgående efter de riktiga skotten.

De sirener som hörs ökar gradvis i styrka för att sedan minska i styrka. Det är troligt att ljudupptagningen gör någonstans mellan Dealey Plaza och Parkland sjukhuset.

Motorljudet som hörs på inspelningen indikerar att motorcykeln framförs i jämn hastighet, ca 40 km/timmen.
De motorcykel poliser som deltog i kortegen vittnar om att hastigheten varierade. Inför kurvor bromsade kortegen in, trycktes ihop och blev nästan stillastående. Efter kurvorna drogs kortegen isär, när deltagarna accelererade för att komma ikapp. Medelhastigheten är beräknad till 20 km/timme för kortegen.

Det mesta talar för att dictabelt inspelningen inte är gjord av någon deltagare i kortegen, utan från en polisman som patrullerade området mellan Dealey Plaza och Parkland sjukhuset.
Oj då, nu går du raskt in på en mängd detaljer som jag inte har studerat färdigt riktigt ännu. Jag återkommer gärna till det här om någon vecka eller så när jag läst färdigt ett par böcker och några artiklar jag som av en händelse är mitt inne i.

Citat:
Citat:
Jasså? Tydligen fanns det tid att utesluta en lång rad av alternativ teoretikernas favoriter: CIA, FBI mm. Precis som Warren kommisionen gjorde.
Det stämmer att Robert Blakey som tog över HSCA efter Richard A. Sprauge redan innan sitt tillträde a priori och på oklara grunder uteslöt både CIA och FBI och andra statliga organisationer som tänkbara misstänkta i en eventuell konspiration. Däremot var han mycket förtjust i sin teori om att maffian låg bakom och skrev snabbt en bok om det efter det att HSCA plockat ner skylten.

Fatal Hour: http://www.amazon.co.uk/G.-Robert-Blakey/e/B003ZI0M9I/ref=dp_byline_cont_book_1

Citat:
Citat:
Det av mig fetade.

Så här skriver HSCA:

1. The Department of Justice should contract for the examination of a film taken by Charles L. Bronson to determine its significance if any, to the assassination of President Kennedy.
2. The National Institute of Law Enforcement and Criminal Justice of the Department of Justice and the National Science Foundation should make a study of the theory and application of the principles of acoustics to forensic questions, using the materials available in the assassination of President John F. Kennedy as a case study.
3. The Department of Justice should review the committee's findings and report in the assassinations of President John F. Kennedy and Dr. Martin Luther King, Jr., and after completion of the recommended investigation enumerated in sections A and B, analyze whether further official investigation is warranted in either case. The Department of Justice should report its analyses to the Judiciary Committee.

Var någonstans hittar man att HSCA rekomenderar "en bred mordutredning"? Om jag minns det korrekt är mordet på JFK inte en stängd utredning.
Alltså, jag får tills vidare vara dig svaret skyldig. Det var ett tag sedan jag skrev inlägget och jag måste leta igenom lite text och videor, men jag tror att det är Blakey själv som säger det här någonstans. Det är möjligt att jag har fel här, men jag ber att få återkomma.

Citat:
Citat:
Istället för att efterfölja rekommendationen, "beställde" JD istället en egen undersökning av det akustiska materialet vilken inte helt oväntat kom fram till att det inte kunde säkerställa antalet avlossade skott.
Så vitt jag kan bedöma gör amerikanska Justice Department (JD), exakt det som HSCA rekomenderade. (Läs punkt 2 ovan.)
Samma här, PekkariP1, jag återkommer om någon vecka och har då förhoppningsvis klara och tydliga svar på dina invändningar.

Och, citera gärna med länk i varje inlägg så blir det smidigare att hantera.
Senast redigerad av onopono 2015-04-20 kl. 22:09.
Citera
2015-04-22, 13:49
Medlem
Om vi för ett ögonblick blundar för verkligheten och de invändningar som riktats mot HSCA:as så kallade aukustiska bevis och i stället låtsas att de är rätta och riktiga. Hur ser då attentatet mot JFK ut?

Enligt HSCA avlossas då fyra skott, varav ett kommer från ett område kring hörnet på staketet på "the grassy knoll".

Det första skottet avlossas av Oswald från TSBD. Det missar.
Det andra skottet avlossas av Oswald från TSBD 1,6 sekunder efter det första. Det träffar.
Därefter följer ett eldupphör på närmare 6 sekunder.
Det tredje skottet avlossas av okänd gärningsman från "the grassy knoll". Det missar.
Det fjärde skottet avlossas av Oswald från TSBD 0,5 sekunder efter det tredje skottet. Det träffar.

Alternativ teoretikerna har ju sedan tidigare haft svårt att tillgodogöra sig "the magic bullet". Klarar man att tugga i sig att den alossas 1,6 sekunder efter det första skottet.
Citera
2015-04-22, 15:18
Medlem
Citat:
Om vi för ett ögonblick blundar för verkligheten och de invändningar som riktats mot HSCA:as så kallade aukustiska bevis och i stället låtsas att de är rätta och riktiga. Hur ser då attentatet mot JFK ut?
Jag har aldrig påstått att de akustiska undersökningarna som genomfördes av HSCA är "bevis" för något. Jag har däremot påstått att den undersökning som därpå beställdes av JD var undermålig. Jag ska förklara varför den var det senare, som sagt.

Jag är fortfarande osäker på de akustiska evidensen.

Citat:
Enligt HSCA avlossas då fyra skott, varav ett kommer från ett område kring hörnet på staketet på "the grassy knoll".

Det första skottet avlossas av Oswald från TSBD. Det missar.
Det andra skottet avlossas av Oswald från TSBD 1,6 sekunder efter det första. Det träffar.
Därefter följer ett eldupphör på närmare 6 sekunder.
Det tredje skottet avlossas av okänd gärningsman från "the grassy knoll". Det missar.
Det fjärde skottet avlossas av Oswald från TSBD 0,5 sekunder efter det tredje skottet. Det träffar.

Alternativ teoretikerna har ju sedan tidigare haft svårt att tillgodogöra sig "the magic bullet". Klarar man att tugga i sig att den alossas 1,6 sekunder efter det första skottet.
Som sagt, PekkarP1, jag tar gärna en detaljdiskussion om en vecka eller så när jag läst in mig ordentligt på ämnet.

Tålamod.
Citera
2015-04-22, 16:06
Medlem
Jag försöker bespara dig besväret. HSCA:as "aukustiska bevis" är bortom all form av intellektuell räddning. Gå och se på tv istället.
Citera
2015-04-25, 13:37
Medlem
Citat:
Jag försöker bespara dig besväret. HSCA:as "aukustiska bevis" är bortom all form av intellektuell räddning. Gå och se på tv istället.
Hahaha ... ja, eftersom DU anser att det anses vara så, så måste det som vanligt definitivt anses stämma
Citera
2015-04-25, 14:06
Medlem
Citat:
Det finns fler problem med de a[u]kustiska bevisen på en konspiration. Det dröjer 2 minuter efter de så kallade skotten innan man hör sirener på ljudupptagningen. De som var med i kortegen vittnar om att man slog på sirenerna omgående efter de riktiga skotten.

Ok, nu är jag hyfsat inläst även på debatten om HSCA:s akustiska evidens. Vilken källa har du till det här påståendet?

Citat:
Återigen, det kanske stämmer, men har du källa?

Citat:
Återigen, källa?

Citat:
Det mesta? Källa?

Citat:
Det av mig fetade.

Så här skriver HSCA:

Om jag minns det korrekt är mordet på JFK inte en stängd utredning.
Det stämmer, FBI har inte formellt lagt ner utredningen, men det betyder inte att den är aktiv. Kritikerna menar att skälet är att de då kan sitta på sitt material utan att behöva lämna ut det för utomstående granskning.

Citat:
Det är en tolkningsfråga. Rekommendationen säger förvisso att JD/FBI först grundligt ska undersöka de akustiska evidensen och därpå, om/när dessa bekräftas, inleda en ny bred undersökning där man följer upp de lösa ändar från WC och HSCA som kan leda till att konspiratörerna identifieras.

Som sagt, Robert Blakey var själv övertygad om att maffian låg bakom och att de akustiska evidensen långt ifrån var det enda skälet till att HSCA säger att det "troligtvis" (ca 95%) låg en konspiration bakom mordet på JFK.

Vad gäller JD:s beställda undersökning och dess "undermålighet", så återkommer jag gärna till det när du återkommer med källor till dina övriga påståenden ovan.

Risken är annars stor att vi talar förbi varandra.
Citera
2015-04-26, 13:36
Medlem
Problemet är att HSCA:s experter inte kunnat visa att det är ljud från eldhandvapen och inte något annat, som finns inspelat på "Dictabeltet". Det andra problemet är att det inte finns bevis för att inspelningen är gjord på Dealey Plaza i Dallas.

Usa Departemt of Justice skriver 1988 tillbaka till House Judiciary Committee:
The Federal Bureau of Investigation Technical Services Division concluded that there was no conclusive proof provided by the Select Committee's experts to support their determination that the sound patterns on the Dallas Police Department dictabelt recording represented gunshot blasts rather than some other sounds or electrical impulses produced internally by the police radio system. The Bureau experts further questioned the basis for the Committee experts' conclusions that the impulsive sounds originated near Dealey Plaza (the site of the Kennedy assassination). The Federal Bureau of Investigation report raised numerous other concerns regarding perceived inadequacies in the Committee's experts' metkodelogy, which.methodology led to the conclusion of a conspiracy.

Justitiedepartementet skriver vidare:
Finally, the Department agrees with the conclusion of the National Academy of Sciences that 'because of the strength of the demonstration that the [Kennedy assassination] acoustical evidence for a grassy knoll shot is invalid, the Committee believes that the results to be expected from such [further acoustical] studies'would not justify their cost."
Citera
2015-04-26, 13:57
Medlem
Kan du för helvete källhänvisa eller länka dina citat så att de går att bemöta på ett korrekt sätt?
Citera
2015-04-26, 14:18
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Kan du för helvete källhänvisa eller länka dina citat så att de går att bemöta på ett korrekt sätt?

Nu angavs källhänvisning, läs ordentligt, dock ingen länk så här är den http://jfk.hood.edu/Collection/Weisberg%20Subject%20Index%20Files/J%20Disk/Justice%20Department%20of/Justice%20Department%20of%20JFK-King%20Reinvestigation/Item%2014.pdf

Sedan blev det fel på året, var 1982 inte 1988.
Citera
2015-04-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Nu angavs källhänvisning, läs ordentligt, dock ingen länk så här är den http://jfk.hood.edu/Collection/Weisberg%20Subject%20Index%20Files/J%20Disk/Justice%20Department%20of/Justice%20Department%20of%20JFK-King%20Reinvestigation/Item%2014.pdf

Sedan blev det fel på året, var 1982 inte 1988.

Som jag uppfattat det "frigavs" brevet 1988, enligt nedan.

The documents were sent to Dr. Louis P. Kartsonis, a San Diego ophthalmologist, on a Freedom of Information Act request he made through Sen. Alan Cranston, D-Calif., and Rep. Bill Lowery, R-Calif.

När det var skrivet, var tills nu okänt för mig.
Citera
2015-04-26, 15:18
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Som jag uppfattat det "frigavs" brevet 1988, enligt nedan.

The documents were sent to Dr. Louis P. Kartsonis, a San Diego ophthalmologist, on a Freedom of Information Act request he made through Sen. Alan Cranston, D-Calif., and Rep. Bill Lowery, R-Calif.

När det var skrivet, var tills nu okänt för mig.

Ah sorry du menade så, my bad! I vilket fall som helst källhänvisade du vilket gjorde enkelt för mig att hitta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in